Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen."— Esityksen transkriptio:

1 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen päivät 9.5.2008

2 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion kemian ensimmäisen kurssin opetussuunnitelma ja oppikirjat Gradun sisältö –Opetussuunnitelman sisällöt ja tavoitteet –Erilaiset oppikirja-analyysit –Opetussuunnitelman vertailua oppikirjoihin –Oppikirjojen tehtävät –Kokeellisuus oppikirjoissa

3 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Oppikirjojen analysoinnin merkitys Oppikirjasidonnaisuus Mikä oppikirjasarja sopii minulle parhaiten? –Opetuksen suunnittelu –Eriyttäminen –Monipuoliset työtavat  ei voida tietää oppilaiden kantaa asiaan Kirjoittajille apua laadukkaan kirjan aikaansaamiseksi

4 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Oppikirjojen analyysit Sisällöt –Laajuus ja monipuolisuus Tehtävät –Määrä ja luokittelu Kokeellisuus –Määrä, luokittelu ja kokonaisuus Kirja kokonaisuutena –Lukiotasoisen kirjan rakenne

5 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO KE1 -kurssin sisältö opetussuunnitelmassa Orgaaniset yhdisteryhmät –Rakenne, ominaisuudet, sovellukset, merkitys ihmiselle ja elinympäristölle Sidokset ja poolisuus –Kovalenttiset sidokset, heikot vuorovaikutukset Seokset, ainemäärä ja pitoisuus –Käsitteet, laskukaavat, erotusmenetelmät, liuokset Hapettumis- ja pelkistymisreaktiot, protolysoituminen –Palaminen, neutraloituminen, muut reaktiot

6 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Kirjojen ja opetussuunnitelman vastaavuus Kemisti + Tiivis kokonaisuus Kide + Isomeria, reaktiot Mooli + Nukleiinihapot, heikot vuorovaikutukset, erotusmenetelmät Neon + Typpiyhdisteet, erotusmenetelmät Reaktio + Sidokset, heikot vuorovaikutukset, poolisuus

7 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Kirjojen ja opetussuunnitelman vastaamattomuus Kemisti –Hiilihydraatit, typpiyhdisteet, erotusmenetelmät Kide –Typpiyhdisteet, pelkistyminen, erotusmenetelmät Mooli –Fenolit, eetterit, proteiinit, typpiyhdisteet Neon –Heikot vuorovaikutukset  fysikaaliset ominaisuudet Reaktio –Erotusmenetelmät, typpiyhdisteet

8 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tehtävien luokittelu Tehtävien kokonaismäärä –Kide, Mooli, Neon, Reaktio >99 (Kemisti 139) Tiedonhankintaan ja –käsittelyyn liittyvät tehtävät –Kide, Neon >10 Kokeelliset tehtävät –Kide, Neon >10 Laskennalliset tehtävät –Mooli, Reaktio >30 Molekyylimallinnukseen liittyvät tehtävät –Neon >2 Perustehtävät –Kide, Mooli, Neon, Reaktio >50

9 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Oppikirjojen kokeellisuus Oppilastöiden määrä  Mooli, Neon > 10 –Perinteiset ja avoimet työt Työturvallisuus asiat –Mooli, Reaktio  hyvin –Kemisti, Neon  puutteellisesti Ympäristönäkökulma  Kemisti, Reaktio Muuta huomioitavaa –Väline-esittelyt  Mooli, Kemisti, Reaktio –Reaktio  työselostus ym. –Kide  piirroksissa esitetyt kokeet

10 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Kirjojen tyylierot Kemisti  Tiivistettyä tietoa pikkukappaleissa Kide  Orgaaninen kemia pääosassa Mooli  Paljon tekstiä, kookas opus Neon  Kokeellisuus ja arkielämä lähtökohtina opetukselle Reaktio  Hyvä, perus..


Lataa ppt "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google