Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

 Nuorelle, jolla on  - vaara jäädä ilman päättötodistusta  - paljon poissaoloja  - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu  - tulevaisuuden suunnitelmat.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: " Nuorelle, jolla on  - vaara jäädä ilman päättötodistusta  - paljon poissaoloja  - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu  - tulevaisuuden suunnitelmat."— Esityksen transkriptio:

1

2  Nuorelle, jolla on  - vaara jäädä ilman päättötodistusta  - paljon poissaoloja  - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu  - tulevaisuuden suunnitelmat kadoksissa  - vaikeus toimia/opiskella isossa ryhmässä tai tavanomainen opetus ei onnistu  - elämänhallinnan vaikeuksia  - mahdollisuus hyötyä työpainotteisuudesta ja toiminnallisista työtavoista

3  - oppilas on riittävän aktiivinen ja pystyy jossain määrin itsenäiseen työskentelyyn, mikä on tarpeen erityisesti työpaikkaopiskelussa  - oppilas on riittävän motivoitunut ja sitoutunut aloittamaan opiskelun joustavan perusopetuksen ryhmässä (koeaika 1kk)  - riittävän sosiaalinen, ettei oppilas syrjäydy ollessaan pienryhmässä  - oppilas on siirtymässä 9.luokalle

4  - huolehtii, että oppilas lähtee aamulla kouluun  - huolehtii, että oppilas on poissa koulusta ainoastaan oikeasta syystä  - huolehtii, että oppilas tekee kotitehtävänsä  - seuraa säännöllisesti oppilaan koulunkäyntiä Helmen avulla  - osallistuu oppimissuunnitelman luontiin ja päivitykseen

5 TAVOITTEET - peruskoulun päättötodistus - ammatinvalinnan selkiyttäminen ja jatko- opiskelupaikan saavuttaminen - elämänhallinnan kehittäminen - koulumotivaation parantaminen - opiskelutaitojen kehittäminen - sosiaalisten taitojen kehittäminen - yhteiskunnan jäseneksi kasvamisen tukeminen

6 KESÄ- LOMA! - Seuranta loman jälkeen ! Elokuu -Pelisäännöt -Ryhmäytyminen, leirikoulu ti-pe Syyskuu -Ensimmäisten työssäoppimispaikkojen hakeminen ja hakuprosessin opettelu -Valmistautuminen 1.työssäoppimisjaksoon (kello, asenne, käytöstavat!) Lokakuu -1.työpaikkaopiskelu -syysloma Oppimissuunnitelman laadinta (huoltaja mukana), - TAVOITTEET! Marraskuu -Suunnitelmat jatko- opiskelupaikoista - Opintovierailut/tutustu miset - 2.leirikoulu Joulukuu -luokan pikkujoulut (vanhemmat + opo) -väliarvionti Tammikuu -oppimissuunnitelman tarkistus ja päivitys tarvittaessa (huoltaja mukana) Touko- ja kesäkuu - 3. työpaikkaopiskelu - Päättöarvionti Huhtikuu -JOPO -valinnat -Tutustumiset jatko-opiskelupaik. Maaliskuu -Yhteishaku!! -Hiihtoloma -Uusien JOPOlaisten haku alkaa → infot ja haastattelut alkavat - Päättöreissu (3.leirikoulu) Helmikuu -2.työpaikkaopiskelu JOPO VUOSIKELLO 2013-2014

7 YHTEENVETO -Kolme leirikoulua 10 vrk -Kolme työpaikkaopiskelujaksoa 30 vrk -Opinto-ohjauksessa painotus henk.koht. ohjauksessa -Poissaoloihin puuttuminen välittömästi -Jokaisella henk.koht. oppimissuunnitelma ja arvosanatavoitteet -Yhteishaun suorittaminen yhteistyössä opon kanssa -Yhteistyö nuorisotoimen kanssa 14h/vko

8  Peruskoulun päättötodistus 20/20 oppilasta ◦ Keskiarvojen nouseminen keskimäärin 0,5-1 numerolla  Poissaoloihin puuttuminen välittömästi -> ◦ Viime vuonna jopa koko koulun paras läsnäoloprosentti (joulu 2012) ◦ Mahdollisuus oppimiseen konkretisoituu ◦ Elämänhallinnan parantuminen: Ylös, ulos ja kouluun!  Työpaikkaopiskelujaksojen antia -> ◦ Oppiminen käytännössä ja toiminnallisesti. ◦ Useita saavutettuja kesätyöpaikkoja (Opettajalla tiedossa 8 kpl) ◦ Yksi oppisopimuspaikka peruskoulun jälkeen ◦ Alan / kiinnostuksen löytyminen ◦ Asenteen mittaaminen ◦ Aikuisten esimerkistä oppiminen

9  Henk.koht. oppimissuunnitelma ja tavoitteet ◦ Realistiset tavoitteet yksilön tasolla -> tavoitteiden saavuttaminen mahdollista ja todennäköisempää. Ei mopolla moottoritielle, eikä rekalla pyörätielle!  Kymmenen oppilaan luokka -> ◦ Ryhmässä tekeminen, ryhmän kasvattaminen kymmenestä yksilöstä yhdeksi kokonaisuudeksi -> leirikoulut ◦ Vertaisoppiminen ja toisten tukeminen ◦ Opettajalla aikaa oppilaalle ◦ Vahvuuksien löytäminen jokaisen kohdalla ◦ Oma rauha ◦ Päivän ja opiskelun rytmittäminen ->jaksaminen

10  Leirikoulut, läsnäolo 58/60 ◦ Sitoutuminen toimintaan ◦ Vastuun ottaminen itsestä ja kaverista ◦ Mukavuusalueelta astuminen seikkailuun -> itsensä voittaminen ◦ Ihmisen perustarpeet: RUOKA, UNI JA LÄMPÖ! ◦ Haaveena oli ulkomaan matka keväällä 2014, rahoitus kasassa (EU) -> englannin kieli… Reissu toteutunut ja onnistunut!  Elämä peruskoulun jälkeen ◦ 18/20 sijoittunut heti peruskoulun jälkeen (kymppiluokka 2, lukio 1, ammattistartti 2, oppisopimus 1, ammattiopistot 12) ◦ 2/20 raportoitu etsivään nuorisotyöhön -> sijoittuminen tätä kautta tapahtunut (oppisopimuskoulutus molemmilla) ◦ Koulussa/jatkopaikassa pysyminen 19/20, yksi vaihtanut alaa.


Lataa ppt " Nuorelle, jolla on  - vaara jäädä ilman päättötodistusta  - paljon poissaoloja  - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu  - tulevaisuuden suunnitelmat."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google