Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAurora Lehtinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
05.06.2008 Osaamisen tuotteistaminen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa Irma Jaakkola Irma.jaakkola@seamk.fi 040 830 4171
2
Seamk tutkimus- ja kehittämispalvelut Tuottaa lisäarvoa eteläpohjalaisille yrityksille ja yhteisöille tutkimus-, kehittämis- ja koulutuspalvelujen avulla
3
05.06.2008Etunimi Sukunimi Nuoret Aikuiset T&K-projektit Palvelut T&K Koulutus Aika Volyymi Ulkom.
4
Seamk tutkimus- ja kehittämispalvelut Palvelut Palvelupäällikkö Irma Jaakkola Projektit Tutkimuspäällikkö Minna Kivipelto T&K tulosalue Tutkimusjohtaja Hannu Haapala
5
Palvelut & Projektit käsi kädessä Projekteilla (tutkimus- ja kehittämistoiminta) raha muutetaan tiedoksi Palveluilla tieto muutetaan rahaksi
6
Osaamisen tuotteistaminen palveluiksi Työ alkoi v.2005 TE Keskuksen rahoittamalla EAKR – projektilla nimeltään TK Brandi Tavoitteena vahvistaa Seamkin tutkimus- ja kehittämistoimintaa palvelemaan entistä paremmin alueen yrityksiä ja yhteisöjä Toimenpiteinä –Osaamisen tuotteistaminen –Toiminnan uudelleen organisointi –Brandin luominen
7
TK Brandi –projekti 1.1.2005-31.12.2006 Markkinaselvitys –Taloustutkimus Oy Osaamisen tuotteistaminen –Solutum Oy Ulkoisen ilmeen ja markkinointimateriaalien suunnittelu –Mainostoimisto Aada ja viestintätoimisto Tenho Sisäinen sitouttaminen –Projektin johtoryhmä, ohjausryhmä, projektiryhmä ja markkinointiryhmä
8
Osaamisen tuotteistaminen palveluksi Helpottaa myyjän myyntiä ja asiakkaan ostamista –Tehdään näkymätön näkyväksi Palveluesite on jäävuoren huippu Suurin työ tuotteistamisessa on sisäisen palveluprosessin suunnittelu ja kuvaus Tuotteistaminen on pohja asiakaskohtaiselle räätälöinnille Haasteellisinta on palvelun hinnoittelu
9
Tuotteistamisprosessi Lähtökohtana asiakastarpeet sekä oma osaaminen Palvelulla oltava kysyntää ja sen on tuotettava lisäarvoa asiakkaalle, jotta siitä on valmis maksamaan Kilpailutilanne ja kilpailuetu Palvelun tavoitteet, mikä on konkreettinen lopputulos Prosessin vaiheet, palveluketju, resurssit! Ydinpalvelu ja täydentävät palvelut Palvelun testaus asiakkailla Hinnoittelu Esite, kiinnostuksen herättäjä –asiakkaan kielellä
10
Mitä tuotteistamisen jälkeen Palveluorganisaation luominen Myynti ja markkinointi –esitteet –nettisivut –markkinointimateriaalit –myynnin tukimateriaalit Henkilökohtainen myyntityö –CRM käytössä
11
Haasteita Asiakkaiden tarpeiden täyttäminen –Koulutusorganisaatio –T&K –toiminta uutta –Oppilaitoskulttuurista palvelukulttuuriin –Palvelukulttuurista myyntikulttuuriin
12
Kiitos mielenkiinnosta! Hyvää kesää! Lisätietoja irma.jaakkola@seamk.fi 040 830 4171
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.