Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRitva Saija Alanen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Uusi jätelainsäädäntö voimaan 1.5.2012 alkaen
2
Uusi jätelainsäädäntö Uusi jätelaki (646/2011) ja muutoksia 19 muuhun lakiin. Keskeiset asetukset voimaan uuden jätelain kanssa 1.5.2012: – valtioneuvoston asetus jätteistä ja – Ympäristönsuojeluasetuksen muutos. Lisäksi lähes 30 asetusta tai valtioneuvoston päätöstä voimaan vuosina 2012-2013.
3
Miksi jätelainsäädäntöä pitää uudistaa? Jätteen syntymistä on ehkäistävä sekä materiaalitehokkuutta ja jätteen hyödyntämistä lisättävä. – Jätteen määrä ei ole vähentynyt toivotulla tavalla. – Jätteen kierrätys ja muu hyödyntäminen ei ole edistynyt tavoitteiden mukaisesti. EU:n jätedirektiivin uudistus
4
Mikä muuttuu? Jätehuollon etusijajärjestyksen noudattamista tehostetaan Jätehuollon toimijoiden valvontaa ja seurantaa tehostetaan. Jätehuollon toimijoiden vastuita täsmennetään. Osa käsitteistä muuttuu (hyödyntäminen, käsittely, loppukäsittely, vaarallinen jäte). Tuottajan vastuu pakkausjätteiden jätehuollon järjestämisestä laajenee. Kierrätysvaatimuksia tiukennetaan. Jätteen käsittelyä kaatopaikalla rajoitetaan.
5
Jätehuollon etusijajärjestys (1/2) Ensisijaisesti vähennettävä jätteen määrää ja haitallisuutta. – Jos jätettä syntyy, jätteen haltijan on ensisijaisesti valmisteltava jäte uudelleenkäyttöä varten tai toissijaisesti kierrätettävä jäte. – Ellei kierrätys ole mahdollista, jäte on hyödynnettävä muulla tavoin, esimerkiksi energiana. – Jäte voidaan sijoittaa kaatopaikalle tai loppukäsitellä muulla tavoin vain, jos hyödyntäminen ei ole mahdollista.
6
Jätehuollon etusijajärjestys (2/2) Sitoo ammattimaisia toimijoita, myös kuntaa ja kunnallisia toimijoita. – Muiden otettava huomioon ”mahdollisuuksien mukaan”. Toteutetaan mm. seuraavasti: – Toiminnanharjoittajalta edellytetään lupahakemuksessa ja viranomaisilta lupaharkinnassa aiempaa selvästi perusteellisempaa selvitystä jätteiden eri käsittelyvaihtoehdoista. – Materiaalien käytön tehokkuus otettava huomioon ympäristöluvan lupamääräyksissä. – Asetuksilla säädetään mahdollisimman kunnianhimoiset kierrätystavoitteet. – Biohajoavan jätteen sijoittamista kaatopaikalle rajoitetaan nykyisestä.
7
Jätehuollon järjestäminen Jätteen haltijalla (esim. kiinteistön omistajalla tai yksityishenkilöllä) päävastuu. Poikkeukset: – Kunta vastaa asuinkiinteistöistä sekä julkisista ja vastaavista palveluista tulevien yhdyskuntajätteistä. – Tuottaja vastaa tuottajavastuun piiriin kuuluvien tuotteiden jätehuollosta (keräyspaperi, pakkaukset, sähkö- ja elektroniikkalaitteet, ajoneuvon renkaat, ajoneuvot sekä paristot ja akut). Jätteen haltijan laiminlyödessä velvollisuutensa vastuu siirtyy kiinteistön haltijalle, jos tämä on sallinut toiminnan.
8
Kunnan vastuulle kuuluvat jätteet (1/3) Nykyinen vastuunjako säilyy pääpiirteissään: kunnan vastuulla kotitalousjätteet, julkisen toiminnan yhdyskuntajätteet sekä asumisen ja maa- ja metsätalouden vaaralliset jätteet. Kunnan vastuulle lisäksi yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelujen ja koulutuslaitosten yhdyskuntajätteet (n. 1-2 % yhdyskuntajätteestä). Kunnan vastuuta selvennetään myös kivijalkayritysten jätteiden sekä putkikeräys- ym. järjestelmien jätteiden osalta.
9
Kunnan vastuulle kuuluvat jätteet (2/3) Kunnan vastuulle eivät kuulu em. toiminnoissa syntyvät jätteet, jotka toimitetaan tuottajan järjestämään jätehuoltoon tai juomapakkausten palautusjärjestelmään. − Kunta voi täydentää tuottajan järjestämää vastaanottoa. − Kunta voi järjestää erilliskerätyn pakkausjätteen kuljetuksen kiinteistöstä. Kunta voi hakemuksesta vapauttaa julkisen toiminnan ja yksityisen sosiaali-, terveys- ja koulutustoiminnan jätteen haltijan velvollisuudesta liittyä kunnan järjestämään jätehuoltoon.
10
Kunnan vastuulle kuuluvat jätteet (3/3) Muut elinkeinotoiminnan yhdyskuntajätteet säilyvät jätteen haltijan vastuulla (n. 30-40 % yhdyskuntajätteestä). Kunnalle velvollisuus tarjota kapasiteettinsa puitteissa jätehuoltopalveluja elinkeinonharjoittajalle muun palvelutarjonnan puuttuessa: tavoitteena jätehuollon toimivuuden turvaaminen.
11
Jätteenkuljetus kiinteistöstä Kunta vastaa, että sen vastuulle kuuluvan jätteen kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämästä paikasta: – kunnan keskitetysti järjestämänä tai – kiinteistön haltijan järjestämänä jätteenkuljetuksena: kiinteistö tilaa kuljetuksen ja kuljettajan toimittaa jätteen kunnan määräämään vastaanotto- tai käsittelypaikkaan. Kunta voi päättää, että tietyillä alueilla ei järjestetä kiinteistökeräystä esim. syrjäisen sijainnin vuoksi. Jos ei järjestetä kiinteistöittäin, kunnan on järjestettävä alueellinen vastaanottopaikka.
12
Tuottajien vastuu pakkausjätteistä laajenee Nykyisessä laissa osittainen tuottajavastuu: – Käytännössä tuottaja on vastannut vain elinkeinotoiminnan pakkausjätteiden hyötykäytöstä; kuluttajapakkauksista on huolehtinut kunta, joka on kattanut kustannukset kunnan jätemaksuilla. Uudessa laissa tuottaja eli tuotteen pakkaaja tai pakatun tuotteen maahantuoja vastaa pakkausten jätehuollosta ja siitä aiheutuvista kustannuksista – Vähimmäisvaatimukset vastaanottopaikkojen määrästä säädetään asetuksella.
13
Muutokset keräyspaperin tuottajavastuussa Painetun paperituotteen maahantuojille myös tuottajavastuuvelvoite – Aiemmin ainoastaan painopaperin valmistajat ja maahantuojat tuottajia. Tuottajan järjestettävä keräyspaperin kuljetus kiinteistöltä maksutta, jos kiinteistö sijaitsee muulla kuin pientalo- tai haja-asutusalueella (ts. myös kerros- ja rivitaloalueiden pientaloista).
14
Muutoksia tuotteen jakelijan velvollisuuksiin Jakelijalla (eli yleensä kauppiaalla) on velvollisuus vastaanottaa – pantillisia juomapakkauksia kohtuullinen määrä myynnissä olevaan määrän nähden – kotitalouksien sähkö- ja elektroniikkalaiteromu, jos tilalle ostetaan uusi vastaava laite tai osoittaa joku yhtä helposti saavutettavissa oleva vastaanottopiste.
15
Valvonnan ja seurannan tehostaminen ”Omavalvonnan” edistäminen – Kirjanpitovelvollisuuksia lisätty – Toiminnanharjoittajan järjestämä jätehuollon seuranta ja tarkkailu Jätteenkuljetusten valvonnan parantaminen – jätteen kuljettajan hakemus jätehuoltorekisteriin, – jätteen kerääjän ilmoitus jätehuoltorekisteriin, – siirtoasiakirjavelvollisuus, – tiedonantovelvollisuus kiinteistöittäisestä jätteenkuljetuksesta Laiminlyöntimaksu
16
Uudistuksen tavoitteet 2016 Materiaalitehokkuus parantunut, jätteen määrä ja haitallisuus vähentyneet Jätehuolto Suomessa vastaa EU:n edistyksellisten maiden tasoa. Käytössä on monipuolinen valikoima vaihtoehtoisia jätteen käsittelymenetelmiä, joista valitaan sopivin etusijajärjestyksen mukaisesti. Vähintään 50 % yhdyskuntajätteestä kierrätetään tai käsitellään biologisesti. Kierrätykseen soveltumaton jäte hyödynnetään energiana. Kaatopaikalle sijoitetaan vain hyvin vähän jätettä.
17
Jätelainsäädännön kokonaisuudistus verkossa: www.ymparisto.fi/jatelainuudistus
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.