Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJutta Penttilä Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus 2014- 2017 Ohjausryhmän suunnittelupäivä 18.3.2014
2
Sosiaalinen markkinointi on Työkalu käyttäytymismuutosten aikaansaamiseksi Asiakaslähtöinen toimintatapa Vaiheittainen suunnittelumenetelmä Sekä strateginen että operatiivinen työkalu Mitattavissa oleva toimintatapa (sijoituksen tuotto voidaan osoittaa) Käytännössä toimivaksi todettu menetelmä
3
Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 1.Tarpeen tunnistaminen & ennakkosuunnittelu 2.Määrittely 3.Kehitys & suunnittelu 4.Toteutus 5.Arviointi 6.Seuranta
4
Käytännön esimerkkejä sosiaalisesta markkinoinnista * Pyöräilykypärät, vanhempainilta, turvaistuimet… Sosiaalinen markkinointi on kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 1.Tarpeen tunnistaminen & ennakkosuunnittelu 2.Määrittely 3.Kehitys & suunnittelu 4.Toteutus 5.Arviointi 6.Seuranta
5
Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 1. Tarpeen tunnistaminen & ennakkosuunnittelu Mihin asiaan tai haasteeseen halutaan puuttua Mitä resursseja ja varoja on käytettävissä Mahdollisia riskejä Alustavaa aikataulua On myös pohdittava, minkä verran kohderyhmää on tutkittava riittävän ymmärtämyksen aikaansaamiseksi ja tarvitaanko tutkimustyön tekemiseen ulkopuolista apua. TUOTOS: Tiivis ennakkosuunnitelma, jossa kuvataan kohteena oleva asia ja selvitetään, keihin se vaikuttaa ja ketkä sen voivat mahdollistaa.
6
Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 2. Määrittely Kootaan yhteen toiminnalle keskeiset henkilöt. Muodostetaan ohjausryhmä ja käydään läpi odotukset ja resurssit. Selvitetään mitä on jo tehty. Analysoidaan asiaan vaikuttavia tekijöitä ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Hankitaan hankkeen etenemiselle tarvittavat tiedot ensi- ja toissijaisen tutkimustyön kautta. TUOTOS: Määrittelyraportti, joka sisältää yhteenvedon tähän mennessä tehdystä työstä ja perustelut toimenpiteille.
7
Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 3. Kehitys & suunnittelu Eri segmenteille kohdennettavien toimenpiteiden kehittäminen Keskeisten ideoiden ennakkoon testaaminen kohderyhmällä Oletusten ja perustelujen asiallisuuden varmistaminen sekä tarvittava muokkaus Rakennetaan yhteistyösuhteita ulkopuolisiin kumppaneihin tarvittaessa Suunnitellaan menetelmävalikoima sidosryhmien tuella TUOTOS: Sosiaalisen markkinoinnin suunnitelma, jossa on täsmälliset, aikataulutetut, realistiset, mitattavat ja olennaiset TARMO-tavoitteet. [englanniksi SMART: specific, measurable, achievable, realistic, time-bound].
8
Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 4. Toteutus Valmistellaan toimenpiteen käynnistys Interventiossa otetaan käyttöön uusia menetelmiä ja ratkaistaan toteutuksen aikana ilmeneneviä ongelmia Seurataan ja arvioidaan prosessia sen edetessä Kerätään palautetta toteutukseen osallistuvalta henkilöstöltä ja Sidosryhmiltä Seurataan ympäristöä laajemmin, jotta havaitaan muutoksia tai kehityskulkuja, jotka saattavat vaikuttaa interventioon Tarkistetaan toteutussuunnitelmaa saadun palautteen perusteella KESKEINEN TAVOITE: Halutun vaikutuksen saavuttaminen kohderyhmän käyttäytymisessä määritetyn aikataulun puitteissa.
9
Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 5. Arviointi Toimenpiteen arviointitapa on suunniteltava jo aiemmin prosessin aikana. On mm. päätettävä, mitä lyhyen, keskipitkän ja pitkän tähtäimen tunnuslukuja käytetään mittaamaan muutoksia ihmisten käyttäytymisessä, tiedoissa ja asenteissa Kerätään tietoa onko alkuperäiset mitattavissa olevat käyttäytymismuutostavoitteet saavutettu Pyritään tunnistamaan muutoksia, jotka osoittavat kehityksen kulkevan oikeaan suuntaan. Havaitaan hyvät käytänteet On arvioitava paitsi tuotoksia myös toimenpideprosessin kulkua. TUOTOS: Arviointiraportti, jossa käsitellään alkuperäiset tavoitteet, käytetyt menetelmät, tunnistetut tulokset ja suositukset jatkotoimenpiteiksi.
10
Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 6. Seuranta Arvioinnin tulosten läpikäynti sidosryhmien kanssa Seurausten käsittely ja jatkosuunnitelman laatiminen Hyvien käytänteiden levittäminen sidosryhmille ja hankkeen ulkopuolelle
11
Sosiaalinen markkinointi on Kuusivaiheinen prosessi jolla tavoitellaan käyttäytymismuutosta tarkkaan rajatussa kohderyhmässä 1.Tarpeen tunnistaminen & ennakkosuunnittelu 2.Määrittely 3.Kehitys & suunnittelu 4.Toteutus 5.Arviointi 6.Seuranta
12
Sosiaalinen markkinointi on Työkalu käyttäytymismuutosten aikaansaamiseksi Asiakaslähtöinen toimintatapa Vaiheittainen suunnittelumenetelmä Sekä strateginen että operatiivinen työkalu Mitattavissa oleva toimintatapa (sijoituksen tuotto voidaan osoittaa) Käytännössä toimivaksi todettu menetelmä
13
Kiitos =)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.