Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Peikko Mummolassa- toimintamallin jalkauttaminen Lahden kaupungin kotihoidossa Lahden kaupunki Kotihoito Palveluesimies Kati Liikonen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Peikko Mummolassa- toimintamallin jalkauttaminen Lahden kaupungin kotihoidossa Lahden kaupunki Kotihoito Palveluesimies Kati Liikonen."— Esityksen transkriptio:

1 Peikko Mummolassa- toimintamallin jalkauttaminen Lahden kaupungin kotihoidossa Lahden kaupunki Kotihoito Palveluesimies Kati Liikonen

2 Kohti konkreettisia tekoja! Innovaatioprosessin yhtenä tavoitteena on muuntaa vuonna 2013 voimaantullut vanhuspalvelulaki konkreettisiksi teoiksi kotihoidon asiakkaiden arkeen Konkreettiset tekomme koko prosessin ajan: * jo palvelutarvetta arvioitaessa tarvittaessa ohjaus suun terveydenhuollon palveluiden pariin * suun terveyden huomioiminen lääkärien ja terveydenhoitajien väliarviointikäynneillä * suun terveyden huomioiminen hoitosuunnitelmassa * suun terveyden huomioiminen arjen työssä

3 Miten toimitaan? Hoitosuhteen alkaessa täytetään jokaisesta asiakkaasta esitietolomake, joka toimitetaan suun terveydenhuoltoon Pilottivaiheen aikana myös vanhoista asiakkaista täytetään lomake → Varmistetaan, että kaikille asiakkaille tehdään säännöllisesti hammastarkastukset. Hammastarkastuksen ajankohta kirjataan hoitosuunnitelmaan, josta se on helppo tarkistaa jatkossa. * Kaikkien asiakkaiden osalta käydään läpi hoitosuunnitelmat ja ehdotetaan apua hampaidenpesuun / suun puhdistamiseen

4 Miten asiakkaat ja omaiset ovat suhtautuneet asiaan? Asiakkaiden mielipiteitä suun puhdistamisen auttamisessa: ”En halua vaivata ketään” ” On loukkaavaa, kun epäilette suun terveyttäni huonoksi” ”Apua tyrkytetään liikaa” ”Suun puhdistamisella ei ole väliä, koska kuolema on lähellä” ” Kiva, kun joku auttaa, kun ei itse pysty” ”Onpa hyvää palvelua, kun suukin tutkitaan” Lähde: Taija Siren / yhteenveto harjoittelujaksosta Lahden kotihoidossa

5 Mitä tarvitaan? - Hyvät yhteistoimintatavat asiakkaan ja omaisen kanssa Asiakkaan ja omaisen informointi sekä motivointi Omais-soitot Omaistenillat - Hyvä yhteistyöverkosto suun terveydenhuollon ja kotihoidon välillä Suunhoidon koulutukset Hammasvastaavatoiminta Suunhoidon kotiin tarjoamat palvelut

6 Yhteydenotto suun terveydenhuoltoon Kun soitat suun terveydenhuoltoon, valmistaudu kertomaan seuraavat asiat: 1. Asiakkaan nimi ja henkilötunnus kokonaan 2. Osoite ja kotihoitoalue (esim. KE 1, KE 2 jne.) 3. Onko proteesit / omat hampaat? 4. Onko suussa kipua / särkyä, muita ongelmia? 5. Huomioitavat asiat terveydentilassa ja lääkityksissä ( esim. Marevan-lääkitys) Jos et saa puhelinyhteyttä, jätä soittopyyntö tai viesti vastaajaan, voit myös lähettää tekstiviestin tai sähköpostia. Ensisijainen yhdyshenkilö on Leila Kuutti-Pelkonen puh. 0503987709, email: leila.kuutti-pelkonen@lahti.fi. Muut yhdyshenkilöt löydät laitos- ja kotihoidon tiimin yhteystietolistalta.leila.kuutti-pelkonen@lahti.fi

7 Yhteistyössä on voimaa! Hammasvastaava toimintaa on kehitetty edelleen  HIH-kummi Olemme tehneet loistavaa käytännönläheistä yhteistyötä: - suuhygienistiopiskelija Taija Siren työelämäjaksolla 2 viikon ajan - hammashoitaja Tanja Leppikari hoitajien mukana 3 työpäivänä - hammashoitaja Leila Kuutti-Pelkonen mukana työkokouksessamme

8 Mikä on muuttunut? Muutos on alkanut! Entistä useamman asiakkaan osalta suun puhdistamiseen liittyvä tieto on kirjattu päiväriveille (=käyntikerran työtehtävät) ja hoitosuunnitelmaan Osa asiakkaista osaa jo itsekin kysyä, jos hoitaja ei muista ehdottaa hampaiden pesua Osalle asiakkaista riittää hammaspesuun kehottaminen ja kannustaminen, osalla asiakkaista hoitaja avustaa hampaiden pesussa Osa asiakkaista ei hyväksy hoitajan apua suun hoidossa; ”Puren sua sormeen, jos kosket mun suuhun”

9 Mitä olemme saaneet aikaan? Esitietolomakkeet on täytetty kaikkien asiakkaiden osalta, uusia yhteydenottoja suun terveydenhuoltoon on tullut n 40 kpl Suun puhdistamiseen liittyvä tieto päiväriveille on lisätty 70 % asiakkaista, puolet asiakkaistamme saa tällä hetkellä päivittäin apua suun puhdistamiseen (joko avustamme tai muistutamme / kehoitamme hampaiden pesuun) Osa asiakkaistamme pystyy vielä huolehtimaan itsenäisesti hampaiden pesusta (esim haavahoitoasiakkaat) tai joku muu hoitotaho huolehtii asiasta (esim omaishoitaja tai henkilökohtainen avustaja)

10 Lopuksi: Hyvässä yhteistyössä ja yhteishengessä tehden, kiinnittäen huomiota kaikkiin prosessin vaiheisiin = tyytyväinen ja terve ikäihminen, kotihoidon ja suunhoidon yhteinen asiakas!


Lataa ppt "Peikko Mummolassa- toimintamallin jalkauttaminen Lahden kaupungin kotihoidossa Lahden kaupunki Kotihoito Palveluesimies Kati Liikonen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google