Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJuha Härkönen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
PPPR1-hankkeen päätösseminaari 27.8.2015 Raisiossa
2
Palvelumuotoilulla parempia palveluja riskiryhmille -hanke Länsi-Suomen Kaste-hanke 2013-2015 Toteutusaika 1.4.2013 – 31.10.2015 1 500 000 € + kuntien omarahoitus (yhteensä noin 2milj.€) Turun hyvinvointitoimiala hallinnoi koko hanketta Mukana Varsinais-Suomen ja Satakunnan kuntia –Turku, Pori, Rauma, Salo, Satakunnan sairaanhoitopiiri ja Aikuiskaste- kunnat (Mynämäki, Nousiainen, Masku, Lieto, Tarvasjoki, Marttila, Koski, Uusikaupunki, Laitila, Vehmaa, Kustavi, Taivassalo, Pyhäranta, Naantali, Raisio, Paimio, Pöytyä, Sauvo ja Somero). Yhteistyökumppanit –Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Turun ammattikorkeakoulu, tiedekorkeakoulut, A-klinikkasäätiö, mielenterveysalan järjestöt, seurakunnat, potilasjärjestöt sekä Kela.
3
Hankkeen toteuttajat ja ”kehittämisosiot” TURKU Yhteinen hallinto, palvelumuotoilu ja johtaminen TURKU Yhteinen hallinto, palvelumuotoilu ja johtaminen RAUMA Mielenterveys- kuntoutujien avohuollon palveluprosessi ja Sosiaalisen tuen keskus RAUMA Mielenterveys- kuntoutujien avohuollon palveluprosessi ja Sosiaalisen tuen keskus SALO Paljon palveluita käyttävien riskiryhmien palvelukokonaisuuden suunnittelu ja kehittäminen SALO Paljon palveluita käyttävien riskiryhmien palvelukokonaisuuden suunnittelu ja kehittäminen SATSHP Mielenterveys- kuntoutujien asumisen tuki Satakunnassa: kotiutuksen ohjaus ja tuen tarpeen arviointi SATSHP Mielenterveys- kuntoutujien asumisen tuki Satakunnassa: kotiutuksen ohjaus ja tuen tarpeen arviointi AIKUISKASTE HANKEKUNNAT Päihde- ja mielenterveys- asiakkaiden aikuissosiaalityön palvelukokonaisuuksi en ja palveluketjujen kehittäminen AIKUISKASTE HANKEKUNNAT Päihde- ja mielenterveys- asiakkaiden aikuissosiaalityön palvelukokonaisuuksi en ja palveluketjujen kehittäminen TURKU Paljon palveluita käyttävien päihde- ja mielenterveys- asiakkaiden palveluprosessien kehittäminen TURKU Paljon palveluita käyttävien päihde- ja mielenterveys- asiakkaiden palveluprosessien kehittäminen PORI Sosiaali- ja terveyspalvelujen suurkäytön tunnistaminen, siihen puuttuminen ja ehkäiseminen PORI Sosiaali- ja terveyspalvelujen suurkäytön tunnistaminen, siihen puuttuminen ja ehkäiseminen
4
OMA- TYÖN- TEKIJÄ TERVEYS- ASEMA ASUMISEN TUEN TARPEEN ARVIOINTI AIKUIS- SOSIAALI- TYÖ SAIRAALASTA KOTIU- TUMINEN KOKEMUS- ASIAN- TUNTIJAT ARJEN TUKEMINEN ITSENÄINEN ASUMINEN SOSIAALI- NEN KUNTOUTU- MINEN PALVELU- MUOTOILU
5
Kehittäminen jatkuu: Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille II (PPPR2) 1.11.2015 – 28.2.2017 Juurruttamis – ja levittämishanke: tähtäimenä yhteiset käytännöt Länsi- Suomen sote-alueilla. Turku Raisio Salo Rauma Pori Satakunnan sairaanhoitopiiri
6
PPPR2-hankkeen tavoitteet Paljon sosiaali- ja terveyspalveluja käyttävien riskiryhmien palveluprosessit toteutetaan asiakaslähtöisesti ja koordinoidusti. Paljon palveluita käyttävien riskiryhmien palveluiden johtamisjärjestelmä tukee monialaista ja asiakaslähtöistä yhteistyötä. Asiakas- ja potilastietojärjestelmät tukevat monialaista ja asiakaslähtöistä palvelukokonaisuutta. Paljon sosiaali- ja terveyspalveluja käyttävien riskiryhmien palvelut ovat vaikuttavia ja kustannustehokkaita.
7
Hankkeen odotetut tulokset: Riskiryhmät tunnistetaan ja ”pyöröoviasiakkaiden” määrä vähenee. Moniammatilliset työkäytännöt ovat pysyvä osa työkäytäntöjä. Palveluprosessit ovat käytössä uuden sote-alueen kuntayhtymissä. Painopiste on varhaisessa tunnistamisessa ja ennaltaehkäisyssä. Henkilöstöllä on tietoa ja työvälineitä päihde- ja mielenterveysasiakkaiden tunnistamiseen, varhaiseen puuttumiseen ja puheeksiottoon sekä palveluohjaukseen. Päihde- ja mielenterveysasiakkaiden palveluprosessin omistaja on määritelty ja asiakkaalla on hoidosta ja palvelusta vastaava vastuuhenkilö. Palveluprosessien johtaminen toteutetaan monialaisesti ja työtä koordinoimaan on nimetty päihde- ja mielenterveystyön johtoryhmä. Asiakasosallisuus toteutuu sote-palveluissa. Kokemusasiantuntijat ovat mukana asiakastyössä, palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä.
8
PPPR:n tulos: Palveluprosessin kehittäminen asiakkaan näkökulmasta PÄIVYSTYS KUNNAN PERUSPALVELUT Terveysasemat & Sosiaalityö PÄIHDE- JA MIELEN- TERVEYS- PALVELUT ASUMIS- PALVELUT SOSIAA- LINEN KUNTOU- TUMINEN Asiakaslähtöisyys ja arjen tukeminen Konsultaatio ja jalkautuvat palvelut
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.