Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vanhus- ja vammaispalvelut 2016. HYVINVOINTIA EDISTÄVÄT PALVELUT palvelupäällikkö Kirsi Oksanen PALVELUOHJAUS RUORI Ateriapalvelu Turvapalvelut Vanhusten.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vanhus- ja vammaispalvelut 2016. HYVINVOINTIA EDISTÄVÄT PALVELUT palvelupäällikkö Kirsi Oksanen PALVELUOHJAUS RUORI Ateriapalvelu Turvapalvelut Vanhusten."— Esityksen transkriptio:

1 Vanhus- ja vammaispalvelut 2016

2 HYVINVOINTIA EDISTÄVÄT PALVELUT palvelupäällikkö Kirsi Oksanen PALVELUOHJAUS RUORI Ateriapalvelu Turvapalvelut Vanhusten kuljetuspalvelu Omaishoito (yli 65-v) Muistipoli Palveluseteli Vanhusten perhehoito KUNTOUTUS Apollo Päivätoiminta Kuntoutustiimi Vapaaehtoistyö KOTIHOITO palvelupäällikkö Ansa Lindqvist- Bergheim KOTIHOITO Pohjoinen Itäinen Läntinen Resurssipooli Yöhoito Omenamäen palvelukeskus (Lapsiperhetyö) YMPÄRIVUORO- KAUTINEN HOIVA palvelupäällikkö Camilla Andersson Johannisbergin vanhainkoti Palomäen palvelukeskus Toukovuoren palvelutalo Johannakoti Ostopalvelut VAMMAIS- PALVELUT palvelupäällikkö Leila Eklöv Kehitysvammaisten palvelut ja tukitoimet Vaikeavammaisten palvelut ja tukitoimet Omaishoito (alle 65- v) Veteraanipalvelut VANHUS- JA VAMMAISPALVELUT vanhus- ja vammaispalveluiden johtaja Soili Partanen

3 Vanhus- ja vammaispalveluiden toiminta  Tehtäväalueeseen kuuluvat kotihoidon ja palveluasumisen sekä vammaispalvelujen tulosyksiköt  Tavoitteena on tarjota Porvoon ikäihmisille ja vammaisille hyvää, turvallista, ammattitaitoista ja asiakkaan toimintakykyä ylläpitävää palvelua  Palvelut järjestetään ensisijaisesti asiakkaan kotona  Toimintakyvyssä tapahtuvien muutosten myötä tarjotaan palveluasumista, tehostettua palveluasumista sekä lyhyt- ja pitkäaikaishoitoa  Palveluasumista on sekä ostopalveluna että omana tuotantona, vammaispalveluissa pääsääntöisesti ostopalveluna.

4 KOTIHOITO  Kotihoidossa n. 550-700 asiakasta  Henkilökuntaa kotihoidossa 140  Kotikäyntien pituudet vaihtelevat 10min – 60 min yleisimmin  Saattohoidossa keskimäärin 10 asiakasta vuodessa

5 Kotihoidon myöntämisen perusteet  Säännöllisen kotihoidon piiriin otetaan henkilö, joka ei selviydy arkielämän toiminnoista itsenäisesti, omaisten tai muiden palvelujärjestelmien avulla. Lähtökohtana on, että asiakkaan hoito ja huolenpito vaatii sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön ammatillista osaamista.  Hoivan, huolenpidon ja/tai sairaanhoidon tarpeen tulee olla toistuvaa, pääasiassa päivittäistä tai useita kertoja viikossa. Palvelun käyntitarpeen ollessa harvemmin kuin kerran viikossa, asiakas ohjataan ensisijaisesti yksityisille palveluntuottajille.  RAI-arviointi sekä MMSE  Kotihoidon tarvetta arvioidaan jatkuvasti ja vähintään ½ -vuoden välein  Asiakasmaksut määräytyvät asiakkaan tulojen ja hoitoon käytetyn ajan mukaan

6 Eräitä kotihoidon tehtäviä Sairaanhoito- ja huolenpito Kotihoito arvioi asiakkaan apuvälineiden tarpeen ja auttaa niiden hankkimisessa ja paikalleen laittamisessa. Kotihoidon työntekijä huolehtii yhdessä asiakkaan ja omaisten kanssa asiakkaalle kuuluvien taloudellisten etuuksien hakemisesta. (eläkkeensaajanhoitotuki, lääkekorvaukset, asiakasmaksukatto laitoshoidosta, asumistuki jne.) Asiakkaan palovaroittimien toiminta testataan kaksi kertaa vuodessa, kesä – ja joulukuussa. Patterit vaihdetaan tarvittaessa. Opiskelijoiden työssä oppimisen ohjaus ja tutkintoviikkojen arviointi Kummivanhustoiminta Kävelykamu toiminta Maahanmuuttajien kanssa aloitettu yhteistyötä

7 Kotihoidon erityispiirteitä  Kotihoidon henkilökunta liikkuu pääsääntöisesti omilla autoilla, leasingautoilla, mopilla, pyörällä ja kävellen.  Ajomatkat; keskusta, maaseutu tai saaristo  Pääsääntöisesti yksin työskentelyä  Työskentelyolosuhteet vaihtelee  Yhteistyö lääkärin kanssa poikkeaa esim. vastaanotto- tai osastotyöskentelyyn  Tarvittaessa lääkärin kotikäynnit  Yöhoito  kotiutushoitaja

8 VANHUSPALVELUT TULEVAISUUDESSA  Palveluohjausta kehitetään edelleen  Toimintatapoja muuttamalla pyritään vastaamaan kasvavaan kysyntään  Kotihoidon kentän toiminnanohjausta kehitetään/ mobiilit/ sähkölukot

9 ….jatkuu Henkilökunnan joustavaa käyttöä lisätään ja toisaalta työnkiertoon motivoidaan Lääkäripalvelu Kaikessa suunnittelussa otetaan huomioon ikälain sisältö

10 Käynnissä olevia UUSIA TOIMINTAMALLEJA  Toiminnanohjausprojekti/ Mobiililaitteet / sähkölukot  Oppilaitosyhteistyö (kummivanhustoiminta, kulttuurikamu, kävelukamu)


Lataa ppt "Vanhus- ja vammaispalvelut 2016. HYVINVOINTIA EDISTÄVÄT PALVELUT palvelupäällikkö Kirsi Oksanen PALVELUOHJAUS RUORI Ateriapalvelu Turvapalvelut Vanhusten."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google