Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPekka Honkanen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora 2.5.2016Petteri Ora1
2
Ajatteleppa ite 2.5.2016Petteri Ora2 Ryhmätyö, osatyökykyisyys sallivuus, sietäminen uudistaminen
3
Osatyökykyiset Milloin ihmisestä tulee ”osatyökykyinen” tuen tarpeen määrittely kun opiskelijat vaan on erilaisia Osataanko ottaa huomioon yläkoulusta siirtymisessä? Entä ammatillisessa opiskelussa alusta saakka? Olisi monella tapaa yhteiskunnallisesti järkevää työllistää osatk – mutta ei? Henkilökohtaistaminen ja yksilölliset polut: onko ohjaus varmistettu? Millainen on ”suorituksena tai vaikuttavuutena” osallisuuden saavuttaminen? Yritysten vastuu? Job Shadow Day = tapahtumat, projektit jne. 2.5.2016Petteri Ora3
4
Siirtymien työmarkkinat – siirtymien elämä Palvelujen ja työmarkkinoiden yleisnäkymä: rakenne – asenne – osaaminen – yhteistyö Mikä on oikea tuli oikeaan aikaan? Miksi asiakastyön verkostot ja asiakkaan ”polut” tökkivät? Työyhteisöt – konsultointia, valmennusta (Ratko), palveluohjausta (In the Mood), yhteisvastuuta (FIBS, Arvo- liitto) 2.5.2016Petteri Ora4
5
”ohjaus osallisuuteen” Osallisuus = kokemusta ja luottamusta – oikeudenmukaisuuteen ja toisiin ihmisiin vs. mielivalta ja tuloksettomuus ja absurdit seuraukset, ”mystinen paskaolo” Turhemmassakin työssä viihtyy, kun on hyvä porukka Yhteinen kohteellinen järkevä toiminta tutkimus vahvistaa sen hyödyn Ryhmän puheenvuorot – dominointi vs. alistuminen opiskeluryhmä on osallisuuden oppimisen ja vahvistamisen paikka Selittävä tekijä ope + koulun kulttuuri ryhmän käytössä / opiskelijalähtöisyydessä 2.5.2016Petteri Ora5
6
2.5.2016Petteri Ora6 Koulutuksen tulevaisuuden mahdollisuudet Koulutuksen rahoitus muuttuu. Tarvitsijoiden tapa hankkia koulutusta muuttuu. Vanha malli: Uusi malli, persoonallisuus peliin
7
Hukattu yhteisö? Osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys Tunnistetaan, tunnustetaan ja tehostetaan? Ammattitaidon hankkiminen vai ammattiin kasvaminen? kasvaminen, sosiaalisten taitojen hankkiminen, oman itsen tuntemus Opettajan / ohjaajan roolit koulutuksen eri vaiheissa vaihtelevat yhteistyö ja pedagoginen johtajuus? Jari Wihersaari 2011: Kohtaaminen - opettajuuden ydin? Sosiokonstruktivistinen oppmiskäsitys – sosio-dynaaminen ohjauskäsitys 2.5.2016Petteri Ora7
8
Tiimistä ryhmään? Maunu: ryhmän hukatut hyödyt, opettajien osaamattomuus ja ajan puute, johtamisen ongelmat Tiimiakatemia: mikä ”valmentavassa opetuksessa” on niin uutta? Osuuskunta: toiminta tuo yhteisöllisyydelle tarkoituksen Hollanti: systemaattinen tiiminkäyttö opiskelijat / opettajat Isover: työelämän tiimit Sisäinen ja ulkoinen vastaavuus: opiskelija / opettajat / työelämä johtaminen/tahto – rakenne/toiminta – osaaminen – innostus 2.5.2016Petteri Ora8
9
Viisi kohtaa kohtaamisesta ilman eroa ryhmä / yksilö 1.Kohtaamisen kulttuuri = rakenne, tilat, toiminta 2.Kohtaamisen taidot = dialogi, ryhmätyö 3.Kohtaaminen välineenä = sosiaalisen vahvistaminen, sosiaalisella vahvistaminen 4.Kohtaaminen opetushenkilöstössä = tiimityö = ”kuinka voin auttaa sinua tekemään työsi paremmin?” 5.Kohtaamisten johtaminen = sosiaalisen prosessin johtaminen 2.5.2016Petteri Ora9
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.