Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKai Juusonen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Liikuntaluokat ja Urheiluakatemia Sami Vastamäki, LiTM, Urheilupuiston koulu, liikuntaluokat
2
N. 150 liikuntaluokkalaista 7-8-9 -luokilla Lajikirjo: jääkiekko, jalkapallo, ampumahiihto, hiihto, yleisurheilu, cheerleading, paini, lentopallo, sirkus jne… Akatemiavalmennusta (esiakatemiaryhmiä) Koripallo Jalkapallo Jääkiekko Lentopallo Liikuntaluokat urheilupuistossa
3
7 luokille ke aamu Koripallo (Jyri Haikonen, Kouvot/Akatemia), Jalkapallo (Jukka Lindström, Akatemia/Sudet) Jääkiekko (Samu Suurnäkki, Pokli/Akatemia) 8 luokille ma aamu Jääkiekko (Samu Suurnäkki, Pokli/Akatemia) Jalkapallo (Jukka Lindström, Akatemia/Sudet) 9 luokille to aamu Akatemiaryhmien mukana jalkapallo, lentopallo Jääkiekko, 2 akatemiaryhmän mukana, esiakatemiaryhmä (Samu Suurnäkki) Muilla valmentajan/opettajan tekemän suunnitelman mukaan Esiakatemiaryhmät
4
Lajivalmennustunnit 3 viikkoa laji 1 viikko yhteinen Akatemia- / seuravalmentajat mukana arjessa Yhteinen missio, punainen lanka Liikuntaluokkalaisten tunnit osa kokonaisharjoittelua Jatkuva yhteydenpito akatemiavalmentajien kanssa ja osan seuravalmentajien kanssa Koulun ja seuran yhteistyö
5
Liikuntaluokilla pystytään toimimaan homogeenisten ryhmien kanssa Vaatimustaso kovempi kuin yleisopetuksen luokilla Tunnit seuraharjoittelun ja koululiikunnan välimaastossa Seuratoiminnan tukiharjoittelua Kehonhallinta, telinevoimistelu, yksilö- / lajikohtaisiin haastealueisiin pureutuminen Esim. 8-9 luokkalaisten kanssa pojilla painopistealueena tällä hetkellä jalkanopeus/-koordinaatio, liikkuvuus (lonkka, takareisi, pakara) Koulun ja seuran yhteistyö
6
Seuratoiminnan tukiharjoittelu jatkuu Havaintomotoriikka, päätöksenteko Henkilökohtaiset suunnitelmat Osa aamutreeneistä voidaan ottaa henk.koht ominaisuuksien harjoitteluun, puutteiden parantaminen Pelitaktisten osa-alueiden treeni (pelikäsitys, leveys-syvyys, lentoradat, hahmottaminen) Vammat riesana Kuntouttava/huoltava harjoittelu tunneilla Tavoitteena YLEISTAITAVUUS Luonteva liikkuminen tilaan – aikaan nähden Harjoittelun yksipuolisuuden rikkominen Koulun ja seuran yhteistyö
7
Mukana Olympiakomitean akatemia/- esiakatemiasuunnittelussa Kansalliset painopisteet Valintatestit Harjoittelun painotukset Paikalliset ratkaisut Resurssit Koulupuoli Akatemian valmennusresurssi tärkeässä roolissa Lisäresurssia koulupuolelta lisää (valmennuksen suunnittelu, seuravalmentajien kanssa yhteydenpito ja toiminnan suunnittelu) Esiakatemiaohjelma
8
Vanhempien rooli urheilevan yläkoululaisen tukena Valintojen aikaa
9
Tuki, kannustus Seuranta, havainnoiminen Kokonaisrasituksen taso Henkinen tila / jaksaminen Ravinto Lepo Koulumenestys Yhteiset arvot Vanhempien rooli
10
Valinnan aika – tuleeko minusta urheilija? Harjoitusmäärät kasvavat, tehot kasvavat, kisamatkat pitenevät Rahallinen panos? Entäs jos kaikki ei menekään niin kuin Strömsössä? Kuinka pitää innostus / palo urheiluun hengissä? Vammat ja niistä palautuminen? Murrosiän aiheuttamat haasteet? Keskustelu nuoren kanssa / nuoren kuuntelu Yhteisten pelisääntöjen luominen / noudattaminen Haluaako nuori itse menestyä vai haluaako vanhemmat? Drop out – mitäs sitten tehdään? Elämänhallinnan suunnittelua Vanhempien rooli
11
Sekä seuran, koulun että vanhempien yhteinen tavoite: Terve nuori - urheilijan alku Sosiaalisesti, arvoiltaan, psyykkisesti, fyysisesti Vanhempien rooli
12
Kiitos!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.