Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen OIVA / Raivio / 4.11.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen OIVA / Raivio / 4.11.2015."— Esityksen transkriptio:

1 OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen OIVA / Raivio / 4.11.2015

2 Toisen asteen yhteys Ammatillisen koulutuksen ja nuorisotyön yhteiset käytännöt Sanna-Mari Jalava - järjestö ja nuorisotyön koulutusohjelma ylempi AMK Humak 2012 2012 - 2013 Oppilaitosnuorisotyö läpäisyn tehostajana 2014 -2015 OIVA Osatoteuttajana Sedu OIVA / Raivio / 4.11.2015

3 Opetushallituksen rahoittama hanke Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisen valtionavulla toteutusaika Tredussa 10/2012 – 12/2015 OIVA/ Raivio / 4.11.2015

4 Päätavoitteet Kehittää ja etsiä nuorisotyön toimintamalleja oppilaitoksen sisälle. Lisätä ja kehittää 2. asteen ja perusopetuksen välistä yhteistyötä nuorisotyön ja uudenlaisen ohjausyhteistyn keinoin. OIVA/ Raivio / 4.11.2015

5 TYÖMUOTOJA Yksilöllinen tuki - ei tarvita ongelmaa, jotta voidaan toimia yhdessä - vierelläkulkija - henkilökohtaiset tapaamiset - kiireetöntä kohtaamista - turvallinen aikuinen - luottamussuhteen syntyminen tarvitaan - tarvittava tuki myös oppilaitoksen ulkopuolisiin asioihin - arjenhallintaan liittyvät asiat mm. asuminen, raha, sosiaaliset suhteet - tuetaan nuoren itsetuntoa ja omien vahvuuksien tunnistamista - tarvittaessa kotikäynti työparin kanssa OIVA/ Raivio / 4.11.2015

6 Yhteisöllinen toiminta - ryhmäytykset ensimmäisen vuoden opiskelijoille ja tarvittaessa myös muille ryhmille - välituntitoiminta; kilpailut ja pelit - tapahtumat; erilaiset teemapäivät * digitarinan teko kiusaamisesta * keskarit * hyvinvointiviikot * rasisminvastainen viikko - toteutettu yhteistyössä talon oman väen ja ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden kanssa OIVA/ Raivio / 4.11.2015

7 Käytäväkeskustelut - nuorisotyöntekijällä on mahdollisuus pysähtyä ja kohdata nuori kiireettömästi - yhteisöllisyyden ja turvallisuuden lisääminen - läsnäolo - helposti lähestyttävä; eri roolissa kuin opettajat/ kuraattorit - arkipuheista luodaan luottamus -> helppo kysyä neuvoa / apua arjen asioihin OIVA/ Raivio / 4.11.2015

8 Jatkopoluttaminen ero- / keskeytys –tilanteissa - saattaenvaihto, jotta opiskelija ei katoa matkalla - mahdollisuus tarjota riittävästi aikaa - tieto siirretään yhdessä nuoren kanssa kopin ottavalle taholle OIVA/ Raivio / 4.11.2015

9 Opinto-ohjaaja OIVAssa Ohjausyhteistyö Tredussa - alanvaihtajien ohjaus (ammattikortit) - > vaatii aikaa Ohjausyhteystyö nivelvaiheessa - auttaa ja ohjata perusasteelta ammatilliseen koulutukseen siirtyviä, tukea tarvitsevia nuoria ->tavoitteena läpäisyn tehostaminen OIVA/ Raivio / 4.11.2015

10 Kaariajattelu- malli OIVA/ Raivio / 4.11.1205 7 - luokka 8 - luokka 9 - luokka 1. luokka

11 Herättelyvaihe 7lk Haaveet ja unelmat/ ammatit - luokissa opotunneilla nuorisotyön keinoin ja menetelmin + ammattikortit Tietämisen vaihe 8lk Amisleiri,3pvä - ohjaustarve – arvio, www.ohjaustarvearvio.fi Jukka Lerkkanen - itsetunto/vahvuudet/ usko omiin kykyihin/voimapuhe - tutustumista työelämään/ yrityksiin/ ammatteihin - tutustumista koulutuksiin/ toimipisteisiin Räätälöidyt tutustumiset, 1 pväwww.ohjaustarvearvio.fi OIVA/ Raivio / 4.11.1205

12 Päätöksenteon vaihe 9 lk Jatko-opintopäiviin valmistautuminen Opinto-ohjauksen lisäkurssi/ Ammatinvalintakylpy (35 ) - tutustuminen ammatilliseen koulutukseen, yhdistelmäopintoihin, oppisopimus ja lukio-opintoihin - toiminnallisia menetelmiä ; Ammattikortit, Kahoot jne. - omat vahvuudet ( ominaisuuskortit ) - tavoitteena oman polun suunnittelu - jatkotuki; henkilökohtainen ohjaus - Tredu Road (opiskelijat suunnittelemassa ja toteuttamassa) Toimeenpanovaihe yhteishaku 2016 Seurantavaihe 1. luokka OIVA/ Raivio / 4.11.2015

13 a

14 TULOKSIA Oppilaitosnuorisotyö läpäisyn tehostajana 2012-2013 3 työntekijää 59 opiskelijaa yksilöohjauksessa 9 keskeytti tai erosi ja heidät jatko-ohjattiin 10 opiskelijaa valmistui keväällä 2013 40 opiskelijaa jatkoi opintojen parissa syksyllä 2013 välitunti ja vapaa-ajan toimintaan osallistui 283 opiskelijaa OIVA/ Raivio / 4.11.2015

15 TULOKSIA OIVA – ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen 11/2013 – 2014 2 työntekijää 2013 ja 6 vuonna 2014 286 nuorta yksilöohjauksessa 35 erosi ja 17 keskeytti opintonsa 32 valmistui 201 jatkoi opintojaan Erillisiä yksilötyön tapaamisia oli yhteensä 669 OIVA / Raivo / 4.11.2015

16 OIVA -hankkeen aikana vuonna 2014 33 ryhmäytystä 12 isoa yhden tai useamman päivän tapahtumaa Välituntitoimintaa järjestettiin 27 kertaa Tullaan tutuiksi -ryhmä kokoontui 8 kertaa Lisäksi järjestettiin yksi Amis –leiri 9 oppilaan kanssa Perusopetuksen kanssa tehtävä yhteistyö sisälsi yhteensä 92 tapaamista sekä koulu- tai oppilaitosvierailua. OIVA/ Raivio / 4. 11..2015

17 Tuloksia 1-5.2015 125 nuorta yksilötyöohjauksessa Erillisiä yksilötapaamisia 259 Keskeytys / ero / valmistuminen / jatkavat ei vielä laskettu Valossa 6 x 8 opiskelijaa Elämäntaitokurssilla Yhteisöllisiä tapahtumia 42 kertaa 9 isoa opiskelijatapahtumaa Räätälöityjä perusopetustapaamisia 36 kpl 318 oppilasta tavattu omien unelmien ja tulevaisuuden suunnittelun merkeissä Amis -leiri 3 pvä ja 15 oppilaista OIVA/ Raivio / 4.11.2015

18 Kiittäen Nuorisotyöntekijä ProjektipäällikköSusanna Raivio susanna.raivio@tampere.fi 040 868 7283 susanna.raivio@tampere.fi OIVA/ Raivio / 4.11.2015

19 MEIDÄN KOULUPÄIVIEMME ARKI ON OPISKELIJOILLEMME AIKAA, JOLLOIN HEISTÄ KASVAA VASTUUNTUNTOISIA AIKUISIA JA OMAN ALANSA AMMATTILAISIA. MUISTAKAA KOHTAAMISEN VOIMA OIVA/ Raivio / 4.11.2015


Lataa ppt "OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen OIVA / Raivio / 4.11.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google