Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Melu terveyshaittana ja meluntorjunta virkamiehen tehtävänä Ari Saarinen Ihminen ympäristössä Kuntatalo 29.10.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Melu terveyshaittana ja meluntorjunta virkamiehen tehtävänä Ari Saarinen Ihminen ympäristössä Kuntatalo 29.10.2015."— Esityksen transkriptio:

1 Melu terveyshaittana ja meluntorjunta virkamiehen tehtävänä Ari Saarinen Ihminen ympäristössä Kuntatalo 29.10.2015

2 Esityksen sisältö  Melun haittavaikutukset  Terveys, ympäristö, maankäyttö- ja rakentaminen Meluntorjunta ja –hallinta EU ja kansallinen sääntely Vaikuttavuus Melu yhdyskuntasuunnittelussa Kaavoitus ja yhdyskuntatekninen suunnittelu Intressivertailu EU ja melunhallinta Kansalaisaktiivisuus Yhteenveto Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 2

3 Melun haittavaikutukset  Terveys  Kansanterveyteen toiseksi suurimmat pienhiukkasten jälkeen Tautien tai sairauksien menetetyt hyvän elämänlaadun vuodet DALY/vuosi/EU Sydän- ja verisuonitaudit 61 000 vuotta, lasten kognitiiviset häiriöt 45 000 vuotta Unihäiriöt 903 000 vuotta, tinnitus 22 000 vuotta Melun häiritsevyys (kiusallisuus) 654 000 vuotta Ympäristö Heikentää elinympäristön viihtyisyyttä Rajoittaa maankäyttöä ja rakentamista Vähentää reaaliomaisuuden, kuten kiinteistöjen arvoa ja arvostusta Talous 0,2 – 2% bruttokansantuotteesta (1) ; BKT /FIN/2014 → noin 410 – 4080 M€ Tie- ja raideliikenne noin 800 M€ (2) (1) Green Paper of the European Commission: Future Noise Policy. COM(96) 540 final, 1996 (2) Towards A Comprehensive Noise Strategy. European Parliament Policy Department, Economy and Scientific Policy, 2012 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 3

4 Liikennemelun terveysvaikutukset, EY Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 4

5 Melun terveyshaittojen huomioiminen  WHO uudet suositusarvot melusta kesällä 2016 Sydän- ja verisuonitaudit, unihäiriöt, melun häiritsevyys/kiusallisuus, kognitiiviset häiriöt, mielenterveys, tinnitus, ennenaikaiset syntymät Eri liikennemuodot, tuulivoimalat Pysyvä asuminen, sairaalat, oppilaitokset, julkiset tilat Ympäristömeludirektiivin terveyshaittojen arviointi Arviointimenettely muuttunee perustuen annosvaste –suhde perusteisten kertoimien käyttöön DALY-lukuarvojen laskennassa (WHO:n suositus) Sydän- ja verisuonitaudit, unihäiriöt, melun häiritsevyys/kiusallisuus Tie-, raide-, lentoliikenne ja teollisuus Kansallisen arvion tekeminen on velvoittavaa Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 5

6 6 Meluntorjunta virkamiehen tehtävänä - HiFi Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

7 19.9.2016 7 Meluntorjunta virkamiehen tehtävänä - LoFi Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

8 19.9.2016 8 Melunhallinta ja torjunta Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

9 Meluvaikutusten hallinta Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 9 Arvio siitä, miten suunnitelmat toteutuessaan muuttavat vaikutuksia ja millainen vaikutusten ilmaantuvuus ja esiintyminen on torjunnan jälkeen

10 19.9.2016 10 EU:n melusääntely Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

11 19.9.2016 11 Melun ympäristö- ja terveysvaikutusten suhde muihin poliitikoihin DALY-arvot (tauti/sairaus taakka) alueidenkäyttö ja rakentaminen kustannusvaikutus tarkastelu Luo tietopohjaa ja läpinäkyvyyttä melun haittavaikutusten huomioimiseksi yhdyskuntasuunnittelussa Argumentit määritettäessä melupäästödirektiivien raja- arvoja Keskeisin vaikutus melupäästöön liikennevälineiden, sekä koneiden ja laitteiden äänitekninen suunnittelu ei osaoptimointia ’polluter-pays’ periaate vain vähäinen vaikutus yhdyskuntasuunnitteluun melupäästön raja-arvoja on tiukennettu toistuvasti EU melupolitiikan vaikuttavuus

12 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 12 Meluntorjuntaa sivuavia määräyksiä sisältyy ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseen ja terveellisen ja viihtyisän ympäristön turvaamiseen valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamiseen kaavoitusmenettelyn ja rakentamisen ohjaukseen liikennejärjestelmien suunnitteluun terveydelle haitallisiin toimintoihin kiinteistön tai rakennuksen käyttöön siten, ettei siitä aiheudu naapurustolle kohtuutonta haittaa Ympäristönsuojelulaki 527/2014 Ääniympäristön laatu Melun ohjearvot Tuulivoimalat, raskaat aseet TSL, asumisterveysasetus 545/2015 Myös muut, kuin rakennuksessa sijaitsevat ääntä tuottavat toiminnot SRMK C1-1998 muuttaminen asetukseksi vuoteen 2018 mennessä Ääniolosuhteet olennainen vaatimus rakentamisessa Kansallinen melusääntely

13 Ohjeistusta haittavaikutusten torjumiseen Ympäristömelun mittaaminen. Mätning av omgivningsbuller. Ohje 1/1995 Ympäristömelun arviointi ja torjunta. Ympäristöopas 101/2003 Raideliikennemelun laskentamalli. Beräkningsmodell för buller från spårbunden trafik. Ympäristöopas 97/2002 Liikennemelun huomioon ottaminen kaavoituksessa. Suomen ympäristö 493/2001 Ampumaratamelun mittaaminen. Mätning av buller från skjutbanor. Ympäristöopas 61/1999 Altistuminen ympäristömelulle Suomessa. Tilannekatsaus 2005. Suomen ympäristö 809/2006 Ympäristömelun vaikutukset. Suomen ympäristö 3/2007 Meluntorjunnan perusteet. Ympäristöopas 18/1997 Tuulivoimarakentamisen suunnittelu. Ympäristöhallinnon ohjeita 4|2012 Tuulivoimaloiden melun mitoittaminen ja todentaminen. Ympäristöhallinnon ohjeita 2|2014, 3|2014, 4|2014 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 13

14 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 14 Kansallisen melupolitiikan vaikuttavuus 900 000 -1 000 000 suomalaisista asuu melualueilla (1) Luvut ovat vertailukelpoisia vain suuruusluokkatasolla (1) Altistuminen ympäristömelulle Suomessa.

15 Meluntorjunta yhdyskuntasuunnittelussa Yhdyskuntasuunnittelu » kaavoitus ja yhdyskuntatekninen suunnittelu Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet (VAT) Uusia asuinalueita tai muita melulle herkkiä toimintoja ei tule sijoittaa melualueille varmistamatta riittävää meluntorjuntaa Säännös sitoo oikeudellisesti kaikkea kaavoitusta; maakuntakaava, yleiskaava, asemakaava Kaavojen sisältövaatimukset ja tarkentuvan suunnittelun periaate keskeistä Maakuntakaava, esim. pv:n ampuma-alueet ja lentoasemat Yleiskaava, esim. tuulivoimalat Asemakaava, esim. rakennusten julkisivun ilmaääneneristävyys Meluntorjuntaan liittyviä kaavamerkintöjä ja -määräyksiä voidaan sisällyttää kaikkiin kaavatasoihin Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 15

16 Melu- ja meluntorjuntaselvitykset Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 16 Mittaamalla tai laskemalla ylittyvätkö normin melutasoarvot Selvittämällä laskennallisesti melun vähentämistarve ja meluntorjuntatoimet Melualueiden laskennan tarkkuus tärkeää maankäytön suunnittelun kannalta Meluntorjuntasuunnitelman projektikortti – ennen ja jälkeen toimenpiteiden

17 Meluntorjunta rakentamisessa Maankäytön suunnittelun lisäksi rakentamiseen liittyvät menettelyt ovat keskeisiä Rakennus (sisätilat, parvekkeet, piha- ja oleskelualueet) on suunniteltava ja rakennettava siten, että melu, jolle rakennuksessa tai sen lähellä olevat altistuvat, pysyy niin alhaisena, ettei se vaaranna näiden henkilöiden terveyttä ja että se antaa mahdollisuuden nukkua, levätä ja työskennellä riittävän hyvissä olosuhteissa Suomen rakentamismääräyskokoelma C1. Ääneneristys ja meluntorjunta rakennuksessa. Rakennuslupa edellyttää, että turvallisuus, terveellisyys ja viihtyisyys tulevat huomioiduksi Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 17

18 Liikennemelun torjunta 1/2 Melulähteeseen vaikuttaminen; melupäästö Liikennemäärät, ajonopeudet, raskaan liikenteen osuus, tien nousut ja laskut, päällyste, renkaat Äänen leviämisen estäminen; äänen siirtotie Toimintojen sijoittelu, liikenteen tilavaraukset, suoja-alueet ja maanpinta, meluesteet Kohteen suojaaminen; melutaso Rakennusten sijoittelu, asuntojen pohjaratkaisu, rakennusten ilmaääneneristävyys Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 18

19 Liikennemelun torjunta 2/2 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 19 Gerhard, 1999 Steven, 2004 Vähämeluiset päällysteetAjoneuvon äänentuottomekanismit Dijkink ja Keulen, 2004 Liikennevälineiden nopeus Ajotapa IMMA

20 19.9.2016 20 Intressivertailu yhdyskuntasuunnittelussa 1/2  Meluun liittyy ristikkäisiä etunäkökohtia ja arvolatauksia  Kustannustehokas haittojen minimointi meluntorjunnassa edellyttää intressivertailua  Valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita ei ole asetettu tärkeys- tai kiireellisyysjärjestykseen, vaan ne ovat keskenään tasa-arvoisia  Tavoitteiden keskinäinen yhteensovittaminen ja priorisointi tehdään kaavoituksessa tapauskohtaisesti  Maankäytön ja rakentamisen suunnittelu  Kaikille yleisen edun vaatimille maankäyttötarpeille varataan niiden tarvitsemat alueet  Alueiden käytön suunnittelujärjestelmä toimii yhteensovittamisen välineenä  Kaavoitus- ja rakentamissääntelyn rooli on ympäristöohjauksen kokonaisuudessa lisääntynyt  maankäytön suunnittelu meluhaittojen ehkäisijänä, esim.  LVM:n ympäristö- ja lentoliikennestrategia  pv:n ampuma- ja harjoitusalueet Ari Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

21 19.9.2016 21 Intressivertailu yhdyskuntasuunnittelussa 2/2  Terveys  Yksittäisissä, erityisesti pitkäaikaisesti uneen liittyvissä, kysymyksissä vertailu ei ole tarkoituksenmukaista  Tilastollisessa, melun häiritsevyydestä/kiusallisuudesta syntyvän terveysriskin arvioinnissa, riskienhallinta mahdollistaa intressivertailun  Viihtyisyys ja haitta omaisuudelle tai sen käytölle  Osa yhdyskuntasuunnittelun vaikutustenarviointia perustuen alueiden käytön sisältövaatimuksiin  Perälautana laissa eräistä naapuruussuhteista määritelty kohtuuton haitta tai rasitus (kvalitatiivinen määre, oikeuskäytäntö)  Normikonflikti, esim.  omaisuuden suoja  pv:n ampuma- ja harjoitusalueet (ympäristölupa vs. pv:a koskeva lainsäädäntö)  Muun sektorilakia soveltavan viranomaisen on otettava kaava huomioon, pyrittävä edistämään kaavan toteuttamista ja katsottava, ettei toimenpiteillä vaikeuteta kaavan toteuttamista Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

22 EU ja melunhallinta 1/3 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 22 Noise in Europe 2014, EEA Report | No 10/2014

23 EU ja melunhallinta 2/3 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 23 Noise in Europe 2014, EEA Report | No 10/2014

24 EU ja melunhallinta 3/3 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 24

25 Kansalaisaktiivisuus Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 19.9.2016 25 Noise Observation and Information Service for Europe

26 26 Yhteenveto 19.9.2016 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Yhdyskuntasuunnittelussa ei ole kyetty ottamaan huomioon riittävästi melun väestötason terveysriskiä melun terveysvaikutuksista saatu tieto on suhteellisen uutta muutokset yhdyskuntarakenteessa ovat hitaita tieliikenteen meluntorjunta on kohdistunut perinteisesti äänen etenemisen vaimentamiseen (meluesteet, vallit) tai rakennusten meluntorjuntaan (seinämät, rakennuksen vaipan ääneneristävyys), eikä melulähteeseen Ääniympäristön laadun mitoitusmenettelyt tulisi integroida nykyistä paremmin yhdyskuntasuunnitteluun Meluun liittyy paljon ristikkäisiä arvolatauksia ja etunäkökohtia ja sen torjunta edellyttää intressivertailua, monitahoista yhteistyötä ja vuorovaikutusta Meluntorjuntaa suunniteltaessa, osana yhdyskuntasuunnittelua, lähtökohtana tulisi olla arvio siitä, miten suunnitelmat toteutuessaan muuttavat vaikutuksia ja millainen vaikutusten ilmaantuvuus ja esiintyminen on torjunnan jälkeen

27 Lisätietoja www.ymparisto.fi Ari Saarinen ari.saarinen@ymparisto.fi


Lataa ppt "Melu terveyshaittana ja meluntorjunta virkamiehen tehtävänä Ari Saarinen Ihminen ympäristössä Kuntatalo 29.10.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google