Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPetri Kai Ahonen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Kunta- ja aluetalouden tila ja näkymät sekä digitalisaatio Keski-Pohjanmaa huomenna ja nyt, 2.10.2015 Ilari Soosalu, Johtaja, kuntatalous
2
Talouden fundamentteja
3
Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa Sisältää hallituksen päättämät sopeuttamistoimenpiteet, ne, jotka ovat täsmentyneet siinä määrin, että niiden vaikutus julkiseen talouteen voidaan arvioida luotettavasti. 2.10.20153
4
4 Myötäsyklisyys vs. vastasyklisyys!? Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa
5
Hallitusohjelman tavoitteissa on työllisyysasteen nostaminen 72 %:iin HO-tavoite 72% 2.10.20155
6
Työllisyystietoja työ- ja elinkeinoministeriön työnvälitystilaston mukaan elokuu/2015 Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriö 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa6
7
2.10.2015 ”SELVITETÄÄN TYÖVOIMAPALVELUIDEN SIIRTO RESURSSEINEEN VAIKEIMMIN TYÖLLISTYVIEN OSALTA KUNTIEN VASTUULLE TYÖSSÄKÄYNTIALUEITTAIN, TANSKAN MALLIN MUKAISESTI. VOIMAVARAT JA TYÖLLISTÄMISVASTUU YHDISTETÄÄN, MIKÄ TEKEE NOPEAN TYÖLLISTÄMISEN KUNNILLE TALOUDELLISESTI HOUKUTTELEVAKSI.” Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa7
8
Palkkasumman muutos Työttömyysaste Kuluttajahintaindeksin muutos Prosenttia: BKT, määrän muutos Kuluttajahintojen muutos Kuntien kustannustason muutos Valtionosuusindeksin muutos Kuntien ansiotasoindeksin muutos 2019 2,0 0,0 2,0 2014 0,6 8,7 1,0 0,8 1,5 0,7 Kokonaistaloudelliset ennusteet ja taustaoletukset Lähde: Vuosi 2014 Tilastokeskus, vuosien 2015–2019 ennusteet VM (Kuntatalousohjelma 28.9.2015).2011 Prosenttia: Ennusteet huhtikuussa 2015 (Kuntatalousohjelma) : 2015 1,5 8,8 0,3 -0,1 0,9 0,6 0,8 2016 1,1 0,0 1,1 -0,10,5 Palkkasumman muutos Ansiotasoindeksin muutos Työttömyysaste BKT, määrän muutos 2,5 2,1 8,3 0,3 1,4 8,7 0,5 1,1 9,6 1,5 1,2 9,4 1,2-0,40,21,3 Kuntien kustannustason muutos 2,10,50,61,2 1,6 8,6 1,4 1,3 1,4 2017 1,5 0,0 1,2 1,7 1,2 9,1 1,4 1,1 Ansiotasoindeksin muutos 1,41,21,3 1,9 8,3 1,7 1,4 1,5 2018 1,8 0,0 1,7 2,2 1,7 8,7 1,3 1,7 2,5 7,6 1,8 2,0 1,2 2,0 2,3 7,9 1,8 1,3 1,8 Useita heikentyneitä arvioita 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa8
9
1)Mm. opetustoimen ylläpitäjämallin johdosta vuosi 1997 ei ole vertailukelpoinen aikaisempien vuosien kanssa Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen kasvuprosentit 1991–2019 % 1) Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa 3)Vuonna 2017 toimintamenojen kasvua hidastaa perustoimeentulotuen maksatuksen ja laskutuksen siirto Kelalle. Ilman tätä siirtoa toimintamenojen kasvu olisi noin 1,9 %. Lähde: Vuodet 1991–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM 28.9.2015. 2) 3) 2) 2)Vuosina 2014–2015 toimintamenojen kasvua hidastaa kunnallisten ammattikorkeakoulujen sekä liikelaitosten yhtiöittäminen. Ilman näitä yhtiöittämisiä kasvu olisi 2014 noin 1,0 % ja 2015 noin 2,0 %. 2.10.20159
10
Lähde: Vuodet 2013–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM 28.9.2015 Muutos, %: Yhteisövero Kiinteistövero Verotulot yhteensä Kunnallisvero Yhteisövero Kiinteistövero Verotulot yhteensä Yhteisöveroprosentti Kunnallisvero Verolaji Osuus yhteisöverosta, % Tuloveroprosentti, keskim. 20,43 1,46 1,84 23,73 3,8 4,1 3,1 3,8 20,0 2019** 30,34 19,84 17,97 1,31 1,36 20,64 6,7 8,2 7,2 6,8 24,5 2013 29,49 19,38 18,19 1,47 1,51 21,17 1,3 12,0 11,0 2,6 20,0 2014* 35,56 19,74 Kuntien verotulot vuosina 2013–2019, mrd. € (painelaskelma, kuntien veroprosentit pidetty 2015–2019 samoina) 18,60 1,57 1,61 21,78 2,2 7,1 6,5 2,9 20,0 2015** 36,87 1) 19,84 Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa 18,69 1,32 1,66 21,67 0,5 -15,9 2,8 -0,5 20,0 2016** 30,92 2) 19,84 19,04 1,35 1,72 22,11 1,9 1,8 3,9 2,1 20,0 2017** 30,34 19,84 1)Työmarkkinatuen rahoitusvastuun siirtoa kunnille on kompensoitu nostamalla kuntien yhteisöveron jako-osuutta vuodesta 2015 lähtien 1,81 prosenttiyksikköä 19,67 1,40 1,79 22,86 3,3 4,2 3,8 3,4 20,0 2018** 30,34 19,84 2)Kuntien yhteisövero-osuuden viiden prosenttiyksikön määräaikainen korotus päättyy vuonna 2016 2.10.201510
11
Kuntien lainakannan muutos 2000–2014, milj. € Lähde: Tilastokeskus, vuosi 2014 tilinpäätösarvioiden mukaan 1)Syömävelka on kuntien negatiivisten vuosikatteiden summa. Vuosina 2000–2014 syömävelkaa on otettu noin 600 miljoonaa euroa, mikä on 5 % vuosien 2000–2014 lainakannan muutoksesta. 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa11
12
Vuosien 2012–2019 leikkausten vaikutus kuntien peruspalvelujen* valtionosuuteen, milj. € Leikkausten johdosta kunnilta jää saamatta 10,5 mrd. euroa peruspalvelujen valtionosuutta vuosina 2012–2019. Tehdyt leikkaukset pienentävät valtionosuutta vuoden 2019 tasolla 1,9 mrd. euroa eli noin 18 %. Sosiaali- ja terveystoimen maksujen korotusten hyödyn (40 milj. €) leikkaaminen kunnilta valtionosuutta vähentämällä. 15.9.2015 sl/hp *Tämän lisäksi OKM:n valtionosuusrahoitusta on leikattu noin 400 milj. euroa vuosina 2012–2015. Kaudella 2016–2019 OKM:n leikkaukset ovat noin 200 milj. euroa Aikaisempien leikkausten kumulatiivinen summa -40 Aikaisempien vuosien indeksi- korotusten jäädyttämisten kumulatiivinen vaikutus (arvio) Ko. vuoden uusi valtionosuusleikkaus Ko. vuoden indeksikorotuksen jäädyttämisen vaikutus (arvio) 2.10.201512Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa
13
Vuosien 2012–2019 peruspalvelujen valtionosuusleikkausten vaikutus kuntasektorin vuosikatteeseen Lähde: Vuodet 2000–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM 28.9.2015 Ilman vuosien 2012–2019 peruspalvelujen valtionosuusleikkauksia kuntatalous olisi myös vuosina 2015–2019 tasapainossa (vuosikate suhteessa poistoihin keskimäärin 134 %) ja vuosikate riittäisi myös kattamaan nettoinvestoinnit. Mrd. € 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa13
14
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan) Toimintakate Verotulot Käyttötalouden valt.os. Muut rahoituserät, netto Investoinnit, netto Tilikauden tulos Poistot Lainakanta Rahavarat Rahoitusjäämä 2) Tulorah. korjauserät Satunnaiset erät, netto Vuosikate 1) Kunnallisten liikelaitosten yhtiöittäminen parantaa vuonna 2014 tilikauden tulosta arviolta noin 1,7 mrd. euroa. Vuonna 2015 liikelaitosten yhtiöittäminen heikentää toimintakatetta arviolta 0,45 mrd. euroa. -26,45 20,63 8,29 0,21 -3,53 0,43 -2,63 15,55 5,16 2013 -1,09 -0,62 0,37 2,69 -30,29 23,73 8,54 0,10 -3,61 -0,70 -3,04 24,97 5,30 2019** -1,72 -0,45 0,27 2,07 Tulorahoitus2,441,89 -26,67 21,18 8,20 0,17 -2,34 2,16 -2,64 16,53 5,30 2014* -0,10 -2,56 1,92 2,88 2,24 Lähde:Vuodet 2013–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM 28.9.2015 -28,07 21,78 8,23 0,24 -3,57 -0,19 -2,64 18,20 5,30 2015** -1,57 -0,45 0,27 2,18 2,00 -28,54 21,67 8,84 0,21 -3,61 -0,29 -2,74 19,91 5,30 2016** -1,61 -0,45 0,27 2,18 2,00 -28,64 22,11 8,64 0,19 -3,61 -0,27 -2,84 21,51 5,30 2017** -1,50 -0,45 0,27 2,30 2,11 1) 2) Rahoitusjäämä = Toiminnan ja investointien rahavirta = Tulorahoitus + investoinnit, netto Tulorahoitus = Vuosikate + satunnaiset erät, netto + tulorahoituksen korjauserät -29,45 22,86 8,70 0,15 -3,61 -0,42 -2,94 23,15 5,31 2018** -1,54 -0,45 0,27 2,26 2,07 1) Tasapaino/ alijäämä/rahoitusasema kriteeri!! 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa14
15
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat 1991–2019, mrd. € (käyvin hinnoin) (arviot painelaskelman mukaan) Lähde:Vuodet 1991–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM 28.9.2015 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa15
16
Kuntatalousohjelman / hallituksen päättämät kuntataloutta koskevat linjaukset
18
Kuntatalouden uusi ohjausmalli 1.Kuntataloudelle asetetaan tasapainotavoite Ei koske yksittäistä kuntaa. Yksittäistä kuntaa ja kuntayhtymää ohjataan jatkossa tiukentuneella alijäämän kattamisvelvollisuudella. Minkä tilaston mukainen tasapainokäsite? Millä aikavälillä? 2.Päätetään toimista, joilla tasapainoon päästään Kuntatalouden rahoituskehys Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentäminen Palvelujen tuottavuuden kohottaminen, esim. sote 3.Valtion toimista aiheutuville kuntien kustannuksille asetetaan menorajoite Euromääräinen Hallinnonalakohtaisesti? Kustannusarvioiden kehittäminen Laaditaan vaalikaudeksi, tasapainotavoitteen saavuttamisesta seurataan vuosittain 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa18
19
Kuntatalouden ohjaus kuntatalousohjelmalla Talouden tasapainotavoite, ½ % alijäämä / BKT -0,7 mrd., kansantalouden tilinpidon käsittein -> 1 mrd. sopeutustarve. Menorajoite, valtion toimet kuntiin nähden, vähintään 0,54 mrd. vuonna 2019 Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa Rahoitusasematavoite Alijäämä -1,7 mrd. Alijäämä -0,7 mrd. Nyt Vuonna 2019 TASAPAINOTAVOITE Menorajoite 0,5 mrd. sopeutus 1 mrd. Ei vielä täsmentyneitä + kuntien toimenpiteet Ei mukana sotea Tehtävien ja velvoitteiden 1 mrd. Kilpailukykyesityksiä 2.10.201519
20
VM-esitys sisältää monia välittömiä sopeutustoimia, mm. Alueellisen erikoissairaanhoidon järjestämisen tehostaminen »Säästö 113 milj. € vuoteen 2020 mennessä Lisäys omais- ja perhehoitajien vapaisiin 2016 »Säästö 165 milj. euroa v. 2020 mennessä, kun kalliimpaa laitoshoitoa korvautuu omaishoidolla, 2016 70M? Vanhuspalvelujen henkilöstömitoituksen tarkistaminen 2017 lähtien Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen 1.8. 2016 (hoitoaika muutos, lapsimäärä sama)-26M menoja ja -6,6 M vos/tulot. Päivähoidon hoitosuhteen nostaminen 1/8 v. 2016 Asiakasrakenne/kuntakohtainen arvio. -18M ja -6,5 M vos/tulot Indeksikorotusten jäädyttäminen 2016–2019 2.10.2015 Menot Omat päätökset Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa20
21
VM-esitys sisältää muutoksia myös tulopuoleen 2016 Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuja korotetaan 2016 (n. +150 milj. €), 1,3 mrd. pohja, 11-12% korotuspotentiaali Päivähoitomaksuja korotetaan 1.8.2016 alkaen (n. +22 milj. €), pohja 329M, kuntakohtainen, potentiaali Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan maksuja ajantasaistetaan 1.8.2016 (n. +10 milj. €) Kiinteistöveron korottaminen (arvio n. +25 milj. €) Yhteisöveron korotetun jako-osuuden poistuminen »pienentää tuloja noin -260 milj. € Kustannustenjaon tarkistus (n. +/(-)340 milj. €) Veroperustemuutosten vaikutus kuntien verotuottoihin kompensoidaan kunnille valtionosuuksien kautta »n. +-250 milj. € 2.10.2015 Tulot Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa21
22
Keski-Pohjanmaa
23
Kuntien vuosikate % poistoista maakunnittain vuonna 2014 sekä vuosien 2010–2014 keskiarvo Lähde: Tilastokeskus 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa23
24
Kuntien vuosikate % poistoista 2000–2014 Keski-Pohjanmaa % Lähde: Tilastokeskus 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa24
25
Kuntien vuosikate, poistot sekä investoinnit, €/as. Keski-Pohjanmaa yhteensä Lähde: Tilastokeskus (investointimenot – rahoitusosuudet investointimenoihin) 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa25
26
Kuntien vuosikate, poistot sekä investoinnit, €/as. Kokkolan seutukunta Lähde: Tilastokeskus (investointimenot – rahoitusosuudet investointimenoihin) 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa26
27
Kuntien vuosikate, poistot sekä investoinnit, €/as. Kaustisen seutukunta Lähde: Tilastokeskus (investointimenot – rahoitusosuudet investointimenoihin) 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa27
28
Keski-Pohjanmaan kuntien vuosikate sekä tilikauden tulos vuosina 2000–2014, milj. € Lähde: Tilastokeskus 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa28
29
Kuntien lainakanta sekä rahavarat maakunnittain 31.1.2014, €/asukas Lähde: Tilastokeskus 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa29
30
Kuntien lainakanta sekä rahavarat 31.12.2000–2014, €/as. Keski-Pohjanmaa Lähde: Tilastokeskus 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa30
31
Digitalisaatio
32
Digitalisaatio tarkoittaa sisäisten ja ulkoisten toimintamallien uusiutumista ja digiteknologian hyödyntämistä kaikessa toiminnassa Palvelujen digitalisointi tarkoittaa palvelujen takana olevien toimintaprosessien uudistamista palvelukanavasta riippumatta Digitaaliset palvelut eivät siis ole pelkästään sähköisiä palveluita vaan mitä tahansa palveluita, joiden tuottamisessa tieto- ja viestintätekniikalla on keskeinen rooli Termi 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa32
33
Digitalisaation seurauksia Kunnan toiminnassaan tarvitseman tiedon käyttö helpottuu Tiedon jakaminen vapaasti tuottaa lisäarvoa »Esimerkiksi ulkopuoliset tekevät kunnan luovuttamaan avoimeen tietoon perustuvia sähköisiä palveluita Perinteisistä järjestelmistä siirrytään nopeasti käyttöön otettaviin ja joka puolella käytettävissä oleviin pilvipalveluihin Kunnan tarjoama palvelu tulee olemaan yhä useammin jonkun muun tuottama Resurssien (esimerkiksi henkilöstön) käyttö yli organisaatiorajojen lisääntyy Open Data 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa33
34
Kansallinen palveluarkkitehtuuri digitalisaatiokehityksen tukijana Ohjelma käynnistynyt 2014 ja jatkuu vuoteen 2017 Helpottaa tiedon yhteiskäyttöä palveluissa yli sektori- ja organisaatiorajojen Kansallinen tunnistamisratkaisu kuntalaisille ja yrityksille Mahdollisuus tunnistautua myös tietyssä roolissa tai jonkun valtuuttamana Kuntaliitossa käynnistynyt Kunta-KaPA-projektitoimisto, jolla pyritään helpottamaan ja tukemaan kuntasektoria palveluarkkitehtuurin/palveluväylän hyödyntämisessä 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa34
35
Kunnan Tietoverkko / SoTe Seutu- Verkko / SoTe Kunta 2 / SoTe Kunta 1 / SoTe Internet KY-verkko Palvelun- hallinta Paikallinen palvelun- hallinta Palveluntuottajat / Palvelukeskukset (Sonera, Tiera, Istekki, LapIT, CGI, Tieto, ym.) kuntien yhteisiin palveluihin (KL-puhe, KanTa, ym.) Palveluväylä Paikallinen palvelun- hallinta Kuntien yhteisellä tietoliikenneratkaisulla turvallisesti kansallisiin palveluihin 2.10.2015Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa35
36
Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa2.10.201536
37
Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa Läpileikkaava teema Yksi luukku Esineiden Internet Robotiikka Massadata 2.10.201537
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.