Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tietohallinnon nykytilan analyysi Analyysimenetelmä (sovitettu Tietohallintomallista) 9.10.2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tietohallinnon nykytilan analyysi Analyysimenetelmä (sovitettu Tietohallintomallista) 9.10.2013."— Esityksen transkriptio:

1 Tietohallinnon nykytilan analyysi Analyysimenetelmä (sovitettu Tietohallintomallista) 9.10.2013

2 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Haastattelurunko Kerättävät perustiedot Liite - Kypsyysanalyysin yhteydessä hyödynnettävissä oleva kysymyspatteristo: Liite - Toiminnan päättäjien haastattelun yhteydessä hyödynnettävissä oleva kysymyspatteristo: Budjetti (edellisvuoden) Henkilöstökustannukset IT-ostot Muut IT-henkilöstön lukumäärä Henkilömäärä organisaatiossa, jota IT palvelee IT-toimittajat Esim. TOP5 menojen perusteella Mitä toimittavat

3 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Strategia ja hallinto Strategia ja hallinto Hankinnat ja toimittaja- yhteistyö Projektien johtaminen Palveluiden johtaminen Strategia, toimintamalli Organisointi ja osaaminen Arkkitehtuuri ja muutosten hallinta Tietoturva, riskienhallinta ja laadunvarmistus Talous- suunnittelu ja seuranta Hankinta- ja toimittaja- strategia Tarvemäärittely, kilpailutus ja evaluointi Neuvottelu, sopimukset ja päätöksenteko Toimittajasuhteet, sopimushallinta ja markkina-analyysi Valmistelu ja Business case Suunnittelu, organisointi ja käynnistys Toteutus, testaus ja ohjaus Koulutus ja käyttöönotto Päätös ja hyötyjen realisointi Palvelu- strategia Palveluiden suunnittelu Palveluiden käyttöönotto Palvelu- tuotanto Palvelun jatkuva kehittäminen Liiketoiminta- yhteistyö Liiketoiminnan kehittäminen Tavoitteet, mittarit ja viestintä Ekosysteemien hallinta Konseptien kehittäminen Prosessien kehittäminen Projektisalkun hallinta Perustiedon hallinta Jatkuvuuden hallinta

4 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Strategia ja hallinto Strategian ja hallinnon tärkeimmät tavoitteet: Varmistaa, että tietohallinnon toiminta ja kehitys tukevat yrityksen tavoitteiden saavuttamista Luoda ja ylläpitää yhteisesti sovitut periaatteet, toimintamallit ja arkkitehtuuri Huolehtia, että tietohallinnon kustannukset ovat hallittuja ja ne kohdennetaan oikein, oikeudenmukaisesti ja läpinäkyvästi Varmistaa, että riskit ovat hallinnassa ja ne on otettu huomioon kaikilla Tietohallintomallin osa-alueilla

5 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Strategia ja hallinto Hankinnat ja toimittaja- yhteistyö Projektien johtaminen Palveluiden johtaminen Hankinta- ja toimittaja- strategia Tarvemäärittely, kilpailutus ja evaluointi Neuvottelu, sopimukset ja päätöksenteko Toimittajasuhteet, sopimushallinta ja markkina-analyysi Valmistelu ja Business case Suunnittelu, organisointi ja käynnistys Toteutus, testaus ja ohjaus Koulutus ja käyttöönotto Päätös ja hyötyjen realisointi Palvelu- strategia Palveluiden suunnittelu Palveluiden käyttöönotto Palvelu- tuotanto Palvelun jatkuva kehittäminen Liiketoiminta- yhteistyö Ekosysteemien hallinta Konseptien kehittäminen Prosessien kehittäminen Projektisalkun hallinta Perustiedon hallinta Jatkuvuuden hallinta Strategia ja hallinto Strategia, toimintamalli Organisointi ja osaaminen Arkkitehtuuri ja muutosten hallinta Tietoturva, riskienhallinta ja laadunvarmistus Talous- suunnittelu ja seuranta Liiketoiminnan kehittäminen Tavoitteet, mittarit ja viestintä Miten mielestäsi tietohallinnon tavoitteet sopivat yhteen organisaation tavoitteiden kanssa? Pystytäänkö ICT:n tavoitteiden toteutumista seuraamaan luotettavasti? Miten mielestäsi tietohallinnon tavoitteet sopivat yhteen organisaation tavoitteiden kanssa? Pystytäänkö ICT:n tavoitteiden toteutumista seuraamaan luotettavasti? Mikä on mielestänne ICT- strategia? Kenellä kaikilla on oikeus strategian lukemiseen? Miten ICT-strategia on kytketty organisaation strategiaan? Mikä on mielestänne ICT- strategia? Kenellä kaikilla on oikeus strategian lukemiseen? Miten ICT-strategia on kytketty organisaation strategiaan? Kuinka ICT organisointi ja vastuu on kuvattu? Miten osaamisen kehittäminen on järjestetty? Kuinka ICT organisointi ja vastuu on kuvattu? Miten osaamisen kehittäminen on järjestetty? Miten hyvin kokonaisarkkitehtuurin hallinta tukee organisaation tavoitteiden toimeenpanoa? Ohjaako arkkitehtuuri tavoitteiden muodostamista? Miten hyvin kokonaisarkkitehtuurin hallinta tukee organisaation tavoitteiden toimeenpanoa? Ohjaako arkkitehtuuri tavoitteiden muodostamista? Organisaatio on tunnistanut ydintoimintoihinsa liittyvät jatkuvuuden hallintaa sekä tiedon turvaamista ohjaavat tekijät ja velvoitteet. Jatkuvuuden hallinta ja tiedon turvaaminen on suunniteltu yhteistyössä ydin- ja tukitoimintojen yhteistyönä. Organisaatio on tunnistanut ydintoimintoihinsa liittyvät jatkuvuuden hallintaa sekä tiedon turvaamista ohjaavat tekijät ja velvoitteet. Jatkuvuuden hallinta ja tiedon turvaaminen on suunniteltu yhteistyössä ydin- ja tukitoimintojen yhteistyönä. ICT kustannukset ovat hallittuja? Kustannukset budjetoidaan ja niiden toteutumista seurataan? ICT kustannukset ovat hallittuja? Kustannukset budjetoidaan ja niiden toteutumista seurataan? 0. Tehtävä on tunnistamaton. Tehtävää suoritetaan korkeintaan satunnaisesti. 1. Tehtävä on suunnittelematon. Tehtävää suoritetaan, vaikka käytännöt puuttuvat. 2. Tehtävä on suunniteltu, mutta sitä ei ole otettu hallitusti käyttöön. 3. Tehtävä on otettu käyttöön, hyvin määritelty ja mitattavissa. 4. Tehtävää hallitaan ja johdetaan määritellyillä mittareilla. 5. Tehtävä on mitattavasti hallittu. Poikkeamien syyt selvitetään ja tehtävään liittyvien prosessien kehittäminen on jatkuvaa ja uutta luovaa. 0. Tehtävä on tunnistamaton. Tehtävää suoritetaan korkeintaan satunnaisesti. 1. Tehtävä on suunnittelematon. Tehtävää suoritetaan, vaikka käytännöt puuttuvat. 2. Tehtävä on suunniteltu, mutta sitä ei ole otettu hallitusti käyttöön. 3. Tehtävä on otettu käyttöön, hyvin määritelty ja mitattavissa. 4. Tehtävää hallitaan ja johdetaan määritellyillä mittareilla. 5. Tehtävä on mitattavasti hallittu. Poikkeamien syyt selvitetään ja tehtävään liittyvien prosessien kehittäminen on jatkuvaa ja uutta luovaa.

6 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Hankinnat ja toimittajayhteistyö Hankintatoimen ja toimittajien hallinnan tärkeimmät tavoitteet: Palveluiden ja ratkaisujen tehokas, tarkoituksenmukainen ja oikea-aikainen hankinta toimittajien osaamista ja näkemyksiä hyödyntäen Laatu- ja kustannustason sekä hyvän neuvotteluaseman ja markkinahintatietoisuuden aktiivinen ylläpitäminen palveluiden koko elinkaaren ajan Merkittävien teknologiainnovaatioiden ja - mahdollisuuksien kanavointi liiketoiminnan

7 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Strategia ja hallinto Strategia ja hallinto Projektien johtaminen Palveluiden johtaminen Strategia, toimintamalli Organisointi ja osaaminen Arkkitehtuuri ja muutosten hallinta Tietoturva, riskienhallinta ja laadunvarmistus Talous- suunnittelu ja seuranta Valmistelu ja Business case Suunnittelu, organisointi ja käynnistys Toteutus, testaus ja ohjaus Koulutus ja käyttöönotto Päätös ja hyötyjen realisointi Palvelu- strategia Palveluiden suunnittelu Palveluiden käyttöönotto Palvelu- tuotanto Palvelun jatkuva kehittäminen Liiketoiminta- yhteistyö Liiketoiminnan kehittäminen Tavoitteet, mittarit ja viestintä Prosessien kehittäminen Projektisalkun hallinta Perustiedon hallinta Jatkuvuuden hallinta Hankinnat ja toimittaja- yhteistyö Hankinta- ja toimittaja- strategia Tarvemäärittely, kilpailutus ja evaluointi Neuvottelu, sopimukset ja päätöksenteko Toimittajasuhteet, sopimushallinta ja markkina-analyysi Ekosysteemien hallinta Konseptien kehittäminen Onko hankintatoimenne mielestäsi tehokasta? Onko samaa tarkoitusta varten hankittu useita eri sovelluksia? Voiko hankittuja järjestelmiä hyödyntää laajemmin? Onko hankintatoimenne mielestäsi tehokasta? Onko samaa tarkoitusta varten hankittu useita eri sovelluksia? Voiko hankittuja järjestelmiä hyödyntää laajemmin? Ovatko sisäiset hankintaprosessit selkeitä? Tehdäänkö hankinnat tietohallinnon kanssa yhteistyössä vai tekeekö toiminta hankinta- päätökset yksin? Kenen budjetista organisaation tilaamat ICT hankkeet/projektit kustannetaan? Ovatko sisäiset hankintaprosessit selkeitä? Tehdäänkö hankinnat tietohallinnon kanssa yhteistyössä vai tekeekö toiminta hankinta- päätökset yksin? Kenen budjetista organisaation tilaamat ICT hankkeet/projektit kustannetaan? Kilpailutetaanko toimittajat säännöllisesti? Mitkä ovat keskeisimmät kriteerit toimittajaa valittaessa? Onko teillä käytössä kilpailutettua puitejärjestelyä? Kilpailutetaanko toimittajat säännöllisesti? Mitkä ovat keskeisimmät kriteerit toimittajaa valittaessa? Onko teillä käytössä kilpailutettua puitejärjestelyä? Ketkä osallistuvat sopimusneuvotteluihin? Kuka saa allekirjoittaa sopimukset? Onko organisaatiossanne asetettu erillisiä (hankintalaista poikkeavia) hankinta rajoja (€)? Ketkä osallistuvat sopimusneuvotteluihin? Kuka saa allekirjoittaa sopimukset? Onko organisaatiossanne asetettu erillisiä (hankintalaista poikkeavia) hankinta rajoja (€)? Kenen kaikkien tiedossa ja hallinnassa tehdyt ICT- sopimukset ovat? Miten arvioitte ja kilpailutatte toimittajianne? Pystyttekö hyödyntämään kilpailutuksessa saatuja hyötyjä ? Kenen kaikkien tiedossa ja hallinnassa tehdyt ICT- sopimukset ovat? Miten arvioitte ja kilpailutatte toimittajianne? Pystyttekö hyödyntämään kilpailutuksessa saatuja hyötyjä ? 0. Tehtävä on tunnistamaton. Tehtävää suoritetaan korkeintaan satunnaisesti. 1. Tehtävä on suunnittelematon. Tehtävää suoritetaan, vaikka käytännöt puuttuvat. 2. Tehtävä on suunniteltu, mutta sitä ei ole otettu hallitusti käyttöön. 3. Tehtävä on otettu käyttöön, hyvin määritelty ja mitattavissa. 4. Tehtävää hallitaan ja johdetaan määritellyillä mittareilla. 5. Tehtävä on mitattavasti hallittu. Poikkeamien syyt selvitetään ja tehtävään liittyvien prosessien kehittäminen on jatkuvaa ja uutta luovaa. 0. Tehtävä on tunnistamaton. Tehtävää suoritetaan korkeintaan satunnaisesti. 1. Tehtävä on suunnittelematon. Tehtävää suoritetaan, vaikka käytännöt puuttuvat. 2. Tehtävä on suunniteltu, mutta sitä ei ole otettu hallitusti käyttöön. 3. Tehtävä on otettu käyttöön, hyvin määritelty ja mitattavissa. 4. Tehtävää hallitaan ja johdetaan määritellyillä mittareilla. 5. Tehtävä on mitattavasti hallittu. Poikkeamien syyt selvitetään ja tehtävään liittyvien prosessien kehittäminen on jatkuvaa ja uutta luovaa.

8 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Projektien johtaminen Projektien johtamisen tärkeimmät tavoitteet: Käynnistettävillä ja käynnissä olevilla projekteilla on liiketoiminnallinen peruste ja valtuutus Projekteja johdetaan ja ohjataan siten, että ne saavuttavat kulloinkin asetetut tavoitteet aikataulussa, budjetissa ja vaaditulla laatutasolla Projektien tuotokset siirretään tuotantoon ja otetaan käyttöön hallitusti

9 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Strategia ja hallinto Strategia ja hallinto Hankinnat ja toimittaja- yhteistyö Palveluiden johtaminen Strategia, toimintamalli Organisointi ja osaaminen Arkkitehtuuri ja muutosten hallinta Tietoturva, riskienhallinta ja laadunvarmistus Talous- suunnittelu ja seuranta Hankinta- ja toimittaja- strategia Tarvemäärittely, kilpailutus ja evaluointi Neuvottelu, sopimukset ja päätöksenteko Toimittajasuhteet, sopimushallinta ja markkina-analyysi Palvelu- strategia Palveluiden suunnittelu Palveluiden käyttöönotto Palvelu- tuotanto Palvelun jatkuva kehittäminen Liiketoiminta- yhteistyö Liiketoiminnan kehittäminen Tavoitteet, mittarit ja viestintä Ekosysteemien hallinta Konseptien kehittäminen Perustiedon hallinta Jatkuvuuden hallinta Projektien johtaminen Valmistelu ja Business case Suunnittelu, organisointi ja käynnistys Toteutus, testaus ja ohjaus Koulutus ja käyttöönotto Päätös ja hyötyjen realisointi Prosessien kehittäminen Projektisalkun hallinta Onko käytössä projektimallia? Miten käyttöä valvotaan ja noudatetaan ? Onko ICT:n kehityshankkeet priorisoitu Asiakkaiden tarpeisiin nähden? Miten? Keiden tiedossa ja hallinnassa ICT:n hankkeet ja projektit ovat ? Onko käytössä projektimallia? Miten käyttöä valvotaan ja noudatetaan ? Onko ICT:n kehityshankkeet priorisoitu Asiakkaiden tarpeisiin nähden? Miten? Keiden tiedossa ja hallinnassa ICT:n hankkeet ja projektit ovat ? Onko: Projektisuunnitelma ? Projektipäällikkö ? Nimetty ohjausryhmä ? Varatut resurssit ? Miten projektit käynnistetään ? Onko: Projektisuunnitelma ? Projektipäällikkö ? Nimetty ohjausryhmä ? Varatut resurssit ? Miten projektit käynnistetään ? Miten projekteja ohjataan ja niiden toteutumista valvotaan? Miten uudet ominaisuudet testataan? Onko: Testaussuunnitelma? Testiraportti? Miten projekteja ohjataan ja niiden toteutumista valvotaan? Miten uudet ominaisuudet testataan? Onko: Testaussuunnitelma? Testiraportti? Miten projektien tulokset otetaan käyttöön ja koulutetaan? Tehdäänkö käyttöönotosta: suunnitelma, - katselmus, päätös sekä dokumentaation päivitys ? Miten projektien tulokset otetaan käyttöön ja koulutetaan? Tehdäänkö käyttöönotosta: suunnitelma, - katselmus, päätös sekä dokumentaation päivitys ? Miten hyvin tietohallintoprojektit pysyvät niille asetetussa aikataulussa, budjetissa ja resursointiarviossa? Tehdäänkö loppuraportti? Miten hyvin tietohallintoprojektit pysyvät niille asetetussa aikataulussa, budjetissa ja resursointiarviossa? Tehdäänkö loppuraportti? Miten projektit käynnistetään ? Tehdäänkö businesscase ? Priorisoidaanko projektit ? – Missä ? Millä kriteereillä projekti voidaan käynnistää? Miten projektit käynnistetään ? Tehdäänkö businesscase ? Priorisoidaanko projektit ? – Missä ? Millä kriteereillä projekti voidaan käynnistää? 0. Tehtävä on tunnistamaton. Tehtävää suoritetaan korkeintaan satunnaisesti. 1. Tehtävä on suunnittelematon. Tehtävää suoritetaan, vaikka käytännöt puuttuvat. 2. Tehtävä on suunniteltu, mutta sitä ei ole otettu hallitusti käyttöön. 3. Tehtävä on otettu käyttöön, hyvin määritelty ja mitattavissa. 4. Tehtävää hallitaan ja johdetaan määritellyillä mittareilla. 5. Tehtävä on mitattavasti hallittu. Poikkeamien syyt selvitetään ja tehtävään liittyvien prosessien kehittäminen on jatkuvaa ja uutta luovaa. 0. Tehtävä on tunnistamaton. Tehtävää suoritetaan korkeintaan satunnaisesti. 1. Tehtävä on suunnittelematon. Tehtävää suoritetaan, vaikka käytännöt puuttuvat. 2. Tehtävä on suunniteltu, mutta sitä ei ole otettu hallitusti käyttöön. 3. Tehtävä on otettu käyttöön, hyvin määritelty ja mitattavissa. 4. Tehtävää hallitaan ja johdetaan määritellyillä mittareilla. 5. Tehtävä on mitattavasti hallittu. Poikkeamien syyt selvitetään ja tehtävään liittyvien prosessien kehittäminen on jatkuvaa ja uutta luovaa.

10 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Palveluiden johtaminen Palveluiden johtamisen tärkeimmät tavoitteet: Asiakkaiden ICT:n häiriötön toiminta Palvelulupausten täyttäminen Toiminnan jatkuva kehittäminen ja kustannusten optimointi

11 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Haastattelurunko - kypsyysanalyysin pohjatiedostot Strategia ja hallinto Strategia ja hallinto Hankinnat ja toimittaja- yhteistyö Projektien johtaminen Strategia, toimintamalli Organisointi ja osaaminen Arkkitehtuuri ja muutosten hallinta Tietoturva, riskienhallinta ja laadunvarmistus Talous- suunnittelu ja seuranta Hankinta- ja toimittaja- strategia Tarvemäärittely, kilpailutus ja evaluointi Neuvottelu, sopimukset ja päätöksenteko Toimittajasuhteet, sopimushallinta ja markkina-analyysi Valmistelu ja Business case Suunnittelu, organisointi ja käynnistys Toteutus, testaus ja ohjaus Koulutus ja käyttöönotto Päätös ja hyötyjen realisointi Liiketoiminta- yhteistyö Liiketoiminnan kehittäminen Tavoitteet, mittarit ja viestintä Ekosysteemien hallinta Konseptien kehittäminen Prosessien kehittäminen Projektisalkun hallinta Palveluiden johtaminen Palvelu- strategia Palveluiden suunnittelu Palveluiden käyttöönotto Palvelu- tuotanto Palvelun jatkuva kehittäminen Perustiedon hallinta Jatkuvuuden hallinta Mitkä ovat kriittisimmät ICT- palvelut? Tunnetaanko niihin liittyvät tekniset ja liiketoiminta- riskit? Onko riskejä vastaan tehty varautumissuunnitelmia? Kuka vastaa liiketoiminnan jatkuvuudesta? Mitkä ovat kriittisimmät ICT- palvelut? Tunnetaanko niihin liittyvät tekniset ja liiketoiminta- riskit? Onko riskejä vastaan tehty varautumissuunnitelmia? Kuka vastaa liiketoiminnan jatkuvuudesta? Miten hyvin ICT tukee palvelujen kehitystä ja rakenne-muutoksia? Tiedotetaanko uusista palveluista? Koulutetaanko käyttäjät? Päivitetäänkö dokumentaatio? Voiko ongelmatilanteissa palata vanhaan palveluun ? Tiedotetaanko uusista palveluista? Koulutetaanko käyttäjät? Päivitetäänkö dokumentaatio? Voiko ongelmatilanteissa palata vanhaan palveluun ? Onko ICT-palveluiden, vikatilanteiden ja poikkeuksien kommunikointi ja käsittely riittävää? Onko palveluluettelo nähtävissä? Oletko tyytyväinen nykyisiin tietohallinnon palveluihin? Onko ICT-palveluiden, vikatilanteiden ja poikkeuksien kommunikointi ja käsittely riittävää? Onko palveluluettelo nähtävissä? Oletko tyytyväinen nykyisiin tietohallinnon palveluihin? Arvioidaanko ja kehitetäänkö järjestelmiä ja sovelluksia? Onko liiketoiminta-kriittisten sovellusten (Intranet, e-mail, ERP, jne.) luotettavuus ja saatavuus riittävällä tasolla? Seurataanko asiakastyytyväisyyttä, kustannustasoa ja palvelutason toteumaa? Arvioidaanko ja kehitetäänkö järjestelmiä ja sovelluksia? Onko liiketoiminta-kriittisten sovellusten (Intranet, e-mail, ERP, jne.) luotettavuus ja saatavuus riittävällä tasolla? Seurataanko asiakastyytyväisyyttä, kustannustasoa ja palvelutason toteumaa? Miten hyvin ICT-palvelut on mielestäsi suunniteltu? Suunnitellaanko palveluille vaatimukset ja mittarit? Voisiko tuotteistamista jotenkin parantaa? Miten hyvin ICT-palvelut on mielestäsi suunniteltu? Suunnitellaanko palveluille vaatimukset ja mittarit? Voisiko tuotteistamista jotenkin parantaa? 0. Tehtävä on tunnistamaton. Tehtävää suoritetaan korkeintaan satunnaisesti. 1. Tehtävä on suunnittelematon. Tehtävää suoritetaan, vaikka käytännöt puuttuvat. 2. Tehtävä on suunniteltu, mutta sitä ei ole otettu hallitusti käyttöön. 3. Tehtävä on otettu käyttöön, hyvin määritelty ja mitattavissa. 4. Tehtävää hallitaan ja johdetaan määritellyillä mittareilla. 5. Tehtävä on mitattavasti hallittu. Poikkeamien syyt selvitetään ja tehtävään liittyvien prosessien kehittäminen on jatkuvaa ja uutta luovaa. 0. Tehtävä on tunnistamaton. Tehtävää suoritetaan korkeintaan satunnaisesti. 1. Tehtävä on suunnittelematon. Tehtävää suoritetaan, vaikka käytännöt puuttuvat. 2. Tehtävä on suunniteltu, mutta sitä ei ole otettu hallitusti käyttöön. 3. Tehtävä on otettu käyttöön, hyvin määritelty ja mitattavissa. 4. Tehtävää hallitaan ja johdetaan määritellyillä mittareilla. 5. Tehtävä on mitattavasti hallittu. Poikkeamien syyt selvitetään ja tehtävään liittyvien prosessien kehittäminen on jatkuvaa ja uutta luovaa.

12 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Strategia ja hallinto : ICT-toiminnan kehityskohteet Kehityskohteiden kartoittamisessa hyödynnettävä nelikenttä, jolla voi selvittää ICT- toiminnan keskeisiä kehityskohteita Nelikentän alhaalta löytyvät tietohallintomallin osa-alueet ovat esimerkkejä, jotka voi sijoittaa kehitystarpeen mukaan nelikenttään Paras tulos on saavutettavissa hyödyntämällä nykytilan analyysin yhteydessä nousseita kehitystarpeita ja havaintoja TÄRKEÄ EI KIIREELLINEN TÄRKEÄ KIIREELLINEN EI TÄRKEÄ KIIREELLINEN EI TÄRKEÄ EI KIIREELLINEN TÄRKEÄ EI TÄRKEÄ EI KIIREELLINEN KIIREELLINEN Liiketoiminnan kehittäminen Organisointi ja osaaminen Strategia ja toimintamalli Tavoitteet, viestintä ja mittarit Tietoturva, riskienhallinta ja laadunvarmistu Arkkitehtuuri ja muutosten hallinta Taloussuunnittelu ja - seuranta

13 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Hankinnat ja toimittajayhteistyö : ICT-toiminnan kehityskohteet Kehityskohteiden kartoittamisessa hyödynnettävä nelikenttä, jolla voi selvittää ICT- toiminnan keskeisiä kehityskohteita Nelikentän alhaalta löytyvät tietohallintomallin osa-alueet ovat esimerkkejä, jotka voi sijoittaa kehitystarpeen mukaan nelikenttään Paras tulos on saavutettavissa hyödyntämällä nykytilan analyysin yhteydessä nousseita kehitystarpeita ja havaintoja TÄRKEÄ EI KIIREELLINEN TÄRKEÄ KIIREELLINEN EI TÄRKEÄ KIIREELLINEN EI TÄRKEÄ EI KIIREELLINEN TÄRKEÄ EI TÄRKEÄ EI KIIREELLINEN KIIREELLINEN Ekosysteemien hallinta Tarvemäärittely, kilpailutus ja evaluointi Hankinta- ja toimittajastrategia Konseptien kehittäminen Toimittajasuhteet, sopimushallinta ja markkina-analyysit Neuvottelut, sopimukset ja päätöksenteko

14 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Projektien johtaminen: ICT-toiminnan kehityskohteet Kehityskohteiden kartoittamisessa hyödynnettävä nelikenttä, jolla voi selvittää ICT- toiminnan keskeisiä kehityskohteita Nelikentän alhaalta löytyvät tietohallintomallin osa-alueet ovat esimerkkejä, jotka voi sijoittaa kehitystarpeen mukaan nelikenttään Paras tulos on saavutettavissa hyödyntämällä nykytilan analyysin yhteydessä nousseita kehitystarpeita ja havaintoja TÄRKEÄ EI KIIREELLINEN TÄRKEÄ KIIREELLINEN EI TÄRKEÄ KIIREELLINEN EI TÄRKEÄ EI KIIREELLINEN TÄRKEÄ EI TÄRKEÄ EI KIIREELLINEN KIIREELLINEN Prosessien kehittäminen Suunnittelu, organisointi ja käynnistys Valmistelu ja business case Projektisalkun hallinta Koulutus ja käyttöönotto Toteutus, testaus ja ohjaus Päätös ja hyötyjen realisointi

15 pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Palveluiden johtaminen: ICT-toiminnan kehityskohteet Kehityskohteiden kartoittamisessa hyödynnettävä nelikenttä, jolla voi selvittää ICT- toiminnan keskeisiä kehityskohteita Nelikentän alhaalta löytyvät tietohallintomallin osa-alueet ovat esimerkkejä, jotka voi sijoittaa kehitystarpeen mukaan nelikenttään Paras tulos on saavutettavissa hyödyntämällä nykytilan analyysin yhteydessä nousseita kehitystarpeita ja havaintoja TÄRKEÄ EI KIIREELLINEN TÄRKEÄ KIIREELLINEN EI TÄRKEÄ KIIREELLINEN EI TÄRKEÄ EI KIIREELLINEN TÄRKEÄ EI TÄRKEÄ EI KIIREELLINEN KIIREELLINEN Perustiedon hallinta Palveluiden suunnittelu Palvelustrategia Jatkuvuuden hallinta Palvelutuotanto Palveluiden käyttöönotto Palvelun jatkuva kehittäminen


Lataa ppt "Tietohallinnon nykytilan analyysi Analyysimenetelmä (sovitettu Tietohallintomallista) 9.10.2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google