Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LIIKUNTAPOLKU 1. AIHEET Liikuntapolun tavoitteet, tausta ja tarve Miten riittävä toteutuvat lapsilla ja nuorilla Liikuntapolun käytännön toteutus Hyvinvointikoordinaattori.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LIIKUNTAPOLKU 1. AIHEET Liikuntapolun tavoitteet, tausta ja tarve Miten riittävä toteutuvat lapsilla ja nuorilla Liikuntapolun käytännön toteutus Hyvinvointikoordinaattori."— Esityksen transkriptio:

1 LIIKUNTAPOLKU 1

2 AIHEET Liikuntapolun tavoitteet, tausta ja tarve Miten riittävä toteutuvat lapsilla ja nuorilla Liikuntapolun käytännön toteutus Hyvinvointikoordinaattori Laura Sormunen, LitK & ETM laura.sormunen@porvoo.fi 040 4895742

3 LIIKUNTAPOLUN TAVOITTEET Tavoitteena lasten ja nuorten liikkumisen aktivoiminen jokaisen koulupäivän aikana sekä vähintään kerran viikossa aamulla ja/tai iltapäivällä ennen koulun alkua Tällä hetkellä mukana 10 koulua, koulut ovat itse ilmoittaneet kiinnostuksensa hankkeeseen Hyvien käytänteiden ja toimintamallin levittäminen kaupungin kaikkiin kouluihin sekä toimintamallin vakiinnuttaminen kaikissa kouluissa lukuvuoden 2017 loppuun mennessä MITEN VOI ? EI VOI !

4 TAUSTA JA TARVE Kaupunkistrategian 2014 - 2017 yhtenä strategisena päämääränä asukkaiden hyvinvointierojen kaventaminen, mihin sisältyy nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen Lasten ja nuorten lisääntyneet psyykkisen hyvinvoinnin ongelmat heijastuvat mm. oppimis- ja keskittymisvaikeuksina, poissaoloina ja sosiaalisen kanssakäynnin ongelmina. Panostamalla ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin, eli jo lasten ja nuorten hyvinvointiin edesautamme heitä selviämään paremmin peruskoulussa ja myös peruskoulun jälkeen Liikunnan on tutkimuksissa todettu vaikuttavan myönteisesti lasten koulumenestykseen, tiedollisiin toimintoihin ja oppimiseen sekä lisäävän terveyttä ja hyvinvointia Tärkeää panostaa liikuntaan aktivoimiseen kouluissa ja pyrkiä luomaan liikunnalliselle toiminnalle pysyvät puitteet ja rutiinit koulun arjessa

5 LIIKUNNAN MERKITYKSET Hengitys ja verenkiertoelimistön kuntoon Muistiin Lihasmassan - ja voiman ylläpitoon, toimintakykyyn Luumassan ylläpitoon, luiden kuormitukseen Liikkuvuuteen ja notkeuteen, nivelten hyvinvointiin Tasapainoon, asennonhallintaan Kehonkoostumukseen, painoon Ruokahaluun Psyykkisiin voimavaroihin Sosiaalisuuteen Unen laatuun Mielihyvään, rentoutukseen Haasteisiin, virikkeisiin

6 LIIKUNTA JA MUISTI -LYHYTKESTOISET VAIKUTUKSET Liikunta laittaa sydämen työskentelemään kunnolla, parantaa aivojen verenkiertoa Kuljettaa aivoille tärkeitä ravinteita ja happea Liikunnan vaikutus keskittymiskyyn 1- 4 h toteutetun liikunnan jälkeen

7 LIIKUNTA JA MUISTI -PITKÄKESTOISET TERVEYSVAIKUTUKSET Uusia aivosoluja hippokampukseen ”aivojen muistikeskukseen” Hippokampuksen vanheneminen hidastuu Aivosolujen väliset yhteydet parantuvat -Uusien solujen käyttöönotto Aivojen hyvinvointi Sopii kaikille iästä ja kunnosta riippumatta

8

9 HARRASTAA HENGÄSTYTTÄVÄÄ LIIKUNTAA VAPAA-AJALLA KORKEINTAAN 1 H VIIKOSSA, % 8. JA 9. LUOKAN OPPILAISTA, 2013 Koko maayhteensä31,9 naiset32,4 miehet31,3 Uusimaayhteensä30,4 naiset31,9 miehet28,9 Kymenlaaksoyhteensä33,9 naiset35,1 miehet32,6

10 HARRASTAA HENGÄSTYTTÄVÄÄ LIIKUNTAA VAPAA-AJALLA KORKEINTAAN 1 H VIIKOSSA, % 8. JA 9. LUOKAN OPPILAISTA, 2013 Koko maayhteensä31,9 naiset32,4 miehet31,3 Uusimaayhteensä30,4 naiset31,9 miehet28,9 Kymenlaaksoyhteensä33,9 naiset35,1 miehet32,6

11 YLIPAINO, % 8. JA 9. LUOKAN OPPILAISTA, 2013 Koko maayhteensä16,4 naiset12,5 miehet20,2 Uusimaayhteensä14,4 naiset10,6 miehet18,3 Kymenlaaksoyhteensä15,2 naiset11,5 miehet19,1

12 EI SYÖ KOULULOUNASTA PÄIVITTÄIN, % 8. JA 9. LUOKAN OPPILAISTA, 2013 Koko maayhteensä33,9 naiset35,4 miehet32,3 Uusimaayhteensä44,7 naiset44,4 miehet45,0 Kymenlaaksoyhteensä31,1 naiset35,4 miehet26,6

13 TOIMINNAN KÄRJET JA MAHDOLLISUUDET Lasten ja nuorten liikuntaan aktivoiminen jokaisen koulupäivän aikana sekä vähintään kerran viikossa aamulla ja/tai iltapäivällä ennen koulun alkua Välituntiliikuntavälineiden hankinta ja niiden aktiivinen käyttäminen kouluissa Vapaa-ajan liikuntaharrastuksen pariin ohjaaminen ja innostaminen Koulutus ja ohjaus koulun henkilöstölle ja oppilaille liikunnallisesta toiminnasta koulussa Oppituntien toiminnallisuuden lisääminen Hankkeen koordinointi ja toiminnan vakiinnuttaminen

14 TOIMINNAN ’ROOLITUS’ / VASTUUNJAKO Toiminnan suunnittelu, hallinnointi ja koordinointi Porvoon koulutuspalvelut: erikoissuunnittelija ja hankekoordinaattori Taloudellinen vastuu Koulutuspalvelujen johto Suunnittelu ja toteutus Koordinaattori yhteistyössä koulujen edustajien (rehtori, liikunnanopettaja, muu henkilöstö, oppilaat) sekä kouluterveydenhuollon ja liikuntapalvelujen kanssa Seuranta ja arviointi Koulutuspalvelujen hankeohjausryhmä ja johto, koulujen henkilöstö, oppilaat, huoltajat, liikuntapalvelut ja kouluterveydenhuolto

15 TOIMINTAKULUT Omavastuu käsittää seuraavat toimintakulut: Hallinnointi- ja suunnittelukulut, raportointi, tiedotus Koulujen suunnittelutyö Seuranta ja arviointi Avustus sisältää seuraavat toimintakulut (koulun oma summa) Hankkeen koordinointi, raportointi, tiedotus Liikuntalähettiläiden palkkiot Koulutuskulut Liikuntaväline/-varustesetit kouluille, lasku sivistystoimeen Marika Nyströmille. Laskuun tulee laittaa viitteeksi ”Liikuntahanke”, alv sisältyy noihin summiin, se ei siis voi tulla summien päälle

16 KÄYTÄNNÖN TOTEUTUS Kouluihin omat ohjaustiimit Liikuntatuokioiden suunnitteleminen koulujen lukujärjestykseen osaksi tunteja ja välitunteja Liikuntaa tuntien sisällä, lounastauolla, välitunneilla ja ennen-ja jälkeen kouluajan Koulun oppilaiden ja henkilöstön (opettajat, koulunkäyntiavustajat, kouluterveydenhuolto) kouluttaminen Vapaa-ajan liikuntaharrastuksen pariin ohjaaminen ja innostaminen: mm. seuraesittelyjen avulla Välituntiliikuntavälineiden hankinta ja niiden aktiivinen käyttäminen kouluissa Oppilaiden osallistaminen esim. toiminnan suunnittelussa ja järjestämisessä, tavoitteiden asettamisessa ja ideointityössä Toiminnan seuranta Vanhempien rooli viestinnässä ja kannustamisessa erittäin tärkeä

17 YHTEINEN SUUNNITELMA Koulun oma vastuuhenkilö Ohjausryhmä laatii koulukohtaisen suunnitelman Viestintä opettajille, oppilaille ja vanhemmille Koko koulu mukaan toimintaan, esim. tuntien aikainen liikunta suunnitellaan luokkakohtaisesti, valitaan innostajia oppilaiden keskuudesta, oppilaat suunnittelevat kampanjoita yms. Sovitaan tapaamisista Sähköpostiyhteys MITÄ HYVÄÄ OLEMASSA OLEVAA VOIDAAN HYÖDYNTÄÄ? MITÄ UUTTA JA INNOVATIIVISTA TARVITAAN? TYÖNJAKO JA VASTUUT?

18 KÄVELYKAMU HAASTAA KOULUT Ota haaste vastaan ryhmäsi kanssa ja Kävele ikäihmisen kamuna. Yksittäiset kuntalaiset, oppilaitokset, koulut, kotihoito, yhdistykset, yritykset ja urheiluseurat tekemään kävelytempauksia Yhteys laura.sormunen@porvoo.fi

19 KIITOS!


Lataa ppt "LIIKUNTAPOLKU 1. AIHEET Liikuntapolun tavoitteet, tausta ja tarve Miten riittävä toteutuvat lapsilla ja nuorilla Liikuntapolun käytännön toteutus Hyvinvointikoordinaattori."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google