Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA Ohjeistus perustietojen jakelun ja hyödyntämisen suunnitteluun 3.12.2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA Ohjeistus perustietojen jakelun ja hyödyntämisen suunnitteluun 3.12.2013."— Esityksen transkriptio:

1 Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA Ohjeistus perustietojen jakelun ja hyödyntämisen suunnitteluun 3.12.2013

2 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri JHKA ja viitearkkitehtuurit  Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri JHKA tulee sisältämään mm. viitearkkitehtuurien kuvauksia, joilla ohjataan tietyn rajatun ratkaisukokonaisuuden suunnittelua ja toteutusta julkisen hallinnon organisaatioissa halutunlaiseen yhtenäiseen toteutusrakenteeseen.  Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri on yksi näistä viitearkkitehtuureista 2

3 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantojen viitearkkitehtuurihankkeen (PerustA) tavoite  Yhteinen loogisen tason rakennemalli – viitearkkitehtuuri – sille, miten julkisen hallinnon perustietovarannoissa sijaitsevia tietoja hyödynnetään julkisen hallinnon organisaatioiden prosesseissa ja tietojärjestelmissä  Ohjeistus perustietojen jakelun ja hyödyntämisen suunnitteluun, käsikirjamainen esitystapa  Työ on rajattu hyödyntämisen rajapintaan: ei mennä organisaatioiden prosessien ja tietojärjestelmien sisälle  Mallia voidaan hyödyntää myös muissa tietovarannoissa 3

4 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Työryhmä  Kauhanen-Simanainen, Anne valtiovarainministeriö, pj. 2013/05 lähtien (Jukka Uusitalo 2013/12-2013/05)  Holopainen, Aija - Lahden kaupunki  Hämäläinen, Tuula - Verohallinto  Kaatrasalo, Mauri - Istekki Oy/Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri  Kallio, Anne - sosiaali- ja terveysministeriö  Karttaavi, Tommi - Suomen Kuntaliitto  Kukkonen, Marko - Espoon kaupunki  Luukko, Teemu - sisäasiainministeriö  Myllymäki, Tarja - Maanmittauslaitos  Mäkinen-Jaakkola, Leena - Lapin aluehallintovirasto  von Nandestadh, Casper - Kansaneläkelaitos  Ruuska, Rami - sisäasiainministeriö  Sammalkivi, Ritva - opetus- ja kulttuuriministeriö  Karstu, Sakari - Patentti- ja rekisterihallitus  Koskinen, Ville - Tilastokeskus  Salovaara, Timo - Väestörekisterikeskus  Tuomiranta, Matti - Tampereen kaupunki Konsultit: Jari Tietäväinen ja Pasi Lahtonen, Sofigate Oy 4

5 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Hankkeen vaihe ja aikataulu  Perustietovarantojen viitearkkitehtuurista pyydettiin lausuntoja 8.11.2013 mennessä http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/2013 1015Lausun/name.jsp http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/2013 1015Lausun/name.jsp  Raporttia työstetään lausuntojen pohjalta ja se valmistuu 31.12.2013 mennessä  Käsittely Pertiva-jaostossa, JHKA- jaostossa ja JUHTAssa  Julkaistaan Yhteentoimivuusportaalissa 5

6 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantojen viitearkkitehtuurin soveltamiskohteet  Tietojen haku prosessien ja järjestelmien käyttöön  Tietovarantoa hallinnoivan organisaation ulkopuolelta tulevat/tehtävät tietojen päivityksen tietovarantoon  Tietojen jakelu ja käyttöön tarjoaminen julkisen hallinnon organisaatioiden prosessien ja tietojärjestelmien hyödynnettäviksi yhtenäisellä tavalla 6

7 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Käsitteitä  Tietovaranto  Rekisteri  Kertarekisteröinti  Aineisto  Tietotuote  Tietovastuullinen  Palvelu  Palvelun kuvaus  Palvelurajapinta  Palvelukokonaisuus  Rajapintapalvelu  Sisältöpalvelu  Muutostietopalvelu  Sopimus tiedon käytöstä  Käyttöoikeus 7

8 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tavoitetila  Eri sidosryhmille tarjottavat sisältöpalvelut automatisoidaan tulevaisuudessa entistä enemmän.  Tavoite: aika tiedon synnystä sen käyttöönottoon on mahdollisimman lyhyt.  Tiedon tuottajan rooli korostuu  Tietoa ylläpitävät ne sidosryhmät, joiden luonnollisten prosessien osana tieto syntyy 8

9 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantojen viitearkkitehtuurin soveltaminen, käsikirjamainen esitystapa 1. Huomioi ja kuvaa yhteentoimivuus, sidosarkkitehtuurit ja muut ohjaavat tekijät 2. Huomioi julkisen hallinnon arkkitehtuuriperiaatteet 3. Tunnista perustietovarantoon liittyvät sidosryhmät ja roolit 4. Kuvaa perustietovarantoon liittyvät prosessit 5. Tunnista tarkasteltavan tietovarannon taso tietovarantojen jäsennyksessä 6. Päätä perustietovarantojen tiedon tuottamis- ja hyödyntämismalleista 7. Kuvaa perustietovarannon päätietoryhmät ja muu sisältö 8. Suunnittele tietojärjestelmäarkkitehtuurin ylätasonlooginen jäsennys 9. Huomioi järjestelmäkomponenttien omistajien vastuut sidosryhmittäin 10. Huomioi perustietovarantojen palveluarkkitehtuuri 11. Huomioi sähköisen asioinnin viitearkkitehtuuri käyttöliittymäkerroksessa 12. Suunnittele teknologia-arkkitehtuuri

10 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantojen viitearkkitehtuurin rakenne, elementit ja riippuvudet Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri Tarkasteltavan perustietovarannon kohdealuekohtaiset vaikutukset ja valinnat Periaatteellinen taso Toiminnan näkökulma Tiedon näkökulma Tietojärjestelmien ja teknologian näkökulma Lainsäädännön yhteentoimivuus Organisaatioiden yhteentoimivuus Semanttinen yhteentoimivuus Tekninen yhteentoimivuus Poliittinen tahtotila Kaikille perustietovarannoille yhteiset, geneeriset ratkaisumallit Noudattaa: PERA, Palveluväylän viitearkkitehtuuri, SAVI Noudattaa: PERA, Palveluväylän viitearkkitehtuuri, SAVI Perustietovarantoihin liittyvät lait ja asetukset Sidosryhmät Perustietovarantoja ohjaavat periaatteet Yhteentoimivat prosessit Tiedon tuottamis- ja hyödyntämisstrategiat Loogiset perustietovarannot Päätietoryhmät ja käsitteet Noudattaa: Metatietoarkkitehtuuri, Metadatapalvelu Noudattaa: Metatietoarkkitehtuuri, Metadatapalvelu Noudat- taa: VAHTI- ohjeet Noudat- taa: VAHTI- ohjeet

11 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Julkisen hallinnon arkkitehtuuriperiaatteiden vaikutukset perustietovarantojen viitearkkitehtuuriin Julkisen hallinnon arkkitehtuuriperiaatteiden vaikutukset perustietovarantojen viitearkkitehtuuriin Julkisen hallinnon arkkitehtuuriperiaatteiden vaikutukset perustietovarantojen viitearkkitehtuuriin Vältä perustiedon kopiointia useaan järjestelmään Nimeä perustietovarannon tietovastuullinen ja tiedon tuottajat ja määrittele vastuun jako Määrittele palvelujen ja tietotuotteiden metatiedot metatietopalveluun Noudata rajapintojen toteutuksessa PERA- määritystä, varaudu palveluiden liittämiseen Kansalliseen Palveluväylään Toimi asiakaslähtöisesti ja yhteistyössä keskeisten sidosryhmien kanssa Huolehdi tietoturvasta. Nouda valtionhallinnon yhteisiä tietoturvaohjeitaaohjeita Huolehdi, että perustiedon käytön ja tietoturvan sopimukset ovat hallinnassa ja ovat yhteentoimivat perustietoinfrastruktuurissa Varmista prosessien ja toimintamallien yhteentoimivuus ja dokumentoi ne Tee varautumissuunnitelma, jonka toimivuuden myös testaat säännöllisesti. Tee uhka-arvio ja riskianalyysi ja niiden perusteella tietoturvasuunnitelma

12 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Sidosryhmien roolit Tiedon jatkojalostaja Tuottavat perustietovarantojen sisällöstä uusia palveluita Palveluihin voidaan koostaa ja jalostaa tietoa useammasta perustietovarannosta Perustietovarannon Tietovastuullinen voi toimia jatkojalostajan roolissa Jatkojalostajan ei tarvitse olla yhdenkään perustietovarannon Tietovastuullinen Tiedon jatkojalostaja Tuottavat perustietovarantojen sisällöstä uusia palveluita Palveluihin voidaan koostaa ja jalostaa tietoa useammasta perustietovarannosta Perustietovarannon Tietovastuullinen voi toimia jatkojalostajan roolissa Jatkojalostajan ei tarvitse olla yhdenkään perustietovarannon Tietovastuullinen Tiedon hyödyntäjä Vastaa oman toimintansa prosesseista hyödyntäen perustietovarantojen tietoja Tiedon hyödyntäjä Vastaa oman toimintansa prosesseista hyödyntäen perustietovarantojen tietoja Rekisteröity Luonnollinen henkilö tai organisaatio, jonka tietoja perustietovarantoon talletetaan keskeinen sidosryhmä, vaikka ei ylläpitäisikään omia tietojaan  Esim. henkilö voi edellyttää, että häntä koskevia tietoja ei käytetä väärin Rekisteröity Luonnollinen henkilö tai organisaatio, jonka tietoja perustietovarantoon talletetaan keskeinen sidosryhmä, vaikka ei ylläpitäisikään omia tietojaan  Esim. henkilö voi edellyttää, että häntä koskevia tietoja ei käytetä väärin Perustieto- varannot Tiedon tuottaja Organisaatio, jonka toiminnassa syntyy - Tietoa perustietovarantoihin - Tietoa tapahtumista, jotka rekisteröidään perustietovarantoihin Esim. rakennusvalvonta, sairaalat, kirkko ja maistraatit Tuottaa ja ylläpitää tietoa yhteistyössä perustietovarannon Tietovastuullisen kanssa Tiedon tuottaja Organisaatio, jonka toiminnassa syntyy - Tietoa perustietovarantoihin - Tietoa tapahtumista, jotka rekisteröidään perustietovarantoihin Esim. rakennusvalvonta, sairaalat, kirkko ja maistraatit Tuottaa ja ylläpitää tietoa yhteistyössä perustietovarannon Tietovastuullisen kanssa Tietovastuullinen Kokonaisarkkitehtuuri-periaatteissa mainittu tietovastuullinen Tietovastuullisella voi olla myös viranomaisrooli  toimivalta ja velvollisuus tiettyjen tehtävien hoitamiseen omalla toimialallaan Vastaa tietovarannon tietosisällöstä, kehittämisestä, palveluiden tuottamisesta, käyttöehdoista ja niiden saatavuudesta Tietovastuullinen Kokonaisarkkitehtuuri-periaatteissa mainittu tietovastuullinen Tietovastuullisella voi olla myös viranomaisrooli  toimivalta ja velvollisuus tiettyjen tehtävien hoitamiseen omalla toimialallaan Vastaa tietovarannon tietosisällöstä, kehittämisestä, palveluiden tuottamisesta, käyttöehdoista ja niiden saatavuudesta Omien tietojensa ylläpitäjä Erikoistapaus tiedon tuottajasta  henkilö tai organisaatio, joka ylläpitää omia tietojaan Esim. henkilön ilmoittama osoitteen muutos Omien tietojensa ylläpitäjä Erikoistapaus tiedon tuottajasta  henkilö tai organisaatio, joka ylläpitää omia tietojaan Esim. henkilön ilmoittama osoitteen muutos

13 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantojen sidosryhmiä Perustietovannot Vero- hallinto MML PRH Kela VRK Sairaan- hoitopiirit Apteekit Kunnat Maistraatit Seurakunnat Yksityinen terveyden- huolto Henkilöt Yhteisöt Säätiöt Yritykset Ministe- riöt Poliisi Virastot Koulutus- toimijat Ympäristö- viranomaiset Kunnat ELY- keskukset Trafi Kansainväliset tahot (esim. Eurostat) Opetuksen ja koulutuksen järjestäjät Trafi

14 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantoihin liittyvät prosessit Tiedon hyödyntäjän prosessit Tietovastuullisen prosessit Tiedon luominen, kerääminen, kokoaminen ja ylläpito Tiedon julkaiseminen Tiedon käyttöönotto Ylläpidosta sopiminen Ylläpidon ohjeiden laatiminen Ylläpidon palveluiden toteuttaminen Tietoon liittyvien tarkistussääntöjen suunnittelu Virhetilanteiden hallinnasta sopiminen Aineistojen nimeä- minen ja kuvaaminen Käyttöoikeuksien määrittely Aineistojen kuvailu metatietopalveluun Tietotuotteen kuvaaminen Sisältöpalvelujen toteuttaminen Palvelujen kuvailu metatietopalveluun Virhetilanteiden hallinta Tiedon hyödyntäminen Tietoa hyödyntävien palveluiden suunnittelu ja toteuttaminen Tiedon käytöstä sopiminen Tiedon haku Tiedon tuottaminen Tiedon kokoaminen Tiedon rikastaminen Tiedon käytöstä poistaminen Tietoturvan toteuttaminen Tiedon hyödyntäminen omissa prosesseissa Palautteen anto virhetilanteista Tiedon tuottajan prosessit Tiedon tuottaminen Tiedon käytöstä sopiminen Tiedon tuottaminen Ylläpidon palveluiden toteuttaminen Ylläpidosta sopiminen Palautteen anto virhetilanteista

15 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuurissa tunnistetut loogiset tietovarannot

16 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto YHTEENVETO LAUSUNTOKIERROKSESTA Näkemykset dokumentin rakenteesta Merkittävimmät kehitysehdotukset

17 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Mielipiteet dokumentin rakenteesta

18 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Dokumentin rakenteesta sanottua Kela: ”Rakenne (päädokumentti ja liitteet) on onnistunut” Helsingin kaupunki: ”Käsikirjamalli on hyvä” OKM: ” Viitearkkitehtuurin pukeminen toiminnan muotoon on mainio idea” Aalto-yliopisto: ” Selkeä rakenne ja esitystapa” TEM: ” Rakenne lisää ylläpitotyön määrää” Ilmatieteen laitos: ”Esitystapa on raskas” Kansallisarkisto: ”Kansallisarkisto toivoo, että viitearkkitehtuurien toteuttamisessa käytettäisiin yhtenäistä rakennetta”

19 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Merkittävimmät kehittämisehdotukset  Kieliasun kohentaminen  Käsitteiden selventäminen, mm:  (Perus)rekisteri vs. perustietovaranto vs. tietovaranto  Tietovastuullinen vs. omistaja  Dokumentin tarkoituksen, kohderyhmän ja velvoittavuuden tarkempi kuvaaminen  Tiivistelmän ja johdannon päivitys tältä osin  Tiivistelmää ja johdantoa pitää muutenkin tarkentaa  Tämän viitearkkitehtuurin suhde JHKA:iin tarkennettava  Kansainvälisten ulottuvuuksien ja sidosten selventäminen  INSPIRE  Muut EU-tason linjaukset ja lainsäädäntö  Sanastotyön merkitystä yhteentoimivuudessa pitäisi korostaa  Palvelutyyppien ja palveluiden kuvaamisen tarkentaminen  Tavoitetilan parempi esiin nosto

20 Täydentävää aineistoa

21 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tiedon hyödyntämismallit 1 ja 2 Perustietovaranto Tieto on tallennettuna ja sitä päivitetään vain yhdessä perustietovarannossa. Tiedon hyödyntäjä hyödyntää tietoa erilaisten palvelurajanpintojen kautta, mutta ei pysyvästi tallenna siitä kopiota omaan tietovarantoonsa. Tiedon käsittely edellyttää toimivaa tietoliikenneyhteyttä tietovarannon palvelurajapintaan. 1 1 Keskitetty tieto Perustietovarannon kopio Perustietovaranto Tietoa päivitetään yhdessä tietovarannossa, mutta tiedon hyödyntäjä tallentaa tiedosta pysyvän kopion omaan tietovarantoonsa. Tiedon ajantasaisuuden varmistaminen edellyttää tietojen synkronointia tietovarantojen välillä, mutta tiedon käsittely ei edellytä jatkuvasti toimivaa tietoliikenneyhteyttä perustietovarannon palvelurajapintaan. 2 2 Hyödynnettävä kopio

22 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tiedon hyödyntämismallit 3 ja 4 Perustietovarannon kopio Perustietovaranto Tiedon hyödyntäjä kopioi tiedon omaan tietovarantoonsa ja ylläpitää sitä siellä. Tällä tavalla tiedon ajantasaisuuden varmistaminen saattaa olla hyvin hankalaa, etenkin jos tietoa ylläpitäviä tiedon hyödyntäjiä on useita. Tätä toimintamallia ei suositella käytettävän perustietovarantojen tietoa hyödynnettäessä ilman erityisen painavia perusteluja. Tiedon hyödyntäjä kopioi tiedon omaan tietovarantoonsa ja ylläpitää sitä siellä. Tällä tavalla tiedon ajantasaisuuden varmistaminen saattaa olla hyvin hankalaa, etenkin jos tietoa ylläpitäviä tiedon hyödyntäjiä on useita. Tätä toimintamallia ei suositella käytettävän perustietovarantojen tietoa hyödynnettäessä ilman erityisen painavia perusteluja. 3 3 Perustietovarannon kopio Perustietovaranto Tiedon hyödyntäjä rikastaa tietoa oman toimintansa näkökulmasta oleellisilla attribuuteilla ja ylläpitää näiden attribuuttien tietoa omassa tietovarannossaan. 4 4 Päivitettävä kopio Rikastettava kopio

23 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Julkisenhallinnon tietoarkkitehtuuri: tietovarantopalvelut Tietovarantopalvelut Metatietopalvelu Yhteiset tietovarantopalvelut Perusdata- varannot Yleiset informaatio- varannot Kohdealueiden informaatio- varannot Strategisen päätöksenteon tietovarannot

24 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantojen viitearkkitehtuurin tietojärjestelmäarkkitehtuurin konteksti Perustietovarannot Noutorajapinta (Pull) Julkaisurajapinta (Push) Tietojen päivitys organisaation ulkopuolelta Tietojen päivitys organisaation sisäpuolelta Yhteiset tekniset tukipalvelut Perustietojen nouto prosessien ja järjestelmien käyttöön Perustietojen julkaisu prosessien ja järjestelmien käyttöön

25 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Yhden luukun periaate Palvelu- kokonaisuus Tavoite Palvelu- kokonaisuus

26 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Järjestelmäarkkitehtuurin ylätason looginen jäsennys Palveluväylä (kansallinen) Tietovastuullisen oma sovellus Tietovastuullisen oma palveluväylä UI Hyödyntäjän sovellus Tietovastuullisen käyttöliittymä Tietovastuullisen oma sovellus Tietovastuullisen käyttöliittymä Tietovastuullisen oma sovellus Tietovastuullisen käyttöliittymä Tietovastuullise n oma sovellus Tietovastuullisen käyttöliittymä Tietovastuullisen oma palveluväylä Hyödyntäjän sovellus Tietovastuullisen oma sovellus UI Yhteiset tekniset tukipalvelut Tunnistaminen Maksaminen Valtuutus Sähköinen allekirjoitus Atomaariset palvelut Koosteiset palvelut PERA-suosituksen mukainen palvelurajapinta (punainen kehys) PERA-suosituksen mukainen palvelurajapinta (punainen kehys) Tietovaranto (ohjelmisto + tietokanta) Tietovaranto (ohjelmisto + tietokanta) Tietovaranto (ohjelmisto + tietokanta) Tietovaranto (ohjelmisto +tietokanta) Hyödyntäjän sovellus Tietovastuullisen oma sovellus Tietovastuullisen käyttöliittymä Tietovaranto (ohjelmisto + tietokanta)

27 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kansallinen palveluväylä

28 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Käyttöliittymäkerros sähköisen asioinnin viitearkkitehtuurin mukaan

29 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Integraatioarkkitehtuurin pääluokkien looginen jäsennys

30 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto VAHTI-ohjeistus

31 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tunnistaminen PERA-määrityksen mukaisesti


Lataa ppt "Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA Ohjeistus perustietojen jakelun ja hyödyntämisen suunnitteluun 3.12.2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google