Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Luova musiikin tekeminen. Luovan työn tiimi ”Työpajoissa kirjoittajat, graafiset suunnittelijat, verkko-osaajat, videotuottajat, valokuvaajat ja kääntäjät.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Luova musiikin tekeminen. Luovan työn tiimi ”Työpajoissa kirjoittajat, graafiset suunnittelijat, verkko-osaajat, videotuottajat, valokuvaajat ja kääntäjät."— Esityksen transkriptio:

1 Luova musiikin tekeminen

2 Luovan työn tiimi ”Työpajoissa kirjoittajat, graafiset suunnittelijat, verkko-osaajat, videotuottajat, valokuvaajat ja kääntäjät kehittäisivät yhdessä uutta ja parempaa sisältöä eri tiedotusvälineisiin.” (Visio: Raimo Möysä HS 20.12.2012) Elokuva-alalla on samanmuotoista tiimityöskentelyä ja sitä kehitellään jatkuvasti, myös verkkopohjaiseksi

3 Co-writing on keskeinen kansainvälisen musiikinteon menetelmä, jossa musiikintekijät työskentelevät tiimeissä, joissa vastuut jaetaan kirjoittajien kesken esim. instrumenttiosuuteen (track), melodiaan ja sanoituksiin (topline) sekä ohjelmointiin. Musiikkia tehdään tilaustyönä, joka vaatii musiikintekijältä erityistä osaamista. Co-writing

4 Musiikintekijöiden osaamiseen tähtäävä kehittämisprojekti 2007-2012 Yhteistyö Music Finlandin (Musex ja Fimic) kanssa Ohjelma oli laaja ja sisälsi myös tuottaja- ja vientikoulutusta Metodin kehittäminen alkoi jo 2003 Kehittämistyötä tehtiin kahden koulutuskokonaisuuden muodossa: Hittitehdas ja Biisilinna.

5 Hittitehdas Hittitehdas koulutus on tarkoitettu musiikin tekijöille, jotka ovat edenneet urallaan aloittelijoista seuraavalle tasolle, ja etsivät työhönsä uusia virikkeitä ja yhteystyökumppaneita. Koulutuksen tarkoitus on lisätä osallistujien kykyä tehdä biisejä yhdessä toistensa kanssa välillä tiukankin aikataulun puitteissa (=co-writing) Pyrkiä löytämään ja kasvattamaan jokaisen omia vahvuuksia sekä jakaa tietoa musiikkialan käytännön toiminnasta. Tavoitteena on tarjota musiikin tekijälle tarvittavat eväät ammattimaiseen toimintaan kirjoittajana. Koulutukseen on osallistunut mm. singer/songwritereita, yhtyemuusikoita, tuottajia ja sanoittajia.

6 Biisilinna Kansainvälinen biisinkirjoitusworkshop (ns. co-write workshop), joka kokoaa yhteen Suomen ykkösrivin pop-kirjoittajia. Music Finland kutsuu paikalle 7-10 kansainvälistä A-luokan kirjoittajaa eri maista ja näin kansainväliset tiimit kirjoittavat uusia kappaleita kansainvälisille markkinoille kolmen päivän ajan. Biisilinnaan kutsutaan myös kansainvälisiä levy-yhtiöitä tuomaan tilauksia kirjoittajille: levy-yhtiöiden edustajat esittelevät ajankohtaisia projektejaan joille haetaan kappaleita, ja säveltäjät tekevät kappaleet Biisilinnassa, joita he ja heidän kustantajansa kauppaavat levy-yhtiöille.

7 Biisilinna Kirjoittajia, kustantajia sekä levy-yhtiöiden edustajia on ollut paikan päällä kaikilta suurilta markkinoilta: USA, Japani, Etelä-Korea, Saksa, Iso- Britannia, Ruotsi, Ranska, Italia yms. Monikulttuurinen tiimi varmistaa lokalisaation hallinnan, esim. suomalais-korealainen ryhmä on ollut menestyksekäs

8 Musiikin opetukseen uusi näkökulma Björkin tapa tehdä musiikkia kokeilemalla, leikkimällä, rohkeus työskentelyssä Luovuutta tarvitaan työelämässä Toisten tekemillä nuoteilla ei pärjätä jälkiteollisessa yhteiskunnassa Emme tarvitse pelkästään luovia musiikintekijöitä, vaan yhteiskunta ja koko työelämä tarvitsee luovuutta ja uudistamista

9 Co-writing menetelmä musiikin opetuksessa antaa lapsille mahdollisuuden kehittää luovuuttaan kehittää yhteistyötaitoja ja yhteisten tavoitteiden asettamista ja saavuttamista Musiikin tekemisen yhteistyötaidoilla hyötyä työelämässä kaikissa ammateissa

10 Aloitus ja luovat ryhmät jo varhain Musiikkisuhteen kehittäminen omien kokeilujen kautta Vuorovaikutus ja musiikin tekeminen ryhmässä – musiikillisten ideoiden jakaminen Oppilaille luovan musiikin tekemisen ryhmiä viimesitään heti musiikkileikkikoulun jälkeen Mahdollisuus kehittyä luovassa yhteistyössä heti opintojen alusta lähtien Jos viulun tai pianonsoitto aloitetaan jo kolmen vuoden ikäisenä, niin miksei luovaa musiikin tekemistä

11 Musiikin tekeminen uuden teknologian avulla Livenä Tallentaminen ja jakaminen viestintäteknologian teknologian avulla Osallistuminen lähi- ja virtuaalisiin yhteisöihin Rohkaistaan opettajia ottamaan käyttöön uusinta teknologiaa musiikillisiin kokeiluihin Opitaan säveltämään erilaisilla tavoilla Opitaan opettamaan säveltämistä eri tavoin Opitaan hahmottamaan luovaa muusikkoutta laaja-alaisesti

12 Tulevaisuuden musiikinopetuksen haaste Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen osasto kehittää uusia pedagogisia luovan musiikin tekemisen menetelmiä Laajaa väitöskirjatasoista tutkimustoimintaa virinnyt alueelta Taideyliopiston (Sibelius-Akatemian) täydennyskoulutus kehittää yhteistyökumppaneittensa kanssa edelleen hittitehdas ja biisilinna konseptia Tulevina vuosina tarjotaan laajasti luovan musiikin tekemisen täydennyskoulutusta koulujen ja musiikkioppilaitosten opettajille

13 KIITOS!


Lataa ppt "Luova musiikin tekeminen. Luovan työn tiimi ”Työpajoissa kirjoittajat, graafiset suunnittelijat, verkko-osaajat, videotuottajat, valokuvaajat ja kääntäjät."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google