Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta."— Esityksen transkriptio:

1 Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta

2 Terveystottumusten muutos―uusien elintapojen omaksuminen  Vaiheittaisuus (prosessi)  Tavoitelähtöinen määrittely ◘ asiakas/potilaslähtöisyys  Uuden käyttäytymisen omaksuminen vaatii - tietoa - oppimista - motivaatiota asenteet, muutosvalmius minkälainen elämäntilanne, minkälaiset voimavarat - toimintaa

3 Ohjaaminen ja neuvonta hoitotyössä  Potilaalla/asiakkaalla on oikeus saada ohjausta ja ammattihenkilöllä on velvollisuus antaa sitä (mm. ammattihenkilöstöä ja potilasta/asiakasta koskeva lainsäädäntö, eettiset ohjeet, kansalliset terveys- ja hyvinvointiohjelmat ja suositukset)

4 Ohjaaminen ja neuvonta hoitotyössä  Potilaan opettaminen/ohjaaminen liittyy sairauksien ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen  Potilaan opettamisen tavoitteena: -todellisten ja mahdollisten terveysongelmien hallinta→mahdollisimman itsenäinen elämä -oppimisen kautta potilas voi löytää ja ottaa käyttöön omia voimavarojaan ja nähdä uusia mahdollisuuksia elämäntilanteessaan -potilaan ohjaamisessa ohjauksen tavoite liittyy hoidon tavoitteeseen

5 Ohjaaminen ja neuvonta hoitotyössä  Ohjaus pyrkii edistämään asiakkaan/potilaan kykyä ja aloitteellisuutta parantaa elämäänsä haluamallaan tavalla -asiakas/potilas on aktiivinen pulman ratkaisija -ohjaaja antaa tietoa ja tukee asiakasta/potilasta päätöksenteossa -tasa-arvoinen vuorovaikutussuhde  Ohjauksessa asiakas on oman elämänsä asiantuntija ja hoitaja ohjauksen asiantuntija

6 Ohjaukseen vaikuttavat taustatekijät  Asiakkaan ja hoitajan taustatekijät : ◦ Fyysiset taustatekijät (ikä, sukupuoli, terveydentila) ◦ Psyykkiset tekijät (terveysuskomukset, kokemukset, odotukset, motivaatio, oppimistyylit) ◦ Sosiaaliset tekijät (kulttuuritausta, sosiaalisuus, uskonnollisuus) ◦ Ympäristötekijät (hoitotyön kulttuuri, hoitotyön ympäristö)

7 Ohjaus - vuorovaikutustilanne  Viestintätilanne ◦verbaalinen + nonverbaalinen viestintä Hoitaja Asiakas/potilas

8 Ohjaaminen ja neuvonta terveydenedistämistyössä jatkuu  Motivoiva vuorovaikutus ohjaustilanteessa ◘ avoimien kysymysten käyttö ◘ aktiivinen kuuntelu - kehonkieli -seuraamistaidot -heijastavat taidot omin sanoin kertominen tunteiden ja sisällön sekä asioiden tiivistäminen

9 Ohjaaminen ja neuvonta terveydenedistämistyössä  Tavoitteellinen toimintapa (kts. Tesso 2/2009, www.thl.fi) -yhteinen näkemys muutostarpeesta -tavoitteiden asettaminen ◘ asiakaslähtöisyys, ”pienet muutokset” -toimintatapojen/keinojen miettiminen ja niistä sopiminen

10 Ohjaaminen ja neuvonta terveydenedistämistyössä jatkuu -toteutuksen arviointi ◘positiivinen palaute, onnistumisen esiinnostaminen ◘rohkaisu -seuranta Sallitaan YKSILÖLLISYYS!

11 Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli  Esiharkintavaihe ”ei valmis muutokseen” -tiedon tarjoaminen, jos henkilö haluaa  Harkintavaihe ”harkitsee muutosta” -kannusta pohdiskeluun: nykyisen käyttäytymisen hyvät ja huonot puolet -tunnekokemuksista keskusteleminen -positiivinen ajattelu (käsitellään ”esteitä”) -kysy avoimia kysymyksiä

12 Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli jatkuu  Valmisteluvaihe ”valmis muutokseen” -vahvista muutosvalmiutta -muutoksen hyvien ja huonojen puolien arviointi -nykyhetken ja tulevaisuuden tilanteet -mielikuvat uudesta tilanteesta

13 Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli jatkuu  Toimintavaihe ”toteuttaa muutosta” -vahvista muutosvalmiutta (posit. ajattelu) -hyödyt -keinot ongelmien ratkaisemiseksi -tue päätöksen tekemisessä, tavoitteiden asettamisessa ja suunnitelman laatimisessa

14 Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli jatkuu  Ylläpitovaihe ”ylläpitää muutosta” -keskustele muutosprosessista -auta pohtimaan vaihtoehtoja ja korvaavia toimintatapoja -auta harjoittelemaan käytännön taitoja -ongelman ratkaisutaidot -rohkaise arvioimaan muutoksen ylläpitämistä ja siihen sitoutumista

15 Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli jatkuu  Repsahdukset -kuuluvat luonnollisena osana muutos- prosessiin, eivät merkitse epäonnistumista →oppiminen -keskustelua epäonnistumisesta


Lataa ppt "Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google