Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuOlivia Mikkola Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari 3.11. 2015 Kuopio
2
Keskeyttämisen problematiikka Perinteiset tulkinnat Usein yksilön ongelmien korostaminen Syyllistäminen, marginalisointi, leimaaminen Vaihtoehtoiset tulkinnat Harmaan eri sävyjen tunnistaminen Ratkaisukeskeisyys ”Keskeyttämisen syy = jonkin puute” Meidän ongelma Keskeyttäminen vs. eroaminen Eroaminen ”virallinen” ja pitempiaikainen, keskeyttäminen arkikielen mukainen
3
Koulutusalakohtaiset eroprosentit (OPH:n seuranta)
4
Eroaminen sukupuolen mukaan
5
Eroaminen suurten opiskelijamäärien tutkinnoissa
6
Eroaminen iän mukaan
7
(Perinteisiä) Keskeyttämisen syitä Virheellinen alanvalinta Huono ilmapiiri Oppimisvaikeudet Hankaluudet opettajien kanssa Terveydelliset syyt Moniongelmaisuus Aikuistuminen (yli 18 -vuotiailla) Teoria ja luokkahuoneopetus Huono peruskoulumenestys Oma sitoutuminen Taloudelliset syyt ”Ei oo mun juttu”……”Monen asian summa…”En osaa selittää”
8
Läpäisyohjelman aikaiset havainnot keskeyttämisen syistä Yhteishakujärjestelmän aiheuttama ”mahdoton yhtälö” Tekemisen puute ja turhautuminen Opintojen hallinnan puute Kulttuurinen kynnys perusopetuksen ja toisen asteen välillä? Virheellinen käsitys ammatillisesta koulutuksesta ja opinnoista Onnistumisen kokemukset puuttuu Yleinen identiteetti ja tulevaisuus hukassa Painottuu nyt yhä enemmän ns. moniongelmaisiin?
9
Ratkaisukeskeinen ajattelutapa Harmaan eri sävyjen tunnistaminen Keskeyttäminen ja täydellinen sitoutuminen vain saman jatkumon ääripäitä Mikä aiheuttaa keskeyttämisen ”oireita”? (ensimmäisiä ajatuksia, ohimeneviä haluja) Mikä innostaa jatkamaan? Keskeyttämisen syy on jonkin puute tai oire jostakin Mikä ratkaisu, muutos tai palvelu vastaa keskeyttämisen syyhyn? Jokaisesta syystä tulee kehittämiskohde ja jokaiselle syylle löytyy asianosaiset ”Miksi meillä keskeytetään”? Syiden, luokittelujen ja palveluiden vastaavuus Syiden seuranta tukee palveluiden kehittämistä
10
Koulutuksen järjestäjän oma tieto keskeyttämisen syistä Keskeyttämisen syyt vaihtelee oppilaitoksittain Miksi meillä keskeytetään..miksi meillä jatketaan? Palveluiden kohdistaminen, vahvistaminen tai jatkaminen Keskeyttämisen syyt ovat usein ”rivien välissä” Mikä meillä tuottaa hyviä opiskelijakokemuksia (haluan tehdä, tiedän mitä teen, kelpaan, jaksan, opin) Mihin meidän hyvien käytäntöjen tarve perustuu? Miksi alkuvaiheen käytännöt ovat hyviä? Mistä tarpeesta kertoo huolivaiheen palveluiden hyödyllisyys jne? Tai perinteisesti: miksi meidän opiskelijat keskeyttää? >>>>eroaminen johtuu hyvän (läpäisy) käytännön puutteesta
11
Läpäisyn hyvät käytännöt ja keskeyttämisen syyt
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.