Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 FYYSINEN TOIMINTAKYKY, HERMOSTON KEHITTÄMINEN JA HERKKYYSKAUDET.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 FYYSINEN TOIMINTAKYKY, HERMOSTON KEHITTÄMINEN JA HERKKYYSKAUDET."— Esityksen transkriptio:

1 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 FYYSINEN TOIMINTAKYKY, HERMOSTON KEHITTÄMINEN JA HERKKYYSKAUDET

2 FYYSINEN TOIMINTAKYKY

3 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi3 PELAAJAN JA JOUKKUEEN KEHITTÄMINEN

4 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi4 FYYSINEN TOIMINTAKYKY FYYSIS-MOTORISET KYVYTMOTORISET TAIDOT KUNTOTEKIJÄTLIIKEHALLINTATEKIJÄTMOTORISET PERUSTAIDOT Kestävyys Voima Nopeus Orientoitumiskyky Erottelukyky Reaktiokyky Rytmikyky Tasapaino Yhdistelykyky Muuntelukyky Ohjauskyky Kyky erilaistumiseen Ketteryyskyky Ennakointikyky Liikkumis- ja liikuntaliikkeet - esim. käveleminen, juokseminen, hyppääminen, loikkiminen, kiipeäminen … Esineen käsittelyliikkeet - esim. heittäminen, kiinniottaminen, lyöminen, potkaiseminen … Kehon elastisuus Notkeus Kimmoisuus LIIKUNNAN LAJITAIDOT

5 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi5 FYYSISTEN OMINAISUUKSIEN HERKKYYSKAUDET Tasapaino 3 – 11 Liikkuvuus ( nivelten liikelaajuus ) 3 – 12 Lihaskestävyys 7 => Ketteryys 3 – 12 Erottelukyky 7 => Kestovoima - nopeusvoima 7 => Taito - tekniikka 3 – 15 Nopeus ( Frekvenssi ) 7 =>

6 TEHTÄVÄ: Parikeskustelu

7 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi7 HERKKYYSKAUDET JA FYYSINEN TOIMINTAKYKY Oleelliset kysymykset: Mistä osa-alueista taitoharjoittelu koostuu? Miksi tietyn ikäisenä kannattaa painottaa tiettyjä asioita? Miten toteutat taitoharjoittelua omassa joukkueessasi?

8 ELINJÄRJESTELMIEN KYPSYMINEN

9 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi9 ELINJÄRJESTELMIEN LUONNOLLINEN KYPSYMINEN 246810 12 14 16 18 20 100% 50% IKÄ ( VUOSIA ) KYPSYMINEN % Mero, A. ym. 1990 Hermosto Tuki- ja liikuntaelimet Sisäelimet Sukuelimet

10 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi10 ELINJÄRJESTELMÄT JA FYYSINEN KUNTO Hermosto Sukuelimet Tuki- ja liikuntaelimet Sisäelimet Taito Nopeus Voima Anaerobinen kestävyys Aerobinen kestävyys Liikkuvuus

11 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi11 HERMOSTON KEHITYS Syntymähetkellä lähes kaikki hermosolut jo olemassa Kasvun jälkeinen kehitys pääasiassa olemassa olevien hermoverkkojen ja niiden tukirakenteiden kasvua 80-90%:sti hermosto valmis 6-8 v Murrosiän jälkeen kehitys muuta elimistöä hitaampaa NUORTEN KOHDALLA HERMOSTON KEHITTÄMINEN TÄRKEÄÄ!! –taito –tasapaino / ketteryys –nopeus –TOISTOMÄÄRÄT !!!!

12 TAIDON OSATEKIJÄT

13 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi13 TAIDON OSATEKIJÄT JA MITÄ NE VOISIVAT OLLA JÄÄKIEKKOSSA? 1.Orientoitumiskyky eli suuntautumiskyky Kyky tajuta raajojen ja kehon asennot ja niiden muutokset. Malli (jääkiekko): Vastustaja on vetänyt jalat alta ja kykenee kuitenkin suorittamaan tarkan laukauksen. 2. Erottelukyky Kyky säädellä lihasjännitystä ja rentoutta sekä liikesujuvuutta ja taloudellisuutta. Malli (jääkiekko): Maalinedustapelissä jännittää jalkoja, keskivartaloa tasapainon säilyttämiseksi ja kuitenkin kykenee pitämään käsiä rentoina tarkan, nopean mailatyöskentelyn mahdollistamiseksi. 3. Reaktiokyky Kyky reagoida tarkoituksenmukaisesti, nopeasti eri aisteilla vastaanotettuihin ärsykkeisiin. Malli (jääkiekko): Laukaus ponnahtaa maalivahdista takaisin ja laukaiset automaattisesti uudestaan maalin kattoon.

14 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi14 4. Rytmikyky Kyky liikkeiden/suorituksen tarkoituksenmukaisen rytmin löytämistä / toteuttaminen. Malli (jääkiekko): Sujuva, tarkka rannelaukaus vauhdista. 5. Tasapainokyky Tasapainon ylläpitämistä (säilyttäminen) ja sen uudelleen saavuttamista Malli (jääkiekko): Maalinedustapelissä säilyt ”työskentelykykyisenä” tönimisestä/roikkumisesta huolimatta. 6. Yhdistelykyky Osaliikkeiden yhdistämistä kokonaisuudeksi. Yhtäaikaisten liikkeiden tekeminen. Malli (jääkiekko): Harhautus-laukaus yhdistelmä tai luistelu+harhautus+laukaus 7. Muuntelu-, mukautumis- ja sopeutumiskyky Kyky sopeuttaa liikeradat, voimankäyttö muuttuviin tilanteisiin ja olosuhteisiin. Malli (jääkiekko): Pienessä tilassa tarkka laukaus (pienempi liikerata, oikea ajoitus). Huonosta tasapainosta tarkka laukaus.

15 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi15 8. Ohjauskyky Liikkeen tarkkuus ja vakiointi. Malli (jääkiekko): Laukaus yläkulmaan. 9. Kyky erilaistumiseen Kykyä tehdä erot läheisesti samankaltaisten liikkeiden välillä. Malli (jääkiekko): Erottaa vanhan tekniikan ja uuden tekniikan ero esim. luistelussa. 10.Ketteryyskyky Kyky nopeaan kehon liikesuunnanmuutokseen. Malli (jääkiekko): Luistelusuunnan muuttaminen 1-1 tilanteessa. 11.Ennakointikyky Liikevaraston suuruus ja hyväksikäyttö. Malli (jääkiekko): ”Kakkoskiekko” yllätyksellisyydestään huolimatta jollain tavalla sisään.

16 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi16 1.Liikuntaleikit (nopeus, reaktio, ketteryys, näppäryys ym. pelit, kisat ja leikit) 2.Erilaiset pelit (normaali kenttä, pienennetty kenttä, useita maaleja eli vaihtelevat tilanteet) 3.Erilaiset kaksinkamppailut (tasapaino-, voima- ym. kamppailut) 4.Erilaiset este- ja taitavuusradat sekä rytmiradat ja harjoitteet 5.Ex-tempore-harjoitukset (suoritukset yhden näytön perusteella) 6.Monipuoliset lajikokemukset eri lajeista Erityisen hyviä lajeja taitavuuden kehittämiseksi ovat: voimistelu (sekä teline- että perusvoimistelu) yleisurheilulajit monipuolisesti harrastettuna hiihto (kaikki hiihdon muodot ja tekniikat) taitoluistelu trampoliini ja uimahypyt ESIMERKKEJÄ MONIPUOLISISTA TAITOHARJOITTEISTA

17 TEHTÄVÄ: Parikeskustelu

18 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi18 MONIPUOLISUUS JA LIIKUNTAMÄÄRÄT Oleelliset kysymykset: Mikä on lapselle riittävä liikuntamäärä viikossa? Mistä viikoittainen liikunta koostuu? Millä keinoilla pystyt varmistamaan riittävän omatoimisen liikunnan?

19 MONIPUOLISUUS

20 Monipuolisuus ymmärretty liikaa taidon kautta –onko esim. telinevoimisteluharjoitus fysiologisesti monipuolinen? Monipuolisuutta on, kun liikunnassa ja harjoituksissa on –TEKEMISTÄ –nopeutta monipuolisesti –aineenvaihduntaa (aerobista ja anaerobista) monipuolisesti –lihaskuntoa ja voimaa monipuolisesti –luustoa ja muita tukielimiä monipuolisesti –taitoa ja tekniikkaa monipuolisesti –liikkuvuutta monipuolisesti 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi20

21 MONIPUOLISUUS Vaikka laji olisi fyysisiltä vaatimuksiltaan monipuolinen, liian aikainen puhdas lajiharjoittelu voi johtaa –lihaksiston yksipuoliseen kuormitukseen –rajoittaa lajissa kehittymistä –johtaa rasitusvammoihin Paljon tekemistä ja eri tavoilla –vaihdellaan alustaa –vaihdellaan palautumisaikaa –hypitään kovalla teholla ja matalalla teholla –tennistä väärällä kädellä –pituushyppyä väärällä jalalla 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi21

22 HAASTEET MUUTTUNEET Ennen –liikuttiin omatoimisesti –liikuttiin huomaamatta –liikuttiin monipuolisesti Nyt –liikunta vaatii ohjausta –liikunta koetaan velvollisuudeksi –liikunta yksipuolistuu ja muuttuu vähemmän kudoksia kuormittavaksi = vähemmän kehittäväksi 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi22

23 VALMENNUSTILANNE ENNEN Peruskunto Perustaito Lihasvoima Laji Peruskunto Lihasvoima Perustaito 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi23

24 VALMENNUSTILANNE NYT Peruskunto Perustaito Lihasvoima Laji Peruskunto Lihasvoima Perustaito 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi24

25 VAIHTOEHTO Peruskunto Perustaito Lihasvoima Laji Peruskunto Lihasvoima Perustaito 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi25

26 LIIKUNTAMÄÄRÄT

27 TAVOITTEITA Tavoitteena yli 12-vuotiailla urheilevilla lapsilla olisi vähintään 18-20 tuntia liikuntaa ja urheilua viikossa –siitä osa omatoimista ja osa johdettua – lajikohtaiset vaihtelut voivat suhteen osalta olla suuria Ohjattuja harjoituksia ja / tai lajiin liittyvää omatoimista harjoittelua tulisi kuitenkin lisätä 12-15-vuotiaissa, mikäli muu omatoiminen liikunta vähenee edelleen yhtä radikaalisti 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi27

28 EHDOTUKSIA Alkuverryttelyn tulisi sisältää myös monipuolista, yleistä lämmittelyä eikä pelkästään lajikohtaista lämmittelyä –15-20 min joka kerta lisää peruskuntoa, monipuolisuutta ja määrää 4 x 15 min = 1 h –alkuverryttely voi kompensoida paljon lajin yksipuolisuutta Loppuverryttely tulisi sisällyttää kaikkiin ohjattuihin harjoituksiin –15-20 min joka kerta lisää peruskuntoa, monipuolisuutta ja määrää 4 x 15 min = 1 h –loppuverryttely voi kompensoida paljon lajin yksipuolisuutta 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi28

29 EHDOTUKSIA Kotitehtäviä nuorille –ohjeita, mitä voi tehdä kotipihalla ja kotona –erityisesti niitä juttuja, mitä ei tule lajiharjoituksissa Nuorille ammattivalmentajia –perehtyneet nuorten valmennukseen Osan treenimatkasta voi tehdä jalkaisin Lapsilla palautumisajat eivät ole samat kuin aikuisilla – turhat jonotukset ja odottelut pois Välitunneille liikuntaa Koulujen salit käyttöön koulupäivän jälkeen …. 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi29

30 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi30 LIIKUNTAYMPYRÄ ESIMERKKI (Lähde: H. Hakkarainen  hyvä harjoittelu / fyysinen harjoittelu ympärivuotiseksi) Joukkuelaji ( jääkiekko ) –Hyvän seuraharjoituksen tulisi kehittää monipuolisesti liikunnallisia taitoja! 1. Hengitys- ja verenkiertoa sekä aineenvaihduntaa n. 30 % - n. 4,5 h 2. Tuki- ja liikuntaelimiä ( luusto ja lihakset )n. 15 % - n. 2,5 h 3. Hermojärjestelmää ( tasapaino, ketteryys ja nopeus )n. 35 % - n. 5 h 4. Lajiharjoittelun. 20 % - n. 3 h (jäätreenit) 4 3 1 2 4 3 1 2 4 3 1 2 6 – 8 v. 9 – 12 v. 13 - 15 v.

31 JOUKKUEPALLOILUT 0 5 10 15 20 25 6 - 8 vuotiaat 9 - 11 vuotiaat 12 - 15 vuotiaat 16 - 18 vuotiaat Puhdas lajiharjoittelu Hengitys-ja verenkierto sekä aineenvaihdunta Tukielimet ja lihakset Hermosto 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi31

32 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto32 TERVEELLINEN MÄÄRÄ VIIKOSSA = 14h HUIPPU-URHEILIJAN MÄÄRÄ VIIKOSSA = 20h NYKYTILANNE: KOULU2 tuntia SEURA4,5 tuntia PELIT1,5 tuntia  8h / viikko MISTÄ LISÄÄ: VÄLITUNNIT4h (á 15min) HYÖTYLIIKUNTA2h (esim. pyörällä kouluun) ILTAPÄIVÄKERHOTxh HÖNTSYJÄÄT(5h) KOTITEHTÄVÄTxh  19-xxh / viikko LIIKUNTAMÄÄRÄT ERI ASIOISTA VIIKOSSA

33 MATIKETOPELASU 7:00 8:00 20min. pyöräily 9:00 20min. pyöräily 60 min pihaleikit 10:00 60 min pyörälenkki äidin kanssa 11:00 12:00 30 min välituntipelit 45 min Koululiikunta 13:00 20min. pyöräily 30 alkuverryttely/ oheisharjoitus 14:00 60 min pihaleikit ja -pelit 90 min Koululiikunta 20min. pyöräily 60 min tekojäällä taitoharjoittelua 60 min jääkiekkopeli 15:00 20min. pyöräily 16:00 120 min 1. laji Jääharjoitus+oheis- harjoitus 20min. pyöräily 60 min pihaleikit 17:00 120 min 2. Laji uinti 18:00 60 min pihalla taitoharjoittelua (tossulätkää) 120 min 1. Laji Jääharjoitus+oheis- harjoitus 30 min. koiran ulkoilutus 60 min isän kanssa juoksulenkki 19:00 Jeren (10v.) liikuntaviikko 1.laji Jääkiekko 2.laji Uinti Yhteensä 21h50min Harmaat = arkiliikunta 7h V.harmaa = koulumatkat 3h20min Sininen = omatoiminen päälajin harjoittelu 3h Lila = ohjattu lajien harjoitus 6h T.Lila = koululiikunta 2h 15min

34 YHTEENVETO

35 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi35 ”SYTYTÄTKÖ VAI SAMMUTATKO?” Lasten ja nuorten liikunnalla suunnaton terveysvaikutus Lasten ja nuorten monipuolinen liikunta myös pohjana huippu- urheilulle Liikunnan määrän on oltava suuri !!! –15 – 18 tuntia viikossa –4-6 tuntia ohjattua harjoittelua –1-2 tuntia koululiikuntaa –loput omatoimista hyöty- / piha- ym. liikuntaa

36 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi36 Harjoittelun pitkäjänteisyys: –ennen murrosikää: lihashermotus / taito monipuolisuus peruskunto ja lihaskestävyys kimmoisuus + liikkuvuus ympärivuotinen kehitys –murrosiän jälkeen: lihasmassa kovat maitohappotreenit lajinomaiset harjoitteet ja kilpailutavoitteet KUINKA HUOMIOIN HARJOITTELUSSA?

37 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi37 KUINKA HUOMIOIN HARJOITTELUSSA? Leikki-iässä Kasvu on rauhallista, mutta hermosto kehittyy lopulliseen tilaansa tämän kehitysvaiheen aikana. Hermostossa tapahtuvat rakenteellinen ja toiminnallinen muutos aiheuttaa sen, että lapsi voi aikaisemman kokonaisvaltaisen liikkumisen sijasta suorittaa tarkkoja eriytyneitä liikkeitä. Lapsen hienomotoriikka kehittyy ja koordinaatiokyky paranee. Valmius liikekoordinaation kehittämiseen on huomattavasti aikaisemmin kuin fyysisten suoritustekijöiden kehittämisedellytykset. Tämä suotuisa kehitysvaihe on käytettävä hyväksi harjoittelussa, sillä myöhäisempi puutteellinen koordinaatiokyky ei yleensä johdu niinkään taipumusten puuttumisesta, vaan siitä, että koordinaatiokyvyn kehittämiseen ei ole aikanaan kiinnitetty riittävästi huomiota.

38 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi38 Varhaiskouluiässä Sellaiset taidon osatekijät kuin reaktiokyky, liikenopeus, liikkeiden ajoitus, orientoitumiskyky, tasapainokyky ja hienomotoriikka kehittyvät 7 ja 10 ikävuoden välillä eniten. Näiden ominaisuuksien kehittämiseen ja yksinkertaisten liikevalmiuksien oppimiseen onkin tässä ikävaiheessa asetettava harjoittelun painopiste. Myöhemmässä kouluiässä Lapsen motorinen oppimiskyky on parhaimmillaan. Aivojen motorinen kypsyminen on tapahtunut loppuun tämän ikävaiheen päättyessä, jolloin tahdosta riippumattoman, aivorunkoperäisen ja tahdonalaisen, aivokuoriperäisen motoriikan välinen hyvä vuorovaikutus on mahdollista. On muistettava, että oppiminen tapahtuu sitä nopeammin ja paremmin mitä suurempi lasten siihenastinen liikevarasto on. KUINKA HUOMIOIN HARJOITTELUSSA?

39

40 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi40 Automatisoituneet liikkeet eivät enää paranna yleisiä liikehallintataitoja (taitavuus) Taitavuutta kehittävät harjoitukset on pääsääntöisesti sijoitettava harjoituskerran siihen vaiheeseen, jolloin elimistö on vielä virkeä Taitavuuden paras kehitysikävaihe ajoittuu 7-14 ikävuosien välille Taitavuuden kehittymistä tulisi seurata testeillä ja suorituskontrolleilla KUINKA HUOMIOIN HARJOITTELUSSA?

41 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi41 TOIMENPITEITÄ! Toimenpiteitä: Harjoituskertoja lisää  ei hyvä keino, jos lisää merkittävästi autossa istumista Kotitehtäviä  ainoa merkittävä ratkaisu määrän kasvattamiseksi ?  miksi musiikkikouluissa voi antaa tehtäviä ? Hallille asti ”kuljetuskielto” voimaan  2 km ennen hallia kävelemään… Harjoituskertoja pidemmiksi  alku- ja loppuverryttelyt  harjoitus alkaa ennen jäävuoroa jne…

42 19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi42 RYHMÄTEHTÄVÄT: 1. Miten voit tukea fyysismotoristen ominaisuuksien kehittymistä? (harjoituksissa/omatoimisesti tehtynä) 2.Miten voit siirtää opittuja taito-ominaisuuksia jääharjoitteluun ja peliin? 3.Suunnittele ikäluokkasi taitoharjoite oheisharjoitteluun - Kerro mitä ominaisuutta kehität? - Millä harjoitteilla? - Miten harjoituksessa voisi olla mukana lapsen henkisen kasvun tukeminen?


Lataa ppt "19.9.2016Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 FYYSINEN TOIMINTAKYKY, HERMOSTON KEHITTÄMINEN JA HERKKYYSKAUDET."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google