Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena."— Esityksen transkriptio:

1 Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena

2 Etunimi Sukunimi2 20.9.2016 Tähtäimessä aktiivinen kansalainen ja sote-palvelujen vaikuttavuus Aktiivinen kansalainen  ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnista ja terveydestä  osallistuu kumppanina omien asioidensa ja sairauksiensa hoitoon Teknologian ja tietovarantojen aktiivinen hyödyntäminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä, ehkäisevässä työssä ja palvelujärjestelmässä  l aajentaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamahdollisuuksia  on tärkeä osa rakenneuudistusten toteuttamista  kansalaiset ja ammattilaiset mukaan palvelujen kehittämiseen

3 Etunimi Sukunimi3 20.9.2016

4 Etunimi Sukunimi4 20.9.2016 Kansalainen - pystyn itse Elämänhallinta  saan luotettavaa hyvinvointitietoa  käytössäni on päätöksen tuki ja tietämys  käytän terveyshyötyjä tuottavia sähköisiä palveluita, esim omamittauksia  asioin sähköisesti sote-palveluntuottajien kanssa  minulla on henkilökohtainen sektori- ja organisaatiorajat ylittävä kokonaissuunnitelma Valinnanvapaus  saan laatu- ja saatavuustietoa sote-palveluista Omat tiedot  voin kirjata omia terveys- ja hyvinvointitietoja kansalliselle alustalle  suostumuksellani tiedot ovat myös ammattilaisten käytössä

5 Etunimi Sukunimi5 20.9.2016 Ammattilainen - kyvykkäille käyttäjille fiksut järjestelmät Tietojärjestelmät tukevat työtäni  ammattilaisten päätöksen tekoa  työprosessejani ja ovat käytettäviä Sähköinen palvelut ovat osa työtäni  työkalut ovat käytössäni, toimintamallit sovittu ja olen saanut niihin koulutuksen Tieto palvelee työtäni  tiedän miksi erilaista rakenteista tietoa kerätään ja osaan käyttää niitä työssäni  olen saanut koulutuksen tietovarastojen käyttöön ja tiedolla johtamiseen Toimin tietoturvallisesti  koulutuksessani on käyty läpi tietoturva ja tietosuoja

6 Etunimi Sukunimi6 20.9.2016 Palvelujärjestelmä - rajalliset resurssit oikeaan käyttöön Sähköiset ratkaisut parantavat palvelujen esteettömyyttä ja saatavuutta  sähköiset lähi- ja kotipalvelut  erityisryhmien huomiointi Sote-tiedot ovat käytössä muuttuvassa ympäristössä  lainsäädäntö uusiutuu tukemaan sote-integraatiota  sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kanta-palveluita Sähköiset ratkaisut lisäävät vaikuttavuutta ja tehokkuutta  fyysisistä kontakteista sähköisiin palveluihin - kun järkevää  tiedolla johtamisen indikaattorit

7 Etunimi Sukunimi7 20.9.2016 Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen - tiedä ensin, johda sitten Sote-tieto hyötykäyttöön  lainsäädäntö sote-tietojen toissijaisesta käytöstä esim palvelujen yksilölliseen kohdistamiseen, tutkimukseen, tiedolla johtamiseen ja rekistereihin  tietojen toissijaisen käytön tuki  tietoaineistot tukevat reaaliaikaisesti johdon päätöksen tekoa  tiedon avoimuus kansalaisyhteiskunnassa  verorahoilla tuotettu tieto TKI-toiminnan tukena

8 Etunimi Sukunimi8 20.9.2016 Ohjaus ja yhteistyö - siiloista samaan säveleen Selkeät tiedonhallinnan yhteistyö- ja ohjausrakenteet  osana sote-uudistusta  sote-alueiden ja valtakunnallisten toimijoiden yhteistyömalli  kansallisten ratkaisujen päätöksenteon ja rahoituksen malli Toimeenpano sote-uudistuksen ICT-jaostossa pj Maritta Korhonen

9 Etunimi Sukunimi9 20.9.2016 Infostruktuuri - pohja kuntoon Toimiva tuotanto  monikanavaiset ja mobiilit palvelut  luotettavat ja riittävät tietoliikenneyhteydet  harmonisoidut rekisterisisällöt  luotettava tietoturva ja tietosuoja  tietojen valtakunnallinen yhtenäisyys  tietojärjestelmien alueellinen yhtenäisyys ja kansallinen yhteistyö Tulevaisuusyhteensopiva kehittäminen  modulaarinen ja joustava palveluarkkitehtuuri  standardit ja avoimet rajapinnat takaavat yhteentoimivuuden  palveluekosysteemit kehittämisessä  innovatiiviset hankinnat, laaja hankintayhteistyö  kriteeristöt kehittämiseen ja hankintoihin

10 Etunimi Sukunimi10 20.9.2016 Työ jatkuu  Strategian hyväksytty 9/2014 nvk, 10/2014 STM jory  Toimeenpano alkaa 2014 –priorisoidaan sote-uudistukselle välttämättömät toimenpiteet sekä kansalaispalvelut –osa toimenpiteistä on jo käynnistetty –hajautettu toteutus, mutta –keskitetyt ohjaus-, seuranta- ja arviointirakenteet

11 Etunimi Sukunimi11 20.9.2016 Toimeenpano  toimeenpano on yhteistyötä –kommentointi, seminaarit, keskusteluryhmä/LinkedIn  ohjausryhmänä sote sähköisen tietohallinnon nvk  johtoryhmä  korit ja niiden alla olevat hankkeet  toimeenpanovastuu – kansallisesti - STM ja muut ministeriöt, kansalliset hankkeet –kansallisesti alueellisella yhteistyöllä - Akusti-yhteistyö ja jatkossa Sote-alueet –alueellisesti yhteistyössä palveluntuottajien kanssa

12 Etunimi Sukunimi12 20.9.2016 Toimeenpano  strategiassa on 31 toimenpidettä, jotka priorisoidaan ja niputetaan koreiksi  Kori 1 Kansalainen –pj Teemupekka Virtanen/STM, siht Karri Vainio/Kuntaliitto  Kori 2 Ammattilainen ja palvelujärjestelmä –pj Sirpa Mäntynen/Kouvola, siht Jari Porrasmaa/STM  Kori 3 Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen –pj Sari Mäntylä/Tampere, siht Mika Gissler/THL  Kori 4 Ohjaus ja yhteistyö -> sote-uud/ICT-jaosto –pj Maritta Korhonen/STM, siht Minna Saario/Kuntaliitto  Kori 5 Infostruktuuri –pj Juha Mykkänen/THL/OPER, siht Jari Porrasmaa/STM

13 Etunimi Sukunimi13 20.9.2016 Kori 1 Kansalainen ToimenpideLiittyy tavoitteisiin Pr Toteutetaan kansalaisten henkilökohtaisten hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta. Toteutuksessa hyödynnetään tietoturvallisesti Kanta- palveluita ja avoimia rajapintoja. - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 1 Omahoidon ja sähköisen asioinnin yhteisten palveluiden toteutus pohjautuen yhteiseen alustaan - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 1 Sähköisten palveluiden kehittäminen tehdään yhteistyössä valtion ja sote-alueiden kanssa. Valtio panostaa yhtenäisiin toteutuksiin ja kansallisiin ratkaisuihin, sote-alueet, yksityiset palveluntuottajat ja toimittajat niihin liitettäviin palveluihin. 2 Jatketaan palveluja kuvaavan tietopohjan ja sitä hyödyntävien sähköisten palvelujen kehittämistä asiakkaan valinnanvapauden tueksi - Palveluiden laatu- ja saatavuustieto ovat valtakunnanlaajuisesti saatavilla 2 Käynnistetään kansallinen ohjelma hyvinvointiongelmien ennaltaehkäisyä ja omahoitoa tukevien sovellusten, mobiiliratkaisujen, mittausteknologioiden ja näiden vaikutuksia arvioivan kansallisen järjestelmän kehittämiseksi. - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 3 Paljon palveluita käyttävän asiakkaan kanssa laaditaan kansallisesti hyödynnettävä, yhteinen ja moniammatillinen Asiakaskohtainen kokonaissuunnitelma, joka integroi mahdolliset organisaatio- ja sektorikohtaiset suunnitelmat. - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 3

14 Etunimi Sukunimi14 20.9.2016 Kori 2. Ammattilainen ja palvelujärjestelmä ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Lainsäädäntö sote-tietojen käytöstä 1 Sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kanta-palveluita 1 Kanta-palveluiden käyttöönotto terveydenhuollossa ja tietosisältöjen laajentaminen 1 Kansalliset kriteerit tietojärjestelmien käytettävyydelle. 2 Päätöksenteon tuki ammattilaisten käyttöön Ammattilaisten koulutus Ammattilaiset mukaan kehittämiseen Prosessituki ja toiminnanohjaus tukemaan työtä 2 Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen 2 Sähköiset palvelut hallinnollisiin taustaprosesseihin 3 Ammattilaisten ja kanslaisten tietoliikenneyhteyksien parantaminen 3

15 Etunimi Sukunimi15 20.9.2016 Kori 3 Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Tiedon toissijaisen käytön kehittäminen ja resursointi 1 Lainsäädäntö sote-tietojen toissijaisista käyttötarkoituksista 2 Tiedon toissijaisen käytön kehittäminen : väestötason indikaattorien ja tilastojen kehittäminen, tiedonkeruun rationalisointi 2 Vahvistetaan tiedon toissijaisen käytön resursointia 2 Yhteinen tiedon toissijaisen käytön infrastruktuuri kansallisten tietovarantojen ja rekisterien päälle 2

16 Etunimi Sukunimi16 20.9.2016 Kori 4 Tiedonhallinnan ohjaus ja yhteistyö ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Sote-tiedonhallinnan ohjaus ja johtaminen 1 Sote-alueiden ja valtakunnallisten toimijoiden yhteistyömalli 2 Yhteistyö kehittämisessä ja hankinnoissa 2

17 Etunimi Sukunimi17 20.9.2016 Kori 5 Infostruktuuri ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön kansallisesti ja alueellisesti 1 Standardien käytön varmistaminen 1 Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen kansallisissa auditointikäytännöissä 1 Standardien kehittäminen, käytön ja levittämisen tuki 2 Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen alueellisesti 2

18 Etunimi Sukunimi18 20.9.2016 KIITOKSET Strategiadokumentti: http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1900412#fi LinkedIn - keskusteluryhmä: http://www.linkedin.com/groups?home=&gid=6526167&trk=an et_ug_hm Innokylä - materiaalit: https://www.innokyla.fi/web/verkosto463737 https://www.innokyla.fi/web/verkosto463737/uutiset/tieto- hyvinvoinnin-ja-uudistuvien-palveluiden-tukena anne.kallio@stm.fi


Lataa ppt "Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google