Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ADHD/ADD LAPSEN PIIRTEITÄ Tarkkaavaisuuden ongelma Hyperaktiivisuus Impulsiivisuus Tunteiden tunnistamisen ja ilmaisun vaikeus Anitta Huotari, Porstua.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ADHD/ADD LAPSEN PIIRTEITÄ Tarkkaavaisuuden ongelma Hyperaktiivisuus Impulsiivisuus Tunteiden tunnistamisen ja ilmaisun vaikeus Anitta Huotari, Porstua."— Esityksen transkriptio:

1 ADHD/ADD LAPSEN PIIRTEITÄ Tarkkaavaisuuden ongelma Hyperaktiivisuus Impulsiivisuus Tunteiden tunnistamisen ja ilmaisun vaikeus Anitta Huotari, Porstua ry

2 OMAN TOIMINNAN OHJAAMISEN VAIKEUDET NÄKYVÄT MM. SEURAAVASTI: Anitta Huotari, Porstua ry Ympäristön ärsykkeisiin reagoidaan välittömästi Juuttuminen Aiempia kokemuksia vaikea hyödyntää tulevan ennakoinnissa Ajanhallinta vaikeaa Työmuisti heikko Sisäinen puhe heikkoa tai puuttuu Motivaation ylläpitäminen vaikeaa Toiminnan organisointi Rahanhallinta

3 ASPERGER-LAPSEN PIIRTEITÄ Sosiaalinen vuorovaikutus erikoista Erityiskiinnostuksen kohteet Riippuvuus rutiineista ja rituaaleista Motoriikan puutteet ja aistiyliherkkyydet Anitta Huotari, Porstua ry

4 ARJESSA NÄKYY MM. SEURAAVASTI: Anitta Huotari, Porstua ry Arkiaskareet ongelmallisia (hygienia, vaatetus, ruokailu, jne.) Ryhmän ulkopuolelle jääminen ja kiusatuksi joutuminen Jäykät ja joustamattomat toimintamallit Jankutus ja asioiden varmistelu Ohjauksen/neuvojen vastaanottaminen vaikeaa (ohjautuvuus itsestä käsin)

5 ADHD/ADD JA AS-LAPSEN OHJAAMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Selkeä päivärytmi, joka säilyy mahdollisimman samana, päiväjärjestys selkeästi esille Rutiinien huomioiminen ja niistä sopiminen Juuttumisesta pois auttaminen: varoitus-> merkki -> ohje Tilanteiden ennakointi: muutoksista tiedotetaan etukäteen ja sosiaaliset tilanteet käydään etukäteen läpi -> palkkiot Valintojen tekemisessä auttaminen: kaksi selkeää vaihtoehtoa Oireenmukainen ohjeistus Tehokkaat käskyt: kontakti-> yksi käsky-> selkeys-> toisto

6 LAPSEN KÄYTÖKSEEN VAIKUTTAMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Tavoitteiden asettaminen: ongelman määritteleminen positiivisesti > osatavoitteet > välitön palkitseminen ja tieto lapselle, mistä palkitaan Positiivinen huomio ja palkkiojärjestelmä Rajoittaminen: selkeät säännöt näkyville Varmistaminen, että lapsi ymmärtää säännöt, esimerkit Jäähyn käyttö: käsky, varoitus, rangaistus

7 LAPSEN KÄYTÖKSEEN VAIKUTTAMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Tunteiden tunnistamisen ja hallinnan helpottaminen: tunteiden nimeäminen, kiukkumittari, pakopaikka, palaute ja tilanteiden läpikäyminen, ”mallin” antaminen Rauhoittuminen ja rentoutuminen: oman rauhoittumistavan löytäminen, rentoutumisharjoitukset, keskittymistä vaativien tehtävien tauottaminen Tilanteiden ennakointi ja käyttäytymisen säätely sosiaalisten tarinoiden avulla Sopimukset (paperilla, ”kättä päälle”, jne.)

8 STRUKTUROINTI JA YMPÄRISTÖN MUOKKAAMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Tehtävälistat, esim. kuvilla -> HUOM: tehtävien pilkkominen osiin! Jokaiselle toiminnalle /tavaroille oma paikka Ajastimien käyttö Keskittymistä vaativan työskentely- ympäristön valinta Lapsen pitäminen ”puuhassa” -> varasuunnitelma Ajan ja ohjaajien käytön suunnittelu

9 KEHITYKSEN OSA-ALUEIDEN TUKEMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Jokapäiväiset tilanteet: pukeminen, riisuminen, syöminen, jne. -> palkitseminen tärkeää! Kokonaismotoriikka: Tila, tasapaino, suunnat : monipuolinen liikunta, seikkailuradat, uinti, palloleikit, pikajumppa, jne. Oman kehon hahmottaminen: kehonosien nimeäminen, asentomatkiminen, ääriviivojen piirtäminen, tunnelileikit, lapset ”pullataikinana”,” kääretorttuna”, jne. Tunto: hiekkaleikit, vesileikit, muovailu, sormimaalaus, tunnustelu- ja etsimisleikit Kuulo: erilaisten äänien, esim. eläinten äänien tekeminen, äänen suunnan arvaaminen, kuuntelupurkkiparit, jne. Hienomotoriikka: piirtäminen, saksien käyttö, helmien pujottelu, tikkurakentaminen, jne. -> Tässä ei suorituspaineita! Paksut kynät, iso paperi, piirretään esim. ongensiimaa, spagettia, vesisadetta, aarrearkkuja, aurinkoja, jne. Silputaan lumisadetta saksilla, tms…

10 Anitta Huotari, Porstua ry Näköön perustuva hahmottaminen: aarteen etsintä vihjeiden mukaan, väri/muoto – muistipelit, kaveri- Kim-leikit, Huom: palapelien kokoaminen usein opetettava! Sosiaalisuus: opetettava odottamaan, vuorottelemaan, kuuntelemaan toista, jaksamaan leikki loppuun -> ennakointi, malli, palaute Piirileikit, parileikit, pelitilanteet


Lataa ppt "ADHD/ADD LAPSEN PIIRTEITÄ Tarkkaavaisuuden ongelma Hyperaktiivisuus Impulsiivisuus Tunteiden tunnistamisen ja ilmaisun vaikeus Anitta Huotari, Porstua."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google