Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSakari Siitonen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [10.4.2014] Juha Luomala
2
Sosiaalialan tulevaisuuden vaikuttimia Väestön ikääntyminen ja väestörakenteen muutos Resurssien rajallisuus Uusien ratkaisujen vääjäämättömyys Nykyisten palvelujen tehottomuus? Kalliit ratkaisut näyttävät tuottavan pahoinvointia ainakin osalle väestöstä Kasvavat hyvinvointierot ja eliniänodotteen muutokset eri tuloryhmissä Sote-integraatio, laitoshoidosta luopuminen ja tehokkaammat rakenteet on nostettu ratkaisuksi 19.9.2016 Juha Luomala
3
Sosiaalialan tuhannen taalan paikka NHG –selvitys 10 % asiakkaista tuottaa 80 % kustannuksista (ja 5 % 67 %) Suurelta osin sosiaalihuollon kustannuksia Myös erikoissairaanhoidon kustannuksissa usein taustalla alkoholi, arjen ongelmat ja yksinäisyys, joka tappaa tehokkaamin kuin kolesteroli… Esimerkkejä potilaista, joilla käyntejä 5-10 erikoissairaanhoidon poliklinikalla, jokainen hoitaa oman nippelinsä ja ongelma voi olla jossain aivan muualla 19.9.2016 Juha Luomala
4
Sosiaalialan tuhannen taalan paikka Uudella tai uusvanhalla suunnitelmallisella sosiaalityöllä saavutettavissa paljon, niin asiakkaan kuin kustannusten näkökulmasta Myös esim. lastensuojelun kustannuksissa on saatu hyviä tuloksia kuntien omia toimintoja kehittämällä (esim. Porvoon sijaishuollon kustannukset laskivat vuosina 2006-12 lähes 3 %, kun ne valtakunnallisesti nousivat 5.6 %) Myös kuntouttavassa työtoiminnassa tai sitä varhaisemmassa kuntouttavassa työssä kova kysyntä sosiaalialan osaamiselle Oletan, että kun nämä talousvaikutukset tajutaan, tarve purkautuu joko julkisten palvelujen muutoksena tai yksityisen sektorin ostopalveluna 19.9.2016 Juha Luomala
5
Lähemmäksi työn käytäntöjä Tavoitteena on oltava palvelujen parempi kohdentuvuus ja tasa-arvoisuus Jos tuotetaan kaikille samaa, tuotetaan vakavaa eriarvoistumista, koska suuri osa jää ulkopuolelle Otetaan asiakas vastaan ja kuunnellaan mitä hänellä on sanottavaa vrt. nykyään lääkäri kirjoittaa lähetteen tai antaa reseptin ja toimeentulotuki hoituu kanslistilla Otetaan asiakkaat mukaan oman asiakasprosessinsa suunnitteluun ja toteuttamiseen Juha Luomala
6
Lähemmäksi työn käytäntöjä Aidosti asiakaslähtöinen palvelukokonaisuus on myös väistämättä ylisektorinen ja monitoimijainen Kenet me osaamme kohdata ja mitä ottaa puheeksi ja millaisella osaamisella ja orientaatiolla ammattilaisemme toimivat? Juha Luomala
7
Sosiaalialan kehittämistoiminnan tulevaisuudennäkymiä Matala kynnys Käyttöliittymä/kytkentä palveluihin voi tulla mistä vain, asiantuntijan tehtävä rakentaa ”hoitotiimi” ylisektoriset hyvin johdetut asiakasprosessit, yhteiset palvelusuunnitelmat Asiakkaiden mukaanotto omien palvelujensa suunnitteluun, jokainen pystyy tavalla tai toisella ilmaisemaan oman näkökulmansa Kehittäjäasiakkaat ja asiakasraadit yms. tärkeitä, tavoitteena kuitenkin oltava laajempi toimintatavan muutos, jolloin jokainen on oman asiansa kokemusasiantuntija Kohtaaminen ja kuuleminen osaamisen peruspilareita Rakenne ja osaaminen joka tätä tukee Tuloksena myös kustannustehokkaammat palvelut 19.9.2016 Juha Luomala
8
Osaamisen haasteita Kohtaaminen ja lähityö Kyky kohdata vaikeat asiakkaat, (erityisesti päihde- ja mtt-palvelut) ja vaikeat asiat ja asettua asiakkaan asemaan Verkostojen kokoaminen ja case manager – tyypinen työote Selkeä ja vahva ammatti-identiteetti Asiakasprosessien johtaminen Vaikuttaminen Tämän näkökulman haasteita: tulen tuottaneeksi hyvin yksilöpainotteisen työotteen näkökulman, mihin mahtuu rakenteellinen työ? 19.9.2016 Juha Luomala
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.