Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

21.9.2016Susanna Hytönen1 Opetustoiminnan sisäiset kehittämismallit AMKtutka

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "21.9.2016Susanna Hytönen1 Opetustoiminnan sisäiset kehittämismallit AMKtutka"— Esityksen transkriptio:

1 21.9.2016Susanna Hytönen1 Opetustoiminnan sisäiset kehittämismallit AMKtutka www.amktutka.fi

2 21.9.2016Susanna Hytönen2 Kehittämisrenkaan tavoitteet ja tulokset Tavoite: Kehittää toimintatapoja siten, että ne tukevat t&k-työn ja opetuksen yhteensovittamista Tulokset: Toimenpideohjelma, suositukset

3 21.9.2016Susanna Hytönen3 Kehittämisrenkaan jäsenet: Tulosaluejohtaja Marjo Nykänen MAMK, pj Koulutusohjelmavastaava Heli Arola K-TAMK Opetustoimen kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka RAMK Hotelli-ravintolajohtaja Maisa Häkkinen Anttolanhovi Yliopettaja Paula Koistinen Diak Suunnittelupäällikkö Pirjo Kuisma HAMK Yliopettaja Liisa Kuokkanen Metropolia- ammattikorkeakoulu Lehtori/projektipäällikkö Jaana Lappalainen KAMK Mikko Majander SAMOK Tutkimusjohtaja Kirsti Melin VAMK Lehtori Sanna Pekkinen Humak

4 21.9.2016Susanna Hytönen4 ”Kolmen kohdan ohjelma” Tavoitetilan visiointi Nykytilan kuvaus Toimenpidesuositusten laatiminen

5 21.9.2016Susanna Hytönen5 Tavoitetilan visiointi Tavoitteena on ammattikorkeakoulusta valmistuvan opiskelijan osaamisen kehittäminen ja tukeminen, opettajien ja muun henkilöstön osaamisen kehittyminen. alueen työelämän muutoshaasteisiin vastaaminen, tulevaisuuden ennakoiminen ja ratkaisujen tuottaminen. Ammattikorkeakoulusta valmistuvalla opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsenäisesti tehtäväalueen asiantuntijatehtävissä ja osallistua työyhteisön kehittämiseen. Opetus ja t&k-toiminta ovat saumattomasti integroitunutta, jatkuvaa, suunnitelmallista, työelämälähtöistä ja vaikuttavaa toimintaa, johon osallistuvat kaikki opiskelijat, opettajat ja muu henkilöstö sekä työelämän edustajat.

6 21.9.2016Susanna Hytönen6 Miten tavoitetilaan päästään: Opiskelija Joustavat osaamispohjaiset opetussuunnitelmat, jossa on kuvattu yleiset työelämävalmiudet ammatillinen erityisosaaminen osaamisen kasvua kuvaavat vuositeemat ja opintojaksokuvaukset tutkiva oppiminen T&k-toiminta on realistisesti mitoitettu HOPSin mukainen osa opintoja. Aikataulu-, työmäärä- ja vastuukysymykset on sovittu Integratiiviset oppimisympäristöt mahdollistavat Motivaatio ja sitoutuminen

7 21.9.2016Susanna Hytönen7 Miten tavoitetilaan päästään: Henkilöstö/AMK-taso T&k-toiminta kuuluu kaikkien opettajien työtehtäviin Työsuunnittelu ja resursointi Aikataulu-, työmäärä- ja vastuukysymykset on sovittu Laadunvarmistusjärjestelmä ja laadun kehittäminen Motivaatio ja sitoutuminen Verkostoituminen ja työelämäyhteydet kansallisesti ja kansainvälisesti AMK-tason toimintamallit (pelisäännöt) työelämäyhteistyölle

8 21.9.2016Susanna Hytönen8 Miten tavoitetilaan päästään: Työelämä Aikataulu-, työmäärä- ja vastuukysymykset on sovittu Uusi tieto ja uudistuvat toimintamallit välittyvät molempiin suuntiin Opiskelijan osaaminen ja t&k-toiminta suunnitellaan työelämälähtöisesti ja työelämän edustajat ovat mukana jo suunnitteluvaiheessa Tuotokset ja ratkaisut ovat konkreettisia ja vaikuttavia Yhteistyö perustuu pitkäjänteisille kumppanuuksille Rekrytointi, valmiimmat osaajat työelämälle Laadunvarmistusjärjestelmä ja laadun kehittäminen Verkostoituminen

9 21.9.2016Susanna Hytönen9 Nykytilan kartoitus opinnäytetyönä "Miten ammattikorkeakoulujen sisäiset toimintamallit tukevat t&k-toiminnan ja opetuksen yhdistämistä tällä hetkellä?” Kohderyhmänä opetuksen käytännön organisoinnista vastaavat henkilöt, esim. koulutusjohtajat Tekijät: tradenomiopiskelijat Emmi Hotanen, Mari Koivula ja Sini Paunonen Ohjaajat: yliopettaja Hannele Kämppi ja lehtori Mauno Keto (tilasto-ohjaus)

10 21.9.2016Susanna Hytönen10 Vastaajista Kyselyyn vastasi määräaikana 65 henkilöä 20 AMKista Eniten vastaajia TL-, ST- ja YL-aloilta (22, 2 % - 19 % - 14,3 % = 55,5 %) 51,6 % koulutusjohtajia/-päälliköitä tai koulutusohjelmavastaavia, -päälliköitä/- johtajia - tutkimusjohtajia 5 %

11 21.9.2016Susanna Hytönen11 Kysymysten teema-alueet T&k-toiminnan ja opetuksen integrointi strategiatyössä T&k-toiminnan ja opetuksen integrointi opetussuunnitelmissa T&k-toiminnan ja opetuksen yhteiset oppimisympäristöt Opetuksen toteutus ja ohjauksellinen näkökulma Työaikasuunnitelmat Työelämäyhteistyö Laadunvarmistusjärjestelmä Hankesuunnittelu Opiskelijan näkökulma

12 21.9.2016Susanna Hytönen12 T&k-toiminnan ja opetuksen integrointi strategiatyössä Missä AMK:nne strategioissa opetuksen ja t&k- toiminnan integrointi on asetettu tavoitteeksi? Päästrategia 56,5 % Pedagoginen strategia 83,9 % T&k-strategia 87,1 % Henkilöstöstrategia 6,5 % Kansainvälistymisstrategia 14.5 % Muu: aluekehitysstrategia, yrittäjyysstrategia Strategioiden yhtenevyys Käytännön toteutukset Seuranta

13 21.9.2016Susanna Hytönen13 T&k-toiminnan ja opetuksen integrointi opetussuunnitelmissa Miten hyvin t&k-toiminta on kytketty opetussuunnitelmiin? Satunnaisesti 63,5 %, Järjestelmällisesti 30,2 %, Ei lainkaan 6,3 % Missä OPS:n kohdissa t&k-toiminta näkyy? Opinnäytetöissä 86,9 %, projektiopinnoissa 70,5 %, harjoitustöissä 55,7 % Osaamiskuvauksissa 31,1 %, opetussisällöissä 36,1 %, tavoitteissa 39,3 % Pedagoginen strategia OPS-työ: tavoitteeksi integrointi ennakoivat opsit työelämälähtöiset kokonaisuudet

14 21.9.2016Susanna Hytönen14 T&k-toiminnan ja opetuksen yhteiset oppimisympäristöt Oppimisympäristöjä: Yrityshautomot 45,8 % Osaamiskeskittymät 42,4 % Kehittämislaboratoriot 42,4 % Opiskelijaosuuskunnat 37,3 % Kehittämisareenat 23,7 % Opetusravintolat tai muut yritykset 16,9 % Valinta: 1)yksi malli kaikille (esim. LbD) 2) monta vaihtoehtoa

15 21.9.2016Susanna Hytönen15 T&k-toiminnan ja opetuksen yhteiset oppimisympäristöt Mitä oppimista edistäviä työskentelymenetelmiä em. oppimisympäristöissä käytetään? Opinnäytetyö 93,1 % Projektiopinnot 87,9 % Työharjoittelu 81 % Harjoitustyöt 72,4 % Työpajatyöskentely 39,7 % PBL 37,9 % LbD 15,5 % Mitä uutta kehitteillä? Monialaisuus LbD/PBL yms. nykyisten käytön laajentaminen

16 21.9.2016Susanna Hytönen16 Opetuksen toteutus ja ohjauksellinen näkökulma Miten hyvin t&k-toiminnan ja opetuksen integrointi on otettu huomioon Opinnäytetöiden toteutuksessa3,89 Hankkeiden suunnittelussa3,32 Harjoittelun toteutuksessa3,1 Laiteratkaisuissa3 T&k-henkilöstön työaikasuunnittelussa2,96 Opetussisältöjen valinnassa2,95 Opiskelijoiden ohjauksessa2,93 Opettajien työaikasuunnittelussa2,9 Opettajien työn organisoinnissa2,89 HOPSeissa2,7 Tilaratkaisuissa2,63 Tiedottamisessa2,59 Lukujärjestyksen laadinnassa2,55 Kehitysideoita: Suurempia kokonaisuuksia Opiskelijoille projektityöpäivä

17 21.9.2016Susanna Hytönen17 Opetuksen toteutus ja ohjauksellinen näkökulma Miten hyvin t&k-toiminnan tuotoksia hyödynnetään opetuksessa? Satunnaisesti 71,4 % Järjestelmällisesti 20,6 % Ei lainkaan 7,9 % Julkaisut Tiedottaminen Seminaarit, työpajat yms.

18 21.9.2016Susanna Hytönen18 Työaikasuunnitelmat Miten hyvin opettajat on koulutettu ja valmennettu t&k-toimintaan? KA 3,3 Millaiset valmiudet t&k-henkilöstöllä on opetukseen ja opiskelijoiden ohjaukseen? KA 2,7 Miten t&k-henkilöstön ja opettajien yhteistyö on organisoitu? Tiimityöskentely 53,7 %, yhteisseminaarit 29,6 %, yhteiset työpajat 27, 8 %, yhteisopetus ja – ohjaus 18,5 %, yhteistyötä ei ole 14,8 % Toimenpide- ohjelman laatiminen, toteutus ja seuranta

19 21.9.2016Susanna Hytönen19 Työaikasuunnitelmat Miten t&k-toimintaan varaudutaan yksikkönne opettajien TAS:ssa? t&k-toimintaan tarkkaan eritelty tuntimäärä TAS:ssa 79,3% määrittelemätön työaika TAS:ssa 10,3 % ei mitenkään 3,4 % muuten: 6,5 %/jälkikäteislaskutuksella/ TAS muutetaan tarpeen mukaan/ TAS:a neuvotellaan vuoden mittaan

20 21.9.2016Susanna Hytönen20 Mitkä ovat TAS:n vahvuudet t&k:n ja opetuksen integroinnin kannalta? Monilla ei juuri vahvuuksia: ” Työaikasuunnittelu on hyvin jäykkää ja vastaa huonosti tämän päivän muuttuvia tarpeita. Meillä on suuria vaikeuksia vastata työ- ja elinkeinoelämän tarpeisiin.” ”Hankkeita syntyy ympäri vuoden työelämän tarpeisiin ja oppilaitos elää etukäteis- suunnitelmataloutta.”

21 21.9.2016Susanna Hytönen21 Miten TAS:a pitäisi kehittää, jotta opetuksen ja t&k- toiminnan välinen yhteistyö olisi mahdollisimman hyvä? Lisää joustavuutta jätettävä t&k-vara/suurempia kokonaisuuksia/enemmän liikkumavaraa ja riskinottoa… Aikataulutus uusiksi eri tehtävien aikataulutus synkronoitava/TAS:t periodi kerrallaan/nopeutta ja poikkeamismahdollisuuksia lisää/ t&k- toiminnan parempi ennakoitavuus… Tehtävänkuvat uusiksi tehtävänkuvien selkeyttäminen/yhdistelmävirkoja/osan opettajien TAS pitäisi laatia t&k-toiminnan näkökulmasta… MUTTA: ”pullonkaulana erilainen opettajuuskäsitys”/”suunnitelmaprosessi mahdollistaa…isompi kysymys on opettajien ja esimiesten asenteissa…asioiden priorisoinnissa” Onko TAS avain- kysymys???

22 21.9.2016Susanna Hytönen22 Työelämäyhteistyö Epävirallisia kumppanuussuhteita 28,6 % Yhteistyösopimuksiin perustuvia kumppanuussuhteita 12,7 % Molempia 44,4 % Verkostot: Sisäiset Ulkoiset Kumppani- toiminnan johtamismalli

23 21.9.2016Susanna Hytönen23 Laadunvarmistusjärjestelmä Miten opetuksen ja t&k- toiminnan integrointi on sisällytetty laatujärjestelmään? Prosessikuvaukset 52,4 % Mittaristot 49,2 % EOS 23,8 % Prosessi- kuvausten ja mittareiden laatiminen ja/tai päivitys

24 21.9.2016Susanna Hytönen24 Hankesuunnittelu Ketkä pääasiassa osallistuvat hankesuunnitteluun? Yliopettajat 85,2 %, lehtorit 59 % Koulutusjohtajat 60,7 %, koulutusohjelmavastaavat 49,2 % Projektipäälliköt 55,7 %, projektityöntekijät 36,1 %, tutkimusjohtajat 31,1 % Opiskelu- ympäristöt ja ohjausmallit Hankkeiden opinnollis- taminen

25 21.9.2016Susanna Hytönen25 Opiskelijan näkökulma Opetussuunnitelmat sisältävät t&k- toimintaa vain keskinkertaisesti (40,7 %) tai melko vähän (39 %) Opiskelijan rooli t&k-toiminnassa: projektityöntekijä tai -harjoittelija HOPSit mahdollistavat osallistumisen t&k-toimintaan melko joustavasti Uutta osaamista syntyy: käytännön kehittämis- ja projektiosaamista, vuorovaikutustaitoja, oman työn organisointia, työelämätuntemusta … T&k-toiminnasta syntyneen osaamisen saaminen kaikkien käyttöön

26 21.9.2016Susanna Hytönen26 Toimenpidesuosituksia Laadittu teema-alueittain T&k-toiminnan ja opetuksen integrointi strategiatyössä Oppimisen organisointi Työn organisointi Työelämäyhteistyö Hankesuunnittelu T&k-toiminta osana laadunvarmistusta Tulosten hyödyntäminen

27 21.9.2016Susanna Hytönen27 T&k-toiminnan ja opetuksen integrointi strategiatyössä T&k-toiminnan merkitys ja käsitteistö selkiytetään Integrointi asetetaan tavoitteeksi kaikissa AMK:n strategioissa Integroinnin käytäntöön viennin tueksi laaditaan tarkempi toimenpideohjelma

28 21.9.2016Susanna Hytönen28 Oppimisen organisointi Joustavat, työelämälähtöiset ja osaamispohjaiset opetussuunnitelmat T&k-osaamisen ”kasvupolku” kuvataan Monialaiset integratiiviset oppimisympäristöt Opiskelijoille perusvalmiudet t&k-toimintaa Lukujärjestykset, tila- ja laiteratkaisut mahdollistavat integroinnin Pyritään aitojen työelämän toimintatapojen simulointiin, moniammatillisuuteen ja monialaisuuteen

29 21.9.2016Susanna Hytönen29 Työn organisointi Työaikasuunnitelmat mahdollistavat opetuksen että t&k- toiminnan integroinnin TAS:ssa on riittävästi väljyyttä TAS:n tueksi laaditaan asiantuntijarekisteri Henkilöstön osaamisen johtaminen ja kehittäminen Järjestetään tarvittavaa koulutusta Tarkistetaan työnkuvat Luodaan rakenteita, jotka lisäävät opettajien ja t&k- toimijoiden yhteistyötä ja t&k-toiminnassa syntyneen tiedon hyödyntämistä opetuksessa

30 21.9.2016Susanna Hytönen30 Työelämäyhteistyö Työelämän edustajat mukaan ops- suunnitteluun Tavoitteeksi asetetaan strategisesti määritelty kehitystyö työelämän kanssa Uudentyyppiset toimenkuvat: opettaja-tutkija, tutkija-opettaja, yrittäjä-opettaja, konsultti- opettaja…

31 21.9.2016Susanna Hytönen31 Hankesuunnittelu Hankesuunnitteluun osallistuvat sekä opettajat, opiskelijat, t&k- toimijat että työelämän edustajat Hankesuunnitelmiin sisällytetään hankkeiden opinnollistaminen ja se, miten hankkeen tulokset ja uusi tieto siirtyvät opetukseen ja organisaatioon

32 21.9.2016Susanna Hytönen32 T&k-toiminta osana laadunvarmistusta Opetuksen ja t&k-toiminnan integrointi sisällytetään osaksi ammattikorkeakoulun laatujärjestelmää Palaute käsitellään ja siihen reagoidaan systemaattisesti T&k-toimintaa arvioidaan myös opinnollistamisen onnistumisen ja oppimisen näkökulmasta

33 21.9.2016Susanna Hytönen33 Tulosten hyödyntäminen Varmistetaan, että prosessissa tuotettu tieto ja hankeosaaminen siirtyvät ammattikorkeakoulun käyttöön Huolehditaan t&k-toiminnan tulosten viemisestä käytäntöön ja levittämisestä


Lataa ppt "21.9.2016Susanna Hytönen1 Opetustoiminnan sisäiset kehittämismallit AMKtutka"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google