Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elokuva ja muut taitet Elokuva ja arkkitehtuuri. Juhani Pallasmaan ajatuksia elokuvasta ja arkkitehtuurista ”Elokuva projisoi kokemuksellisesti tosia.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elokuva ja muut taitet Elokuva ja arkkitehtuuri. Juhani Pallasmaan ajatuksia elokuvasta ja arkkitehtuurista ”Elokuva projisoi kokemuksellisesti tosia."— Esityksen transkriptio:

1 Elokuva ja muut taitet Elokuva ja arkkitehtuuri

2 Juhani Pallasmaan ajatuksia elokuvasta ja arkkitehtuurista ”Elokuva projisoi kokemuksellisesti tosia kuvia elämästä, kun taas arkkitehtuuri kehystää ihmisen olemassaoloa ja tarjoaa horisontin ihmisen olotilan ymmärtämiselle. Molemmat taiteet poetisoivat eksistentiaalista kokemusta” Kaikki taiteet hahmottavat mielen ja maailman rajapintaa, elokuva ja arkkitehtuuri tekevät sen artikuloimalla elettyä tilaa, ne ”määrittelevät eletyn, eksistentialistisen tilan ulottuvuuksia ja olemusta; ne luovat elämäntilanteiden näyttämöitä”. Elokuvan väistämätön arkkitehtonisuus ja arkkitehtuurin väistämätön elokuvallisuus Pallasmaa: ”Eletty tila elokuvassa ja arkkitehtuurissa”. Teoksessa Henttonen & Al., Elokuva ja arkkitehtuuri, s. 24. Ks. Myös Pallasmaa, The Architecture of Image, s. 13.

3 Tilan poetiikka elokuvassa Elokuvallisin keinoin luotu vaikutelma rakennuksista ja rakennetussa tilassa liikkumisesta tarinallisen kontekstin modifioimana Elokuvallisesti hahmotettujen tilojen dramaturginen potentiaali Tila eksistentiaalisen kokemuksen ehdollistajana ja indikaattorina

4 Tilallisia peruselämyksiä (Pallasmaa) Talo kulttuurin merkkinä maisemassa, talo ihmisen projektiona ja kiintopisteenä maisemassa Rakennusten lähestyminen, ihmisen asumuksen tai tietyn instituution tunnistaminen talon hahmossa Rakennuksen vaikutuspiiriin tulo, sen hallitsemaan reviirin astuminen, rakennuksen lähellä oleminen Katon alla, suojassa ja varjossa oleminen Taloon astuminen, ovesta käyminen, ulko- ja sisätilan rajan ylittäminen Kotiin tulo tai talon sisätilaan astuminen tietyssä tarkoituksessa, odotus ja täyttymys, vieraus ja tuttuus Huoneessa olo, turvassa olo, yhdessä tai eristettynä oleminen Rakennuksen kokoavien keskusten, kuten pöydän, vuoteen tai tulisijan vaikutuspiirissä oleminen Tilassa vallitsevan pimeyden tai valon kohtaaminen, valon tila Ikkunasta katsominen, yhteys maisemaan

5 Arkkitehtuurin perusulottuvuudet elokuvassa Ajan ja paikan määrittäminen Vanha / nykyaikainen / uusi Muutoin määritellyn sosiaalisten odotusten synnyttämien normien mukainen vai ei? Rakennettu tila henkisen tilan ja tunnelmien ilmentäjänä Sosiaalisen statuksen ja suhteiden ilmentäminen Vuorovaikutuksen mahdollistaminen / estäminen / ehdollistaminen talon sisällä ja suhteessa ulkomaailmaan Kenen paikka? Kenen koti, kenen vankila?

6 Huoneiden dramaturgis- temaattisia funktiota Eri huoneiden perusfunktio – ja mitä muuta siellä tehdään yksityisyys / julkisuus ketkä saavat tulla sisään, ketkä ovat tunkeilijoita sekaisuus / siisteys sukupuolittuneisuus keskinäiset sijainnit avautuminen ulospäin

7 Rakennuksen osien dramaturgisia funktioita: 1) rajat Seinät: – etäisyydet (huoneen koko) – onko seinällä suojaava funktio? Mitä vastaan? – herääkö kysymys siitä, mitä on seinän takana – seinän murtuminen Katot ja lattiat – Huoneen korkeus – Mitä on ylä-, mitä alapuolella? – Mitä ja miten siitä tiedetään, miten suhtaudutaan?

8 Rakennuksen osien dramaturgisia funktioita: 2) yhteydet ulospäin Ovet lukkoineen ja avaimineen: – pääsee tietyllä hetkellä kulkemaan läpi vai ei? – kuka kontrolloi ja miten kulkua oven läpi? – kuinka auki ovi on tietyssä tilanteessa? – oven murtaminen Ikkunat – nähdäänkö yhteen vai kahteen suuntaan? – millaista valoa tulee läpi? – ikkunan särkyminen – defenestraatio

9 Rakennuksen osien dramaturgisia funktioita: 3) kulkureitit Kerrokset, portaikot – kuka asuu ja/tai toimii missäkin kerroksessa, mitä se kertoo hänen asemastaan sos. hierarkiassa? – millä ehdoilla eri kerroksissa liikutaan? Hissit – kohtauspaikka tuttujen ja tuntemattomien kanssa – pakoreitti / loukko Käytävät – mitä kaikkea on käytävän varrella – ystäviä, vihollisia? – käytävässä olo ’ei suojassa’ olemisena

10 Rakennuksen osien dramaturgisia funktioita: 4) salaiset ulottuvuudet Epäviralliset, yllättävät, salaiset ja väkivalloin luodut kulkureitit Piilopaikat Kätköpaikat Ansat


Lataa ppt "Elokuva ja muut taitet Elokuva ja arkkitehtuuri. Juhani Pallasmaan ajatuksia elokuvasta ja arkkitehtuurista ”Elokuva projisoi kokemuksellisesti tosia."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google