Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA 27.10.2014 Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA 27.10.2014 Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki"— Esityksen transkriptio:

1 YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA 27.10.2014 Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki marja.hamalainen@turku.fi 1

2 MAHDOLLISIA SYITÄ: 1.lapsi ei ole motivoitunut kotiharjoitteluun 2.vanhemmat eivät ole motivoituneita/ei ole aikaa kotiharjoitteluun 3.vanhemmat eivät osaa harjoitella lapsen kanssa RATKAISUKEINOJA: 1.lapsen motivoiminen 2.vanhempien motivoiminen 3.tiedon jakaminen vanhemmille 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 2 kotona ei harjoitella riittävästi tai kotona ei harjoitella oikein > lapsi ei edisty (odotusten mukaisesti) ONGELMA

3 LAPSEN MOTIVOIMINEN (KOTI)HARJOITTELUUN selkeästi sovittu harjoittelujakso yhdessä sovitut tavoitteet janan piirtäminen: x Missä kohtaa janaa olet tällä hetkellä? Miten päästäisiin lopulliseen tavoitteeseen? harjoittelupäiväkirja harjoitusten mielenkiintoisuus ja monipuolisuus lapsen itsensä tuottama materiaali sekä harjoittelun yhdistäminen lapsen lempileikkeihin, -peleihin jne. palkinnot puheopetuksessa ja kotona 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 3

4 HARJOITTELUPÄIVÄKIRJA VIIKKO 1 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 4 VIIKKO 2 VIIKKO 3 VIIKKO 4 VIIKKO 5 VIIKKO 6 VIIKKO 7 VIIKKO 8 VIIKKO 9 VIIKKO 10

5 Väritä yksi osa perhosesta, aina kun olet tehnyt yhden harjoituksen! 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 5

6 Väritä yksi kulkuneuvo, aina kun olet tehnyt harjoituksen! 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 6

7 Väritä yksi osa kuviosta, aina kun olet tehnyt harjoituksen! 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 7

8 Väritä yksi osa hahmosta, kun olet tehnyt yhden harjoituksen! 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 8

9 Väritä yksi osa hahmosta, kun olet tehnyt harjoituksen! 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 9

10 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 10 http://www.activityvillage.co.uk/reward-charts

11 INFOTILAISUUS VANHEMMILLE, JOIDEN LAPSI KÄY PUHEOPETUKSESSA Miksi lapsi käy puheopetuksessa? tavallisimmat äännevirheet mitä haittaa on virheellisestä artikulaatiosta (sosiaaliset tekijät nyt ja tulevaisuudessa, luki-taidot) Miten puheopetus toteutuu koulussa? missä kuinka usein kuinka kauan kerrallaan kuinka pitkään jatkuu ryhmässä/yksilöharjoitteluna 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 11

12 Miksi kotiharjoittelua tarvitaan? harjoittelun oltava tiivistä (kerran viikossa ei riitä) jotta opitut taidot siirtyvät puheopetuksen ulko- puolellekin Minkälaista kotiharjoittelun pitäisi olla? säännöllistä, mielellään päivittäistä (5-10 min. riittää) > lapsi edistyy sitä nopeammin mitä enemmän kotona harjoitellaan tapahtuu silloin, kun lapsi ja vanhemmat ovat virkeitä ei häiriötekijöitä (televisio, radio, sisarukset jne.) mahdollisimman iloista, hauskaa ja monipuolista (yhdistetään esim. kotoa löytyviin peleihin) 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 12 Harjoittelun suuntaviivat yksittäinen äänne > tavut > sanat > lauseet > vakiintuminen omaan puheeseen realistiset tavoitteet

13 Mistä aika harjoitteluun? yhdistetään ainakin välillä muuhun toimintaan, esim. harjoitellaan autossa, saunassa, ruoka- pöydässä, hampaiden pesun yhteydessä, kävelyllä, portaita kiivetessä jne. Jos vanhemmilla ei ole nyt aikaa/voimia kotiharjoitteluun, voidaanko puheopetusjaksoa lykätä? 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 13 Lapsen motivoiminen kotiharjoitteluun vanhemman kiinnostus asiaan yhteinen projekti harjoittelupäiväkirja palkitseminen (kun esim. viikon harjoitukset on tehty > yhteinen pelihetki, herkkuhetki, elokuva, hampurilaisella käynti tms.) välillä voi myös suhtautua kuin hampaiden pesuun: pakko tehdä, vaikka ei olekaan hauskaa

14 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 14 Yhteydenpito puheopettajan ja vanhempien välillä - Wilma, puhelin, reissuvihko (+ kuittaus) - ei viestejä puolin eikä toisin lapsen välityksellä Mahdollisuus tulla seuraamaan joskus oman lapsen puheopetusta? Äänneharjoittelu on välillä rankkaa > Lapsi tarvitsee aikuisen tukea ja kannustusta! Netistä ja iPadiltä löytyvä harjoitusmateriaali - esim. Äännekoulu, Physiofile, Tenkka-Poo

15 27.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 15 Vanhempien motivoinnissa oleellista: 1. miksi kotiharjoittelu on tärkeää 2. kuinka kauan harjoittelu jatkuu Vanhempien motivoinnissa oleellista: 1. miksi kotiharjoittelu on tärkeää 2. kuinka kauan harjoittelu jatkuu ’Yhteistyö vanhempien kanssa vaatii suurta sensitiivisyyttä, mutta samalla suurta lujuutta, napakoita ohjeita (”Tämä on tehtävä nyt!”)’ PsT Heli Isomäki 2014


Lataa ppt "YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA 27.10.2014 Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google