Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kokemuksia kypsyysnäytekokeilusta Helsingin yliopiston humanistinen tiedekunta Johanna Vaattovaara, pedagoginen yliopistonlehtori Toini Rahtu, yliopistonlehtori.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kokemuksia kypsyysnäytekokeilusta Helsingin yliopiston humanistinen tiedekunta Johanna Vaattovaara, pedagoginen yliopistonlehtori Toini Rahtu, yliopistonlehtori."— Esityksen transkriptio:

1 Kokemuksia kypsyysnäytekokeilusta Helsingin yliopiston humanistinen tiedekunta Johanna Vaattovaara, pedagoginen yliopistonlehtori Toini Rahtu, yliopistonlehtori (suomen kieli)

2 2 Kypsyysnäyteuudistus pähkinänkuoressa Päätavoite: tieteellisen kirjoittamisen oppimisen laadun parantaminen  Maksimaalinen pedagoginen mielekkyys entisillä resursseilla Tieteellisen kirjoittamisen kurssi linjakkaaksi Proseminaari opintopoluksi Kypsyysnäyte Resurssien suuntaamista palautteenantoon Uudistuksen pilotointi kl 2008 Palautteen keruu opettajilta ja opiskelijoilta sl 2008 Jalkautus pääasialliseksi käytännöksi sl 2009

3 3 Kypsyysnäytteen tekstilaji Tiivistelmä kandidaatintutkielman pohjalta  Opiskelija laatii samalle tiivistelmälomakkeelle kuin maisterivaiheessa gradutiivistelmän. Opiskelija saa aina palautetta tekstistään ja joutuu pääsääntöisesti muokkaamaan sitä. Tarkastusjärjestys: 1) äidinkielen tarkastaja 2) ainelaitoksen ohjaaja (tarvittaessa uudelleen äidinkielen tarkastaja) Suoritusaikataulu ja paikka joustava  ei sidottu tenttipäiviin, kirjoitetaan koneella kotona Kypsyysnäyte mielletään oppimistehtäväksi.

4 4 OPISKELIJOIDEN KOKEMUS N= 67 vastaajaa

5 5 Vanhan ja uuden käytännön vertailua: Kielentarkastajan näkökulma

6 6 Essee vai tiivistelmä? Essee tekstilajina  Funktio: ”tenttivastaus”? ”yo-aine”? ”tutkielma”? ”mainos”?  Vaihtelu johtuu tehtävänannon vaihtelusta: annetaan 1−3 aihetta ja/tai näkökulma + tekstilaji / lukija / tilanne  Rakenne: riippuu tehtävänannosta; vaikea antaa muuta kriteeriä kuin kappalejako  Pituus: konsepti käsin kirjoitettuna (käsialan vaikutus?)  Arviointikriteerit suhteutettava monenlaisiin muuttujiin → arviointi keskittyy oikeakielisyyteen

7 7 Tiivistelmä tekstilajina Funktio: ”tuote-esite” tutkielmasta Rakenne: ”IMRD” (Introduction, Methods, Results, Discussion) Pituus: vajaa A4 (lomake) Kokemuksia palautteenannosta:  Älä tee ”johdantoa”: älä taustoita, johdattele, viittaa  I: tutkimuksen tavoite + rajaus (esim. teoriatausta)  M: aineisto + mahd. metodi  R: pääpaino tulosten esittelyllä  D: päätelmä / yleistys / sovellus tms.

8 8 Millaista palautetta tiivistelmän kielestä? Rakenteen funktionaalisuus: tuloksilla pääpaino Referoinnin tempus Viittaukset tutkijaan: yks. 1. pers. / passiivi / 3. persoonan origo Terminologian korrektius ja johdonmukaisuus Tyyli Lause ja virke Välimerkit Palaute opettaa tekstilajitietoisuutta. Palaute koituu gradun/tutkielmien rakennukseksi.

9 9 Palautetta uudistuksesta laitoksilta, opettajilta ja opiskelijoilta

10 10 Opettajat ja opiskelijat tyytyväisiä tiivistelmään kypsyysnäytteen tekstilajina PALAUTEKYSELYN AVOIMIA VASTAUKSIA: Tiivistelmä tutkielman pohjalta on hyvä, koska tiivistelmän kirjoittaminen on asia, johon muissa opinnoissa saa melko vähän ohjausta. Lisäksi kypsyysnäytteen voi tehdä rauhassa kotona, eikä sen suorittaminen jää yhtä helposti roikkumaan pitkään proseminaarin suorittamisen jälkeen. (OPETTAJA) Tiivistelmän laatiminen ja palautteen antaminen ovat mielestäni erinomaisen luonteva tapa keskustella tärkeistä tutkimuksen kysymyksistä ja sisäistää tutkimuksenteon perusasioita. Uusi kypsyysnäyte on ehdottomasti parempi. (OPETTAJA) Vaikka olen nähnyt ja arvioinut vain yhden, mielestäni se oli paljon mielekkäämpi kuin vanhanmallinen kypsäri. Äidinkielen taito näkyy lyhyessäkin tekstissä ja tiivistäminen mittaa hyvin 'kypsyyttä.' Tarkastuspolku on hyvä näin päin. (OPETTAJA)

11 11 PALAUTEKYSELYN AVOIMIA VASTAUKSIA: Tiivistelmän teko selkeytti omaa ajattelua työn tarkoituksesta, metodeista ja tuloksista. (OPISKELIJA) Prosessi toimi ja sujui nopeasti. [--] Ohjaajan aika rajoitettu, mutta parempi näin, kuin ei mitään palautetta. (OPISKELIJA) Itsenäinen ja kiireetön työskentely tiivistelmän parissa oli tärkeää. (OPISKELIJA) Oman tutkielman tiivistäminen ja selkokielistäminen antaa nykyään korkeakoulusta valmistuneille parempia valmiuksia yliopiston jälkeiseen elämään kuin oman tutkielman ulkoaopettelu ja tenttiminen. (OPISKELIJA) Tiivisteen tekeminen oli uutta mutta varmasti erittäin hyödyllinen taito oppia. (OPISKELIJA) Aivan loistavaa! Valmentaa graduun. (OPISKELIJA) En osannut suhtautua kypsyysnäytteeseen ollenkaan tarpeellisella vakavuudella. Koin sen vaan pakollisena byrokratianjäänteenä.

12 12 Ongelmia ja kehittämisideoita Uudessa mallissa, jossa kypsyysnäyte tuotetaan valvomattomissa olosuhteissa, ei voida varmistua siitä, että kyseessä on itsenäinen suoritus. Kypsyysnäytteiden ”tipahtaminen” tarkastettavaksi aiempaa ennakoimattomampaa. Tiivistelmäteksti voi jäädä liian lyhyeksi? Ainelaitoksen tarkastajan tulisi tarkastaa kypsyysnäyte ennen kielentarkastusta. Palautteen antaminen teettää aiempaa enemmän töitä.  Kielten laitoksilla natiiviopettajat eivät hallitse suomea/ruotsia tarpeeksi hyvin tarkastaakseen kypsyysnäytteitä; natiivi joutuu lukemaan.

13 13 Palaute opiskelijalta: “Olin onnekas, kun sain tehdä proseminaarin ja kypsyysnäytteen rinnakkain tieteellisen kirjoittamisen kanssa, joka oli suunnattu proseminaarivaiheessa oleville opiskelijoille. Näin sain tieteellisen kirjoittamisen kurssilla runsaasti eväitä kirjoittamiseen ja ohjeita tiivistelmän tekoon. Proseminaarissa kirjoittamiseen liittyviä asioita ei käsitelty kovinkaan paljon. Koin oppineeni tästä ‘paketista’ paljon!”

14 14 Kysyttävää kokeilustamme? Kielentarkastus, TiKi-uudistus toini.rahtu@helsinki.fi Kypsyysnäytteen uudistaminen kokonaisuutena, saatu palaute johanna.vaattovaara@helsinki.fi


Lataa ppt "Kokemuksia kypsyysnäytekokeilusta Helsingin yliopiston humanistinen tiedekunta Johanna Vaattovaara, pedagoginen yliopistonlehtori Toini Rahtu, yliopistonlehtori."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google