Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Lotta Haikkola Tutkija, VTT.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Lotta Haikkola Tutkija, VTT."— Esityksen transkriptio:

1 Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Lotta Haikkola Tutkija, VTT THL/Helsingin yliopisto 26.11.2012 Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

2 Mikä monikulttuurisuus – Keitä maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat? Nuorten monikulttuurisuus on monimuotoista a)Perheiden muuttosyy: Avioliittomuutto, turvapaikanhakutausta, työmuutto, etninen paluumuutto (Inkeri) b)Lähtömaa: Venäjä/Viro, konfliktialueet (Somalia, Irak, Afganistan, muut Afrikan maat, Vietnam), Aasia (työmuuttoa), länsimaat (avioliittomuuttoa, työmuuttoa) c)Alueittaiset muuttosyyt muuttuvat ajan kuluessa (konflikti  työmuutto) d)Kv-avioliiton vs. Kahden maahanmuuttajan perheen lapsi (äiti suomalainen vs. isä suomalainen, onko eroa) a)HUOM. Nuorten määrät (venäjä/viro vs. mm. Konfliktitaustaiset maat) 26.11.2012 Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

3 Mikä monikulttuurisuus – Keitä maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat? d)Perheiden erilaisuus (koulutustaso, työllistyminen) e)Asuinaika Suomessa: vastatulleet vs. Suomessa syntyneet ns. toinen sukupolvi f) ryhmien sisäinen erilaisuus 26.11.2012 Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

4 Mikä monikulttuurisuus – Keitä maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat? Vaatii työotteelta samaan aikaan: a) kulttuurisensitiivisyys b) ”taustasensitiivisyys” c) universaalius 26.11.2012 Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

5 Paikallisuus Paikallinen monikulttuurisuus -Asuinalueiden keskittyminen (esim. Helsinki: ei- länsimaalaistaustaiset itäisillä alueilla, länsimaalaiset muilla, venäläistaustaiset hajaantuneet) -Nuorten liikkuvuus oman asuinalueen ulkopuolelle (kouluvalinnat, nuorisotalojen ja muiden vapaa-ajan mahdollisuuksien käyttö) -Nuorisotalojen profiloituminen? -Talon avoimuus vs. kohdentaminen? 26.11.2012 Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

6 Tehtävä Miettikää millaista monikulttuurisuus on alueellanne Millaisia nuoria, millaisista perheistä, mistä maista ja miltä alueelta/kaupunginosasta? Keitä miellätte ”monikulttuurisiksi” nuoriksi/maahanmuuttajataustaisiksi? Mitä monikulttuurisuus merkitsee alueenne valtaväestön nuorille ja maahanmuuttajataustaisille nuorille 26.11.2012 Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

7 Ongelmakohdat: pääsy, ryhmäsuhteet, osallistaminen Pääsy a) Monimuotoisuuden tunnustaminen, ei ”erityistä”, vaan asioiden tila: muuttaako avoimuuden periaatetta? b) Omakielinen tiedotusmateriaali vanhemmille/nuorille c)Jalkautuminen, paikallisuuteen tutustuminen d) Verkostoituminen koulun + 3. sektorin kanssa e) Eriytetty työ f) Avoimeen ja peitetympään rasismiin puuttuminen, eri kiusaamisperusteiden pohtiminen: Työntekijän/aikuisen vastuulla 26.11.2012 Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

8 Ongelmakohdat: pääsy, ryhmäsuhteet, osallistaminen Ryhmäsuhteet: miten tutustua uuteen ihmiseen? ”Monikulttuurisuus” ei ehkä ole toimiva peruste yhteisyydelle a) ”Sattumanvarainen ryhmäyttäminen” b) Toiminnan tavoite muu, ryhmäsuhteiden muokkautuminen sivutuote: kerhot, työpajat, projektit 26.11.2012 Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

9 Ongelmakohdat: pääsy, ryhmäsuhteet, osallistaminen Osallistaminen a)Kulttuuriset konfliktit osallistumisen alueena: neuvottelu kiistanalaisista kulttuurisista kysymyksistä b)Päinvastoin: ei lokeroida maahanmuuttajataustaisia osallistumaan maahanmuuttajia, monikulttuurisuutta tai rasismia koskeviin asioihin c)Monimuotoisuus normaalina olotilana 26.11.2012 Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

10 Keinoja työntekijälle kohdata monikulttuuristuminen a)Monimuotoisuuden tunnustaminen b)Ajan antaminen: kotoutuminen on hidas prosessi c)Ajan kulumisen ymmärtäminen: ovatko tietyt nuoret maahanmuuttajia vai suomalaisia? d)Globaalin maailman ja ylirajaisuuden tunnustaminen: esimerkiksi monikielisyys nuorten ryhmissä + ylirajaiset perhesuhteet 26.11.2012 Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto

11 Keinoja työntekijälle kohdata monikulttuuristuminen a)Perehtyminen: Selvän ottaminen maista, joista ihmisiä on muuttanut ja historiallisista kehityskuluista, jotka johtaneet muuttoon: Wikipedia b)Kohtaamisten ”eettinen symmetria”: ei välttämätöntä olettaa eroja ennalta, mutta hankkia taustatietoa niiden kohtaamiseen c)Negatiivisten tunteiden salliminen sekä nuorille että itselle 26.11.2012 Lotta Haikkola THL/Helsingin yliopisto


Lataa ppt "Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Lotta Haikkola Tutkija, VTT."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google