Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asiakkaan osallisuus kuntatoimijan näkökulmasta Seinäjoki Areena 14.1.2013 Miten asiakkaan ääni kuuluu terveydenhuollon palveluissa ? Pohjanmaan Potku.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asiakkaan osallisuus kuntatoimijan näkökulmasta Seinäjoki Areena 14.1.2013 Miten asiakkaan ääni kuuluu terveydenhuollon palveluissa ? Pohjanmaan Potku."— Esityksen transkriptio:

1 Asiakkaan osallisuus kuntatoimijan näkökulmasta Seinäjoki Areena 14.1.2013 Miten asiakkaan ääni kuuluu terveydenhuollon palveluissa ? Pohjanmaan Potku -hanke

2 Nykyisiä hyviä käytänteitä  Tulppa- ja Ikihyvä-ryhmät (voimaannuttava ryhmätoiminta)  Takaisinsoittojärjestelmä  Terveysnysse- kokeilu Tampereella (bussi kiertää kaupungilla 2x vk:ssa)  Omahoitokaavake, jonka asiakas täyttää ennen vastaanottoa  HaiPro- potilasturvallisuusjärjestelmä

3 Nykyisiä hyviä käytänteitä  Asiantuntijahoitajan vo  henkilökohtainen hoitosuunnitelma  Järjestöt, jotka edustavat potilasta tai omaisia  Poikkihallinnollinen työ ja 3. sektorin kanssa tehtävä yhteistyö  Tsekkaussoitto

4 Nykyisiä hyviä käytänteitä  Sähläysprosessi eli jos jokin menee pieleen – >nostetaan asia tarkasteltavaksi  pyritään parantamaan prosessia  Sähköiset omahoitopalvelut  esim. ajanvaraus laboratorioon, rtg:n, neuvolaan tms. + Marevan-potilaiden Inr- vastaukset voi tarkastaa kotoa pankkitunnuksilla  Kehittämisohjausryhmiin 3. sektorin edustajia  3. sektori tuo esiin potilasnäkökulmaa julkisiin palveluihin  Terveys- ja hoitosuunnitelma ( sis. Tarve, tavoite, keinot, seuranta ja arvointi sekä yhteyshenkilö)  Asiantuntijaraadit /kansalaisraadit  Lääkäri soittaa potilaalle puhelinajalla

5 Nykyisiä hyviä käytänteitä  Mm. Päihde- ja mielenterveyspalveluiden kuntalaiskierrokset eli asiakasta kuullaan  Selkeät yhteydenotto –ohjeet  Lain velvoittamien palveluiden tuottaminen  tasavertaisuus  Hoitoneuvottelut  ITE-pisteet  Tarpeeseen kohdennettu kehittäminen  Ammattitaidon hyödyntäminen eli oikea ihminen oikeassa paikassa  3. sektorin järjestämät koulutukset ammattilaisille  Yhdistysten järjestämät koulutukset

6 Asiakaslähtöisin käytänne  Omahoitokaavake ja terveys- ja hoitosuunnitelma  Kansalaisraadit

7 Ammattilaislähtöisin käytänne Asiantuntijahoitajan vo HaiPro

8 Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisut: Tieto, taito ja asenteetYhteisöllisyys, Esimiesvalmennus Koulutus VuorovaikutustaidotKoulutus AsiakaslähtöisyysKoulutus AsiakaspalautteetOikea hyödyntäminen

9 Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisut: Resurssit ja aikaHoitosuunnitelma Tarpeeksi koulutuspaikkoja Vertaistoiminta Asiakkaiden moninaisuus Oikeat yhteistyökanavat Järjestelmien tunteminenKoulutus, tiedon saanti Kieliongelmat Koulutus Ammattilaiset eivät ainaAikaa asiakkaan kuuntelulle usko, että asiakas tietää ja osaa hoitaa itseään

10 Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisut: Ei aikaa kuuntelulleAjan käyttö-allakointi Miten kohtaan asiakkaan? Yksilöllinen kokonaisvaltainen asiakkaan kohtaaminen Rakenne Asiakkaan tarpeet

11 Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisut: Perimmäisen ongelman Puheeksi ottaminen määrittäminen Moniammatillinen yhteistyöTyönjako ja vastuut selkeät asiakkaan ollessa keskiössä Organisaatioiden jäykkyysAsennemuutos Haastavat asiakkaatOikea motivointi Ammattilaisille työkaluja

12 Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisut: Sähköinen asiointiMahdollisuus myös perinteisiin keinoihin Roolimuutos asiantuntijastaTiedottaminen ja koulutus valmentajaksi Ei uskalleta tehdä itsenäisiäVertaisryhmät päätöksiä Verkosto puuttuu”

13 Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisut: PalvelutarveRatkaisu voi löytyä muualtakin Tasapuolisuus Monisairaat asiakkaatEnnaltaehkäisy Potilaan ongelma muuttuu henkilökunnan ongelmaksiTiedon antaminen ja hoitosuunnitelma

14 Haasteet ja ratkaisut Haasteet:Ratkaisu: Pirstaleinen organisaatioHoitosuunnitelma Muistipotilaiden lisääntyminenOmaishoitajien mukaan ottaminen suunnitteluun Kaavakkeen ymmärrettävyyden testaaminen maallikolla

15 Kiteytetty lause pajan tuotoksesta ASENNETTA ASIAKKAAN OMAN ASIANTUNTIJUUDEN TUKEMISEEN- MONIAMMATILLISESTI ”KÖKÄLLÄ”


Lataa ppt "Asiakkaan osallisuus kuntatoimijan näkökulmasta Seinäjoki Areena 14.1.2013 Miten asiakkaan ääni kuuluu terveydenhuollon palveluissa ? Pohjanmaan Potku."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google