Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Raisa Cacciatore Lastenpsykiatri, Väestöliiton asiantuntijalääkäri, tietokirjailija Ylitornio 26.11.2012 Miten tuen lapsen ja nuoren itsetuntoa?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Raisa Cacciatore Lastenpsykiatri, Väestöliiton asiantuntijalääkäri, tietokirjailija Ylitornio 26.11.2012 Miten tuen lapsen ja nuoren itsetuntoa?"— Esityksen transkriptio:

1 Raisa Cacciatore Lastenpsykiatri, Väestöliiton asiantuntijalääkäri, tietokirjailija Ylitornio 26.11.2012 Miten tuen lapsen ja nuoren itsetuntoa?

2 KERÄTÄÄN RAKENNUSAINEITAAIKUISUUTEEN Itsetunto on pelkkä ajatus, uskomus. Se näkyy. Se vaikuttaa. AJATUS siitä, olenko hyvä Taustalla aikuisten innostuminen! Mikään hieno rakennus tai leikkikenttä ei auta, jos lapsella on sellainen tunne, ettei kukaan halua olla hänen kanssaan.

3 Lapsen maailma on pieni… Oma perhe ja koti, naapuri Päivähoito, koulu, opettaja Kaverin perhe, mummola

4 Aikuisen pärjääminen heijastuu suoraa lapsiin… 19.9.2016 Monet aikuiset tarvitsevat apua vanhemmuuteensa. Apuja ja neuvoja saa kaivata! Kaikki mitä teet oman elämänhallinnan eteen on lapsillesi eduksi. Kaikki mitä teet oman elämänhallinnan eteen on lapsillesi eduksi. Vanhemmuutta voi oppia ja opiskella, myös toisilta vanhemmilta. Lapset tarvitsevat turvallisten aikuisten verkoston.

5 Opettajan antama huomio Koululuokan sosiaalinen tuki Onnistumisen elämykset Ystävyyssuhteiden tuoma ilo …ovat lasta kannattelevia tekijöitä Päivähoidon, koulun ja muiden aikuisten merkitys EL Liisa Pietilä, SLL 40/2005:4021-25

6 POSITIIVINEN MINÄKUVIA Olen hyvä! Minua kannattaa suojata! Lapsi, joka tuntee olevansa hyväksytty, sellaisenaan ilman suoritteita, on vahvoilla, kun kohtaa pettymyksiä. Osoita selvästi lapselle, että hän on riittävä, oikeanlainen ja hyväksytty !

7 Voiko itsetuntoa vahvistaa? Ennaltaehkäisy = + merkkiset teot

8 Mitä lapsi tai nuori tarvitsee 1.Kuulluksi, nähdyksi tulemista Aitoja kohtaamisia. Välittävää aikuista. Yksilöllisyyden ymmärrystä. 2.Kehitysportaiden tuntemusta Seksuaalisuus ja aggressio. Itsenäistyminen. Aivot kehittyvät hitaasti, ymmärrys myös. Mitä voi vaatia? Missä täytyy suojata? 3.Kehityksen / itsetunnon tukea Tekoja. Oikeaa toimintaa. Itse koettu kasvatus ei aina parasta. 19.9.2016

9 Mitä lapsi tai nuori tarvitsee 1.Kuulluksi, nähdyksi tulemista JARRUTA, HILJENNÄ 2.Kehitysportaiden tuntemusta TUTUSTU, OPISKELE 3.Kehityksen, itsetunnon tukea TOIMI NYT 19.9.2016

10  Kaikki ihmiset ovat jo syntymästään erilaisia. Jos huomaa, että kelpaa ja on iloksi muille, voi rakentaa hyvää kuvaa maailmasta ja itsestään.  Tähän rakennustyöhön voi jokainen osallistua. Uusi ihminen, uusi tuttavuus tarkoittaa jännittävän löytöretken alkua. Kun oppii tuntemaan toisen, voi löytää yhteisen mukavan tavan olla yhdessä tekemässä.  Erilaisuus on sääntö, ei poikkeus: Erilaisten ihmisten kanssa joudumme tekemään töitä ja pärjäämään. Temperamentit ja itsetunto Ihanat Ipanat temperamenttikirja

11 Voit vaikuttaa paljon toisten itsetuntoon. Kun olet vuorovaikutuksessa, vaikutat joka tapauksessa suuntaan tai toiseen. Mieti, mitä tarkoittaa: ”pysy aikuisena”? Voit tehdä tietoisen päätöksen alkaa olla myönteisesti vuorovaikutuksessa eri ihmisten kanssa.

12 Arjen toistuvat ja erityiset kokemukset Jokaisella ihmisellä on synnynnäinen ja ehdoton vastavuoroisuuden odotus nähdyksi tulemisen tarve arvostetuksi tulemisen tarve aloitteellisuuden ja ilon jakamisen tarve Sitoutunut aikuinen välttämätön ja riittävä ehto aikuisilla on samat tarpeet ja odotukset oman kehittymisensä tueksi perheen, ystävien ja työyhteisön merkitys Ihmisarvoisen kehityksen tukeminen ARVO SYNTYY IHMISSUHTEISSA. Jukka Mäkelä, Lastenpsykiatri, lasten psykoterapian ja theraplay- terapiankouluttaja, Theraplay SOS-lapsikylissä10-vuotta 1.3.2011

13 Rahahuolet, työpaikkahuolet, mielenterveysongelmat, päihdeongelmat, perheväkivalta, stressi, kiire… Äkkiä! Älä viitsi! Ole kunnolla!! Mikä sinulla on, isi? Mikset kuule minua, äiti? Mitä te pelkäätte koko ajan? Pitää olla laiha kaunis hyvä koulussa menestyvä suosittu muodikas avulias vaivaton…

14 Ihmiset keskustelevat ajatuksissaan jatkuvasti itsensä kanssa, kommentoivat ja suunnittelevat tekemisiään. Se voi olla kannustavaa tai halveksivaa. Omat pohdinnat vaikuttavat, eli se pään sisäinen puhe. Itse olet eniten itsesi kanssa. Se alkaa rakentua lapsuudessa. Mitä puhetta lapsuuden kotona jäi pääsi sisään? Myös pitkä ihmissuhde vaikuttaa. Keskustelu itsensä kanssa

15 Ei kannata yrittää, en mä koskaan onnistu… Eihän tästä tule yhtään mitään… Tyhmä! Mä oon idiootti! Miksen mä ikinä opi… Parasta etten mokaa enempää... Pään sisäinen puhe Ihmiset saattavat moittia itseään jatkuvasti. Tai he antavat itselleen kannustusta, yllyttävät tekoihin tai rauhoittavat itseään. Opettele kuulemaan sisäinen keskustelusi ja ohjaamaan sitä! Kiitä myös itseäsi aina, kun olet toiminut oikein.

16  Kannattaa ajatella: Minulle käy hyvin!  Tuosta ajatuksesta saa voimaa nykyhetkeen.  Optimisteilla enemmän sinnikkyyttä ja menestystä työssä, harrastuksessa, opiskelussa, ihmissuhteissa.  Heillä on fyysinen ja psyykkinen terveys parempi ja he elävät 7-10v pidempään kuin pessimistit.  Pessimisti sairastuu kahdeksan kertaa todennäköisemmin masennukseen kohdatessaan vaikean elämäntapahtuman.  Optimisti parantaa ajattelullaan koko ajan hyvää mielialaansa sekä itsetuntoaan. Optimisti vai pessimisti? Peterson 2000, Seligman 2002, Antti S. Mattila: Onnen taidot

17 Tunnetaitoja Kirjassa: Pelastakaa pojat! Mukaeltu kirjasta Åsa Nilssonne: Kuka hallitsee elämääsi?

18 Pysähdy lapsen vaikean tunteen äärelle - Mene lapsen luo - Älä kiirehdi poistamaan tunnetta - Siedä omatkin tunteesi - Kärsimys kuuluu elämään. Sen kanssa on pärjättävä. -Lapsi saa itsesäätelyn mallin sinulta. -Hallinta kehittyy ensin pienissä tunteissa Miten opetan pettymyksen sietoa: www.raisacacciatore.fi/143www.raisacacciatore.fi/143 Pettymyksen sieto

19 Aggressio on MUUTOSVOIMA Aggressio ei ole väkivaltaa. Se on voima, pelkkä tunne, ei vielä teko. Sen voiman tarkoitus on johtaa terveeseen itsetuntoon ja itsenäistymiseen. Ilman lapsuuden uhmaa ja murrosiän kuohuntaa nuori ei itsenäistyisi van- hemmistaan ja kodistaan

20

21  Käy arvokeskustelua: Mikä on tärkeää? Mikä on kaikkein tärkeintä elämässä? Minkä asian takia olisit valmis hiukan kärsimäänkin?  Kerro arvoistasi: ystävyys, rakkaus, vapaus, veljeys, tasa-arvo, terveys… Aika antaa arvokasvatusta Jatkuvan ”mikä-onkaan-taas-huonosti” -puheen tilalle… Asiaa arvoista: www.raisacacciatore.fi/kirjasto/58www.raisacacciatore.fi/kirjasto/58

22 Elämyshakuisuus Nuoruusiässä voimistuu ja varhaisaikuisuudessa heikentyy tämä yhteistä lähes kaikille nisäkkäille – liittyy poikasen irrottautumiseen ”kotipesästä” Halu kokea uutta, halu saada voimakkaita kokemuksia/elämyksiä, vaikka tähän liittyisi riskinotto Sosioemotionaaliset taidot! Nuoruuteen kuuluu idearikkaus, rohkeus, impulsiivisuus, kokeilunhalu ja riskien ihailu.

23 Ota koko paketti! Lapsia on kaikenlaisia. Yllätyksiä tulee aina, sekä iloja että suruja. Välillä lapsen toiminta tai nuoren valinnat ärsyttävät tai ällistyttävät. Silloin ei rähistä, vaan kääritään hihat. Kestetään, ponnistellaan, tehdään mitä tarvitaan. Ei heitetä hanskoja kehään, vaan viedään täysillä aikuisuuteen saakka. Otetaan vastuu: tämä homma hoidetaan. Voit päättää jaksaa rinnalla, tuli mitä tuli. Voit päättää, että tarpeen vaatiessa haet apua.

24 Tee tietoisesti, pyri parantamaan toisen henkilön itsetuntoa, toimintakykyä ja minäkuvaa Vuorovaikutuksessa tapahtuu voimansiirtoa

25 Onnistumisella kasvattaminen ja itsetunto Perhe/koulu, jossa lasta kannustetaan rakentamaan ja kertomaan oma mielipide, olemaan oma itsensä.

26 Raisa Cacciatore, 2010 Kunnioitus tarttuu – syrjäytyminen ja menestys ovat usein mallioppimisen tulosta KUNNIOITUS NEUTRAALI HALVEKSUNTA KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO MENESTYS SYRJÄYTYMINEN

27 Raisa Cacciatore, 2010 KUNNIOITUS - Ei väkivaltaa NEUTRAALI HALVEKSUNTA - Henkinen ja fyysinen väkivalta Myönteiseen keskittyminen Kiittämällä kasvattaminen Respektipisteitä, tarravihkoja Onnistumisen esiin nostamista Iloa, lupsakkaa oloa Yhteenkuuluvuuden korostusta Kielteiseen keskittyminen Moittiminen, iva, pelko Rankaisu, ankaruus, kuritus Epäonnistumisen esiin nostamista Jännittynyt, aggressiivinen ilmapiiri Hylkäämisellä uhkailu KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO Kunnioitus tarttuu – syrjäytyminen ja menestys ovat usein mallioppimisen tulosta

28 Raisa Cacciatore, 2010 KUNNIOITUS - Ei väkivaltaa NEUTRAALI HALVEKSUNTA - Henkinen ja fyysinen väkivalta KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO MENESTYS SYRJÄYTYMINEN Älä jää halveksunnan ilmapiiriin. Hakeudu arvostaviin ihmissuhteisiin!

29 KIITOLLISUUS - Minulla on! NEUTRAALI KATEUS - Minulla ei ole, ei kai sinullakaan! Keskitytään siihen, mitä jo on, ei siihen mitä ei ole Kiitollisuus jopa siitä, että asiat eivät ole huonommin. Optimistisuus, toiveikkuus. Kiitollisuudesta puhuminen ääneen, sen hämmästely ja ihastelu, mitä elämä tarjoaa. Jos lasta kiittää, hän toistaa tekonsa. Osaamattomuuteen, puutteisiin keskittyminen. Nähdään kaikki se, mitä ei ole. Vertaaminen muihin jotka osaavat, joilla on taito. Lasten annetaan luokitella ja arvottaa toisiaan, ihmisiä. Harmittelu, katkeruus. Jos lasta moittii, hän kokee olevansa huono(mpi) KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO Kiitollisuus lisää tyytyväisyyttä, terveyttä, hyvinvointia

30 Rakentuu kokonaisvaltaisesti, kokemuksellisesti Oma keho tarjoaa enimmäkseen hyvää oloa ja nautintoa Läheisyyttä on tarjolla ja se on molemmin puolin nautittavaa Olen kokonaan hyväksytty! Muodostuu lupa nauttia, halu hoitaa, hoivata omaa itseä Käsitys omasta kehosta

31 Koskettaminen ja itsetunto Riidellä, syödä, lököillä, OLLA yhdessä …… Kosketuksen merkitys. Peuhiupainia, reppuselkää, körökörökirkkoa. -> stressinsietokyky, sosiaalinen älykkyys lisääntyvät.

32 Ympäristön kannustus, turvallisuus, lohtu ja läsnäolo Monimuotoinen, toistuva yhdessäolo kaikkien ehdoilla Iloiset kohtaamiset. Muodostuu uskallus ottaa kontaktia ja tehdä aloitteita, uskallus tavoitella parisuhdetta, ja kyky vastavuoroiseen huomioon ottamiseen. Näkemys omasta merkityksestä

33  Kuulua mukaan  Ymmärtää miten perhe tai koulu toimii  Miksi olen mukana  Mitä vanhemmat / koulu tekee Merkityksellinen yhteys Professor, barnläkare Bengt Lindström, Folkhälsan 24.11.2020

34 Kys 95 Onko Sinulla tällä hetkellä todella läheistä ystävää, jonka kanssa voit keskustella luottamuksellisesti lähes kaikista omista asioistasi? Ei ole yhtään 200120032005200720092011 PeruskouluPoika 16,616,415,315,213,511,9 Tyttö 7,17,2 6,45,25,5 LukioPoika 13,712,91313,211,611 Tyttö 4,85,8 5,74,64,7 AolPoika 11,49,4 Tyttö 4,54,7

35 Yhteenkuulumisen tunne antaa voimaa ja turvaa Olemme laumaolentoja, haluamme kuulua yhteen Uskallanko rauhassa sanoa oman mielipiteeni, vaikka muut olisivat eri mieltä? Tarve kuulua samanmielisten joukkoon, sosiaaliset taidot, ystävyys

36 Raisa Cacciatore, 2010 Ystävyyden säännöt ( Seurustelusuhde = paras ystäväsi ) Ole kohtelias Ole ystävällinen Ole siisti Osoita, että välität Ole reilu ja rehellinen Älä kerro yksityisjuttuja muille Älä puhu pahaa takana Älä petä Pyri rakentavaan riitelyyn Selitä miksi, jos suhde ei toimi

37 Oikeus omaan kehoon ja reviiriin Oikeus omaan mielipiteeseen ja tahtoon Oikeus intimiteettiin ja yksityisyyteen Muodostuu halu ja kyky ottaa vastuuta ja kunnioittaa muita Oman REVIIRIN rajat

38  Ei saa mitätöidä lasten pystyvyys-kokemuksia.  Haluaminen ja yrittäminen on tärkeää.  Ei pidä tehdä kaikkea lapsen puolesta. Tahtominen ja itsetunto

39 Lapsen ja nuoren biologinen tehtävä on haluta loputtomasti, aikuisen kasvatuksellinen tehtävä on vetää raja, kun nuorion saanut tarpeeksi.

40 Tahtominen ja itsetunto Diane Levy: Increasing a child’s self-esteem? Random House 2002 Mitä väliä? Drop out Itsetuhoisuus En osaa juuri mitään En osaa

41 On paljon asioita, joita en osaa. Onneton, aloitekyvytön. Yhteistyöhaluton, itkuinen, ärtyinen. Vihaisesti mulkoileva, välinpitämätön. Kielteinen palaute!

42 Jotakin jota haluaa… Olen aika hyvä ! Osaan ja pystyn, jos yritän Osaan paljon ! Osaan aika paljon Osaan jotakin Osaan … Osaan ?

43 Saammeko olla erilaisia, yksilöitä? Olet eri asia kuin mielipiteesi  Mitä mieltä sinä olet?  Miltä sinusta tuntuu?  Mitä sinä haluaisit? 19.9.2016

44 Onko hyvä asia olla poika tai tyttö Perheen aikuisten tyytyväisyys ja elämän hallinta Sukupuolten arvostus perheessä Kaveripiirissä testataan ja vahvistetaan opittua Sukupuolisidonnaiset arvot, oikeudet ja velvollisuudet sisäistyvät Mielikuva sukupuoliroolista

45 Kaikkien poikien ei ole helppoa olla ”kilttejä”. Ei kaikkien tyttöjenkään. Tytöt leikkivät prinsessaleikkejä

46 Riskinottoa Uskallusta Pelon voittamista Rohkeuden osoittamista Kilpailua Haasteita Taitojen testaamista Rohkeuden testaamista Energiaa, joka vaatii purkautumista! Nujakointia, kisailua, telmimistä!

47

48 Tuntevat olevansa yksin, pinnistelevänsä joukosta erillään Missio hukassa, miksi oikein opiskelen, haluanko tätä Oppilaat uupuvat jos Kehitysjohtaja Jari Jokinen, Aalto-yliopisto 2.2.2011

49 Seuraavat 50v pärjää työelämässä, jos on:  Hyvät asenteet: tykkää mitä tekee  Kyky oppia uutta: koko ajan  Intohimoa: haluaa tehdä mitä tekee  Uteliaisuutta: jatkuvaan muutokseen Työelämän jatkuva muutos Prof. Kalevi Ekman, Aalto-yliopisto 2.2.2011

50 Vanhemmille  Hyväksy erilaisuus ja omanlainen perheenne  Hoida kykyäsi olla läsnä ja ole läsnä  Keskustele ystävien tai ammattilaisten kanssa, ota mallia  Lue hyvä kirja vanhemmuudesta  Ole itsellesi armollinen, rento  Hoida jaksamistasi


Lataa ppt "Raisa Cacciatore Lastenpsykiatri, Väestöliiton asiantuntijalääkäri, tietokirjailija Ylitornio 26.11.2012 Miten tuen lapsen ja nuoren itsetuntoa?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google