Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valtion asema verkoston ylläpitäjänä Lentoasemaverkosto - sidosryhmätilaisuus 23.1.2013 Liikenneneuvos Lassi Hilska.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valtion asema verkoston ylläpitäjänä Lentoasemaverkosto - sidosryhmätilaisuus 23.1.2013 Liikenneneuvos Lassi Hilska."— Esityksen transkriptio:

1 Valtion asema verkoston ylläpitäjänä Lentoasemaverkosto - sidosryhmätilaisuus 23.1.2013 Liikenneneuvos Lassi Hilska

2 21.9.2016www.lvm.fi 2 Lentoliikenne ja asemat  Verkostoperiaate – tavoitteena tarjota palvelu laajasti  Tiheä verkko Finavian 25 asemaa + Seinäjoen ja Mikkelin kentät  Lentoyhtiöt tuottavat yhteystarjonnan  Toistaiseksi lentoyhteyksien tarjonta on ollut varsin kattava (lentojen määrä ja aikataulut?)

3 21.9.2016www.lvm.fi 3 Haasteet  Kysyntä (myös potentiaali) ja liikennevirrat pieniä  Reittien kannattavuus heikko ja aikataulutarjonnassakin toivomista  Kaikki asemat paitsi Helsinki-Vantaata tappiollisia  Lentotarjonta useilta asemilta katkolla  ”Halpalentoyhtiöt” avanneet (lyhytaikaisia tai pysyvämpiä) suoria kansainvälisiä yhteyksiä maakuntakentiltä  Helsinki-Vantaa kohtaa tiukkenevaa kilpailua kauttakulkuliikenteessä

4 21.9.2016www.lvm.fi 4 Lentoasemaverkoston arviointi Matkustajan ja alueiden näkökulma:  Palvelutaso ja matkustajaprofiili –Lentoaseman (yhteystarjonnan) merkitystä arvioidaan alueen asukkaiden ja elinkeinoelämän tarpeista  Saavutettavuus –Matka-aika lentoasemalle < 3h –Matkaketjun kokonaismatka-aika Hki-Vantaalle < 6h  Korvattavuus –Lennettävään kohteeseen on vaihtoehtoinen joukkoliikenneyhteys < 3h (Väli-Suomen lentoasemat) –Palvelu voidaan tarjota taloudellisesti ja tehokkaasti muilla kulkumuodoilla (toimivat matkaketjut).

5 21.9.2016www.lvm.fi 5 Lentoasemaverkoston arviointi Lentoaseman pitäjän näkökulma:  Kannattavuus (Inspiran laatima selvitys)  Lentoasemien välinen etäisyys (ei alle 200km etäisyydellä toisistaan) –Volyymit (matkustaja- ja rahdinkuljetusmäärät) –Liikennepotentiaali (talousalueen laajuus ja väkiluku)  Lentoaseman (verkon) ylläpidon tuotot/kulut  Sotilasilmailun ja yleisilmailun vaikutus aseman pidolle ja koko verkolle

6 21.9.2016www.lvm.fi 6 Lentoasemaverkoston arviointi Lentoyhtiön näkökulma:  Kaupallinen mielenkiinto –Lentoaseman vaikutusalueella on riittävä kysyntä ja ostovoima.  Liikenteen harjoittamisen markkinaehtoinen kannattavuus –Riittävästi maksavia asiakkaita tai –Yhteys palvelee yrityksen muuta tarjontaa syöttöliikenteenä.

7 21.9.2016www.lvm.fi 7 Paikallinen esimerkki: Pohjanmaa  Vaasan lentoasema vilkkain matkustajamäärillä ja vuoroilla mitattuna: –Vaasa: 374 000 matkustajaa, 13-14 edestakaista vuoroa Helsinkiin, 6 edestakaista kansainvälistä lentoa. –Kokkola: 87 000 matkustajaa, 6 edestakaista vuoroa Helsinkiin ja 2 Tukholmaan. –Seinäjoki: n. 18 000 matkustajaa, 2 edestakaista vuoroa Helsinkiin.  Keskittämällä Vaasaan ja panostamalla joukkoliikenneyhteyksiin parannettaisiin koko alueen yhteyksiä: –Ulkomaille –Helsinkiin ja –Alueen sisäisiä joukkoliikenneyhteyksiä.

8 21.9.2016www.lvm.fi 8 Vaihtoehtoja?  Jatketaan nykyverkolla (Finavia 25 + itsenäiset 2 kenttää)  Nykyinen asemaverkko, mutta Finavian kenttiä vähemmän (osa kentistä muiden vastuulle)  Asemaverkko harvempi ja Finavia pysyisi harvennetun verkon kentillään  Asemaverkko harvempi ja lisäksi Finavia vetäytynyt osasta kenttiään (kuinka monesta ja millä perusteilla?) Liikenteen hinnoittelussa Finnavia voisi (teoriassa) –pysyä verkostoperiaatteessa tai –siirtyä aiheutumisperusteiseen hinnoitteluun

9 21.9.2016www.lvm.fi 9 Jatko  Työ alussa (väliraportti vuoden lopussa, valmis 2014 lopussa)  Näkemykset tervetulleita nyt ja työn aikana  Jatketaan asiantuntijatyönä –Palvelutaso –Lentoasemaverkko –Joukkoliikenneyhteydet


Lataa ppt "Valtion asema verkoston ylläpitäjänä Lentoasemaverkosto - sidosryhmätilaisuus 23.1.2013 Liikenneneuvos Lassi Hilska."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google