Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OHJAAJAKOULUTUS OSIO 4. TERVETULOA KOULUTUKSEEN KOULUTUKSEN OHJELMA OSIO 4.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OHJAAJAKOULUTUS OSIO 4. TERVETULOA KOULUTUKSEEN KOULUTUKSEN OHJELMA OSIO 4."— Esityksen transkriptio:

1 OHJAAJAKOULUTUS OSIO 4

2 TERVETULOA KOULUTUKSEEN KOULUTUKSEN OHJELMA OSIO 4

3 3 LEIJONAKIEKKOKOULU - OHJAAJAKOULUTUS OSIO 4 Teoriaosuus - Toimintakauden suunnittelu Teoriaosuus - Harjoitustapahtuman suunnittelu –Organisointi –Harjoitustapahtuman rakenne –Harjoituksen johtaminen Harjoituksen sisältöihin tutustuminen –Osallistujien oma suunnittelu Jääharjoitus - Demoharjoitus –Valmiit harjoitteet kouluttajalta –Organisointi ja opetettujen asioiden näkyminen käytännössä

4 TEORIAOSUUS Toimintakauden suunnittelu

5 5 TOIMINTAKAUDEN SUUNNITTELU Kausi alkaa yleensä syys-lokakuussa. –Kauden suunnittelu on aloitettava heti edellisen kauden päättyessä. LEIJONA-kiekkokoulu on suunniteltu niin, että sillä on kymmenen tapahtumaa syyskaudella ja kymmenen tapahtumaa kevätkaudella. Olosuhteet –Kiekkokoululle on varattava jäät. Riippuen siitä, kuinka paljon jääresurssien suunnittelussa on harkinnan mahdollisuuksia, on suositeltavaa että jääaikojen valinnassa otetaan huomioon lasten normaali viikko- ja päivärytmi. Kauden kesto –Kiekkokoululle on päätettävä kesto. Se voi olla esimerkiksi lokakuun ensimmäisestä viikonlopusta maaliskuun viimeiseen viikonloppuun.

6 6 TOIMINTAKAUDEN SUUNNITTELU Toimintakauden suunnittelussa huomioitavaa –Eri vuosikurssit 1. vuosikurssi 2. vuosikurssi 3. vuosikurssi –Leijonakiekkokouluoppaassa valmiit mallit eri vuosikurssien opetussisältöihin. –Hockey Centren sivuilla valmiit harjoitukset.

7 TEORIAOSUUS Harjoitustapahtuman suunnittelu

8 8 HARJOITUSTAPAHTUMAN SUUNNITTELU Harjoitustapahtuman suunnittelussa huomioitavaa –Tavoitteet - mitä tavoitteilla yritetään saavuttaa? –Kuinka monta lasta kuuluu ryhmään? –Mikä on lasten taitotaso? –Mitä lapset osaavat opetettavasta aiheesta? –Harjoituksen rakenne - mitä harjoitteita valitsen?

9 9 HARJOITUSTAPAHTUMAN ORGANISOINTI Harjoitustapahtuman organisoinnissa huomioitavaa –Milloin annan ohjeet harjoitukseen? –Miten demonstroin harjoitteen pelaajille? –Missä järjestyksessä harjoitteet etenevät? –Milloin ja miten siirryn tehtävästä toiseen? –Miten huomioin turvallisuuden?

10 10 HARJOITUSTAPAHTUMAN RAKENNE Opetusjärjestelyt –Miten aloitan harjoituksen? –Miten organisoin harjoituksen niin että toistojen ja liikkeen määrä on mahdollisimman suuri? –Miten ohjaan kohti oikeaa suoritustekniikkaa? –Miten huomioin toiminnan ilmapiirin? –Miten lopetan harjoituksen? Tilat ja välineet –Missä toimintaympäristössä harjoitus pidetään? –Mitä välineitä minulla on käytössä? –Kuinka huomioin välineiden käytön niin, että toimintaa tulee jokaiselle mahdollisimman paljon?

11 Laadi harjoituksesta kirjallinen suunnitelma, josta selviää harjotuksen: – Ajankäyttö – Onko koko-, puoli- vaiko kolmasosa- kenttää käytössä – Pelaajamäärä + maalivahdit – Harjoitettavat asiat / ominaisuudet – Harjoitteet / toistojen määrä / pelaaja (2/3 osaa toimintaa!) TOIMENPITEESI ENNEN HARJOITUSTA 11

12 JÄÄHARJOITTELUUN LIITTYVIÄ ERITYISOHJEITA Huolehdi, että harjoituksissa on aina riittävästi välineitä. Hyödynnä kaukalossa kentän piirrokset ja laitamainokset yksittäisiä harjoitteita selvittäessäsi tai ohjatessasi. Varsinkin, jos teitä ohjaajia on useampia, jaa ryhmä pienryhmiin oppimisen / harjoittelun tehostamiksi. Käytä apuvälineitä harjoittelun monipuolistamiseksi. 12

13 TOIMENPITEESI HARJOITUKSEN JÄLKEEN Käytä harjoitusvälineiden poiskokoamisessa ja tilojen siistimisessä lapsia apuna vuorotteluperiaatteella. Muistuta tarvittaessa ohjattaviasi hygienian merkityksestä (varsinkin, jos peseytyminen ei ole mahdollista heti harjoituksen päättymisen jälkeen. Jos katsot tarpeelliseksi, voit antaa pelaajille toimintaan liittyviä kotitehtäviä, jotka auttavat pelimiehen alkuja kehittymään myös harjoitusten ulkopuolella. Tallenna harjoitusohjelmasi, jotta voit myöhemmin käydä sen läpi oman kehittymisesi varmistamiseksi. 13

14 MUUTA HUOMIOON OTETTAVAA Ole ajoissa paikalla. Varmista, että kenttä ja tarvitsemasi apuvälineet ovat siinä kunnossa kuin harjoite edellyttää. Ole valmis muuttamaan harjoitteen sisältöä jos olosuhteet niin vaativat. Keskity harjoitukseen. Selvitä harjoituksen tarkoitus pelaajillesi lyhyesti. Rakenna itsellesi ns. perusharjoituspaketti, josta voit pienillä muutoksilla saada aikaan “uuden harjoitteen”. (Ei kannata uhrata aikaa aina uusien harjoitteiden opettamiseen) 14

15 TOIMENPITEESI HARJOITUKSEN AIKANA Muista myönteisen ilmapiirin vaikutus oppimiselle. Tekemällä oppii. Opeta uudet asiat harjoituksen alkupuolella, koska pelaajasi ovat tuolloin vielä virkeitä ja vastaanottavaisia. Pidä kiinni ohjelmasta, mutta ole valmis tarvittaessa joustamaan. Tarkkaile ohjattaviesi innostuneisuutta (älä hakkaa päätäsi seinään). Liiku kentällä, sijoitu siten, että olet harjoitteen painopistekohdalla paikalla 15

16 TOIMENPITEESI HARJOITUKSEN AIKANA Hyödynnä kaikkien ohjaajien panos (useampi aktiivinen ohjaaja jäällä saa paljon aikaan). Pidä harjoitusohjelma mukanasi. Keskity yhdellä harjoituskerralla vain 1-2:een avainasiaan ja tee todella töitä niiden suhteen! Jos sinulla on aikaa keskustella kaukalon laidalla tuttujen kanssa, et tee tehokasta työtä. 16

17 OHJAAMISEN PERUSTEET - KERTAUS Kun ohjaat ryhmääsi tai sen yksittäisiä lapsia, ilmaise itsesi yksinkertaisesti: Valitse ne hetket, jolloin annat ohjeita. Puhu vasta, kun ryhmä on liikkumatta ja hiljaa! Vältä puhumista, kun näytät ja olet liikkeessä. Sijoitu ohjeita antaessasi siten, että näet kaikki pelaajasi yhtä aikaa. Muista katsekontakti. 17

18 18 TOIMINNAN ARVIOINTI Arviointi ja palautteen antaminen sekä saaminen –Miten arvioin lasten toimintaa ja ilmapiiriä? –Miten annan palautetta? –Miten arvioin oppimista? –Miten saan lapsilta palautetta harjoituksesta ja ohjaamisesta? –Miten arvioin omaa ohjaamistani suhteessa tavoitteeseen? Arvioinnin vaikutus toimintaan –Miten reagoin saatuun palautteeseen? –Miten vahvistan onnistunutta? –Miten korjaan, jos tarvetta? –Miten kehitän omaa toimintaani?

19 JÄÄHARJOITUS DEMOHARJOITUS

20 20 JÄÄHARJOITUS 4 - SISÄLTÖ Demoryhmän vastaanottaminen Jääharjoituksen organisointi Lajitekniikat Lajileikit ja pelit  ohjaajan työtavat eri vuosikursseilla

21 KURSSIPALAUTE

22 22 KURSSIPALAUTE Koulutustilaisuus Teoria Käytäntö Lisää ? / Pois ? Vastasiko odotuksia Muuta mahdollista

23 KIITOS !


Lataa ppt "OHJAAJAKOULUTUS OSIO 4. TERVETULOA KOULUTUKSEEN KOULUTUKSEN OHJELMA OSIO 4."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google