Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja."— Esityksen transkriptio:

1 Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja

2 Työssäoppimisen laajentaminen Valtakunnallinen koordinointi Koulutuksen järjestäjien kokeilut Tiedotus Tutor- ja tuotteistamisryhmät Mallin- tami- nen Vert. kehit tämi nen OPH:n linjaukset Valtionavustukset Seminaarit, työleirit Tiimit Verkostoituminen

3 Tutorointi ja tuotteistaminen laajennetussa työssäoppimisessa Valtakunnallinen koordinointi Tutor- ja tuotteistamisryhmät Nopeat Hitaat, tuetut Yritys- yhteistyö Ryhmä -mallit Oppi- sopi- mus Atot työssä- oppien Yksilölliset polut Koulutuksen järjestäjien kokeilut

4 Tutor- ja tuotteistamisprosessi Oman toimintamallin kehittäminen Oman toimintamallin testaus Oman toimintamallin mallintaminen Metamallien mallintaminen Metamallien sparraus Metamallien vertaiskehittä- mispäivä Vert. kehit täen Tuto- rointi tuottei stami- sen yhtey- dessä

5 Tutorointi Tutoroitava Tutoroija TutoroitavaTutoroija Oman toiminnan kehittäminen Tutorointi Oman toiminnan kehittäminen

6 Tutorointi Tavoitteet Tarpeet Tapaamiset AC - palaverit Oman toiminnan kehittäminen Tutorointi

7 Vertaiskehittämispäivä Ennen vertaiskehittämisen päivää: Palautteiden kokoaminen Jokainen osallistuva koulutusorganisaatio/hanke pyytää SWOT palautteen toiminnasta Työelämältä Opiskelijoilta Opettajilta Koulutusorganisaation johdolta

8 Vertaiskehittämispäivä, ennen 2. Jokainen osallistuva koulutusorganisaatio pyytää kommentteja tekemästään mallikuvauksesta. Mallikuvauksen selkeys ja ymmärrettävyys Hyvää: Kehitettävää:

9 Vertaiskehittämispäivä, ennen Mallikuvan hyödynnettävyys Kenelle mielestäsi mallikuvaus on tarkoitettu? Eri näkökulmat (opiskelija, työelämä, koulutusorganisaatio) tulevat mallikuvassa esille riittävästi 1 = Täysin samaa mieltä 2= Jokseenkin samaa mieltä 3= Jokseenkin eri mieltä 4= Täysin eri mieltä Mitä näkökulmaa mielestäsi tulee selkeyttää ja miten? Missä voisit hyödyntää mallikuvaa? Miten mallikuvaa tulisi mielestäsi kehittää?

10 Vertaiskehittämispäivä, ennen Halutessaan kehittämishanke/koulutusorganisaatio voi tehdä itsearvioinnin kehittämishankkeesta hyödyntäen ammatilliseen peruskoulutukseen tarkoitetun työelämälähtöisten oppimisympäristöjen arviointikriteeristöä. Itsearvioinnista on hyötyä raporttia kirjoittaessa sekä se ohjaa osaltaan strategista toimintaa.

11 Vertaiskehittämispäivä, ennen AC palaveri ennen vertaiskehittämisen päivää Aikavaraus 3h. Käydään läpi saatu palaute ja kirjataan raporttiin Muokataan mallikuvausta Tehdään kysymykset haastateltaville Tarpeiden mukaan voi suunnitella vertaiskehittämispäivän yhteyteen tutorointiklinikan esim. seuraavalle päivälle.

12 Vertaiskehittämispäivä Vertaiskehittämisen päivä 8.30-9.00 Vapaaehtoisesti: Tutorointitreffit (Pikainen briiffaus, Aikatauluista sopiminen) 8.45 Kahvi 9.00 Aloitus ja orientaatio 9.15-10.00 SWOT omasta näkökulmasta kirjaaminen Opiskelijat/+ 1 kehittäjä Opettajat/+1 kehittäjä 9.15-10.00 Mallintaminen: kehittäjät 10.00-11.00 Haastattelut AC:n välityksellä Työelämä: Työelämälähtöisyys/tutkinnonperusteet ja työssäoppiminen Organisaation johto: Pedagoginen kehittämistoiminta, oppimisympäristön turvallisuus ja resurssit

13 Vertaiskehittämispäivä 10.00-11.00 Raportin kirjoittaminen paikanpäällä Opiskelijat: Opiskelijalähtöisyys ja yksilölliset opintopolut Opettajat: Oppimisen ja osaamisen arviointi ja ammattiosaamisen näytöt 11-12.00 Lounas 12.00-14.30 Raportin kirjoittaminen prosessina ryhmissä, kaikkea materiaalia hyödynnetään Kussakin ryhmässä: Kehittäjä, opiskelija, opettaja 12.00-12.45, 12.45-13.30, 13.30-14.15, Klo 14.45-15.30 14.15 Kahvi

14 Vertaiskehittämispäivä Kriteeristön jaottelu: Opiskelijalähtöisyys ja yksilölliset opintopolut (Kohta 2) Työelämälähtöisyys ja oppimisympäristön turvallisuus ja resurssit (Kohdat 3 ja 7) Pedagoginen kehittämistoiminta (Kohta 4) Työssäoppiminen sekä oppimisen ja osaamisen arviointi ja ammattiosaamisen näytöt (Kohdat 5 ja 6) Klo 15.30-16.30 Loppukeskustelu, raportin hyväksyminen ja mallin työstäminen

15 Vertaiskehittämispäivä Kriteeristön jaottelu: Opiskelijalähtöisyys ja yksilölliset opintopolut (Kohta 2) Työelämälähtöisyys ja oppimisympäristön turvallisuus ja resurssit (Kohdat 3 ja 7) Pedagoginen kehittämistoiminta (Kohta 4) Työssäoppiminen sekä oppimisen ja osaamisen arviointi ja ammattiosaamisen näytöt (Kohdat 5 ja 6) Klo 15.30-16.30 Loppukeskustelu, raportin hyväksyminen ja mallin työstäminen

16 Vertaiskehittämispäivä, jälkeen Vertaiskehittämispäivän jälkeen Kukin kehittämishanke tekee halutessaan strategiasuunnitelman. Mitä toiminnassa halutaan muuttaa? Mitä muutoksilla tavoitellaan? Millä aikataululla muutokset aiotaan tehdä? Miten koulutusorganisaation johtoa tiedotetaan muutostarpeista? Miten koulutusorganisaation johtoa tiedotetaan toimintamallista ja sen eduista? Tutor- ja tuotteistamisryhmissä jatketaan keskustelua ja tarvittaessa jatketaan mallinnusta.

17 Vertaiskehittämispäivät: Nopeat polut 21.2.2013 Oppisopimus 11.3.2013 Joustava polku (hidas, tuettu) 15.4.2013

18 Sirpa Pursiainen, YTM Kehittämistyö Projektipäällikkö Edu.fi pedagogiset toimintamallit "Yksilöllisiä polkuja oppimisverkostoissa" Nappiparisto - vertaisvoimaa oppimisympäristöjen kehittämisen Laajennetun työssäoppimisen kokeilun valtakunnallinen koordinointihanke Valtakunnallisen työssäoppimisen oppaan päivittäminen Tampereen seudun ammattiopisto Åkerlundinkatu 8, 33100 Tampere puh. 050 576 1363, vaide 03 3155 51 sirpa.pursiainen@pirko.fisirpa.pursiainen@pirko.fi www.pirko.fi


Lataa ppt "Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google