Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä."— Esityksen transkriptio:

1 Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä

2 Koulutulokkaan valmiuksia? 1/3  Omatoimisuus arjessa  Pukeminen ja riisuminen (napit, vetskarit, kengännauhat…)  WC-asiat (wc-hädän tunnistaminen, käsienpesu, pyyhkiminen…)  Ruokailu (haarukan ja veitsen käyttö, valmius maistaa uusia ruokia…)  Omista tavaroista huolehtiminen (omien työvälineiden/vaatteiden tunnistaminen, repun pakkaamisen harjoittelu…)

3 Koulutulokkaan valmiuksia? 2/3  Oppimiseen liittyvät taidot  Tunnistaa kirjaimia  Kirjoittaa oman nimen  Tunnistaa numerot 1-9 →Kiinnostus koulutyöskentelyyn ja positiivinen kuva itsestään oppijana on kaiken avain, ei niinkään jo olemassa olevat taidot

4 Koulutulokkaan valmiuksia? 3/3  Sosiaaliset taidot  Toimiminen isossa ryhmässä  Oman vuoron odottaminen/pyytäminen  Kaveritaidot (ottaa muut huomioon, neuvottelu, vuorottelu, avoin erilaisuudelle, riitojen sopiminen, joustavuus…)  Hei saanko tulla mukaan…?, Hei haluutko sä tulla mukaan…?  Voittaminen ja häviäminen peleissä/leikeissä

5 Miten jaksaa koko koulupäivä?  Koulu on lapsen ”työpaikka”  Muutos päiväkoti- ja esikouluelämään on suuri  Riittävä uni (n. 10 h)  Hyvä aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala  Läksyaika (n. 30 min)  Perheaika, hellyys ja huolenpito  Harrastukset  Peliaika  Ulkoilu, liikunta  Lepo/vapaa-aika

6 Läksyt  Iltapäiväkerhossa tai kotona  Sovittu aika, milloin läksyt tehdään  Rauhoita läksytilanne  Oma huone, keittiön pöytä…  TV, radio ym. pois päältä  Kännykkä, pelikoneet ym. sivuun  Apukeinoja  Munakello tms.  Tehtävälista  Aikuisen tuki tarvittaessa saatavilla  Vanhemmat tarkastavat, että läksyt on tehty

7 Vanhemmat lapsen kehityksen tukena Kasvatuksen uudet 10 käskyä (HS 3.3.2016, Carolyn Webster-Stratton: Ihmeelliset vuodet) 1. Kiinnitä huomio hyvään käytökseen 2. Leiki lapsen kanssa joka päivä 3. Kehu paljon ja täsmällisesti 4. Palkitse onnistuminen 5. Komenna vähän mutta oikein 6. Jätä huomiotta 7. Osoita teon seuraus 8. Kannusta ratkaisemaan ongelmia itse 9. Opeta kaveritaitoja 10. Opeta lasta ilmaisemaan tunteita

8 Lisää tietoa kouluikäisen kehityksestä  www.mll.fi -> Vanhempain netti -> Tietokulma www.mll.fi

9 Koulupsykologin työ  Oppimisvaikeudet  Haasteita keskittymisessä  Huoli oppilaan mielialasta/tunne-elämästä  Sosiaalisen kehityksen haasteet -> Matala kynnys lähestyä

10 Kuraattorin työ  Tehtävänä tukea lasten hyvinvointia ja oppimista toimivalla tavalla  Opetellaan kouluyhteisössä yhteistoiminnallisia taitoja käytännössä  Osallistuu osana moniammatillista työryhmää, esim. yksilöllinen oppilashuoltotyöryhmä  Kerhotoimintaa osana yhteisöllistä oppilashuoltotyötä  Luokassa toimiminen opettajan kanssa todetun oppilashuollollisen tarpeen pohjalta  Edistää omalta osaltaan kouluyhteisön hyvinvointia -> Matala kynnys lähestyä


Lataa ppt "Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google