Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat 22.-23.2.2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat 22.-23.2.2011."— Esityksen transkriptio:

1 Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat 22.-23.2.2011

2 Osaava-hanke OKM:n rahoittama opettajien täydennyskoulutus Tavoitteena on tuoda nuorten mediamaailmaa osaksi koulun arkea Osatavoitteet Nuorten nettimaailman piirteiden tunnistaminen Sosiaalisen median palvelut ja niiden hyödyntäminen opetuksessa Riskien ja ongelmatilanteiden tunnistaminen Koulujen mediakasvatussuunnitelmat 4 Koulutuspäivää

3 Koulutuspäivien sisällöt Tiistai 22.2. Tutustumista lasten ja nuorten sosiaalisen median ympäristöihin Mediakasvatus – käsitteitä ja suunnitelmia Keskiviikko 23.2. Toiminnallisen mediakasvatuksen malleja - animaatiota, luokkalehtiä, videomielipidekirjoituksia Käsiksi oman koulun mediakasvatussuunnitelmaan

4 Käsitteitä Mediakasvatus Mediataidot Medialukutaito Tvt-taidot Tiedonhallintataidot Viestintäkasvatus Mediaosaaminen Mediaesitys

5 Mediakasvatus Oppimista ja kasvua median parissa. Se on toimintaa, jolla tietoisesti yritetään vaikuttaa yksilön median käyttöön ja mediataitoihin. Mediakasvatuksella kehitetään mediakulttuurissa elämisen perusvalmiuksia. Medialukutaito on eri viestimien luku- ja kirjoitustaitoa eli kykyä ilmaista itseään eri viestimillä, hankkia tietoa median avulla sekä eritellä ja tulkita kriittisesti erilaisia mediatekstejä.

6 Mediataito on median taustarakenteiden tuntemusta, teknisiä taitoja sekä aktiivista ja kriittistä mediankäyttöä. Mediataidot eivät ole synnynnäinen ominaisuus, vaan opittavissa ja opetettavissa olevia asioita. (Mediametkaa! Mediakasvattajan käsikirja kaikilla mausteilla)

7 Mitä mediakasvatukseen liittyviä suunnitelmia on jo olemassa? Tiedonhallintataitojen opetussuunnitelma (Lpr) Koulujen tvt-strategiat Viestintä ja mediataito- aihekokonaisuus Eri oppiaineiden opetussuunnitelmat Äidinkieli Kuvataide Yhteiskuntaoppi Vieraat kielet

8 Eri oppiaineiden opsit Äidinkieli: ”Oppilas oppii toimimaan tekstiympäristöissä, joissa sanat, kuvat ja äänet ovat vuorovaikutuksessa” (tavoitteet 3-5 lk) ”Oppilas tunnistaa - - -fakta- ja mediatekstejä, erityisesti uutisia, mainoksia ja erilaisia artikkeleita sekä kykenee suhtautumaan niihin analyyttisesti ja kriittisesti” ”Oppilas ymmärtää, että tekstillä on jokin tarkoitus ja lähettäjä, jolla on ratkaiseva merkitys tekstin kielelliselle ulkoasulle, muodolle ja sisällölle” (päättöarvioinnin hyvän osaamisen kuvaus)

9 Eri oppiaineiden opsit Kuvataide ”Kuvakerronnan perusteita: tarinasta kuvaksi, lähikuva ja yleiskuva, kuvan ja tekstin yhdistäminen” ”kuvitus, sarjakuva, mainoskuva, valokuvaus, video ja digitaalinen kuva” ”Television, tietokonepelien, elokuvien, sarjakuvien ja mainonnan visuaalisten viestien tarkastelua ja tutkimista” (ops 1-4 lk) ”Oppilas osaa analysoida mediaesitysten sisältöjä, rakennetta ja visuaalista toteutusta” (hyvän osaamisen kuvaus päättöarvioinnissa)

10 Tiedonhallintataitojen opetussuunnitelma - hyväksytty 10.6.2008 - perusopetuksen ja lukion - opettajista ja kirjaston henkilökunnasta muodostettu työryhmä - kirjastoyhteistyön näkökulma - mediakasvatusta sivuavia sisältöjä (alakoulu): - erottaa toden ja epätoden - osaa hakea internetistä tietoa ohjatusti - tietää tekijänoikeuteen liittyvät sopimukset ja noudattaa niitä - osaa suhtautua kriittisesti tietoon

11 Koulujen tvt-strategiat - Käytännön työtaidot - laitteistojen ja ohjelmien käyttö - Tiedonhallintataidot - tiedon hakeminen ja arvioiminen - tekijänoikeudet - Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot - oppimisympäristöt, sosiaalisen median ympäristöt, netiketin tuntemus - Tietoturva ja etiikka

12 Mediakasvatussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt? Medialukutaito on eri viestimien luku- ja kirjoitustaitoa eli kykyä ilmaista itseään eri viestimillä, hankkia tietoa median avulla sekä eritellä ja tulkita kriittisesti erilaisia mediatekstejä. Millainen suunnitelma tarvitaan? Mitä em. suunnitelmista vielä puuttuu? Olemassaolevia mediakasvatussuunnitelmia?

13 Tvt koulun arjessa-työryhmän ehdotus 1. Luova mediaosaaminen (sisällön tuottaminen) - lapsen ja nuoren omaa ilmaisua 2. Kriittinen mediaosaaminen (sisällön vastaanottaminen ja tulkinta) - mediasisältöjen funktion ymmärtäminen ja arvioiminen 3. Sosiaalinen mediaosaaminen - vuorovaikutustaitojen hallinta - lapsi/nuori aktiivinen median käyttäjä ja toimija - yhteiskunnallinen osallistuminen 4. Teknis-käytännöllinen osaaminen (tvt:n käyttötaidot) - laitteiden ja ohjelmistojen hallinta

14 Suunnitelman perusosat Tarkoituksena toteuttaa opetussuunnitelman osana. Suunnitelma on konkreettinen toteutusmalli luokkataso/oppiaine mediakasvatustavoite ja sisältö mediaosaaminen toteutustapa materiaalit välineet

15 Mediakasvatussuunnitelma videokamera digikamera blogi wiki kuvankäsittely editointi verkkoympäristöt animaatio kuvatarina verkkolehti netiketti tietoturvataidot tekijänoikeudet elokuva mainonta sanomalehtiviikko aikakauslehtipäivä tietoturvapäivä pelit sosiaalinen media tiedonhallinta ääninauhuri äänenkäsittely lähdekritiikki

16


Lataa ppt "Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat 22.-23.2.2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google