Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMikael Halonen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena 22.1.2014 Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki
2
Koulun muutos Tarvitaanko muutosta? Millaiseksi pitäisi muuttua? Miten muutos tehdään?
3
Lisää yrittäjämäistä asennetta kouluihin! Koulun on muututtava! Koulun on vastattava paremmin työelämän tarpeisiin!
4
Miksei muutosta tapahdu? Enemmän valtuuksia kurinpitoon! Rahat lopussa! Luokkakoot kasvavat! Opettaja ei ehdi kasvattaa! Opettajat uupuvat! Opettajia ei arvosteta! Asenteet muutoksen tiellä
5
Koulun paradoksit Se, mikä on vahvuus, on myös heikkous: Vahva yhteiskunnallinen asema-Koulun muuttumattomuus Kuuliaisuus-Globalisaatio Oppiminen- Oppimisen omistaminen Maailman paras opettajakoulutus-Passiiviset oppilaat
6
Yrittäjämäinen asenne Aktiivisuus Vastuullisuus Laaja-alaisuus Luovuus
7
Mitä tulevaisuuden taidot ovat? (Binkley ym. 2012) ”Tulevaisuuden edellyttämä laaja- alainen osaaminen”: -Ajattelu ja oppiminen -Vuorovaikutus, kulttuurinen osaaminen ja ilmaisu -Itsestä huolehtiminen, arjenhallinta ja turvallisuus -monilukutaito -Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen -Työskentely, opiskelu ja työelämässä tarvittava osaaminen -osallistuminen, vaikuttaminen ja vastuullisuus (Opetushallitus 2012) Tapa ajatella -Luovuus ja innovaatio -Kriittinen ajattelu ja ongelmanratkaisu -Oppimaan oppiminen, metakognitiiviset taidot Tapa työskennellä -Kommunikaatio -Yhteistyö Työvälineiden hallinta -Informaation lukutaito -Tietotekniikan käyttötaidot Kansalaisena maailmassa -Globaali ja paikallinen kansalaisuus -Elämä ja työura -Kulttuuritietoisuus ja sosiaalinen vastuu
8
Yrittäjämäisen asenteen ja tulevaisuuden taitojen yhteys Kolme keskeistä aluetta: Yhteistoiminta (Luova) ongelmanratkaisu Itsesäätely
9
Millaiseksi opetuksen pitäisi muuttua? Yhteistoiminta oppilailla on jaettu vastuu oppilaat tekevät olennaisia päätöksiä yhdessä joko sisältöön, prosessiin tai lopputuotokseen liittyen
10
Millaiseksi opetuksen pitäisi muuttua? Ongelmanratkaisu oppimistehtävän pääsääntöinen toiminta on ongelmanratkaisua ongelma on käytännöllinen oppilailta edellytetään ratkaisun soveltamista todelliseen maailmaan.
11
Millaiseksi opetuksen pitäisi muuttua? Itsesäätely oppimistehtävä kestää vähintään viikon oppilaille on annettu arviointikriteerit ennen kuin lopullinen työ on palautettu oppilailla on mahdollisuus suunnitella omaa työtään
12
Miten muutos tehdään? ARVOT, USKOMUKSET ja IHMISKÄSITYS TAVOITTEET ja IDEOLOGIA OPPIMIS- ja TIETOKÄSITYS METODIT TYÖVÄLINEET OPPIMINEN Vuorovaikutus ja kohtaaminen
13
Miten muutos tehdään? Missä iässä yrittäjämäinen asenne huomioidaan koulussa? Miten huomioiminen muuttuu iän myötä Miten turvataan perustaidot? Mitä ovat perustaidot?
14
Lähteet Binkley M., Erstad, O., Herman J., Raizen, S. Ripley, M., Miller-Ricci, M. & Rumble, M. 2012. Defining Twenty-First Century Skills. Teoksessa P. Griffin, B. McGaw & E: Care (toim.) Assessment and teaching of 21st century skills. New York: Springer, 17-66. Norrena, J. 2013. Opettaja tulevaisuuden taitojen edistäjänä: ”Jos haluat opettaa noita taitoja, sinun on ensin hallittava ne itse”. Jyväskylän yliopisto: Studies in Computing 169. Shear, L., Gallagher, L. & Patel, D. 2011. ITL research 2011 findings : Evolving educational ecosystems. Menlo Park, CA: SRI International. Opetushallitus 2012. Opetussuunnitelman perusteiden 2014 perusteluluonnos. Helsinki: Opetushallitus.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.