Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo."— Esityksen transkriptio:

1 Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo

2 Tehtävän idea: Kokeillaan PaikkaOpin toimintoja ensimmäisen kerran. Harjoitellaan sijoittamaan Suomen kaupunkeja kartalle. Oppilaat voivat itse tarkastaa kuinka lähelle omat arviot osuivat kaupunkien todellisia sijainteja tai kaikkien arviot kaupunkien sijainneista voidaan katsoa myös yhdessä. Valmis esitys tallennetaan työtilana.

3 Vaihe A. Kirjaudutaan sisään ja avataan kartta-alusta Kirjaudu sisään PaikkaOppiin palvelun etusivun vasemmasta laidasta klikkaamalla Kirjaudu -painiketta, kirjoittamalla käyttäjätunnuksesi sekä salasanasi ja painamalla alla olevaa Kirjaudu -painiketta. Kartta-alustalle pääset napauttamalla Avaa kartta-alusta -painiketta karttakuvan alareunasta. Jos palvelu kysyy uudelleen käyttäjätunnuksesi ja salasanasi, anna ne ja paina Login. Tämän jälkeen alla olevan näköinen kartta-alusta avautuu.

4 Vaihe B. Valitaan taustakartta ja merkitään kaupunki pistekohteena kartalle 1. Kartta-aineistoista kaikki valitsevat taustakartaksi pohjakartan. 2. Missä Turku sijaitsee? Oppilaat merkitsevät pistekohteena Turun sijainnin kartta-alustalle oman käsityksensä mukaan. Työkaluvalikosta klikataan salamasymbolia (luo kohteita) ja valitaan avautuvasta alasvetovalikosta kynän kuva (lisää pistekohde).

5 4. Ominaisuustietoikkunaan määritetään kohteen tiedot. Kaikki tallentavat pistekohteet samaan kategoriaan ja luokkaan, esimerkiksi Omat paikat (kategoria), Muu oma paikka (luokka). Kaikki antavat kohteelle nimeksi Turku. Lopuksi jokainen jakaa kohteen saman kurssin jäsenille ja painaa ”Tallenna” 3. Oppilaat täppäävät hiirillä siihen kohtaan kartoillaan, missä ajattelevat valitun kaupungin sijaitsevan. Samalla ominaisuustietoikkuna avautuu.

6 Vaihe C, Tehtävän tarkastus. Vaihtoehto 1. Oppilas tarkastaa itse: pohjakartta vaihdetaan peruskarttaan. 5. Oppilas voi itse tarkastaa kuinka lähelle oma arvio kaupungin sijainnista osui. Oppilas vaihtaa vasemmalta Kartta- aineistoista Taustakartta -teemasta Peruskartan auki Pohjakartan sijaan. Tällöin sekä tallennettu kohde että kaupungin oikea sijainti peruskartalla näkyvät samaan aikaan.

7 Vaihe C, Tehtävän tarkastus. Vaihtoehto 2. Katsotaan yhdessä oppilaiden luomat pistekohteet 6. Oppilaiden tallentamat pistekohteet voidaan tarkastaa myös yhdessä. Opettaja valitsee Kohteet -välilehdeltä oikean kurssin hakukentästä ja rastittaa sen luokan, jonne kohteet on tallennettu. Kaikki oppilaiden luomat kohteet näkyvät nyt kartalla. Opettaja vaihtaa Peruskartan Pohjakartan sijaan Kartta-aineistoista (ks. kuva edellinen slide). Näin saadaan Turun oikea sijainti näkyviin. Valitse oikea kurssi Kohteet -välilehti Rastita Muu oma paikka -luokka Omat paikat -kategoriassa Vinkki! Voit valita näkyviin kohteet kategorian kaikista luokista klikkaamalla kategorian edessä oleva laatikkoa. Voit myös valita vain yhden tai muutaman luokan klikkaamalla laatikoita luokkien edessä. Tällöin kategoria -rasti jää pois.

8 Vaihe D. Tarkastellaan kohteiden ominaisuustietoja 7. Opettaja ja oppilaat voivat tarkastella tallennettuja kohteita klikkaamalla niitä kerran, jolloin ominaisuustiedot -ikkuna avautuu. Ikkunassa ovat kohteen koordinaatit, kategoria ja luokka, mahdollinen itse kirjoitettu kuvaus kohteesta sekä tieto siitä kuka kohteen on luonut.

9 Vaihe E. Tallennetaan karttanäkymä työtilana 8. Opettaja voi halutessaan tallentaa tunnin lopuksi karttanäkymän työtilana. Klikkaa disketin kuvaa työkaluvalikosta. Valitse Tallenna karttanäkymä työtilaksi. Tallennusikkuna avautuu, jonne määritetään työtilan nimi ja kuvaus. Jos haluat, että muut löytävät työtilasi, rastita Näytä työtila -ruutu ja valitse kenelle haluat jakaa työtilan. Työtilan avulla sama karttanäkymä löytyy helposti tarvittaessa. Tehtävää voidaan esim. tarvittaessa jatkaa samasta näkymästä seuraavalla tunnilla (Avataan työkaluvalikosta disketin kuvasta) tai karttaa voidaan jakaa linkin avulla muille. Huom! Näkymän tallennusta työtilana ei tarvitse välttämättä tehdä, koska jokainen kohde (tässä kaupungit) on jo tallennettu kerran. Kohteet löytyvät joka tapauksessa kartalta kirjautuessasi seuraavan kerran sisään ja valitessasi saman kurssin. Työtila on siis ainoastaan pikalinkki kyseiseen näkymään (tietty paikka ja mittakaava sekä tallennetut kohteet). Vinkki: Muistathan, että jos haluat jakaa karttaa esimerkiksi oppilaiden vanhemmille, kaikki kohteet ja työtila täytyy merkitä julkisesti jaetuksi tallennusvaiheessa. Näin vanhempien ei tarvitse rekisteröityä PaikkaOppiin katsoakseen karttaa.


Lataa ppt "Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google