Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Digitalisaatio-osaamisen kehittämisen kokonaisuus Työpaja 1.6.2016 Hackpad: https://hackpad.com/Digitalisaatio-osaamisen-kehittmisen-kokonaisuus-8mJLLnclM8ehttps://hackpad.com/Digitalisaatio-osaamisen-kehittmisen-kokonaisuus-8mJLLnclM8e.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Digitalisaatio-osaamisen kehittämisen kokonaisuus Työpaja 1.6.2016 Hackpad: https://hackpad.com/Digitalisaatio-osaamisen-kehittmisen-kokonaisuus-8mJLLnclM8ehttps://hackpad.com/Digitalisaatio-osaamisen-kehittmisen-kokonaisuus-8mJLLnclM8e."— Esityksen transkriptio:

1 Digitalisaatio-osaamisen kehittämisen kokonaisuus Työpaja 1.6.2016 Hackpad: https://hackpad.com/Digitalisaatio-osaamisen-kehittmisen-kokonaisuus-8mJLLnclM8ehttps://hackpad.com/Digitalisaatio-osaamisen-kehittmisen-kokonaisuus-8mJLLnclM8e

2 Aikataulu Klo 9.30-10.00Alustus aiheeseen ja työpajan tavoitteet 10.00-10.45Keskustelu digitalisaation vaatimista osaamisista julkisessa hallinnossa 10.45-11.00Tauko 11.00-11.45Osaamisen kehittämisen kokonaisuus 11.45-12.00Yhteenveto ja mitä seuraavaksi 2

3 Osaamisen kehittämisen tavoitteet ‒ Julkisen hallinnon henkilöstö kehittää osaamistaan ja tekee työtään tehokkaasti verkostomaisesti ja yli organisaatiorajojen ‒ Digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet hyödynnetään ‒ Toimiva osaamisen ja toiminnan kehittämisen markkina 3

4 Työpajan tavoitteet ‒ Selvitetään eri puolilla käynnissä olevat hankkeet ja toimenpiteet ‒ Jalostetaan eri puolilla tehtävästä työstä samaan suuntaan katsova kokonaisuus ‒ Sovitaan eri sidosryhmien (yhdistykset, järjestöt, yritykset jne.) osallistuminen ja liiketoimintamahdollisuudet 4

5 Taustalla oleva ajattelu

6 Mistä on kyse? ‒ Digitalisaatio on maailmaa muuttava ilmiö, joka on tunnistettu myös hallitusohjelman keskeiseksi teemaksi ‒ Toiminnan ja osaamisen kehittäminen sekä edellytysten luominen on osa julkisen hallinnon digitalisaation toimeenpanoa, jota koordinoi valtiovarainministeriö ‒ Digitalisaatio-osaamisen kehittäminen on 95 % toiminnan uudistamista, 5 % teknologiaa 6

7 ICT 2015- 2025 ICT 1985- 2015 1.Teollinen vallankumous – höyry- ja sähkövoima 3. Teollinen vallankumous – atk ja ict – sähköistäminen 4. Teollinen vallankumous – esineiden Internet (”IoT”) ja digitalisointi ihmistyö mikroprosessorit sensorit 5. Teollinen vallankumous – robotisointi robotit Tuottavuus Aika 2. Teollinen vallankumous – massatuotanto teollisuuskoneet Teknologinen kehitys mahdollistaa seuraavan 10 vuoden aikana suuremman muutoksen kuin ATK/ICT:n 30-vuotinen historia - Jos se osataan hyödyntää Kuva: Kimmo Rousku

8 8 Osaaminen Selvitykset, raportit ja strategiat HankkeetTeknologia Julkisen hallinnon työntekijä ja digitalisaatio VK:n digiselvi tys Toiminnan uudistaminen - vanhasta luopuminen Työelämä 2020 Hallitusoh- jelman hankkeet Tekniikka Muutos- johtami- nen TEM:n digitalisaa- tioraportit Automaatio Digitaaliset palvelut Jungnerin digiloikka Työ 2.0 Digiperiaatteet Asiakkuus strategia Verkostoitu- minen Julkisen hallinnon työntekijä Asiakas

9 Osaamisen kehittäminen 9 Organisaation strategiset tavoitteet Toimenpiteet/Digitalisoitumisen suunnittelu Tarvittavat kyvykkyydet/Osaamisen nykytila Osaamisen kehittäminen Toiminnan uudistaminen PerusosaaminenErityisosaaminen Muut vaadittavat kyvykkyydet ja meta-osaamiset Osaamisen arviointi

10 Asiakkaan rooli Asiakastarve keskiössä Ekosysteemit Toiminnan edellytykset Hallinto Asiakkaan hyvinvoinnin elementit Asiakas Digitalisaation iso kuva KansalainenYrityksen edustajaViranomainen Aineellinen elintaso (tulos, kulutus ja vauraus) TerveysKoulutus Henkilö- kohtainen toiminta ja työ Äänen saaminen kuuluville yhteiskunnassa, hallinnointi Sosiaaliset yhteydet ja suhteet Ympäristö Turvattomuus sekä taloudellisena että fyysisenä kokemuksena SoteMaaSEkosysteemi xEkosysteemi y Maakunnat ValtionhallintoKunnat Kansallinen Palvelu- arkkitehtuuri Tiedon hallintaOsaaminen Innovatiiviset hankinnat Johtaminen (lisäys työpajassa) Omahoito ja digitaaliset arvopalvelut (ODA), Vastuu: STM Hanke Julkisen hallinnon digitalisaatio Digitalisoidaan julkiset palvelut –kärkihanke -Digitalisoinnin periaatteet -Digihankkeet -Yhden luukun malli ja tiedonhallintalaki Digihankkeiden tuki -Digi Office (tehtävien määrittely käynnissä, tehtävät annetaan viim. ke 22.6.) Digikuntakokeilu Julkisen hallinnon digitalisaatio Digitalisoidaan julkiset palvelut –kärkihanke -Digitalisoinnin periaatteet -Digihankkeet -Yhden luukun malli ja tiedonhallintalaki Digihankkeiden tuki -Digi Office (tehtävien määrittely käynnissä, tehtävät annetaan viim. ke 22.6.) Digikuntakokeilu Alustatalous ekosysteemien luojana Ekosysteemien tuki -Tilaajanäkökulma (mm. innov.hank.) -Kaupallistaminen -Osaaminen -(Digi)tieto & infra Ekosysteemien tuki -Tilaajanäkökulma (mm. innov.hank.) -Kaupallistaminen -Osaaminen -(Digi)tieto & infra

11 Kysely: Digitalisaation vaatimat osaamiset valtiolla

12 ‒ Tavoitteena kartoittaa valtion virkamiehiltä, tiimeiltä ja virastoilta digitalisaation vaatimia osaamisia sekä osaamisten tilaa tällä hetkellä ‒ Luonteeltaan asiantuntijapaneeli, ei tieteellinen tutkimus ‒ Vastausaika 8. - 22.4.2016 ‒ Vastaajia yhteensä 426, loppuun asti jaksoi 300 ‒ Vastaajia kaikilta hallinnonaloilta, mutta ei kaikista virastoista 12

13 Kyselyn rakenne Taustalla oleva ajatusmalli -> 1.Perusosaaminen - kaikki virkamiehet tarvitsevat 2.Erityisosaaminen - osa virkamiehistä tarvitsee 3.Muut vaadittavat kyvykkyydet ja "meta- osaamiset” Lisäksi 4.Johtamisen kokonaisuus ja muutoksen johtaminen 5.Digitalisoitumisen suunnittelu 6.Osaamisen kehittäminen 7.Vastaajan taustatiedot 8.Loppukommentit 13

14 Perusosaaminen ‒ Jokaisen virkamiehen tulee käyttää aktiivisesti digitaalisia palveluita ja työvälineitä omassa työssään. ‒ Kohti paperittomuutta sähköisten työnteon tapojen avulla, esim. älypuhelin, videoneuvottelu, Lync, Skype for Business, Webropol, Doodle, asianhallintajärjestemä, sosiaalinen media (FB, Twitter, LinkedIn, Yammer), verkkokauppa, pilvipalvelut ‒ Jokaisella virkamiehellä tulee olla perusymmärrys digitalisaation vaikutuksista asiakkaisiin, toimintaan ja omiin työtehtäviin. ‒ Mm. asiakkaiden odotukset ja tarpeet (monimutkaistuvassa maailmassa ongelmien määrittelyn merkitys korostuu ja suoraviivaisen päättelyn tilalle tarvitaan luovaa ja viitekehityksestä poikkeavaa ajattelua), lainsäädäntöön liittyvä kehittämisen mahdollistaminen (purkaminen, uudet säännökset jne.), tietoturvallisuuden perustuntemus ‒ Jokaisen virkamiehen tulee aktiivisesti edistää verkostoitumista ja yhteistyötä. ‒ Verkostojen/kontaktien merkitys kasvaa entisestään. Se korostaa yksilö- ja organisaatiotasoisten verkostoiden ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen liittyvää osaamista. 14

15 Erityisosaaminen 1/2 ‒ Asiakaskokemuksen kehittäminen ‒ Mm. palvelumuotoilu, palveluiden konseptointi ja visualisointi, käyttöliittymä ja käytettävyyssuunnittelu, yhdistelmä asiakas- ja käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmäosaamista ja luovuutta, kattaa asiakkaan koko prosessin ‒ Data- ja analytiikkaosaaminen ‒ Yhdistelmä tilastotieteellistä sekä liiketoiminnallista ja tietoteknistä osaamista, tietomallien ja informaatioarkkitehtuurien kehittäminen, tietovarantojen suunnittelu, datan laadun hallinta, tiedon analysointi ja visualisointi ‒ Digitaalinen markkinointi-osaaminen ‒ Osaamista hakukonemarkkinoinnista ja -optimoinnista, sisältömarkkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, tarinallistamisesta, pelillistämisestä, kohdentamisesta, markkinointiautomaatiosta, digitaalisen markkinoinnin mittaamisesta, konversio- optimoinnista ‒ Digitaalisen ajan toimintamallit ja -logiikat ‒ Osaamista digitaalisen ajan (liike)toimintamalleista ja -logiikoista, kokonaisarkkitehtuurista, omien toimintamallien kehittämisestä digimaailmassa sekä osaamista digitaalisten ekosysteemien, verkostojen ja kumppanuuksien rakentamisesta ja niissä toimimisesta, ml. vaikutus- ja kustannushyötyarvioinnit 15

16 Erityisosaaminen 2/2 ‒ Prosessiosaaminen ‒ Jos tavoitteena on prosessien automatisointi ja digitalisointi, osaamista tarvitaan prosessien kehittämisestä, mittaamisesta ja optimoinnista sekä esim. lean- menetelmästä. ‒ Uudet kehittämismenetelmät ‒ Digitaalisten palveluiden nopea kehittäminen ja uudet kehittämiskäytännöt vaativat menetelmiin sekä niiden käyttöä tukeviin työkaluihin liittyvää osaamista. Esim. ketterät menetelmät Scrum, Lean Startup, SAFe ‒ Kumppanihallinta ‒ Kumppanuuksien rakentamiseen, sekä hallintaan ja johtamiseen (ostajan intressien varmistaminen), yksilö- ja organisaatiotasolla liittyvä osaaminen. ‒ Laadun varmistaminen ‒ Riskienhallinta, jatkuvuussuunnittelu, toipumissuunnittelu, varautuminen, tietoturvallisuuden riittävä taso 16

17 Muut vaadittavat kyvykkyydet ja meta- osaamiset ‒ Uuden oppiminen ja vanhan poisoppiminen ‒ Uuden oppiminen + Sopiva määrä vanhan poisoppimista = Muutoskyky ‒ Kyky yhdistää erilaisia digitalisaatiossa vaadittavia osaamisia ‒ Onnistunut lopputulos vaatii muiden ihmisten/tiimien panosta, joten mm. kyky täydentää omaa osaamista muiden alueiden erikoisosaajien (organisaation substanssi) osaamisella, tiimityötaidot sekä halu jakaa omaa osaamista korostuvat. ‒ Vuorovaikutustaidot (ml. digitaalisen median lukutaito ja itsensä johtaminen) ‒ Tavoitteellisella vuorovaikutuksella korostunut rooli. Samalla digitaalisen viestinnän tehostuminen ja verkkoyhteisöjen toiminta lisäävät kognitiivista kuormaa/"melua". Työn tehokkuuden kannalta on tärkeä oppia siivilöimään ja priorisoimaan omaa kognitiivista kuormaansa sekä tarkastelemaan kriittisesti sisältöjä. ‒ Kyky ymmärtää eri ihmisten erilaisia valmiuksia digitalisaatioon ‒ Esim. edelleen kansainvälistyvä ja monikulttuuristuva Suomi sekä ns. "diginatiivien" kansalaisten/asiakkaiden/ työntekijöiden odotukset versus "digi- imigranttien" odotukset. (Diginatiivit osaavat käyttää digitaalisia kanavia ja laitteita luontevammin, mutta he myös ajattelevat toisin.) 17

18 Lisäksi kysyttiin johtamiseen liittyen ‒ Johto kehittää toiminta- ja palveluprosesseja siten, että viraston toiminta on tuottavaa ja vaikuttavaa. ‒ Johto ymmärtää digitalisaatiokehityksen nopeuden ja merkittävyyden. ‒ Mm. vaikutus johtamiskokonaisuuteen, vaikuttavuuden varmistaminen ‒ Johdolla on riittävästi ymmärrystä ja tuntemusta toiminnan ja palveluiden digitalisoinnin uusista menetelmistä. ‒ Johto mahdollistaa yhteistyön tekemisen OMAN ORGANISAATION SISÄLLÄ. ‒ Johto mahdollistaa yhteistyön tekemisen YLI OMAN ORGANI- SAATION RAJOJEN. ‒ Asiakkaille tärkeintä on palvelukokonaisuus, ei sen yksittäisen osan tuottaja. ‒ Johto kannustaa kokeilemaan digitalisaation hyödyntämistä viraston toiminnassa. ‒ Työnantaja palkitsee toiminnan kehittämisestä. ‒ Esim. huomioi myös pienet askeleet, innovaatiot ja kokeilut, rahapalkinnan lisäksi uralla ja ammatissa eteneminen sekä aineeton palkinta kuten palaute 18

19 Tuloksista yleisesti ‒ Arvio omasta digiosaamisesta vaihteli ‒ Kollegoiden ja oman organisaation osaamisessa nähtiin paljon kehitettävää, jopa puutteita ‒ Eriävää näkemystä siitä, ovatko kaikki perusosaamiseen luetellut asiat tarpeellisia kaikille ‒ Osa erityisosaamisesta voidaan joidenkin vastaajien mielestä hankkia oman organisaation ulkopuolelta (esim. data- ja analytiikka) ‒ Muiden vaadittavien kyvykkyyksien osalta vastaajien avovastauksissa välittyi turhautumista omaan ja muiden osaamistasoon 19

20 Osaamiset ‒ Kysymys: Sisältyykö edellä lueteltuihin osaamisiin kaikki tarvittavat osa-alueet? Miten täydentäisit tai muuttaisit? ‒ Täydentäisin perusosaamiseen: Jokainen virkamies pyrkii avoimuuteen/toiminnan läpinäkyvyyteen ja osaa viestiä aktiivisesti ja monikanavaisesti pitääkseen muut tahot ja asiakkaat tietoisina oman vastuualueensa meneillään olevista hankkeista ja tekemisistä (soveltuvin osin toki). Tämä on metataito, joka tarvitaan digitaalisten palveluiden käyttöosaamisen lisäksi. ‒ Täydentäisin perusosaamiseen: Tieto-osaaminen ‒ Kysymys: Voivatko nämä olla julkisen hallinnon yhteiset määritelmät osaamisille? 20

21 Hahmotelmaa kokonaisuudesta

22 Kohderyhmä, kenelle? ‒ Julkisen hallinnon henkilöstö ~ 500 000 henkilöä ‒ Valtio 73 676 henkilöä (2015) ‒ Kunta-ala 422 000 henkilöä (2015) ‒ Roolit ‒ Johto ‒ Kehittäjät ‒ Osallistujat 22

23 Julkisen hallinnon henkilöstön osaamisen kehittäminen Työ 2.0, verkostot Johdon digikyvykkyysTulevaisuuden johtajatDigitalisoinnin periaatteet -työkalupakki Kokonaisuudet JohtoKehittäjät Osallistujat Asiakkaat Edellytyk set DigikuntakokeilutAvoin hallinto käsikirja Kunteko 2020 Osaamisen ja toiminnan kehittämisen yhteiset edellytykset

24 Edellytyksiä: Digisuomi-kokonaisuus

25 Digisuomi.fi konsepti 1/2 25

26 Digisuomi.fi konsepti 1/2 26

27 Muutosfoorumi – Täällä syntyy uutta -Vertaistukifoorumi, alusta, joka yhdistää ihmisiä toisiinsa, jossa kysytään ja vastataan, jaetaan caseja ja työkaluja, mittareita ja tietoa -esimerkkinä http://stackoverflow.com/ -Teemat&aiheet, tägäykset, roolit -postaukset - Mentoripooli (myöhemmin, vaatii palkitsemisen) -Q&A -Fb, twitter, LinkedIn Digiperiaatteet -nykyiset 9 periaatetta listauksena -Niiden alle tuodaan sisältöjä ja työkaluja -Vaihe1: avataan ”Tuotamme palvelut asiakaslähtöisesti” -Testi: Testaa onko hankkeesi digiperiaatteiden mukainen Hankkeet -Nykyiset, menossa olevat hankkeet -- Yhteyshenkilöt, kontaktointi ”Tuotamme palvelut asiakaslähtöisesti”-periaate - Mitä, miten TYÖKALUJA: -Palvelumuotoilun ABC / Asiakaskokemuksen/ymmärryksen kehittäminen: ”Ymmärrä asiakastasi” -Lisää työkalu cta MITTAREITA -Asiakastyytyväisyysmittaus & seuranta -Lisää mittari cta KOULUTUS JA TAPAHTUMAT -Kalenteri & teemat -webinaarit -Lisää tapahtuma cta LÄHTÖRUUTU -Miten asetat tavoitteet ABC -Itsearviointitesti (scorecard lähtötasokyvykkyydelle) + toimintasuositukset -Organisaation osaamistesti + toimintasuositukset -Muutoksen johtaminen toolkit -Mitä ja miten mitataan ABC -Tee hankkeen viestintäsuunnitelma KOKEMUKSIA JA NÄKEMYKSIÄ -Lupa kokeilla –video (Hetemäki) -Blogit / videoblogit + kommentointi -Kokemuksia hankkeista/ parhaat käytännöt Rakenteen ja toiminnallisuuksien lähtökohtana yhteisön rakentaminen

28 Digitalisoinnin periaatteet 28

29 Taustamateriaaleja

30 Työ 2.0

31 Moderni tapa tehdä töitä 31

32 Valmennus johtajille

33 Jotta digitalisaatiossa onnistutaan, pitää koko valtionhallinnon ajattelu saada uudelle tasolle. Tämä tarkoittaa, että  Ymmärretään, että ”ei-tietämisen” maailman haasteet edellyttävät erilaista johtamista ja toimintatapoja kuin ”tietämisen” maailma -Siirretään johtamisen painopistettä ylläpitävästä johtamisesta uudistavaan johtamiseen  Uusi ajattelu konkretisoidaan uudenlaiseksi toiminnaksi -Omaksutaan sujuvat, reaaliaikaiseen tietoon ja vuorovaikutukseen perustuvat, asiakaslähtöiset toimintatavat  Johtajat johtavat muutosta mahdollistavasti ja innostavasti -Otetaan kaikki mukaan muutosta tekemään. Hyödynnetään monipuolinen osaaminen ja kokemus, piilossa oleva potentiaali. Kannustetaan kaikkia kyseenalaistamaan ja kokeilemaan. 33

34 Tehtävien vaihto määräajaksi Innovaatio- johtamisen KV- moduuli Slush Gartner ym. tapahtumat 34 Johdon digikyvykkyyttä vahvistava valmennusprosessi -Käynnistetään edelläkävijä- / ”muutosagentti” –johtajien ryhmällä -Kytketään asioiden valmisteluun -Muutoskummit / -mentorit levittämään muutosta Ehdotus valmennuksen rakenteeksi - Herättelemään muutokseen ja inspiroitumaan uudella tavalla tekemisestä ja verkottumisesta!

35 Heidi Torro Suunnittelija, JulkICT-osasto Puh. 02955 30109 Lisätieto: heidi.torro@vm.fi www.vm.fi Valtiovarainministeriön viestintä vm-viestinta@vm.fi Mediapalvelunumero (arkisin 8–16) 02955 30500


Lataa ppt "Digitalisaatio-osaamisen kehittämisen kokonaisuus Työpaja 1.6.2016 Hackpad: https://hackpad.com/Digitalisaatio-osaamisen-kehittmisen-kokonaisuus-8mJLLnclM8ehttps://hackpad.com/Digitalisaatio-osaamisen-kehittmisen-kokonaisuus-8mJLLnclM8e."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google