Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä 11.12.2014.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä 11.12.2014."— Esityksen transkriptio:

1 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä 11.12.2014

2 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kyselyn toteuttaminen ja vastaajat Toteutettiin Surveypal-sovelluksella 27.10.-17.11.2014 Kyselyyn vastasi 3239 käyttäjää Vetonaulana tabletin arvonta Tässä katsauksessa tuloksia on tarkasteltu sektoreittain + kansallinen näkymä erikseen Amk:t, museot, yliopistot sekä Finna.fi

3 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Eniten vastauksia Jyväskylän yo:n kirjaston näkymän ja kansallinen näkymän käyttäjiltä “Mitä Finna-näkymää olit juuri käyttämässä?”

4 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Vastaajaryhmät sektoreittain, %

5 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Vastaajaryhmät sektoreittain, työtehtävät/elämäntilanne eriteltynä, %

6 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Miksi Finnaa tullaan käyttämään?  Kaikkien sektorien kohdalla Finnaan tullaan useimmiten etsimään tiettyä aineistoa tai tietoa  Museoiden ja kansallisen näkymän vastaajilla “muuten vain selailu” on selvästi yleisempää kuin korkeakoulupuolella  toisaalta amk-näkymien käyttäjillä yleisempää kuin yliopistolla  Muut syyt käyttää Finnaa  Korkeakoulujen näkymät: yleisimmät syyt ovat kirjastopalveluiden käyttö sekä opiskelu  Museoiden näkymät ja Finna.fit: työasiat, tutustuminen, hakukoneiden kautta

7 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut ”Mistä syystä tulit käyttämään Finnaa?”, vastaukset sektoreittain, %

8 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut ”Mistä syystä tulit käyttämään Finnaa?”, vastaukset vastaajaryhmittäin, %

9 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut ”Mistä syystä tulit käyttämään Finnaa”, työssäkäyvien vastaukset työtehtävittäin, %

10 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kuinka moni löysi etsimänsä? (vain tiettyä asiaa etsineet vastaajat)

11 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan arviointi  Kysyttiin viidellä väittämällä: käytön helppous, hyödyllisyys, etsityn asian löytyminen, ajansäästö, käytön miellyttävyys; lisäksi pyydettiin kokonaisarvosanaa asteikolla 1-10  Tulokset ovat melko myönteisiä ja saman suuntaisia sektorista riippumatta  88 % pitää hyödyllisenä, 74 % helppokäyttöisenä  Ajansäästön, miellyttävyyden ja käytön helppouden arviot ovat samaa tai lähes samaa tasoa  Parhaat arviot saa kaikilla sektoreilla hyödyllisyys, johon kaikkein tyytyväisimpiä ovat museoiden näkymien käyttäjät  Amk-näkymien käyttäjät löytävät etsimänsä useimmin – kansallisen näkymän käyttäjät hieman keskimääräistä harvemmin

12 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Väittämien keskiarvot sektoreittain (1 = täysin eri mieltä, 5 = täysin samaa mieltä)

13 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Väittämien keskiarvot sektoreittain (1 = täysin eri mieltä, 5 = täysin samaa mieltä)

14 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kokonaisarvosana Finnalle asteikolla 1-10 on lähes sama riippumatta sektorista

15 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Poimintoja vastaajaryhmien vertailusta Tyytyväisin käyttäjäryhmä on koululaiset Yleisarvosana 8,3 vrt. kaikki vastaajat 7,9 Kokevat Finnan käytön selvästi muita ryhmiä helpommaksi Vastaajajoukko on kuitenkin hyvin pieni (11), joten ei voi tehdä laajempia päätelmiä Kirjasto-, arkisto- ja museosektorilla työskentelevien arviot Finnasta ovat hieman keskimääräistä kriittisempiä Tiettyä tietoa/aineistoa etsivien arviot väittämistä ovat joiltain osin hiukan myönteisempiä kuin niiden, jotka selailevat muuten vain

16 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Väittämien keskiarvot tietyn tiedon/aineiston hakijoilla ja selailijoilla

17 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kiitos!


Lataa ppt "KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä 11.12.2014."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google