Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015."— Esityksen transkriptio:

1 OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015

2 Nuorten koulutusmoduuli Tpk- koulutuksen toteutuksen vertailua vanha malli-uusi malli Tavoite Oppisopimus prosessin tuntemus. Tpk:n ohjaaja- identiteetin herättäminen, vahvistaminen. Tpk motivoituu samalla perehtymään opso-prosessiin. Henki Asiantuntijuus oppisopimus- toimijoilla. Asiantuntijuus osallistujilla. Kokemuksien hyödyntäminen. Sisällöt Oppisopimus järjestelmä. Ohjaaminen. Arviointi. Nuoren ohjaamisen erityispiirteet. Ilmaistaan ja viestitään osaamistavoitteina. Kehittyminen on prosessi Menetelmät Luennot. Rakentuu slideshowiin. Tiedon jakaminen Yhteistoiminnalliset. Tietoa yhdessä rakentavat. Dialogiset. Kokemuksia arvostavat. Työpaikkakouluttaja- hanke, Omnian oppisopimustoimisto 2015

3 NUOREN OHJAAMINEN - SISÄLTÖJÄ JA OPPIMISTAVOITTEITA BARNETT: KNOWING, DOING, BEING. OSA TAIDOISTA ON ASENNOITUMISTA. KAIKKEA EI TARVITSE ”OPETTAA”. KOHTAAMINEN PALAUTETAIDOT KANNUSTUS ONNISTUMISEN KOKEMUSTEN TARJOAMINEN NUOREN KASVUPROSESSIN YMMÄRTÄMINEN TYÖELÄMÄ- VALMIUDET ERILAISUUDEN NORMAALIUS - oppimistyylit - temperamentti OHJAAMISEN SOVITTAMINEN OPPIJAN TARPEEN MUKAAN PEREHDYTYS TPK:N OMAN ROOLIN /ROOLIEN TUNNISTAMINEN TPK:n ROOLIN RAJAAMINEN TPK KOKEMUSTEN TARJOAJANA ARJEN TILANTEISIIN PYSÄHTYMINEN OPPISOPIMUS- KOULUTTUKSEN ERITYISYYS TYÖYHTEISÖN ROOLIN TUNNISTAMINEN

4 Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduulin teemat 3. Tpkn oma rooli ja roolin rajaaminen Työyhteisön roolin tunnistaminen työyhteisöön liittyminen erityisesti nuorten kohdalla tärkeää 4. Välineet nuoren ohjaamiseen Kannustava/ korjaavapalaute, kohtaaminen erilaisuuden hyväksyminen 5.Ohjaustaidot Onnistumisen kokemukset, palastelu, ohjaustarpeen tunnistaminen ja muuttuminen opiskelijan kehittyessä 6.Arviointi Itsearviointi ja reflektiotaitojen kehittäminen 1.Nuoruus kehitysvaiheena- Työelämätaidot Miten nuoruus näkyy työpaikalla? Työelämätaidot ennen/ nyt. Työpaikkakouluttaja- hanke, Omnian oppisopimustoimisto 2015 2. Kokonaisuus / opso koulutusmuotona Miksi tpo:n rooli on tärkeä opsossa ? Ennakkojaksolla?

5 Mihin tpk- koulutus tähtää? Koulutuksen jälkeen nuorta ohjaava työpaikkakouluttaja Ymmärtää miten ja nuoruus näkyy työpaikalla. Tunnistaa tärkeimmät työelämävalmiudet Nuoruus kehitysvaiheena ja miten se näkyy työpaikalla ja miksi? Nuoren käsitys omasta osaamisesta, kehittyvät itsearviointi- ja reflektiotaidot ja tpk:n rooli niiden tukemisessa. Työelämävalmiudet, joita opsossa tarvitaan ja joita sen aikana opitaan. Tunnistaa tpk:n erityisyyden opsossa Työsuhdeperustaisuus, tutkinto suoritetaan pääosin työpaikalla, ohjaussuhteen kesto Tunnistaa koko työyhteisön merkityksen nuoren liittymisessä työyhteisöön ja ymmärtää kytkeä työyhteisöä mukaan Tunnistaa keskeisimmät välineet nuoren ohjaamisessa Kohtaamien ja vuorovaikutus. Palautteen antaminen ja arviointi. Erilaisuuden hyväksyminen. Hallitsee välttämättömät perustiedot/ taidot ohjaamisesta Nuoren ohjaaja kokemusten tarjoajana. Arjen ohjaustilanteisiin pysähtyminen. Onnistumisen kokemuksien tarjoaminen. Taitojen oppimisen palastelu. Ohjaamisen sovittaminen oppijan tarpeeseen ja ohjaustarpeen muuttuminen taitojen kehittyessä. On rakentanut tietoa ja jakanut kokemuksia yhdessä muiden työpaikkakouluttajien kanssa Saa vahvistusta ja tukea toiminnalleen muilta nuoren ohjaajilta. Oivaltaa itse oman tärkeän roolinsa ja osaa rajata rooliaan Työpaikkakouluttajalla ja työyhteisöllä voi olla suuri vaikutus nuoren elämään. Työpaikkakouluttajana toimii mm. kouluttajana, kasvattajana sekä roolimallina. Tietää mistä ja milloin hakea erityistä tukea. Työpaikkakouluttaja- hanke, Omnian oppisopimustoimisto 2015

6 LISÄKSI Tarvitaanko orientoiva ennakkotehtävä Vinkki: sisällytetään ohjelmaan työpaikalle jalkautuva tehtävä - konkreettinen, keskeinen tehtävä, joka koskettaa koko työyhteisöä Koulutuksen jälkeen seuranta / oma ryhmä / verkostoituminen ? Muiden koulutusmoduulien markkinointi joka vaiheessa


Lataa ppt "OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google