Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTyyne Mäkinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Valtion asema verkoston ylläpitäjänä Lentoasemaverkosto - sidosryhmätilaisuus 23.1.2013 Liikenneneuvos Lassi Hilska
2
21.9.2016www.lvm.fi 2 Lentoliikenne ja asemat Verkostoperiaate – tavoitteena tarjota palvelu laajasti Tiheä verkko Finavian 25 asemaa + Seinäjoen ja Mikkelin kentät Lentoyhtiöt tuottavat yhteystarjonnan Toistaiseksi lentoyhteyksien tarjonta on ollut varsin kattava (lentojen määrä ja aikataulut?)
3
21.9.2016www.lvm.fi 3 Haasteet Kysyntä (myös potentiaali) ja liikennevirrat pieniä Reittien kannattavuus heikko ja aikataulutarjonnassakin toivomista Kaikki asemat paitsi Helsinki-Vantaata tappiollisia Lentotarjonta useilta asemilta katkolla ”Halpalentoyhtiöt” avanneet (lyhytaikaisia tai pysyvämpiä) suoria kansainvälisiä yhteyksiä maakuntakentiltä Helsinki-Vantaa kohtaa tiukkenevaa kilpailua kauttakulkuliikenteessä
4
21.9.2016www.lvm.fi 4 Lentoasemaverkoston arviointi Matkustajan ja alueiden näkökulma: Palvelutaso ja matkustajaprofiili –Lentoaseman (yhteystarjonnan) merkitystä arvioidaan alueen asukkaiden ja elinkeinoelämän tarpeista Saavutettavuus –Matka-aika lentoasemalle < 3h –Matkaketjun kokonaismatka-aika Hki-Vantaalle < 6h Korvattavuus –Lennettävään kohteeseen on vaihtoehtoinen joukkoliikenneyhteys < 3h (Väli-Suomen lentoasemat) –Palvelu voidaan tarjota taloudellisesti ja tehokkaasti muilla kulkumuodoilla (toimivat matkaketjut).
5
21.9.2016www.lvm.fi 5 Lentoasemaverkoston arviointi Lentoaseman pitäjän näkökulma: Kannattavuus (Inspiran laatima selvitys) Lentoasemien välinen etäisyys (ei alle 200km etäisyydellä toisistaan) –Volyymit (matkustaja- ja rahdinkuljetusmäärät) –Liikennepotentiaali (talousalueen laajuus ja väkiluku) Lentoaseman (verkon) ylläpidon tuotot/kulut Sotilasilmailun ja yleisilmailun vaikutus aseman pidolle ja koko verkolle
6
21.9.2016www.lvm.fi 6 Lentoasemaverkoston arviointi Lentoyhtiön näkökulma: Kaupallinen mielenkiinto –Lentoaseman vaikutusalueella on riittävä kysyntä ja ostovoima. Liikenteen harjoittamisen markkinaehtoinen kannattavuus –Riittävästi maksavia asiakkaita tai –Yhteys palvelee yrityksen muuta tarjontaa syöttöliikenteenä.
7
21.9.2016www.lvm.fi 7 Paikallinen esimerkki: Pohjanmaa Vaasan lentoasema vilkkain matkustajamäärillä ja vuoroilla mitattuna: –Vaasa: 374 000 matkustajaa, 13-14 edestakaista vuoroa Helsinkiin, 6 edestakaista kansainvälistä lentoa. –Kokkola: 87 000 matkustajaa, 6 edestakaista vuoroa Helsinkiin ja 2 Tukholmaan. –Seinäjoki: n. 18 000 matkustajaa, 2 edestakaista vuoroa Helsinkiin. Keskittämällä Vaasaan ja panostamalla joukkoliikenneyhteyksiin parannettaisiin koko alueen yhteyksiä: –Ulkomaille –Helsinkiin ja –Alueen sisäisiä joukkoliikenneyhteyksiä.
8
21.9.2016www.lvm.fi 8 Vaihtoehtoja? Jatketaan nykyverkolla (Finavia 25 + itsenäiset 2 kenttää) Nykyinen asemaverkko, mutta Finavian kenttiä vähemmän (osa kentistä muiden vastuulle) Asemaverkko harvempi ja Finavia pysyisi harvennetun verkon kentillään Asemaverkko harvempi ja lisäksi Finavia vetäytynyt osasta kenttiään (kuinka monesta ja millä perusteilla?) Liikenteen hinnoittelussa Finnavia voisi (teoriassa) –pysyä verkostoperiaatteessa tai –siirtyä aiheutumisperusteiseen hinnoitteluun
9
21.9.2016www.lvm.fi 9 Jatko Työ alussa (väliraportti vuoden lopussa, valmis 2014 lopussa) Näkemykset tervetulleita nyt ja työn aikana Jatketaan asiantuntijatyönä –Palvelutaso –Lentoasemaverkko –Joukkoliikenneyhteydet
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.