Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

USKONTO Vuosiluokat 1-2 Korostuvat laaja-alaisen oppimisen osa-alueet: L1 Ajattelemaan ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "USKONTO Vuosiluokat 1-2 Korostuvat laaja-alaisen oppimisen osa-alueet: L1 Ajattelemaan ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja."— Esityksen transkriptio:

1 USKONTO Vuosiluokat 1-2 Korostuvat laaja-alaisen oppimisen osa-alueet: L1 Ajattelemaan ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L4 Monilukutaito L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Uusia ulottuvuuksia Ennen Ollaan pitäydytty omassa uskontoperinteessä eli luterilaisuudessa Vanhan ja Uuden testamentin tapahtumia on käsitelty hyvin varhain Oman uskontoperinteen tavat ja tottumukset Nyt Jo alkuopetuksessa tutustutaan muiden uskontoperinteiden käsitteisiin, kuten Islam, moskeija, juutalaisuus ja niin edelleen Vanhan ja Uuden testamentin tapahtumia käsitellään tarkemmin vasta vuosiluokalta 3 lähtien Tutustutaan ja pohditaan muiden uskontoperinteiden tapoihin

2 Uusia ulottuvuuksia Ennen Kristillinen symboliikka on otettu vähitellen mukaan esimerkiksi vuosiluokalla 4., jolloin on käsitelty kirkollisia ammatteja, liturgisia värejä ja niin edelleen Eettinen kasvu on ollut oleellisesti yhteydessä kristilliseen etiikkaan, kuten kymmenen käskyä, ja kultainen käsky Oppilas saanut alakoulun 5. vuosiluokkaan asti tietoa lähinnä luterilaisesta uskosta Opetus on ollut toki tunnustuksetonta, mutta vaadittu tarkempia tietoja arvioinnissa omasta uskontoperinteestä Nyt Monilukutaito (L7) edellyttää laajan uskonnollisen maailman tulkintaa jo alkuopetuksesta lähtien, niin kristinuskoa kuin muitakin uskontoja ajatellen Nähdään moraalisesti oikeaa toimintaa ja hyvää ihmiskuvaa kaikissa uskontoperinteissä ja kulttuureissa Käsitteet uskonnottomuus, moniuskontoinen yhteiskunta ja ihmisoikeudet tulevat mukaan jo alkuopetuksessa Opetuksessa otetaan tilaa ihmettelylle, kysymyksille, pohtimiselle ja kyseenalaistamiselle = oppiaineen luonne on nyt ilmapiiriltään enemmän keskusteleva ja sen tulee näkyä myös arvioinnissa

3 Globaalikasvatus mukana: PORIN KAUPUNGIN GLOBAALIKASVATUKSEN OPETUSSUUNNITELMA 2014 ON KIRJOITETTU USKONNONOPETUKSEN SISÄLTÖIHIN JA TAVOITTEISIIN TÄRKEÄÄ MAAILMANKANSALAISUUS, KESTÄVÄ KEHITYS JA AVARAKATSEISUUS! LUKUOHJEESTA: OPS:ISSAMME ON AVATTU LAAJA-ALAISEN OPPIMISEN OSA-ALUEITA (L1- L7), SAMOIN SISÄLTÖALUEET ON AVATTU (S1-S3), MUTTA TAVOITTEET T1-T12 KAIKILTA LUOKKA-ASTEILTA TULEE KATSOA VALTAKUNNALLISESTA OPETUSSUUNNITELMASTA

4 Keskeiset sisältöalueet 3.-6. lk:t S1 suhde omaan uskontoon S2 uskontojen maailma S3 hyvä elämä

5 Positiivisen, iloisen ja elämänmyönteisen ilmapiirin luominen Oppimisympäristöjen monipuolistaminen ja opiskeltavien asioiden elävöittäminen Oman ja toisten katsomusten pyhän kunnioittaminen osana ihmisyyttä

6 Laaja-alaisista osaamisalueista  oppilaita ohjataan tunnistamaan erilaisia näkökulmia, huomioimaan asioiden välisiä vuorovaikutussuhteita ja keskinäisiä yhteyksiä  mahdollisuuksia kulttuurien ymmärtämiseen ja vertailuun sekä kansainvälisyyden kokemiseen tarjotaan yhteistyöllä seurakuntien ja lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestöjen kanssa  sosiaalisia taitojen ja tunneälyn kehittäminen yhteistyössä toisten kanssa, sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkityksen ymmärtäminen

7  kuvanlukutaito keskeistä, erilaiset visuaaliset lähteet ja uskonnollinen symboliikka sisältävät piilossa tai tulkittavissa olevaa informaatiota  teknologian järkevän ja eettisesti vastuullisen käytön sekä siihen liittyvien hyvien käytös-tapojen opettelua  oman yritteliäisyyden ja sinnikkyyden vaikutus opinnoissa ja elämässä  omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys paitsi itselle, myös lähiyhteisöille, yhteiskunnalle ja luonnolle

8 Huomioitavaa arvioinnista  ohjaavaa ja kannustavaa  monimuotoiset kirjalliset ja suulliset tuottamistavat  yksityiskohtaisen muistamisen sijaan painoa tiedon soveltamiseen ja ajattelun kehittymiseen

9 USKONNON OPS 2016 VUOSILUOKAT 7-9

10 USKONNON OPETUKSEN TEHTÄVÄ  Antaa oppilaalle laaja uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys  Perehdyttää opiskeltavaan uskontoon ja sen monimuotoisuuteen, tutustuttaa uskonto- ja katsomusperinteisiin Suomessa sekä uskontoihin muualla maailmassa  Edistää uskonnon ja kulttuurin suhteen ymmärtämistä sekä uskontojen ja katsomusten monilukutaitoa  Antaa oikeaa ja monipuolista tietoa uskonnoista sekä auttaa ymmärtämään niistä käytävää keskustelua  Ohjaa tarkastelemaan uskontoja eri näkökulmista ja kriittiseen ajatteluun  Pohditaan uskon ja tiedon suhdetta sekä uskonnoille ominaista kieltä ym  Antaa valmiuksia uskontojen väliseen dialogiin  Kannustaa kunnioittamaan elämää, ihmisarvoa sekä omaa ja toisten pyhää  Tutustutaan eettiseen ajatteluun  Rohkaistaan omakohtaiseen pohdintaan

11 Tehtävä lyhyesti  Merkityksenantotaidot  Eettisen pohdinnan taidot  Katsomusdialogitaidot  Korostuu : L1 Ajattelemaan ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L4 Monilukutaito L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

12 Tärkeimmät muutokset ja painotukset YLEISTÄ:  Jokaiselle uskonnolle yhteinen osuus  Tunnustukseton opetus  ei enää erikseen mainittu  Ei jaeta uskontojen maailmaa, suhdetta omaan uskontoon ja hyvään elämään eri vuosille vaan joka vuosi kaikkia osa-alueita (kokonaisvaltaisuus)  Kulttuurinen näkökulma uskontoon: uskonto on kaikkialla ympärillämme (uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutus)--  uskontojen maailman tuntemus  Uskontojen moninaisuus paikallisesti ja globaalisti  Uskontodialogi: uskontojen kohtaaminen ja vuoropuhelu ( kulttuuri-identiteetti/ ymmärrys)  Ajankohtaisuus ja tulevaisuus

13 Yläkoulu 7-9 vuosiluokat Keskeiset muutokset ja painotukset:  Uskonnon suhde yhteiskuntaan ja politiikkaan (media, ajankohtaiset kysymykset)  Ilmiölähtöisyys  Uskontojen monilukutaito  Syvempi käsitteellistäminen ja merkityksien etsiminen  ymmärrys  Elämää suojelevat arvot, ihmisarvo, toisen pyhä

14 Miten ?  Oppilaiden kysymykset ja pohdinnat tärkeitä, kiireettömyys, keskustelu  Oppikirjan ulkopuolinen aineisto tärkeää: oppilaiden kokemusmaailma, merkityksien etsiminen  Uskontodialogi: todellinen eri uskontojen kohtaaminen ja vuoropuhelu (TVT)  Maailmankansalaisuus: projektit, osallistuminen, vaikuttaminen

15 Mitä lisää..  Holokausti  Uskonnottomuus  Populaarikulttuuri  Rauhankasvatus  Globaalisuus eettisissä kysymyksissä: Ihmisoikeudet, elämän kunnioitus, ihmisarvo, toisen pyhä  Eri uskontojen ja kulttuurien aito kohtaaminen  Kristinuskossa ekumenia ja globaalisuus keskeistä  painopiste tässä hetkessä, ei historiassa!

16 ARVIOINTI  Arvioinnissa ei vain painoteta tiedollista osaamista vaan kykyä pohtia ja perustella  Kysymykset

17 Ajatuksia valtakunnallisen OPS:in tekijöiltä ” monilukutaito, monimuotoisuus, taidot, kulttuuri, ajankohtainen, tuore, elämäntaidot” ” oppilasarvioinnissa ei arvioida vain tiedollista osaamista vaan myös kykyä pohtia ja perustella” ” Pelkkä kunnioitus ei riitä, vaan tarvitaan myös tietoa” ” globaali maailma tarvitsee aitoa keskustelua ja kyselyä uskontojen välillä” ” ei pelkkiä sisältöjä vaan ilmiöitä”

18 Eri uskontojen opetussuunnitelmat Suomessa  Adventistinen  Bahá’i  Buddhalainen  Herran Kansa ry  Islam  Juutalainen (Juutalainen koulu)  Katolinen  Krishna-liike  Kristiyhteisö  Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko (Mormoni)  Vapaakirkollinen  Ortodoksinen kristillisyys osana valtakunnallista OPS:ia

19 Monialaiset oppimiskokonaisuudet uskonnon opetuksessa Vuosiluokka Kestävä tulevaisuus (globaalikasvatus)Mikä minusta tulee isona? (ohjaus, elämänhallinta)Kotiseutu ja kulttuuriperintö 1 Kiusaamisen ehkäiseminen ja koulutoverien auttaminen Toiveammattini (eettisen pohdinnan alkeet työnteon merkityksestä omassa elämässä ja yhteiskunnassa) Oma lähikirkko ja sen toiminta (mitä eri ammattikunnat tekevät, mitä kirkossa tapahtuu) 2 Miten olla hyvä kaveri toiselle? Torilla ostoksilla (kaupankäynnin etiikkaa) Yyteri maalla ja merellä (ympäristön- ja luonnonsuojelua) 3 Kultainen sääntö arkielämässä Käyttäytyminen uskonnollisissa tilaisuuksissa Tutustuminen kirkkotiloihin 4 Lasten oikeuksien sopimusErilaisuuden kunnioittaminenKristilliset toimitukset 5 Rakkauden kaksoiskäsky arkielämässä, lähimmäisenrakkaus, diakonia Erilaisten maailmankatsomusten kunnioittaminen Kristillinen maailmankatsomus, kalenterijuhlat (kirkkovuosi) 6 Vastuullinen kuluttaminen (kestävä kulutus, kohtuullisuus, säästäväisyys), vapaaehtoistyö Yritteliäisyys, vastuunkanto, (valinnat, arvot, moraali) Kotiseudun kristillisyyden juuret ja nykypäivä 7 Avarakatseisuus eri tavoin ajattelevien ihmisten kohtaamisessa Kulttuurinen lukutaito Erilaisten ihmisten kohtaaminen Uskonnollinen ja kulttuurinen monimuotoisuus ja eri uskontojen välinen dialogisuus 8 Erilaisten kristillisten ihmisten kohtaaminen ja yhteistyö Oman maailmankatsomuksen tarkastelu Kirkkorakennukset, kristilliset juhlaperinteet ja tavat 9 Elämää suojelevien arvojen pohdinta ja ihmisyyden peruskysymykset Omien arvojen pohdinta ja erilaisten ammattien eettiset kysymykset Erilaiset pyhät paikat kotiseudullani


Lataa ppt "USKONTO Vuosiluokat 1-2 Korostuvat laaja-alaisen oppimisen osa-alueet: L1 Ajattelemaan ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google