Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomi.fi-palvelunäkymät Palvelut, tilannekatsaus, tavoitteet, yhteyshenkilöt 16.5.2016, Jani Ruuskanen, Väestörekisterikeskus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomi.fi-palvelunäkymät Palvelut, tilannekatsaus, tavoitteet, yhteyshenkilöt 16.5.2016, Jani Ruuskanen, Väestörekisterikeskus."— Esityksen transkriptio:

1 Suomi.fi-palvelunäkymät Palvelut, tilannekatsaus, tavoitteet, yhteyshenkilöt 16.5.2016, Jani Ruuskanen, Väestörekisterikeskus

2 Valtiovarainministeriö asetti 18.6.2014 Kansallisen palveluarkkitehtuuriohjelman (KaPA, VM140:00/2013) hallituksen rakennepoliittisen ohjelman (29.8.2013) tavoitteiden toteuttamiseksi. Ohjelman toimikausi on 9.6.2014 - 31.12.2017. Kansallisen palveluarkkitehtuurin ohjelmakokonaisuuden toteuttaminen on määrätty Väestörekisterikeskukseen 1.3.2014 perustetun kansallisen palveluarkkitehtuuriyksikön (KPA) tehtäväksi. Kuntaliitossa toimii Kunta-KaPA-toimisto, jonka tehtävänä on tukea ja edistää Kansallisen palveluarkkitehtuurin tavoitteiden toteutumista kuntasektorilla. Taustaa Kansallisen palveluarkkitehtuurin ohjelmakokonaisuuteen sisältyvät seuraavat kehityskohteet:  Kansallinen palveluväylä  Kansallinen tunnistusratkaisu  Asiointivaltuuspalvelu  Kansalaisten, yritysten ja viranomaisten tarvitsemat palvelunäkymät (Suomi.fi, Yrityssuomi.fi) ja kansallinen palvelutietovaranto sekä viestinvälityspalvelu kansalaisille ja yrityksille (yhdessä Valtorin kanssa)

3 Kaikkien hankkeiden toteutus on käynnissä Hankkeissa on myös useita alaprojekteja Suomi.fi-palvelujen asemoituminen osaksi sähköisen asioinnin perusprosessia on kuvattu alla Taustaa Palvelun löytäminen Tunnistau- tuminen AsiointipalveluAsiointirooli Perusrekisteri- tiedot VuorovaikutusPäätös Yhtenäinen käyttökokemus Suomi.fi- palvelunäkymät Suomi.fi- tunnistaminen Suomi.fi- asiointi- valtuudet Suomi.fi- palveluväylä Suomi.fi- viestinvälitys Suomi.fi- palvelunäkymät Suomi.fi- palvelutieto- varanto Hallinnon karttapalvelu Valtuusrekisteri Ei kuulu KAPAan Laki yhteisistä ict-tukipalveluista (ns. Kapalaki) 1.7.2016. velvoittaa kaikki julkiset toimijat käyttämään kapa- palveluja.

4 Suomi.fi-palvelunäkymät Kansalaisen, yrityksen ja viranomaisen ikkuna julkisiin palveluihin.

5 Mikä muuttuu? Julkiset ja yksityiset palvelut (ohjaus, pääsy omiin tietoihin) Viestinvälitys, palvelutietojen ja omien tietojen (rekisterit) tuominen näkymiin pakollista julkiselle hallinnolle (laki)

6 Suomi.fi-palvelunäkymät Tuotevisio: Ohjaus palveluihin, erityisesti sähköiset kanavat Elämäntilannelähtöiset opastavat sisällöt ja palvelupolut Pääsy omiin rekisteritietoihin (julkiset, yksityiset) Sähköinen viestinvälitys (kansalaiselle ja yritykselle)

7 1. Sähköiset palvelut helposti saavutettavissa (tunnistus, kertakirjautuminen) 2. Kaikkien palveluiden ja palvelukanavien tiedot (Palvelutietovaranto) 3. Omat tiedot (rekisterit, hetu/y- tunnuspohjaiset tiedot) 4. Helppo sähköinen viestintä kansalaisten, yritysten ja viranomaisten välillä (”Asiointitili”) Mitä palvelu tarjoaa? Palvelut Omat tiedot Viestintä Suomi.fi- palvelunäkymät Suomi.fi-palvelutietovaranto Palvelunäkymät = Suomi.fi + Yrityssuomi.fi+viranomaisen näkymä

8 Mitä tämä edellyttää? Tekninen näkökulma Omien palvelujen tunnistaminen ja kuvaaminen Suomi.fi-palvelutietovarantoon (manuaalinen, tekninen) Palveluväyläliitännän toteuttaminen Suomi.fi-palveluväylään o Perusrekisterin tai asiakkuustieto- järjestelmän kytkeminen palveluväylään, mikäli halutaan siirtää olemassa olevia tietoja Mahdolliset rajapintojen muutokset tai uusien rajapintojen toteuttaminen Liitynnän toteuttaminen viestinvälityspalveluun Prosessit Toimintatapojen tarkastaminen niin että uudet mahdollisuudet voidaan hyödyntää täysimittaisesti Tietojen ylläpidon organisointi Palauteprosessin ja tietolupakäytäntöjen selvittäminen

9 Tilanne ja yhteyshenkilöt Kehitystyö Kansalaisen näkymä beta julkinen Yrityksen ja viranomaisen näkymien betat avataan kesäkuussa Viestinvälitys (kansalaiselle), toteutus 2016 loppuun mennessä, migraatio nykyisestä asiointitilistä 2017 alussa (ei muutoksia jo käyttöönottaneille viranomaisille). Uudet käyttöönotot > yhteys asiakaspalveluumme Omien tietojen liityntäprojekteja käynnissä useita, osa jo tuotannossa. Käyttöönottoja voi käynnistää milloin vaan. Omien tietojen tuominen Yhteydenotto kapa-asiakaspalvelu@vrk.fi > käyttöönottoprojekti (Timo Merikallio /VRK)kapa-asiakaspalvelu@vrk.fi Liittyminen palveluväylään (liityntäpalvelin)

10 Suomi.fi-palvelutietovaranto Kaikki oleellinen julkishallinnon palveluista yhdessä paikassa.

11 Mikä muuttuu? 31.6.2017 mennessä julkiset palvelut kuvattava (laki)

12 rakentuu moduuleista PALVELUT VERKKOASIOINTI VERKKOSIVU TOIMIPISTETULOSTETTAVA LOMAKE PUHELINKANAVA ORGANISAATIOT

13 Haku nojaa metatietoihin

14 Tiedot viedään PTV:hen näin Q3 2016 Q4 2016

15 Ota käyttöön näin  Organisaation hyvä nimetä PTV-yhteyshenkilö (VM nimeämistpyyntö kunnille ja virastoille 10.2.2016)  VRK tarjoaa tukea käyttöönottoihin: järjestää koulutuksia ja tarvittaessa työpajoja  VM:ltä mahdollista hakea käyttöönottoihin rahoitustukea  Laki tullee velvoittamaan julkisen sektorin tietojen tuottamiseen, yksityiselle käyttöoikeus  Ei edellytä palveluväyläliitosta  Referenssikuvaus projektista: Palvelut PTV:hen, Mikkeli https://esuomi.fi/asiakkaitamme/ https://esuomi.fi/asiakkaitamme/  Lisäohjeistusta https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/palvelutietovaranto/https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/palvelutietovaranto/  Organisaation hyvä nimetä PTV-yhteyshenkilö (VM nimeämistpyyntö kunnille ja virastoille 10.2.2016)  VRK tarjoaa tukea käyttöönottoihin: järjestää koulutuksia ja tarvittaessa työpajoja  VM:ltä mahdollista hakea käyttöönottoihin rahoitustukea  Laki tullee velvoittamaan julkisen sektorin tietojen tuottamiseen, yksityiselle käyttöoikeus  Ei edellytä palveluväyläliitosta  Referenssikuvaus projektista: Palvelut PTV:hen, Mikkeli https://esuomi.fi/asiakkaitamme/ https://esuomi.fi/asiakkaitamme/  Lisäohjeistusta https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/palvelutietovaranto/https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/palvelutietovaranto/

16 Hyödyt heti ja tulevaisuudessa Suomi.fi Yrityssuomi.fi Kunta.fi Virasto.fi …

17 Tilanne ja yhteyshenkilöt Kehitystyö PTV v 1.0 valmistuu 23.6.2016, pilotointia kesän ajan Laajemmat käyttöönotot alkavat elokuussa kesälomakauden jälkeen Integraatioiden toteutus myös mahdollista jo syksyllä, avoin rajanpinta valmistuu kesällä PTV käyttöönotot Yhteydenotto kapa- asiakaspalvelu@vrk.fi > käyttöönottoprojekti (Annette Hotari /VRK)kapa- asiakaspalvelu@vrk.fi Tietojen tuottamisen voi aloittaa heti, tallennus PTVhen elokuusta 2016 alkaen Koulutukset jo käynnissä (esuomi.fi)

18 Yleistä Suomi.fi-palveluista

19 Liittyminen ja käyttäminen on julkishallinnon organisaatioille maksutonta Myös maksutonta yksityisille niiden palvelujen osalta joita yksityinen sektori voi käyttää lain perusteella (palvelunäkymät, palvelutietovaranto, palveluväylä, asiointivaltuudet) Käyttöönottokustannukset kukin asiakas maksaa itse o Tekninen integraatio o Asiointipalvelukohtainen ohjeistus o Käyttöönottoprojektin hallinta Kustannukset

20 Valtiovarainministeriö voi myöntää Suomi.fi-palveluita käyttöönottavalle julkisen hallinnon organisaatiolle rahoitusta 1. Suomi.fi-palveluväylän hyödyntämisen suunnitteluun 2. Palvelujen tai tietovarantojen liittämiseen Suomi.fi-palveluväylään Rahoitusta: o Voi hakea rahoitusta molempiin käyttökohteisiin, erillisillä hakemuksilla. o Ei myönnetä uusien asiointipalveluiden ja tietovarantojen kehittämisen kustannuksiin. o Myönnetään enintään 75 % esitettävän hankkeen kokonaiskustannuksista. Rahoituksella toteutettavat tuotokset on tarkoitettu vapaasti käytettäviksi, levitettäviksi ja edelleen kehitettäviksi. Järjestelmiin tehtyjä liityntöjä palveluväylään voivat käyttää hyväksi myös muut julkisen hallinnon ja yksityisen sektorin organisaatiot. Rahoitusmahdollisuudet Vain julkiselle sektorille Tulossa myös tukea PTV:n käyttöönottoihin!

21 1. Tutustu saatavilla olevaan tukimateriaaliin. 2. Tutustu liitettyihin perustietovarantoihin (YTJ, VTJ, KTJ, Trafi tms.) oman tulevan palvelun näkökulmasta. 3. Rekisteröidy ja anna tarvittavat tiedot liity.suomi.fi-osoitteessa. 4. Asiakaspalvelu ottaa sinuun yhteyttä palvelun käyttöönotosta sopimiseksi. Miten toimin?

22 Lisätietoa esuomi.fi/palveluntarjoajille

23 Miten OKM hallinnonalan perusrekistereissä olevat asiakkaan omat tiedot tuodaan palvelunäkymiin º Vähintään palveluväyläliitynnät kannattaa jo huomioida º Rekistereittäin käyttöönottoprojekteja voi käynnistää vaikka heti Miten OKM hallinnonalan palvelutiedot tuodaan palvelutietovarantoon 31.6.2017 mennessä? Missä palveluissa OKM hallinnonala voisi hyödyntää viestinvälityspalvelua (viestit, päätökset, asiakirjat, herätteet kansalaisille tai yhteisöille/yrityksille)? Tietovirta- ja sanastotyön koordinaatioryhmän rooli? Eteneminen?

24 Lisätietoa ja tukimateriaalia: http://esuomi.fi Liity mukaan: http://liity.suomi.fi


Lataa ppt "Suomi.fi-palvelunäkymät Palvelut, tilannekatsaus, tavoitteet, yhteyshenkilöt 16.5.2016, Jani Ruuskanen, Väestörekisterikeskus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google