Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TURKU Monikulttuurinen opetus 3.Jakso 22.4.2016 Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TURKU Monikulttuurinen opetus 3.Jakso 22.4.2016 Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen."— Esityksen transkriptio:

1 TURKU Monikulttuurinen opetus 3.Jakso 22.4.2016 Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

2 AIKAISEM- MAT OPS – KOULUTUK- SET / KÄSITTELYT / TYÖSTÄMI- SET JNE NYTNYT KEVÄT 2016 SYKSY 2016 KEVÄT 2017 OPS TYÖKALUKSI -PROSESSI MITÄ OSATTAVA ENNEN 1.8.2016? MITÄ OSATTAVA ENNEN VÄLIARVIOINTIA?

3 OPS 2014 perusteet Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen oppiminen Laaja-alainen osaaminen Oppimis- käsitys oppiaineet OPPIAINEET = Tiedot + taidot + arviointi OPPIAINEET = Tiedot + taidot + arviointi

4 Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

5 4.4 Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet Perusopetuksen yhtenäisyyttä tukevaa toimintakulttuuria Auttaa oppilaita ymmärtämään opiskeltavien asioiden välisiä suhteita ja keskinäisiä riippuvuuksia Kokonaisuuksien tarkastelua, tiedonaloja yhdistelevä, tutkivat työskentelyjaksot, vuorovaikutuksellisuutta edistävä Edellyttää sekä sisältöä että työtapoja koskevaa pedagogista lähestymistapaa Eheyttämisen tapa ja kesto voi vaihdella oppilaiden tarpeista ja opetuksen tavoitteista riippuen -> oppilaat voivat hahmottaa oppimistaan laajempana kokonaisuutena Tavoitteet, sisällöt ja toteuttamistavat päätetään paikallisessa ops:ssa ja ne täsmennetään koulujen lukuvuosisuunnitelmissa Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

6 Monialaiset oppimiskokonaisuudet Edistävät laaja-alaisen osaamisen kehittymistä Vähintään yksi oppimiskokonaisuus lukuvuodessa eri oppiaineiden yhteistyönä, riittävän pitkäkestoisia Oppimiskokonaisuuksien nimet, tavoitteet ja sisällöt päätetään paikallisesti ja täsmennetään koulujen lukuvuosisuunnitelmissa Oppilaiden kannalta kiinnostavia ja merkityksellisiä Auttavat hahmottamaan, miten eri oppiaineissa opiskeltavat asiat liittyvät toisiinsa ja ”oikeaan” elämään Lisäävät mahdollisuuksia ymmärtää asioiden vuorovaikutussuhteita ja keskinäisiä yhteyksiä Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

7 Hyödynnetään paikallisia voimavaroja ja mahdollisuuksia Oppilaiden osallistuminen on välttämätöntä: olla mukana opiskelun tavoitteiden, sisältöjen ja työskentelytapojen suunnittelussa Nostaa esiin oppilaiden merkityksellisiksi kokemia kysymyksiä sekä luoda tilaisuuksia niiden käsittelyyn ja edistämiseen Mahdollisuus opiskella erilaisissa ja eri-ikäisten oppilaiden ryhmissä ja työskennellä useiden eri aikuisten kanssa Tarjota mahdollisuuksia yhdistää koulun ulkopuolinen oppiminen koulutyöhön Edellyttää yhteistyötä kaikilla tasoilla Kaikki oppiaineet ovat vuorollaan mukana oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa kulloisenkin kokonaisuuden edellyttämällä tavalla OPPILAIDEN OSOITTAMA OSAAMINEN OTETAAN HUOMIOON OPPIAINEISSA ANNETTAVAA SANALLISTA ARVIOTA TAI ARVOSANAA MUODOSTETTAESSA Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

8 Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm: Rinnastamalla (opiskelemalla samaa teemaa kahdessa tai useammassa oppiaineessa samanaikaisesti) Jaksottamalla (järjestämällä samaan teemaan liittyvät asiat peräkkäin opiskeltaviksi) Toteuttamalla toiminnallisia aktiviteetteja kuten teemapäiviä, erilaisia tapahtumia, kampanjoita, opintokäyntejä ja leirikouluja Suunnittelemalla monialaisia, pitempikestoisia oppimiskokonaisuuksia, joiden toteuttamiseen osallistuu useampia oppiaineita ja joihin voi sisältyä em. eheyttämistapoja Muodostamalla oppiaineista integroituja kokonaisuuksia Kokonaisopetuksena, jossa kaikki opetus toteutetaan eheytettynä, kuten esiopetuksessa Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

9 Paikallisesti päätettäviä asioita: Toteuttamista ohjaavat paikalliset periaatteet ja toteuttamistavat Teemat kuntakohtaisia vai koulukohtaisia? Turvataan jokaisen oppilaan oikeus vähintään yhteen monialaisen oppimiskokonaisuuteen Oppimiskokonaisuuksien laajuus Oppilaiden osallistuminen suunnitteluun, toteutukseen jne Tavoitteet ja sisällöt joko opetussuunnitelmassa tai lukuvuosisuunnitelmassa Arviointikäytännöt työskentelytaidot huomioidaan oppiaineiden arvioinnissa Koulukohtaisesti täsmennetään: Eheyttämisen suunnittelu, tavoitteiden ja sisältöjen määrittely, toteuttaminen, seuranta ja arviointiyhteistyö Eri oppiaineiden ja koulun muun toiminnan yhteistyötä ja työnjakoa koskevat toimintatavat Tarkentaa oppimiskokonaisuuksiin liittyvän oppilaan arvioinnin käytänteet Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

10 Hannele Cantell: Monialaiset oppimiskokonaisuudet Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

11 ”Mitä on oppiminen?” Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

12 Oppimisen, opettamisen ja arvioinnin yhteys Arviointi Opetus ja opettaminen Oppiminen ja opiskelu Arvioinnissa ei ole kyse irrallisesta tehtävästä tai toiminnasta. Oppiminen (F), opettaminen ja arviointi liittyvät kiinteästi toisiinsa. Oppimisen ohjaaminen ja opettamisen kehittäminen tapahtuvat arvioinnin avulla. Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

13 Miten oppimista tapahtuu? OPPIMINEN kokemusreflektiouusi tieto toiminta Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

14 Käsitys oppimisesta Oppilas on aktiivinen toimija Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

15 OPETTAJAT – ARVIOINTITYÖN ASIANTUNTIJAT Tutkimuksessaan Guskey ja Bailey (2001, 16-17) löysivät neljä tekijää, jotka vaikuttivat opettajien arviointikäytänteisiin: 1) opettajien omat kokemukset siitä, miten heitä itseään oli oppilaina arvioitu, 2) se mitä opettajat olivat oppineet opettajakoulutuksen aikana, 3) opettajien henkilökohtainen filosofia tai näkemys opettamisesta sekä 4) se, miten ylempi taho, kuten opetushallinto, aluehallinto tms. arvosanan antamista. Arviointi on aina epäluotettavaa ja subjektiivista, mutta silti arviointityössä pyrittävä objektiiviseen arviointiin. Koulumenestystä ja siinä kehittymistä, erilaisia koulutukseen liittyviä filosofioita ja ristiriitoja on jo teknisestikin vaikea mitata, koska opettajat ovat työssään kaksinaisroolissa opettajana ja arvioijana (Cross & Frary 1999, 53). Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

16 JOHDATUS ARVIOINNIN KESKEISIIN PERIAATTEISIIN (1/3) Arviointia ei voi erottaa oppimiskäsityksestä (Jakku-Sihvonen 2001; Atjonen 2007) Arviointia ja oppimista ei voi erottaa toisistaan Arviointi on aina kontekstisidonnaista Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

17 JOHDATUS ARVIOINNIN KESKEISIIN PERIAATTEISIIN (2/3) Arviointi on asetettujen tavoitteiden ja saavutettujen tulosten välistä vertailua (Guba & Lincoln 1989, 22-26; Raivola 1995, 22-30) Vain asetettuja tavoitteita voidaan arvioida Arvioinnin kiinnittäminen tavoitteisiin tekee arvioinnista läpinäkyvämpää ja konkreettisempaa Tavoitteiden saavuttamista arvioidaan yhdessä ennalta sovituin kriteerein Kriteeri = ”Mittatikku”, jolla arviointia suoritetaan Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

18 JOHDATUS ARVIOINNIN KESKEISIIN PERIAATTEISIIN (3/3) Arvioinnilla on erilaisia tehtäviä a) opintojen aikana b) nivel-ja päättövaiheessa c) kannustaminen d) erotteleva a) FORMATIIVINEN ARVIOINTI = ARVIOINTI OPINTOJEN AIKANA. -> Oppimisen edistymisen arviointi, laadullista, kuvailevaa ja solmukohtia analysoivaa Tehtävänä antaa oppilaalle monenlaista kannustavaa ja opiskelua ohjaavaa palautetta opiskelulle asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Huom! Kannustava palaute ei ole sama kuin kannustava arvosanan antaminen b) SUMMATIIVINEN ARVIOINTI = OPITUN ARVIOINTI - Arvosanan antaminen perusopetuksen nivel-ja päättövaiheessa (numero tai kirjain). Tehtävänä kertoa suoritustasosta, myös selektiivinen tehtävä Huom! Arvioinnin tulee olla tasa-arvioista ja yhdenvertaista = valtakunnallisesti vertailtavaa. Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

19 HAVAINNOINTI PORTFOLIO OPPIMISPÄIVÄKIRJA AINEISTOKOKEET OPPIMISKESKUSTELUT ARVIOINTIKESKUSTELUT KANNUSTAMINEN TYÖKANSIOT ITSEARVIOINTI VERTAISARVIOINTI KIRJALLINEN KOE SUULLINEN KOE VERKKOKESKUSTELUT FORMATIIVINEN ARVIOINTI SUMMATIIVINEN ARVIOINTI Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

20 OPS 2014 luku 6.3 Arvioinnin kohteet s. 49-50 1 6.4.1 ja 6.4.2 Opintojen aikainen arviointi s.50- 51 2 6.4.3 Opinnoissa eteneminen… s. 51-52 3 6.4.4 Arviointi nivelkohdissa s. 52-53 4 Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

21 Lue ja alleviivaa merkitykselliset asiat Keskustelkaa ryhmissä alleviivatuista kohdista ja pohtikaa mitä ops –teksti korostaa arvioinnissa Opettakaa oma osuutenne ops-tekstistä muille -> keskustelkaa siitä Mitä muutoksia ops 2014 edellyttää? Miten perusteet muuttavat teidän omia arviointikäytänteitä? Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

22 OPPIMISKESKUSTELU OPPILAS – HUOLTAJA - OPETTAJA 1. ENNEN KESKUSTELUA: RATKAISUKESKEINEN KESKUSTELU OPETTAJA KESKUSTELEE ETUKÄTEEN OPPILAAN KANSSA: miksi oppimiskeskustelu on tärkeää, mitä keskustelussa otetaan esille, miten oppilas voi valmistautua keskusteluun– annetaan oppilaalle muutama kysymys / aihe, mitä hän voisi miettiä etukäteen KOOTAAN OPPILAAN KANSSA MATERIAALIA (portfolio) vanhemmille näytettäväksi TAVOITTEENA OPPILAAN OPPIMISEEN LIITTYVIEN SEIKKOJEN ESILLE TUOMINEN (++ / -) JA OPPIMISTA TUKEVAN PALAUTTEEN ANTAMINEN, SOLMUKOHTIA ANALYSOIDEN TAVOITTEENA TURVALLINEN, VÄLITTÄVÄ JA JÄMÄKKÄ ETENEMINEN ASIASSA Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

23 OPPIMISKESKUSTELU OPPILAS – HUOLTAJA - OPETTAJA 2. KESKUSTELUN AIKANA: TERVEHTIMINEN, OPPILAAN ARKIKUULUMISET: mikä koulussa on kivaa? mikä ei kovin kivaa? mikä on helppoa / vaikeaa – miksi? jne. OPPILAS ESITTELEE OMIA OPPIMISTA KUVAAVIA MATERIAALEJA (portfolio) AUTETAAN OPPILASTA MYÖS ANALYSOIMAAN OPPIMISPROSESSIAAN: mikä oli helppoa ja miksi, mikä oli vaikeaa ja miksI YHTEINEN PÄÄTÖS PARHAISTA VAIHTOEHDOISTA -> kokeiluaika Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

24 OPPIMISKESKUSTELU OPPILAS – HUOLTAJA - OPETTAJA 3. JATKOSUUNNITELMAT: MITEN KOTI VOI TUKEA OPPILAAN OPPIMISTA? MITKÄ OVAT OPPILAAN VASTUUT JA TEHTÄVÄT? MITÄ TOIVOMUKSIA OPPILAALLA JA HUOLTAJILLA ON OPETTAJALLE? KIITOS YHTEISTYÖSTÄ! Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

25 YHTEENVETO VERTAISARVIOINNISTA Arvioinnin suorittajat edustavat arvioitavan kaltaista kokemusta ja arviointipalautetta annetaan osana oppimisprosessia. Vertaisarvioinnin merkitys kasvanut sitä mukaa, kun on otettu käyttöön erilaisia tapoja toteuttaa ryhmätyöskentelyn arviointia tai työskentelylle asetettujen tavoitteiden arviointia. Vertaisarvioinnin tavoitteena on tukea yksittäisen oppilaan tai opiskelijan sitoutumista yhteisesti asetettuihin tavoitteisiin ja työskentelyyn sekä kantamaan vastuuta sekä omasta että muiden oppimisesta, työskentelystä ja työskentelyn loppuunsaattamisesta. Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

26 YHTEENVETO VERTAISARVIOINNISTA Palautteen antaminen omalle luokkatoverille tai opiskelijakollegalle tai palautteen saaminen vertaiseltaan ei ole helppoa, eikä se välttämättä suju ilman harjoittelua. Jotta vertaisarvioinnin avulla annettava palaute tukee oppimisprosessia, oppilaiden ja opiskelijoiden on hyvä pohtia: - miksi on tärkeää osata arvioida omaa ja toisten toimintaa ja työskentelyä, - minkälaisilla pelisäännöillä vertaispalautetta annetaan ja otetaan vastaan. Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

27 Vertaisarviointi periaatteita Anna palautetta siitä, mistä sinua on pyydetty sitä antamaan. Jos olette sopineet, että palauteta annetaan työskentelystä. Keskitys silloin palautteessasi siihen. Ole reilu. Älä keskity virheisiin, vaan anna palaute myös siitä, missä oppilastoverisi on onnistunut. Perustele antamaasi palautetta havainnoillasi tai esimerkeillä. Se auttaa palautteen saajaa ymmärtämään palautetta. Jos et ymmärtänyt palautetta tai jos olet eri mieltä, sano se ääneen ja pyydä tarvittaessa täsmennystä tai perusteluja Ole avoin saamallesi palutteelle ja yritä oppia siitä. Älä arvioi henkilökohtaisia ominaisuuksia. (Ouarim-Soivio: Oppimisen ja osaamisen arviointi) Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen


Lataa ppt "TURKU Monikulttuurinen opetus 3.Jakso 22.4.2016 Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google