Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEeva-Kaarina Jurkka Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Tesoman hyvinvointikeskuksen toteutusmalli Markkinavuoropuhelu 15.12.2015 klo 14-17 Tampereen kaupungin virastotalo Aleksis Kiven katu 14-16 C 5.krs Mari Heikkilä, Tanja Koivumäki, Marika Pakkanen Tampereen kaupunki Jani Saarinen, Antti Piirainen Vison.fi
2
Iltapäivän tavoite Tesoman hyvinvointikeskuksen toteutusmallin esittely Alustava toteutusmalli Hyvinvointikeskuksen palvelut ja kuka ne toimittaa Kaupallisen mallin periaatteet Keskustelua ja parantamisehdotuksia Toteutusmallista sanottua Hyvinvointikeskus toteutetaan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden kumppanuusmallilla. Malli luodaan avoimessa yhteistyössä palvelunkäyttäjien, kaupungin oman tuotannon, yritysten ja yhdistysten kanssa. Tavoitteena on toteuttaa hanke allianssimallilla tai muuta kehittämiskumppanuuteen pohjautuvalla mallilla. Sopimusosapuolet sitoutuvat yhteisiin tavoitteisiin ja riskien ja hyötyjen jakamiseen osapuolten kesken.
3
Iltapäivän ohjelma 14.00 Avaus Allianssimallin esittely Mitä malli tarkoittaisi käytännössä Tesoman hyvinvointikeskuksessa? Tilaajan tavoitteet Sopimusosapuolet Hyvinvointikeskuksen palvelut Organisaatio ja johtaminen Kaupallisen mallin periaatteet Pienryhmäpohdiskelu ja keskustelu Kysymyksiä & vastauksia Parannusehdotuksia Miten hanke etenee? 17.00 Tilaisuuden päättäminen
4
Allianssimallin esittely
5
Kainua - Kainuun uusi sairaala Tesoman hyvinvointi Allianssi voittaa tai häviää yhdessä: ”we all win or we all lose” Yhteiset tavoitteet Yhteinen ansaintamalli Yhteinen organisaatio Yhteinen ja yksimielinen päätöksenteko: ”no blame” –periaate, ei riidanratkaisulauseketta Innovointi ja jatkuva parantaminen jatkuvaan parantamiseen Riskien ja hyötyjen jakaminen yhdessä Luottamuksen rakentaminen: ”open book” Allianssin ”idea”
6
Allianssin määritelmä Allianssi on hankkeen keskeisten toimijoiden yhteiseen sopimukseen perustuva toteutusmuoto, jossa sopimusosapuolet vastaavat yhdessä palvelun kehittämisestä ja toteuttamisesta yhteisellä organisaatiolla jakaen palvelun hyödyt ja riskit tavoitteena korkea suorituskyky ja sen jatkuva parantaminen. Lähde: Vison Alliance Partners Oy
7
Perinteinen hankinta ja toteutus Hanke- suunnittelu Palvelun suunnittelu Palvelun toteutus Jälkiarviointi Lähde: Vison Alliance Partners Oy kilpailutus Tilaaja määrittää palvelun sisällön ja laatuvaatimukset Tilaaja kilpailuttaa palvelun hinnalla / laadulla Sopimusvastuiden ja riskien pilkkominen ja siirtäminen Sopimusosapuolet toteuttavat omia sopimuksiaan kilpailutus
8
Integroitu toteutus / allianssi Tavoitteiden määrittely Palvelun suunnittelu osapuolten yhteistyönä Jälkiarviointi kehitysvaihetoteutusvaihe Tilaajan exit-mahdollisuus Lähde: Vison Alliance Partners Oy kilpailutus Palvelun toteutus osapuolten yhteistyönä Tilaaja määrittää palvelun tavoitteet Tilaaja kilpailuttaa palveluntuottajat kyvykkyydellä ja osaamisella suunnittelemaan ja toteuttaman palvelu yhdessä tilaajan kanssa Riskien ja hyötyjen jakaminen yhdessä Sopimusosapuolet toteuttavat samaa hanketta ja yhteisiä tavoitteita
9
9 Tilaaja kilpailuttaa palveluntuottajat hinnalla ja laadulla Tilaaja siirtää vaatimuksensa palveluntuottajille Palveluntuottajat tuottavat palvelun Tilaaja valvoo Tilaaja kilpailuttaa kumppaneikseen parhaat tekijät Tilaaja ja palveluntuottajat kehittävät palvelua yhdessä Tilaaja ja palveluntuottajat tuottavat palvelun yhdessä Osapuolten aikainen integrointi Integroitu toteutus / aikainen integrointi Tilaaja määrittelee palvelun Tilaajan määrittelee palvelun Perinteinen hankinta Lähde: Vison Alliance Partners Oy
10
Integroinnin elementit
11
11 Yksi yhteinen sopimus 1. Sopimusosapuolet yksi yhteinen sopimus 2. Sopimuksen tarkoitus hankkeen suunnittelu ja toteutus yhdessä tilaajan tavoitteisiin Kehitys- ja toteutusvaiheet 3. Johtamisjärjestelmä yhteinen ja yksimielinen päätöksenteko 4. Resurssit ja hankinnat hankkeen parhaaksi 5. Oikeudet ja velvollisuudet tilaajan erillisoikeudet 6. Kustannukset ja maksut open books + palkkio + kannustinmalli 7. Vakuutukset yhteinen vastuu (vakuutettu) 8. Immateriaalioikeudet yhteinen oikeus yhdessä tehtyyn 9. Sopimuksen päättäminen tilaajan oikeus keskeytykseen, irtisanomiseen tai poissulkemiseen 10. Erimielisyyksien ratkaiseminen ei riidanratkaisupykälää 11. Allianssin toimintaperiaatteet integroituminen luottamuksen rakentaminen jatkuva parantaminen hankkeen parhaaksi
12
12 Kaupallisen mallin periaatteet Kompensaatiomalli 1.Korvattavat kustannukset (open books) 2.Palkkio 3.Kannustinjärjestelmä Kannustinjärjestelmä 3.1 Tulosbonus / -sanktio 3.2 Tavoitebonus / -sanktio Max sanktio = palkkio
13
13 Allianssin vaiheet Toteutusvaihe palvelutuotanto Allianssin kehitysvaihe palvelun sisällön suunnittelu ja kehittäminen tavoite- kustannusten määrittäminen Sopimus- kumppaneiden kilpailuttaminen neuvottelu- menettelyllä kyvykkyys kyky tuottaa arvoa rahalle palkkio Päätös toteutus- muodosta ja hankinnasta Lähde: Jim Ross, Alliance Contracting, lessons from the Australian experience, LIPS-conference in Karlsruhe 9.-11.12.2009 Tilaajan exit / päätös siirtymisestä toteutusvaiheeseen Muodostamis- vaihe Strategia- vaihe KehitysvaiheToteutusvaihe
14
14 Allianssin muodostaminen 1.Toteutusmallin ja hankintaprosessin suunnittelu 2.Markkinavuoropuhelu(t) 3.Hankintailmoitus 4.3-5 tarjoajan valinta 5.Neuvottelukutsut ja tarjouspyyntö 6.Tarjousneuvottelut Sopimusneuvottelut Kehitystyöpajat 7.Tarkennettu tarjouspyyntö 8.Tarjousten jättäminen 9.Hankintapäätös Tavoitteena parhaan tiimin valinta suunnittelemaan ja toteuttamaan palvelu yhdessä tilaajan kanssa Vertailuperusteina allianssikyvykkyys kyky tuottaa arvoa tilaajan rahalle palkkio
15
15 Allianssin periaatteet Lähde: soveltaen Jim Ross, PCI 1. Yksi yhteinen sopimus ja kaupallinen malli (sama ansainta) 2. Hankkeen suunnittelu ja toteutus yhdessä (tilaaja päättää siirtymisestä toteutus- / tuotantovaiheeseen) 3. Riskien ja hyötyjen jakaminen (esim. 50 / 50 %) 4. Yhteistoiminta ja yksimielinen päätöksenteko 5. Hankkeen parhaaksi –periaate Open books –malli, jossa JSE ja KSE tms. eivät päde 1. Yksi yhteinen sopimus ja kaupallinen malli (sama ansainta) 2. Hankkeen suunnittelu ja toteutus yhdessä (tilaaja päättää siirtymisestä toteutus- / tuotantovaiheeseen) 3. Riskien ja hyötyjen jakaminen (esim. 50 / 50 %) 4. Yhteistoiminta ja yksimielinen päätöksenteko 5. Hankkeen parhaaksi –periaate Open books –malli, jossa JSE ja KSE tms. eivät päde
16
Mitä malli tarkoittaisi käytännössä Tesoman Hyvinvointi- keskuksessa?
17
Hyvinvointi-käsite THL määrittelee hyvinvoinnin näin Siinä on kolme ulottuvuutta: terveys, materiaalinen hyvinvointi ja koettu hyvinvointi tai elämänlaatu Hyvinvointi-käsitteellä tarkoitetaan yhteisötasolla yhteisön (Tesoman) terveyttä, elinoloja, työllisyyttä ja työoloja sekä toimeentuloa yksilötasolla (tesomalaisen) terveyttä, sosiaalisia suhteita, itsensä toteuttamista, onnellisuutta ja sosiaalista pääomaa
18
Hyvinvointipalvelujen vaikuttavuustavoitteet Hyvinvoinnin lisääntyminen Tesoman alueella Terveempi tesomalainen Tesomalaisten sairastavuuden väheneminen ja terveyden lisääntyminen Suunsairauksien väheneminen Lasten ja nuorten pahoinvoinnin väheneminen Kansalaisaktiivisuuden ja keskinäisen vuorovaikutuksen lisääntyminen Työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien määrän väheneminen Tiedon etsinnän ja hyödyntämisen taitojen lisääntyminen Aktiivinen tesomalainen (elämänlaatu)
19
Hyvinvointipalvelujen tuottamistavoitteet 1 Hyvinvointikeskus toimii kannattavasti ja kehittyvästi Kannattava ja kustannustehokas liiketoiminta Liiketoiminnan kannattavuus perustuu toimijoiden yhdessä onnistumisen periaatteeseen – mitä paremmin asetetut tavoitteet toteutuvat sitä parempi kannattavuus Onnistuneen liiketoiminnan kannattavuus on vähintään alan keskimääräistä tasoa Toiminnan tuottavuus kasvaa kustannusten nousua nopeammin Sosiaali- ja terveyspalvelut yhdistetään muihin hyvinvointipalveluihin Asukkaiden osallistuminen hyvinvointipalvelujen kehittämiseen lisääntyy Kolmannen sektorin toiminta ja vapaaehtoistyö voimistuvat Hyvinvointipalvelutuottajat toimivat yhteisvastuullisesti Toimintatavat uudistuvat ja kehittyvät 19 Hyvinvointipalvelujen toteuttamiseen on käytettävissä kymmenen vuoden aikana julkista rahoitusta korkeintaan 50 milj. euroa Julkinen rahoitus
20
20 Hyvinvointipalvelujen tuottamistavoitteet 2 Palvelut vastaavat tarpeita Palvelut reagoivat alueen muutoksiin ja asukkaiden tarpeisiin Sähköisten palvelujen, neuvontapalvelujen ja ennaltaehkäisevien toimien lisääntyminen omahoidon vahvistamiseksi Raskaiden palvelujen käytön väheneminen Palvelujen avoin kehittäminen asukkaiden ja asiantuntijoiden kanssa ja kokeilujen edistäminen Palvelujen jatkuva ja avoin kehittäminen Käyttäjäkokemus Käyttäjät ovat tyytyväisiä hyvinvointikeskuksen palveluihin ja palveluun Käyttäjien määrä kasvaa koko sopimuskauden ajan Hyvinvointikeskuksen toiminnasta muodostuu positiivinen mielikuva
21
Sähköiset palvelut – omatoimiset asukkaat: ajanvaraus, palvelu- tapahtuma- ja harrastehakemistot, itsenäisesti toteutettava hyvinvointi- tarkastus ja -valmennus, omien hyvinvointitietojen hallinta, tietopalvelut, keinoja ja ratkaisuja Sähköiset palvelut – omatoimiset asukkaat: ajanvaraus, palvelu- tapahtuma- ja harrastehakemistot, itsenäisesti toteutettava hyvinvointi- tarkastus ja -valmennus, omien hyvinvointitietojen hallinta, tietopalvelut, keinoja ja ratkaisuja Matalan kynnyksen neuvonta: tietoa palveluista, apua asiointiin, asumiseen, etuisuuksien hakemiseen, neuvontaa terveyden, turvallisuuden ja itsenäisen selviytymisen tueksi Matalan kynnyksen neuvonta: tietoa palveluista, apua asiointiin, asumiseen, etuisuuksien hakemiseen, neuvontaa terveyden, turvallisuuden ja itsenäisen selviytymisen tueksi Tavoitteellinen ohjaus: moniammatillinen tuki ja tavoitteellinen ohjaus ryhmille ja yksilöille (esim. ylipaino, yksinäisyys, unettomuus, toimeentulo, työllisyys, pitkäaikaissairauksien omahoitovalmiudet) Tavoitteellinen ohjaus: moniammatillinen tuki ja tavoitteellinen ohjaus ryhmille ja yksilöille (esim. ylipaino, yksinäisyys, unettomuus, toimeentulo, työllisyys, pitkäaikaissairauksien omahoitovalmiudet) Yksilö- ja ryhmävastaanotto: sosiaali-, terveys-, ravitsemus- ym. ammattilaisten vastaanottotoiminta Yksilö- ja ryhmävastaanotto: sosiaali-, terveys-, ravitsemus- ym. ammattilaisten vastaanottotoiminta Yksilövastaanotto: sosiaali- ja terveyspalvelujen eritysasiantuntijoiden vastaanottotoiminta Yksilövastaanotto: sosiaali- ja terveyspalvelujen eritysasiantuntijoiden vastaanottotoiminta Asiakasmäärä ja asiakkaan tarvitsema osaaminen vähenee Yhteistyö: kulttuuri-, liikunta- ja vapaa-ajan palvelut Käyttäjätuki ja ohjaus uusien palvelujen käyttöön Tesoman hyvinvointikeskus ja asukkaiden hyvinvoinnin kehittäminen Hyvinvointipalveluiden saatavuus
22
Allianssin osapuolet (esimerkki) Allianssi Allianssin osapuolet Tampereen kaupunki palvelintuottaja /palveluntuottajaryhmittymä Allianssin alihankkijat terveys-, sosiaali-, liikunta-alan yms. Alan palveluntuottajat yksityiset yritykset, yhdistykset, säätiöt yms. kaupungin omat tuotantoyksiköt Yksityinen palveluyritys Yhdistys Kaupungin tuotantoyksikkö tai PSHP Tilaaja- yksikkö Kirjasto Lähitori Tampereen kaupunki Terveyden- hoito Hammas- hoito Lasten ja perheiden hoito Palvelun tuottaja
23
23 Palvelut TamperePalvelun- tuottaja Allianssi hankkii Terveydenhoitopalvelut (X)XO Hammashoidon palvelut X Lasten- ja perheiden palvelut X(X) Lähitoripalvelut (X) Asumispalvelut (X) O Sosiaalipalvelut (X) Työllisyyspalvelut (X) O Kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelut O Muut palvelut O Kirjastopalvelut XO Hyvinvointikeskuksen palvelut ja niiden toimittajat X = ensisijainen palveluntuottaja (X) = mahdollinen palveluntuottaja O = allianssi hankkii oman tuotantonsa lisäksi palveluita julkiselta, yksityiseltä ja/tai kolmannelta sektorilta
24
24 Hyvinvointikeskuksen organisaatio Johtoryhmä / Projektiryhmä Operatiivinen johtaminen Työnjohto- ja esimiestehtävät Toiminnan ja tulosten mittaaminen ja ennustaminen Johtoryhmä / Projektiryhmä Operatiivinen johtaminen Työnjohto- ja esimiestehtävät Toiminnan ja tulosten mittaaminen ja ennustaminen Tampereen kaupunki Tavoitteet ja reunaehdot Kaupungin eri yksiköiden edustaminen Päätöksenteon delegointi Palveluntuottajat Tavoitteet Palveluntuottajan eri yksiköiden edustaminen Päätöksenteon delegointi prokura Integroitu tiimi selkeät vastuut ja tehtävät yksinkertainen organisaatio hankkeen parhaaksi -periaate delegointi Muut ryhmät ja tiimit Ohjausryhmä / Johtoryhmä Strateginen johtaminen Sopimuskauden sekä vuotuisten tavoitteiden ja tulosten vahvistaminen Hyvinvointikeskuksen johtajan ja johtoryhmän nimeäminen Ohjausryhmä / Johtoryhmä Strateginen johtaminen Sopimuskauden sekä vuotuisten tavoitteiden ja tulosten vahvistaminen Hyvinvointikeskuksen johtajan ja johtoryhmän nimeäminen Hyvinvointikeskuksen johtaja
25
Sopimuskauden tavoitteet (10 vuotta) Tavoitekustannus Vaikuttavuus Yhteisölliset tavoitteet Tuottavuuden kehitys Toiminta Palvelujen kehittäminen ja monipuolistaminen Ulkoinen mielikuva Tavoitekustannus Vaikuttavuus Tuottavuus Toiminta 1. vuosi Tavoitekustannus Vaikuttavuus Tuottavuus Toiminta 2. vuosi Tavoitekustannus Vaikuttavuus Tuottavuus Toiminta 3. vuosi Tavoitekustannus Vaikuttavuus Tuottavuus Toiminta 10. vuosi Sopimusrakenne ja tavoitteisto
26
26 Allianssin vaiheet Toteutusvaihe Allianssin kehitysvaihe palvelun sisällön suunnittelu ja kehittäminen tavoite- kustannusten määrittäminen Allianssin muodostamisvaihe Kilpailuttaminen neuvottelu- menettelyllä kyvykkyys kyky tuottaa arvoa rahalle palkkio Päätös toteutus- muodosta ja hankinnasta kehitysvaihe Lähde: Jim Ross, Alliance Contracting, lessons from the Australian experience, LIPS-conference in Karlsruhe 9.-11.12.2009 Tilaajan exit tai investointipäätös 2016 2015 2017 toteutusvaihe 2018 2027
27
27 Kaupallisen mallin periaatteet Palvelu- kustannukset - oma työ - hankinnat - läpilaskutettavat erät - Suuntaa antava, ei mittakaavassa Palvelun johto- ja hallinto- kulut Kate Kompensaatiomalli 1.Korvattavat kustannukset (open books) 2.Palkkio 3.Kannustinjärjestelmä Kannustinjärjestelmä 1.Tulosbonus / -sanktio 2.Tavoitebonus / -sanktio Max sanktio = palkkio Tavoitekustannus Palkkio Korvattavat kustannukset Tulosbonus / -sanktio Tavoitekustannus + bonus Yleiskulut Tavoitebonus / -sanktio
28
Ryhmäpohdinta ja keskustelu Kysymyksiä & vastauksia Parannusehdotuksia
29
Ryhmäpohdiskelu ja keskustelu 1)Mikä toteutusmallissa on hyvää - mikä askarruttaa? 2)Tesoman hyvinvointikeskuksen palvelut ja niiden jakaminen tilaajan ja palveluntuottajan kesken.
30
Miten hanke etenee?
31
31 Seuraavat askeleet Tesoman toteutusmalli kaupunginhallituksessa 25.1.2016 Seuraava markkinavuoropuhelu helmikuussa; aiheena kaupallinen malli Palveluntuottajan (ryhmä) hankinta
32
32 Hankintaprosessi (alustava)
33
33 kiittää
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.