Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna."— Esityksen transkriptio:

1 Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna

2 Koulutuksen teemat ja toiveet Tulevaisuuden työelämän haasteet Millaisia taitoja tulevaisuuden työelämä nuorilta vaatii? Mitä nuori odottaa työelämältä - miten yhdistää nämä kaksi? Mitä ja miten arvioidaan? Nuoren kehittyvät aivot ja tunteiden säätelykyky Haastavan nuoren kohtaaminen Työpaikkaohjaajan roolit Työyhteisön vastuu ohjaamisessa Oppisopimusnuoren työpaikalla tapahtuvan oppimisen erityispiirteitä Kannustava ja rakentava palaute Muuta, mitä? 2 Työpaikkakouluttaja- hanke 2015, Omnian oppisopimustoimisto

3 21 century skills

4 Millaisia tulevaisuuden työelämän haasteita näet omassa työssäsi?

5 Y-sukupolvi vaatii työelämässä tasapainoa työn ja vapaa-ajan välillä. Työssä viihtyminen, työn mielekkyys ja yhteisö on tärkeää, myös työssä kehittymistä arvostetaan. Y-sukupolvi valitseekin työnantajansa usein tämän arvojen ja maineen perusteella. s.70-90= y Yykkarit työelämässä nyt

6 Z-sukupolven edustajat luokitellaan passiivisiksi individualisteiksi. Siinä missä X-sukupolvi halusi rakentaa toimivan yhteiskunnan ja Y-sukupolvi pelastaa maailman ajatuksen voimalla, Z-sukupolven arvioidaan käyttäytyvän passiivisemmin ja ennemmin seuraavan yleisiä normeja. Z 90-2000

7 Oppisopimuskoulutus koulutusmuotona Miksi työpaikkaohjaajan rooli on tärkeä? Työpaikka-ohjaaja Opiskelija Työpaikkakouluttaja- hanke 2015, Omnian oppisopimustoimisto Työyhteisö

8 Ammattilaiseksi oppisopimuksella Työpaikka Oppilaitos Oppisopimus- toimisto Oppisopimus- toimisto Opiskelija Työpaikkakouluttaja- hanke 2015, Omnian oppisopimustoimisto

9 Työpaikkaohjaajana osaat Kohdata nuoren opiskelijan Tunnistaa oman roolisi nuoren ohjajana NUORTEN MODUULI Suunnitell a OSALLISTUMALLA LISÄMODUULEIHI N Ohjata Opiskelijasi oppimista Arvioida Työpaikkakouluttaja- hanke 2015, Omnian oppisopimustoimisto

10 Mitä ja miten arvioidaan? Lähtötilanne Perehdytys Ohjaaminen Oppiminen Osaaminen

11 Nuoren aivot ja tunteiden säätely

12 Nuoren aivot?

13 Juuri silloin, kun nuori on kaikkein rasittavin ja huolimattomin jääräpää, aivoissa tapahtuu jotain suurta ja korvaamatonta. Murrosiässä käynnistyy aivojen korkeimman osan, etuotsalohkon rakennustyö. Alempien aivojen osien rakenteelliset ratkaisut on "lyöty lukkoon" jo ennen kymmenen vuoden ikää, mutta aivojen etuotsalohko on vielä murrosiän alussa varsin sotkuinen remonttityömaa.

14 Etuotsalohko on aivojen viimeinen palikka, joka pitää saada paikoilleen. Alue säätelee päätöksentekoa, oman toiminnan ohjausta, itsensä motivoimista sekä moraalisten näkemysten muodostamista, kertoo aivotutkija, kognitiotieteen dosentti Minna Huotilainen Helsingin yliopistosta.

15 Elämänhallintataidot? Itsesäätely Sinnikkyys Pystyvyysuskomukset Vuorovaikutustaidot Voinko tukea näitä?

16 Tunteiden kohtaaminen? Kuuleminen ja kuulluksi tuleminen?

17

18

19

20 Kohtaamisen taito - haastattelupohja nuoren jututtamiseen

21


Lataa ppt "Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google