Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AVOIMEN TIETEEN OSAAJAKOULUTUS: TUTKIMUSHALLINTO JA -PALVELUT 14.9.2015 EEVA NYRÖVAARA.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AVOIMEN TIETEEN OSAAJAKOULUTUS: TUTKIMUSHALLINTO JA -PALVELUT 14.9.2015 EEVA NYRÖVAARA."— Esityksen transkriptio:

1 AVOIMEN TIETEEN OSAAJAKOULUTUS: TUTKIMUSHALLINTO JA -PALVELUT 14.9.2015 EEVA NYRÖVAARA

2 Hahmottaa tutkimushallinnon ja -palveluiden suhde avoimeen tieteeseen ja tutkimukseen Osaamiskartoitus Mitä osaamista löytyy? Koulutustarpeet Minkälaista koulutusta tarvitaan? Mitä koulutusta jo järjestetään? Koulutusmateriaali Millaista (koulutus)materiaalia on käytössä? Mitä ja miten uutta materiaalia voidaan tuottaa? TYÖPAJAN TAVOITTEET

3 1.Lämmittely (15 min) Parikeskustelu: Avoimia kysymyksiä ja ihmettelyn aiheita Teemasta kiinni: Mistä tässä on oikein kyse? 2.Treeni (60 min) Ryhmätyöskentely Osallistujat jaetaan 2-4 ryhmään (noin 7 hlö/ryhmä) Jokainen ryhmä tekee saman harjoituksen 3.Loppuverryttely ja venyttely (30 min) Yhteiskeskustelu Työskentelyn konkretisoiminen TYÖPAJAN RAKENNE

4 Miten tutkimushallinnon ja -palveluiden työ (prosessit, tehtävät) liittyy avoimeen tieteeseen ja sen tukemiseen? Miten oma työ liittyy avoimeen tieteeseen ja tutkimukseen? Avoimia kysymyksiä? PARIKESKUSTELU

5 Keskeiset teemat ja kysymykset: Open access: yksittäisten artikkelien maksaminen vapaaksi, vainko välivaihe vaiko pysyvä? Miksi yliopistot laitetaan tallennuttamaan tutkimuksia rinnakkain? Sekä tutkimusjulkaisille että yliopiston omaan järjestelmän. Liiallista työtä tutkijoille Tutkijan vaivan tulisi olla mahdollisimman vähäistä Datapoliitikkojen pitää olla perusteltuja Osallistujien taustojen ja osaamisen moninaisuus, miten maksimoida työskentelyn ja koulutuksen hyöty Esittävän taiteiden ominaispiirteet tutkimushallinnossa Myös AMK kentän tarpeet täytyy muistaa (esim. yrityselämän tarpeet loppukäyttäjinä vs. tutkijat) Omien järjestelmien liiallinen kehittäminen mahdollinen tulevaisuuden ongelma, riskinä eriytyminen Aineistonhallinnan suunnitelman luominen, kuka tukee tutkijoita? Open access näkökulman huomioiminen koko datan kehityskaaren aikana (”kiihtyvyysmalli”) Rajapintakysymykset aineistonhallinnan tuessa, mitä dokumentaatiota ja ohjeistusta Eri tyyppiset repositoryt, tietoisuus eri vaihtoehdoista 1. AVOIMEN TIETEEN AVOIMET KYSYMYKSET & KOMMENTIT

6 Mitä hallinnon prosesseja ja palveluita liittyy tutkimuksen eri vaiheisiin (näkökulmana avoin tiede)?  yksi asia/tarralappu Sijoitetaan prosessit ja tehtävät (tarralaput) elinkaareen Järjestetään yhdessä Huom! Tehtävät ja prosessit, jotka eivät sijoitu suoraan elinkaareen, vaan liittyvät laajempiin kokonaisuuksiin (esim. strategia) RYHMÄTYÖSKENTELY 1: TUTKIMUKSEN ELINKAARI

7 Mitä osaan jo nyt? Mihin tarvitaan koulutusta?  yksi asia/tarralappu Sijoitetaan prosessit ja tehtävät (tarralaput) elinkaareen Järjestetään yhdessä  kootaan yhteen samanlaiset kokonaisuudet Huom! Osaaminen, joka ei liity suoraan elinkaareen, vaan laajempiin kokonaisuuksiin (esim. strategia) RYHMÄTYÖSKENTELY 2: OSAAMISKARTOITUS

8 TeemaKoulutustarveOlemassa oleva osaaminen / materiaalit Sopimus ja IPR-asiatSopimusasiat, Creative commons, case työpajat IPR-juristit Alaspesifit kysymykset Esitysaineiston tallentaminen Repositoryn valintaAineistojen arkistoiminen, mihin tallentaa minkäkin tyyppinen data? Lyhyen ja pitkän tähtäimen tallentaminen Lyhyt- ja pitkäaikaistallennus, mitä säilötään ja kuka päättää? ATT-palvelupajaMiten hyödyntää palveluja eri vaiheessa hanketta Avoin julkaiseminenKäytännön esimerkit, miten tehdä julkaisemisesta kannattavaa ATT-hanke ja palvelutIdeologiat ja politiikan avoimuuden takana, reflektointi, palvelukarttakehitys Aineiston kuvailuMiten kuvata aineistoa, metadata DatapolitiikkaStrategiat ja politiikat Avoimen tieteen kulttuurin muutosMiten pitää kaikki samassa veneessä, miten motivoida tutkijoita KOULUTUSSUUNNITELMA

9 Neuvonta, koulutus ja palvelut tutkijoille liittyvät aiheisiin: -Aineistonhallinta -Tutkimusdatan hallinta ja sopimusasiat -Tutkimustulosten avoin julkaiseminen Keskeisimmät palvelut: rahoitushakujen ja hallinnon tuki, julkaisemiseen liittyvät asiat, muodolliset normatiiviset tarpeet Palvelut ja niistä tiedottaminen, datan tallentaminen ja keruu Aineistonhallinnan jatkuva huomioiminen 2. TUTKIMUKSEN ELINKAARI, KOMMENTIT

10 Viestintä, budjetointi, rahoitusosaaminen, heikkoutena IPR- ja sopimusasiat Palvelujen sisäinen yhteentoimivuus välillä heikkoutena Sopimusoikeusasiat, miten tietää mitä tulee tietää, tutkijoiden motivointi 3. OSAAMISKARTOITUS

11 SuunnitteluToteutusTallennusJulkaisuHaku Uudelleen käyttö Tutkimuksen elinkaari Avoimen tieteen ja tutkimuksen käsikirja Datan- hallinnan opas ja muistilista


Lataa ppt "AVOIMEN TIETEEN OSAAJAKOULUTUS: TUTKIMUSHALLINTO JA -PALVELUT 14.9.2015 EEVA NYRÖVAARA."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google