Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuLaura Seppälä Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Kuvasarja nuorten kuljettajien ajo- opetukseen 2012 Liikennevakuutuskeskus (LVK) Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT) 2012 1
2
Sisältö 2 Liikennevakuutuskeskuksen tehtävät lyhyesti Liikennevahingot vuonna 2011 Liikenneonnettomuuksien tutkinta – kuolemaan johtaneet onnettomuudet Liikenneonnettomuuksien tutkinta: Case 1: Ylinopeus ja riittämätön näkemä Liikenneonnettomuuksien tutkinta: Case 2: Krapulapäivä 2012
3
Liikennevakuutuskeskuksen tehtävät lyhyesti Liikennevakuutuskeskus (LVK) on Suomessa toimivien liikennevakuutusyhtiöiden yhteistyöelin Sen yhtenä tehtävänä on liikenneturvallisuustyö Tässä käsitellään ainoastaan liikenneturvallisuustyötä: –Koordinoi ja tekee vakuutusalan yhteistä kotimaista ja kansainvälistä liikenneturvallisuustyötä –On osapuolena liikenneturvallisuutta edistävissä tutkimuksissa ja yhteistyöhankkeissa –Tekee aloitteita ja valmistelee vakuutusalan lausunnot –Tuottaa onnettomuustilastoja ja analyysejä –Organisoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnan –Ylläpitää onnettomuustietorekisteriä Lisäksi LVK kokoaa liikennevakuutuksen yhteiset vahinkotilastot 3 2012
4
Liikennevahingot vuonna 2011 4 2012
5
Lakisääteisestä liikennevakuutuksesta korvatut vahingot 2011 Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet19 167 kpl –Vammautuneiden ja kuolleiden lukumäärä24 659 kpl –Lievästi vammautuneet24 099 kpl –Vaikeasti vammautuneet365 kpl –Kuolleet195 kpl Muut kuin henkilövahinkoon johtaneet88 772 kpl Kaikki vahingot yhteensä107 939 kpl Liikennevakuutuksesta maksettavat korvaukset vuonna 2011 sattuneille onnettomuuksille on 525 milj. € Liikennevakuutuksesta maksettava keskimääräinen korvaus vuonna 2011 sattuneelle vahingolle on 4 500 € 5 2012
6
Liikennevakuutuskorvausten epääminen/alentaminen Yleensä kaikki liikennevahingossa vammoja saaneet ovat oikeutettuja korvauksiin – myös vahinkoon syylliset Korvaus voidaan kuitenkin evätä tai alentaa mm. seuraavissa tapauksissa: –moottoriajoneuvon omistaja, kuljettaja, matkustaja tai muu vahingon kärsinyt (esim. jalankulkija) on itse aiheuttanut vahingon tahallaan tai törkeällä tuottamuksella –rattijuopumustapauksissa (ajoneuvon kuljettajalta) –luvattomasti käyttöön otetun ajoneuvon kuljettaja ja matkustajat (esim. moottoriajoneuvon käyttövarkaus tai luvaton käyttö) Esimerkiksi vakavasti loukkaantuneelle maksettavat korvaukset voivat olla 1-2 miljoonaa euroa Vakuutusyhtiöillä on oikeus periä maksamansa korvaukset takaisin vahingon aiheuttaneelta törkeään rattijuopumukseen syyllistyneeltä kuljettajalta 6 2012
7
Vaikeasti vammautuneiden ja kuolleiden sekä lievästi vammautuneiden lukumäärät 2005–2011 7 2012
8
Aiheuttajakuljettajan sukupuoli vuonna 2011 8 2012 Mieskuljettajien aiheuttamissa vahingoissa osallisina 68,1 % kaikista uhreista
9
Aiheuttajakuljettajan ikä vuonna 2011 9 2012 Alle 26v noin 28 %Alle 26v noin 38 %
10
Vuosina 2006–2011 ensimmäisen ajokortin saaneiden kuljettajien vuonna 2011 aiheuttamien vahinkojen lukumäärät 10 2012
11
Liikenneonnettomuuksien tutkinta – kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet 11 2012
12
Onnettomuuksien ja niissä kuolleiden tai vammautuneiden henkilöiden lukumäärä vuosina 1992–2011 12 2012
13
Onnettomuustyyppi vuosina 1992- 2011 13 2012
14
Yleistä Tapahtumakuukausi: noin 40 % onnettomuuksista tapahtuu kesä– elokuussa Valoisuus: yli 60 % onnettomuuksista tapahtuu päivänvalossa Kelityyppi: yli 60 % onnettomuuksista tapahtuu kuivalla kesä- tai talvikelillä 14 2012
15
Aiheuttajakuljettajan ajoneuvo vuosina 1992–2011 15 2012
16
Aiheuttajakuljettajan sukupuoli vuosina 1992–2011 16 2012 Keskimäärin 85 % aiheuttajakuljettajista on miehiä
17
Aiheuttajakuljettajan ikä vuosina 1992–2011 17 2012 Huomioi ikäryhmien koot! Noin joka neljäs onnettomuus on alle 25- vuotiaan kuljettajan aiheuttama
18
Aiheuttajakuljettajan veren alkoholipitoisuus ja ylinopeus vuosina 1992–2012 18 2012 Vuonna 2011, noin 60 % alle 25- vuotiaista aiheuttajakuljettajista ajoi ylinopeutta ja noin 40 % humalassa
19
Turvavyön käyttämättömyys vuosina 1992–2011 19 2012
20
Liikenneonnettomuuksien tutkinta: Case 1: Ylinopeus ja riittämätön näkemä 20 2012
21
Lähtötiedot Tapahtuma-aika: talvi, aamupäivä Sää ja keli: pilvipouta, pikkupakkanen, tienpinta jäinen Henkilöauto A: –Ajoi seututietä noin 20 km/h ylinopeutta –Autossa viisi nuorta, joista kukaan ei käyttänyt turvavyötä –Auto noin 20 vuotta vanha, ei ABS-jarruja –Kuluneet nastarenkaat Henkilöauto B: –Ajoi kaavatietä ja oli liittymässä seututielle kolmion takaa –Autossa kolme nuorta, joista kaikki käyttivät turvavyötä 21 2012
22
Onnettomuus ja seuraukset Onnettomuus: Henkilöauto A havaitsee B:n noin 200 metriä ennen liittymää ja aloittaa jarruttamisen tekee lukkojarrutuksen Henkilöauto B havaitsee A:n vasta käännyttyään seututielle Ylinopeudesta, jäisestä tienpinnasta ja lukkojarrutuksesta johtuen A törmää B:n keulaan nopeudella 65 km/h, B:n nopeus 20 km/h Seuraukset: Henkilöauton A etumatkustaja kuolee välittömästi, kaikki takamatkustajat vammautuvat vakavasti ja kuljettaja vammautuu lievästi Henkilöauton B kuljettaja ja matkustajat vammautuvat lievästi 22 2012
23
Henkilöauto A 23 2012
24
Henkilöauto B 24 2012
25
Henkilöauto B:n näkemä kaavatieltä 25 2012 Henkilöauto B:n näkemä henkilöauto A:n suuntaan 5m ennen seututien liittymää Näkemä kaavatieltä seututielle on rajoittunut lumipenkkojen ja puiden takia
26
Henkilöauto A:n näkemä päätieltä 26 2012 Henkilöauto A havaitsee kaavatieltä kääntyvän B:n 200 metrin päässä liittymästä Myös näkemä seututieltä kaavatielle on rajoittunut lumipenkan ja puiden vuoksi
27
Riskitekijät Välittömät riskitekijät: Henkilöauto A: –ei havainnut toista osapuolta riittävän ajoissa suuresta ylinopeudestaan johtuen Henkilöauto B: –Vaaraa ei ollut havaittavissa riittävän ajoissa A:n ylinopeudesta ja rajoitetusta näkemästä johtuen Taustariskit: Henkilöauto A: –Suuri ylinopeus –Jäinen tienpinta, mikä pidensi jarrutusmatkaa merkittävästi –Lumipenkka ja puut heikensivät näkemää kaavatielle –20 vuotta vanha auto, jonka kolariturvallisuus heikko. Ei ABS-jarruja –Kuluneet nastarenkaat –Kukaan ei käyttänyt turvavyötä –Kokematon kuljettaja (mm. lukkojarrutus) –Halu näyttää kavereille Henkilöauto B: –Lumipenkka ja puut heikensivät näkemää seututielle 27 2012
28
Parannusehdotukset Riskien ennakointiin lisäpanostusta kuljettajaopetuksessa Älykkään nopeudenrajoittimen käyttöönotto uusissa autoissa Liittymäalueiden näkemien parantaminen Turvavyön käytöstä muistuttavan merkkiäänen lisääminen vanhoihin ajoneuvoihin Valistusta turvavöiden käytöstä Valistusta ylinopeuden vaaroista muun liikenteen väistämistarpeen arvioimisessa Yhteiskunnan tulisi tukea ajoneuvokannan uudistamista 28 2012
29
Liikenneonnettomuuksien tutkinta: Case 2: Krapulapäivä 29 2012
30
Lähtötiedot Tapahtuma-aika: kesä, iltapäivä Sää ja keli: kirkas, helteinen, tienpinta kuiva Henkilöauto A: –Ajoi tuttua tietä noin 30 km/h ylinopeutta –Kuljettaja oli juhlinut edellisiltana pitkään. Veren alkoholipitoisuus onnettomuuden jälkeen 0,4‰ –Kuljettaja oli nukkunut noin neljä tuntia –Autossa kuljettajan lisäksi kaksi nuorta. Takana istuva ei käyttänyt turvavyötä –Auto noin 20 vuotta vanha –Alla sekalaisia renkaita, mm. yksi kitkarengas 30 2012
31
Onnettomuus ja seuraukset Onnettomuus: Henkilöauto A ajaa suurta ylinopeutta mutkikkaalla tiellä. Tie kuljettajalle hyvin tuttu Kuljettaja menettää ajoneuvonsa hallinnan vasemmalle kaartuvassa mutkassa Auto ajautuu ulos tieltä ja törmää oikean kyljen takaovi edellä puuhun, minkä jälkeen auto sinkoutuu katolleen Auton törmäysnopeus puuhun on noin 80 km/h Seuraukset: Henkilöauton A takamatkustaja putoaa autosta ja menehtyy saamiinsa vammoihin Etumatkustaja vammautuu lievästi Kuljettaja ei vammaudu 31 2012
32
Tulosuunta ja törmäyspiste 32 2012 Tulosuunta, noin 100 m ennen törmäyspistettä Törmäyspiste Loppusijainti
33
Henkilöauto A 33 2012 Oikea etukulmaOikea takakulma
34
Riskitekijät Välittömät riskitekijät: Kuljettaja menettää henkilöauto A:n hallinnan Taustariskit: Suuri ylinopeus Kuljettajan näyttämisen halu ajaa lujaa Erityyppiset renkaat, etenkin taka-akselilla ollut kitkarengas Krapulapäivä: lyhyet, humalatilasta johtuen huonot yöunet sekä veren alkoholipitoisuus Auto oli vanha, eikä auton turvallisuus vastaa nykyisiä vaatimuksia Takamatkustaja ei käyttänyt turvavyötä 34 2012
35
Parannusehdotukset Väsymyksen vaarallisuuden voimakkaampi esilletuonti mm. kuljettajakoulutuksessa Riskikäyttäytymisen vaarojen ja seurausten painottaminen kuljettajakoulutuksessa Autokannan nuorentaminen keventämällä uusien autojen verotusta 35 2012
36
36 Kiitos ja turvallista matkaa! www.lvk.fi 2012
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.