Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PKKY ja sosiaalinen media Janne ”Rysky” Riiheläinen Copy Mainostoimisto Fabrik Oy

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PKKY ja sosiaalinen media Janne ”Rysky” Riiheläinen Copy Mainostoimisto Fabrik Oy"— Esityksen transkriptio:

1 PKKY ja sosiaalinen media Janne ”Rysky” Riiheläinen Copy Mainostoimisto Fabrik Oy www.fabrik.fi

2 Sosiaalinen media Mistä tässä kaikessa on kysymys?

3 Teknologian kehityksen aiheuttama muutos Teknologian kehittymisen vaikutukset usein yliarvioidaan lyhyellä tähtäimellä ja aliarvioidaan pitkällä.

4 Muita teknologian kehittymisen aikaansaamia muutoksia arjessa Pankkiautomaatit, laskunmaksuautomaatit Tietokoneet Kännykät Tietoverkot

5 Kaikkien kanssa, kaikkialla, kaiken aikaa Tavallisessa elämässä ihminen nähdään useimmiten yhdessä roolissa kerrallaan. Sosiaalisessa mediassa on usein toisin.

6 Muutos organisaation tasolla Viestintäympäristö muuttuu monensuuntaiseksi ja moniääniseksi, mukana aina myös tunne.

7 Muutos organisaation tasolla Viestintä tapahtuu uudenlaisissa ympäristöissä ja uudenlaisilla ehdoilla

8 Muutos organisaation tasolla Viestinnän kontrolli muuttuu määräävästä maksimissaankin ohjaavaksi

9 Muutos organisaation tasolla Muutos on selvä, mutta sen konkretisoituminen on vasta käynnistynyt

10 Menetelmät Blogi Verkkoyhteisöt Sosiaaliset kirjanmerkit Wiki Podcasting ja vodcasting Sosiaalinen työpöytä ja ryhmätyö RSS Virtuaalimaailma

11 Menetelmät Blogi Kevyt julkaisutapa Vaatii pitkäjänteisyyttä Kommentointi ja keskustelu olennaista Hyvä tapa taustoittaa ja laajentaa Sallii virallista tiedottamista kevyemmän otteen

12 Blogi kemppinen.blogspot.co m www.alexstubb.com/fi/blog/ nelliina.indiedays.com episto.la

13 Verkkoyhteisö Ihmisten välistä kommunikaatiota jossakin kehyksessä

14 Sosiaaliset kirjanmerkit Verkon jäsentämistä yhteiseen käyttöön yhdessä

15 Sosiaalinen työpöytä Tiedon tuottamista ja muokkaamista yhdessä

16 Enemmän ja vielä enemmän tapoja jakaa informaatiota

17 Kysely PKKY:n henkilöstölle sosiaalisen median käytöstä - Verkkolomake - 119 vastaajaa - Vastaajista n. puolet opetushenkilökuntaa

18 Välineiden käytöstä Työ / Vapaa-aika Facebook 26 / 56 % Twitter 6 / 11 % Skype 16 / 40 % Messenger 8 / 23 % Wiki 28 / 29 % Ning 13 / 6 % YouTube 27 / 55 %

19 R eilu puolet vastanneista... - haluaa PKKY:n olevan aktiivinen kehitystyössä - haluaa sosiaaliset mediat mukaan opetussuunnitelmiin - haluaa työnsä puolesta koulutusta sosiaalisesta mediasta - haluaa PKKY:n muotoilevan suosituksia opiskelijoille sosiaalisen median käytöstä

20 Vapaat kentät Informaation hakua ja välittämistä Opetusmateriaalin etsimistä Osa haluaa koulutusta ylipäätään, osa työhön liittyvien toimintatapojen käytössä → erilaiset lähtötilanteet

21 Päätelmiä Henkilökunnan lähtötaso hyvin vaihteleva Sosiaalinen media mielletään tärkeäksi Tukea, koulutusta ja aloitteellisuutta kaivataan

22 Esimerkkitapaus RehtiSedu-kampanja

23 Lapualla opiskelleiden venäläisopiskelijoiden ehtoja ja etuuksia muutettiin Sedun yksipuolisella päätöksellä → Käytännössä yksi ihminen (Jussi Lähde) käynnisti laajan kampanjan, joka loppujen lopuksi pakotti Sedun perumaan päätöksensä.

24 Sos.median välineet - blogi - FB-ryhmä - Adressit.com Tapahtumat, tiedottaminen ja työnjako Sosiaalinen media valjasti ihmisten tunteen toiminnaksi

25 Kampanjan käynnistäjän yhteenveto kokemuksista 1) Sosiaalisen median kautta löytyy osaajia. Yhtään kokousta ei pidetty, kaikki tieto ja työnjako tapahtui sosiaalisessa mediassa. 2) Sosiaalisen median kautta löytyy tietoa. Sosiaalinen media on myös maailman suurin asiantuntijapankki. 3) Sosiaalisen median aikakäsitys täytyy ymmärtää. Oppilaitoksen oma päätöksentekoaikataulua mitattiin viikoissa. Sosiaalinen media vaatii vastauksia perusteltuihin kysymyksiin heti.

26 4) Sosiaalisen median kampanja tarvitsee sisällökseen tapahtumia verkon ulkopuolella. Yksikään kampanja ei elä ilman sosiaalista mediaa, eikä yksikään elä vain sen varassa. 5) Sosiaalinen media osoittautui toimivaksi tiedotuskanavaksi. Sosiaalinen media on kaikkein tehokkain tapa pitää muu media ajantasalla. 6) Sosiaalisen median voimaa ei voi nappuloista säätää. Useilla tahoilla tuntuu olevan käsitys, että sosiaalisen median kylkeen on asennettu mittari, josta sosiaalisen median vaikutuksia voi säätää. Ei ole. 7) Sosiaalinen media ei unohda. Monille kokemus oli ensimmäinen, eikä ihminen ensikokemuksiaan unohda. Lähde: Jussi Lähteen blogi, http://aamulehdenblogit.ning.com

27 Sosiaalisen median välinearvo

28 Sosiaalinen media soveltuu muun muassa näihin asioihin Johtaminen Yhteisöllisyys Sisäinen tiedotus ja markkinointi Opetus Ulkoinen tiedotus ja markkinointi Asiakaspalvelu

29 Sosiaalisen median tarjoaa Läsnäoloa, jopa läheisyyttä Tiedon jakamista Visioiden jakamista Hengen kohotusta Ideoiden jakamista ja keräämistä Keskustelua

30 Sosiaalinen media ei ole teknologinen muutos, vaan toimintakulttuurin muutos. Siksi muutos on hidas ja vaikeakin.

31 Mitä nyt PKKY?

32 Strategiatyö on käynnistynyt

33 Strategiatyön tähän astisia oivalluksia Jäävuori paljastuu vähitellen keskustelun edetessä Asiantuntijuus ja asenne tarpeen Välineiden valinta, luokittelu ja tuki Resurssointi tarpeen Tuloksena jatkuvan prosessin käynnistäminen

34 Näillä mennään eteenpäin tietoa verkosta löytyy parhaiten verkosta kulttuurintuntemus verkon eri osissa ratkaisee seuratkaa, mitä verkossa tapahtuu ja sanotaan verkko on toimintaympäristö siinä missä luokka, oppilaitos tai maakuntakin verkko on nopea, mutta ihminen hidas – kärsivällisyys palkitaan

35 Sosiaalinen media voi olla vastaus tai ainakin osa vastausta hyvin moniin toiminnan kehittämiseen liittyviin kysymyksiin. Kysymällä ne kysymykset, voimme yhdessä etsiä vastauksia.


Lataa ppt "PKKY ja sosiaalinen media Janne ”Rysky” Riiheläinen Copy Mainostoimisto Fabrik Oy"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google