Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

23.9.2016Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille Maaliskuu 2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "23.9.2016Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille Maaliskuu 2013."— Esityksen transkriptio:

1 23.9.2016Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille Maaliskuu 2013

2 23.9.2016Tieto-osasto / PATI2 Tiedonkeruu suun terveydenhuollon hoitoonpääsystä maaliskuussa 2013 Hoitotakuukysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille toteutettiin maaliskuussa 2013. Vastaus saatiin 147 terveyskeskukselta (150:stä). Vastaukset kattavat 98 % väestöstä. Ahvenanmaa on kyselyn ulkopuolella. Eri ajankohtien tuloksia vertailtaessa on huomioitava, että vastanneet terveyskeskukset ovat osittain vaihdelleet. Raporteilla tulokset on julkaistu sekä suhteessa terveyskeskusten %-osuuksiin että väestön %-osuuksiin. Terveyskeskusten huomattavien kokoerojen vuoksi tuloksia kannattaa tarkastella suhteessa väestön %-osuuksiin. THL:n perusterveydenhuollon hoitoonpääsysivut ovat osoitteessa www.thl.fi/fi/tilastot/hoitoonpaasy/pth ja myös www.thl.fi/tietokantaraportit www.thl.fi/fi/tilastot/hoitoonpaasy/pth www.thl.fi/tietokantaraportit

3 Välittömän yhteydensaannin toteutuminen suun terveydenhuollossa 3/2009–3/2013 Suhteessa väestöön, % 23.9.20163Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely keväällä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

4 Yhteydensaanti puhelimitse suun terveydenhuollon ajanvaraukseen 23.9.20164 STM antoi keväällä 2011 ohjeen välittömän yhteydensaannin toteuttamisesta. Terveyskeskuksilta kysyttiin neljättä kertaa ohjeen mukaisen seurannan toteutumisesta. 61 % väestöstä asui sellaisen terveyskeskuksen alueella, jossa suun terveydenhuollossa on käytössä soittopyyntö- ja takaisinsoittojärjestelmä. Yhä useammalla terveyskeskuksen hammashoitolalla oli käytössään operaattoriseuranta. Sen mukaan puheluun vastattiin keskimäärin 2,0 minuutin kuluessa. Puhelujen määrän (soitetut ja vastatut) ilmoitti 67 % vastaajista. Soitetuista puheluista 91 % kirjautui vastatuksi. (Jos soittaja katkaisee puhelun ennen kuin vastaajaäänite käynnistyy, puhelu kirjautuu ei- vastatuksi.) Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely keväällä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

5 Hoidon tarpeen arvioinnin toteutuminen kolmen arkipäivän kuluessa suun terveydenhuollossa 3/2009–3/2013 Suhteessa väestöön, % 23.9.20165Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely keväällä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

6 Suun terveydenhuollon hoitojonossa olevat potilaat /10 000 asukasta aluehallintovirastoittain 3/2011–3/2013 23.9.20166Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely keväällä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

7 Hoitoonpääsyn toteutuminen hoidon tarpeen perusteella kuudessa kuukaudessa suun terveydenhuollossa 3/2011–3/2013 Suhteessa väestöön, % 23.9.20167Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely keväällä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

8 Suun terveydenhuollossa yli kolme kuukautta hoitoa odottaneiden lukumäärä 3/2009–3/2013 23.9.20168Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely keväällä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

9 Suun terveydenhuollossa 3 ‒ 6 ja yli kuusi kuukautta hoitoa odottaneet potilaat 3/2013 sairaanhoitopiireittäin 23.9.20169Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely keväällä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

10 Suun terveydenhuollon odotusaikojen julkaiseminen 76 % terveyskeskuksista ilmoitti julkaisevansa tiedot hoitoonpääsystä vähintään neljän kuukauden välein, kuten terveydenhuoltolaki edellyttää (79 % lokakuussa 2012). 6 % terveyskeskuksista ei ollut vielä lainkaan julkaissut odotusaikoja (5 % lokakuussa 2012). 23.9.201610Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Suun terveydenhuollon hoitoonpääsykysely keväällä 2013 terveyskeskusten johtaville ylihammaslääkäreille

11 Yhteenveto maaliskuun 2013 suun terveydenhuollon hoitoonpääsyn tuloksista (1/2) 23.9.201611Tieto-osasto / PATI Välittömän yhteyden saaminen oli huonontunut syksystä. Väestöstä 43 % asui alueella, jossa välittömässä yhteydensaannissa oli ajoittaisia ongelmia ja 2 % alueella, jossa oli jatkuvia ongelmia. Syksyllä vastaavat luvut olivat 24 % ja 0 %. Terveyskeskusten suun terveydenhuollossa oli soittopyyntö- ja takaisinsoittojärjestelmät vähemmän käytössä kuin terveyskeskusten avoterveydenhuollossa. Hoidon tarpeen arviointi toteutui suun terveydenhuollossa lähes poikkeuksetta kolmen arkipäivän kuluessa.

12 Yhteenveto maaliskuun 2013 suun terveydenhuollon hoitoonpääsyn tuloksista (2/2) 23.9.201612 Eniten suun terveydenhuoltoon odottajia suhteessa väestöön oli Pohjois-Suomen ja Lapin aluehallintovirastojen alueen terveyskeskuksissa. Yli 3 kuukautta hoitoa odottaneiden määrä lisääntyi noin 2 700:lla syksystä 2012, vaikka pitkään, eli yli 6 kk odottaneiden määrä vähenikin. Yli 3 kk odottaneista n. 5 400 oli odottanut yli 6 kk. Syksyllä 2012 vastaava luku oli n. 7 200. Väestöön suhteutettuna yli 6 kk jonottaneita oli eniten Kainuun sairaanhoitopiirin alueella. Noin neljännes (24 %) terveyskeskuksista julkaisi hoitoonpääsytiedot suun terveydenhuollosta harvemmin kuin terveydenhuoltolaki edellyttää tai ei julkaissut tietoja ollenkaan. Tieto-osasto / PATI


Lataa ppt "23.9.2016Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille Maaliskuu 2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google