Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016."— Esityksen transkriptio:

1 KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016

2 Kokonainen käsityö Kokonainen käsityö tarkoittaa prosessia, johon kuuluu käsityön kaikki vaiheet: ideointi, suunnittelu, tuotteen valmistaminen ja sekä tuotteen että prosessin arviointi. Ideoinnin lähtökohdat ja suunnittelutehtävän laajuus ovat riippuvaisia oppilaan osaamisen tasosta. Suunnittelun vaihtoehtojen laajuus kasvaa taidon karttumisen myötä, mutta jo ensimmäisissä töissä tulee olla tilaa oppilaan yksilöllisille ratkaisuille. opettaja oppilas suunnittelee  oppilas toteuttaa  opettaja oppilas arvioi Eriyttäminen ja yksilöiminen toteutuu luontevasti kokonaisen käsityönprosessin sisällä. Opettajalta tämä vaatii monipuolista tietotaitoa, oppilaiden yksilöllisyyden tiedostamista sekä tavoitteiden ja suunnittelun keskeisen merkityksen ymmärtämistä. Uuteen tekniikkaan tai uusiin materiaaleihin tutustumisen vaiheessa on välillä mielekästä antaa oppilaalle rajatumpia suunnittelun vaihtoehtoja ja painottaa enemmän taitoon harjaantumista (ositettu käsityö). RH 2016

3 Opetuksen painopisteet Käsityö on oppiaine, jossa tuottaminen on riippumatonta käytettävistä materiaaleista, työskentelyvälineistä ja toteuttamistavoista. Käsityö kattaa kaikki tuotteen suunnittelussa ja valmistuksessa käytettävät materiaalit. Keskeistä on laaja-alainen, eri oppiaineisin integroituva suunnittelu ja aktiivinen työskentelyprosessi. Toiminnassa ja toiminnanohjauksessa on keskeistä ongelmanratkaisu, tiedon ja taidon soveltaminen sekä itsenäinen tiedonhankinta. Oppilaslähtöinen, kehittyvä suunnitteluprosessi edellyttää myös hyvää aineenhallinnallista osaamista. RH 2016

4 Opetuksen järjestäminen Opetus muodostuu 3. ja 4. luokilla kahdesta jaksosta, joista toinen painottuu tekstiilityöhön, toinen tekniseen työhön. Käsitöissä valinnaisuutta toteutetaan siten, että luokilla 5-7 oppilas voi painottaa jompaakumpaa sisältöaluetta. Painotusmahdollisuudella pyritään takaamaan vankempi käsityöllinen tieto-taitotaso oppilasta kiinnostavammalla osa-alueella, myös taidollisen jatkumon turvaaminen voidaan suunnitella paremmin. Oppilaan valintamahdollisuus vahvistaa yksilöllistämistä ja korottaa motivaatiota omaa opiskelua kohtaan. RH 2016

5 Opetuksen samansisältöisyys Käsityönopetuksen samansisältöisyys, teemalähtöisyys sekä laaja- alaisiin opetuskokonaisuuksiin sitominen toteutuu vuosittaisten projektien kautta. Projektit nousevat laaja-alaisista oppimiskokonaisuuksista, ja niiden suunnittelussa hyödynnetään ja konkretisoidaan eri oppiaineiden ilmiöitä ja sisältöjä. Sekä projekteissa että painotusalueen työskentelyssä korostuu käsityönopetuksen monimateriaalisuus, sillä töissä käytettään laajasti käsityön materiaaleja, tekniikoita ja työvälineitä. Projekteissa painottuu aktiivinen ja monipuolinen suunnittelu, jota tukee vuoden muun työskentelyn aikana hankittu tiedollinen ja taidollinen osaaminen. Laajemmin käsityönopetuksesta Norssin käsityön lukuvuosisuunnitelmassakäsityön lukuvuosisuunnitelmassa RH 2016

6 Käsityön nelikenttä Suunnittelun taidot Esteettinen suunnittelu Tekninen suunnittelu Työskentelyn taidot Työn tekeminen Vastuu Arviointi Kasvamisen taidot Itsetunto Kriittisyys Kulttuuri Kestävä kehitys Tavoitteet Arvioint i Tiedot ja taidot Materiaalit Tekniikat Työvälineet RH 2016

7 Esimerkkejä projektien lähtökohdista Eri oppiaineiden sisällöt Monikulttuurisuus Kestävä kehitys Elämys, kokemus Juhlat ja karnevaalit Pelit ja leikit Turvallisuus Työtapa Työväline Esineen tai työn käyttötarve Yrittäjyys (Pikku yrittäjä)Pikku yrittäjä Ammatit Tämä toimii –kilpailu http://luma.fi/tamatoimii http://luma.fi/tamatoimii Ajankohtainen asia tai ongelma Kummitoiminta Hyväntekeväisyys Sarjatyönä toteutettavat tuotteet Tuotekokonaisuudet Yhteiseen käyttöön tulevat välineet RH 2016

8 PUNOMON (HTTP://PUNOMO.NPN.FI/) sivuilta poimittuja esimerkkejä ilmiölähtöisistä kokonaisuuksista:HTTP://PUNOMO.NPN.FI/ Revontulet –teemainen opetuskokonaisuus Revontulet –teemainen opetuskokonaisuus Suunniteltu 1.-2. luokille, mutta muokattavissa myös muille luokka-asteille Tuulen ääni –opetuskokonaisuus Tuulen ääni –opetuskokonaisuus Suunniteltu 3.-4. luokille, mutta muokattavissa myös muille luokka-asteille. Sisältää integraatioideoita ympäristöoppiin, kuvataiteeseen, musiikkiin ja äidinkieleen Valot, värit ja koti –opetuskokonaisuus Valot, värit ja koti –opetuskokonaisuus Suunniteltu 3.-4. luokille, mutta muokattavissa myös muille luokka-asteille Tuotemerkit ja brändit –opetuskokonaisuus Tuotemerkit ja brändit –opetuskokonaisuus Suunniteltu 5.-6. luokille, mutta muokattavissa myös muille luokka-asteille RH 2016


Lataa ppt "KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google